Краснік Олена Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури
Новогродівського ЗЗСО І – ІІ ст. № 8 Донецької області
Завдання ІІ етапу обласної учнівської олімпіади
із зарубіжної літератури
9 клас
І-й рівень (15 балів)
Відповіді: Поліфем, Пріам, Гектор, Ахілл, Агамемнон, Кірка, сирени, Пенелопа, Патрокл, Телемах, Андромаха, Еол.
( «Іліада»-Пріам, Гектор, Ахілл, Патрокл, Андромаха, Агамемнон;
«Одіссея»- Поліфем, Кірка, сирени, Пенелопа,Телемах,Еол).
(Епітет – це яскраве образне визначення, наприклад: золота осінь, синє море.
Епітетом називають один з головних термінів теорії літератури, який є визначенням при слові і впливає на його виразність. Наприклад, у вірші О. Блока епітети закінчують рядок:
Все, як було. Тільки дивна
Запанувала тиша.
І у вікні твоєму – туманна
Тільки вулиця страшна.
Епітет “дивна” створює ефект розриву тиші, а після слова «туманна» у читача виникає відчуття таємничості, лункої луни).
А) Б) В) Г)
Д) Е) Є) Ж)
Відповіді: 1-г, 2-ж, 3-д, 4-а, 5-є, 6-е, 7-в, 8-б.
ІІ-й рівень (30 балів)
1. |
«Відверто кажучи, пізнання нашого господаря невеликі, судить він про все криво і навскіс і аплодує там, де не слід, одначе гроші випрямляють кривизну його суджень, його здоровий глузд знаходиться в гаманці, його похвали викарбувані у вигляді монет». |
А) |
Пані Журден |
2. |
«Всякий обман кидає тінь на порядну людину. Соромитися тих, від кого тобі небо судило народитися на світ, блищати в суспільстві вигаданим титулом, видавати себе не за те, що ти є насправді, - це, на мій погляд, ознака душевної ницості». |
Б) |
Кравець |
3. |
«Ти збожеволів на всіх цих примхах, чоловіче. І почалося це у тебе з тих пір, як ти надумав водитися з важливими панами». |
В) |
Пан Журден |
4. |
«Ось, будь ласка поглянути: чи не у кожного придворного буває такий гарний костюм, і зроблений він з відмінним смаком. Тут з мого боку було потрібно особливе мистецтво, щоб вийшов суворий костюм, хоча і не чорного кольору». |
Г) |
Клеонт |
5. |
«Від нерівного шлюбу нічого хорошого не чекай. Не хочу я, щоб мій зять став докоряти мою дочку батьками і щоб їхні діти соромилися називати мене дідусем». |
Д) |
Учитель музики |
Відповіді: 3-а, 5-в, 1-д,4-б,2-г.
А) Його називають лицарем Золотого Століття. «Я з волі небес народився в наш залізний вік, щоб воскресити в ньому золотий». Під час служби в морській піхоті зарекомендував себе відважним солдатом. Потрапив у алсжирський полон. Першим гонораром стали три срібні ложки, які він отримав на поетичному змаганні.На кінець життєвого шляху повністю переглянув свою життєву позицію, і буквально за кілька днів до смерті підстригся в ченці. (Сервантес)
Б) Народився в день Дракона і місяць Дракона у сім'ї торгівця молоком. Хлопчик з'явився на світ, коли його батькам було вже за тридцять - а це вчасу вважалося поганою прикметою. Тому, слідуючи давній традиції, батьки вдали, ніби дитини їм підкинули, і віддали її на усиновлення дядькові. (Рюноске Акутагава)
В) Народився у місті Ареццо в родині нотаріуса, який у 1302 році був вигнаний з країни за приналежність до партії білих гвельфів. Був першим поетом, який заявив, що кожен поет має громадянське покликання. Виступав за торжество розуму і оспівував красу людини, як фізичну і духовну. Оспівував протягом усього життя єдину кохану жінку на ім`я Лаура. (Франческо Петрарка)
Г) Народився в місті Марбах у сім'ї військового фельдшера. Його батько перебував на службі у вюртемберзького герцога Карла Євгенія. Першим його учителем був пастор. Велике враження на 7-річного хлопчика справив театр, куди його водили за старанність у навчанні. Відмітними його рисами були скромність, простота, відсутність будь-якої химерності. Вважав, що мистецтво існує не для спостереження й насолоди, а для перебудови життя і щастя людини на землі; воно мусить надихати людину на активні дії. (Фрідріх Шиллер)
Д) Народився у Парижі в багатій родині декоратора при дворі короля. Батько був буржуа, тому дав сину гарну освіту та виховання. Закінчив коледж і здав іспит на звання ліценціата прав. Правда, в 20 років він зрозумів, що хоче стати театралом. У 21 рік він відкрив свій театр, названий Блискучим. Розорився, не міг заплатити за боргами, деякий час сидів у в’язниці. Батько дізнався про це, і заборонив використовувати своє прізвище, щоб не ганьбити його. У відповідь на це, він взяв псевдонім. Написав безліч п’єс. Всі його п’єси покликані висміювати злісні пороки людей та їх оточення. П’єси і зараз задіяні в театрах. (Жан-Батіст Мольєра)
ІІІ – й рівень (25 балів)
По горизонталі:
1. Основна риса стилю бароко у архітектурі та скульптурі. (динамічність)
2. Що означає термін «Бароко», який походить від португальської назви la perrola baroca. (перлина)
3. Різкий вияв протилежності в чомусь. (контраст)
4. Мистецтво проектування і будівництва споруд у відповідності до законів краси. (архітектура)
5. Яку назву отримав стиль Бароко у центральних і східних регіонах України? (козацьке).
6. Розкол на католиків і протестантів в країнах Західної та Центральної Європи у XVI столітті. (Реформація)
7. Французький філософ, фізик, математик, основоположник аналітичної геометрії; запровадив систему координат. У фізиці сформулював закон збереження кількості руху, запровадив поняття імпульсу сили. (Р.Декарт)
8. Найвизначніший композитор епохи Бароко, скрипаль-віртуоз. За життя отримав широке визнання по всій Європі. Одними з найвідоміших його робіт є чотири концерти для скрипки «Чотири пори року». (Антоніо Вівальді)
9. Сукупність елементів для зовнішнього оформлення архітектурних споруд та внутрішніх інтер`єрів. (декор)
|
|
|
1. |
д |
и |
н |
а |
М |
і |
ч |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
|
2. |
п |
е |
р |
Л |
И |
н |
а |
|
|
|
|
|
|
3. |
к |
о |
н |
т |
р |
а |
С |
т |
|
|
|
|
|
|
4. |
а |
р |
х |
і |
т |
е |
к |
Т |
у |
р |
а |
|
|
|
|
5. |
к |
о |
з |
а |
ц |
ь |
к |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
р |
е |
ф |
о |
р |
м |
а |
Ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
д |
е |
к |
а |
р |
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
В |
і |
В |
а |
л |
ь |
д |
і |
|
|
|
|
|
|
9. |
д |
е |
к |
О |
р |
|
|
|
|
|
|
Ключове слово- МИСТЕЦТВО
IV-й рівень
(30 балів)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
« + » |
« - » |
Напишіть есе на тему «Чи впливає зріст, вік, колір шкіри, національність на якості, які характеризують справжню людину? Доведіть!»
(Усього 20 балів: зміст – 12 балів, оригінальність – 8 балів, обсяг – 2 сторінки)
Завдання ІІ етапу обласної учнівської олімпіади
із зарубіжної літератури
10 клас
І-й рівень (15 балів)
1. |
«Я знову помилився: любов дикунки трохи краще любові знатної панночки; неуцтво і наївність однієї так само набридають, як і кокетство іншої. Якщо ви хочете, я її ще люблю, я їй вдячний за кілька хвилин досить солодких, я за неї віддам життя, – тільки мені з нею нудно … Дурень я або лиходій, не знаю; але то правда, що я також дуже гідний жалю, може бути більше, ніж вона: в мені душа зіпсована світлом, уява неспокійна, серце ненаситне; мені все мало: до смутку я так само легко звикаю, як до насолоди, і життя моє стає порожнім день від дня…» |
А) |
О.Пушкін «Євгеній Онегін» |
2. |
«Ось він, той дрібний добробут, якого й ти можеш добитись і тішитись ним, але тільки на таких умовах і в такій компанії. Можливо, ти матимеш посаду в двадцять тисяч франків, але, обжираючись м'ясом, ти повинен будеш не давати співати біднякові. Ти влаштовуватимеш обіди на гроші, які вкрадеш з його жалюгідного раціону, і під час твого бенкету він буде ще нещаснішим». |
Б) |
М.Гоголь «Шинель» |
3. |
«З душею прямо ґеттінґенскій,
Дух палкий і досить дивний, |
В) |
О.де Бальзак «Гобсек» |
4. |
Коли я опинився на п'ятому поверсі, мене провели у квартиру з двох кімнат, де все блищало чистотою, як новенький дукат. Я не помітив ні порошинки на меблях у першій кімнаті, де мене прийняла господиня — мадемуазель Фанні, молода дівчина, вдягнена простенько, але зі смаком парижанки. В неї була граціозна голівка, свіже личко, привітний вигляд: каштанове, гарно зачесане волосся, спускаючись двома круглими начосами на скроні, відтіняло блакитні, чисті, як кришталь, очі. Денне світло, пробиваючись крізь маленькі фіранки на вікнах, м'яко освітлювало її миле личко. Безліч покроєних шматків полотна, розкиданих навколо неї, свідчили про її професію, — вона шила білизну. Ця дівчина видавалася духом самотності». |
Г) |
М.Ю. Лермонтов «Герой нашого часу» |
5. |
"... поліз рукою на вікно за круглої табакеркою з портретом якогось генерала, якого саме невідомо, тому що місце, де знаходилася особа, було проткнуто пальцем і потім заклеєно чотирикутним лоскуточком папірці. Понюхавши тютюну, Петрович розчепірив капот на руках .. . знову зняв кришку з генералом, заклеєним папірцем, і, натягніть в ніс тютюну, закрив, сховав табакерку ... " |
Д) |
Ф.Стендаль «Червоне і Чорне» |
Відповіді: 3-а, 1-г, 5-б,2-д, 4-в
«Мы все учились понемногу …» (Чему-нибудь и как-нибудь)
«Запретный плод вам подавай, а без того вам рай — … » (не рай)
«Что день грядущий мне …?» (готовит)
«Чем меньше женщину мы любим, тем …» (Тем легче нравимся мы ей )
«А счастье было так возможно, так близко!.. Но судьба моя. …» (Уж решена. Неосторожно)
«Любви все возрасты …» ( покорны)
«Мы почитаем всех нулями, а единицами — …» (себя)
«Кто жил и мыслил, тот не может в душе …» (не презирать людей)
«Привычка свыше нам дана: замена …» (счастию она)
ІІ-й рівень (25 балів)
(Усього 20 балів: зміст – 12 балів, оригінальність – 8 балів)
Тому спробуйте трохи побути в ролі бідного Башмачкіна і заперечити щось Значній особі, спробуйте донести свій біль і достукатися до його душі.
1. |
«… маленький худорлявий чоловік з гострим поглядом…» |
А) |
пан де Реналь |
2. |
«Це був невисокий юнак років 18 чи 19, доволі тендітний на вигляд, з неправильними, але тонкими рисами обличчя»; |
Б) |
маркіз де Ла-Моль |
3. |
«… волосся з сивиною, вдягнений у все чорне. Він кавалер кількох орденів». |
В) |
Жульєн Сорель |
4. |
«Стережись цього молодика з його енергійним характером! Розпочнись революція, він усіх нас відправить на гільйотину». |
Г) |
старий Сорель |
5. |
«Важке життя чекає тебе. Я бачу в тобі дещо, непритаманне низьким душонкам. Заздрощі та наклепи будуть переслідувати тебе завжди.» |
Д) |
абат Пірар |
ІІІ-й рівень
(25 балів: зміст-12, мовне оформлення-12, оригінальність – 1. Обсяг – 1-1,5 сторінки)
Відповіді: (імпровізація, літота, мейнстрім, креативність, інстоляція)
IV-й рівень
(Усього – 30 балів: зміст – 18, мовне оформлення-12)
Напишіть есе на тему «Від кого залежить наш життєвий вибір? Чи може людина залишатися людиною за будь-яких умов? »
Головний герой роману «Червоне і чорне» Ф. Стендаля Жульєн Сорель змушений розгорнути книгу свого життя в розквіті літ. Молодий – за віком, старий – за душею. Він гине, тому що живе в XIX столітті. Пам’ятаєте? «Яка мука!.. Ось він, вплив сучасників!.. О дев’ятнадцяте століття!» Ви, діти XXI ст., представники нового часу. Як сталося, що Жульєн занапастив своє життя? Та чи можемо ми стверджувати, що проблема, піднята французьким класиком, себе вичерпала? Чи актуальний твір сьогодні?
Завдання ІІ етапу обласної учнівської олімпіади
із зарубіжної літератури
11 клас
І-й рівень (15 балів)
1.Установіть відповідність між поетичними рядками й назвами творів:
1. |
О, ніжно як шумить |
А) |
«П`яний корабель» Артюр Рембо |
2. |
Крилатий мандрівник — який незграбний в рухах, |
Б) |
«Відчуття» А.Рембо |
3. |
У синіх сутінках піду я по стежках, Топтатиму траву, торкатиму колосся, І, мріючи, росу відчую на ногах, У леготі моє зкуйовдиться волосся. |
В) |
«Забуті арієти»Поль Верлен
|
4. |
Як понесли мене байдужі хвилі, |
Г) |
«Так тихо серце плаче» Поль Верлен |
5. |
О, цей шелест, шемріт, шепіт, |
Д) |
«Альбатрос» Шарль Бодлер |
Відповіді: 1-г, 2-д,3-б, 4-а, 5-в
1. |
Безіл Холлуорд
|
А) |
Це був англійський аристократ, справжній салонний апостол насолоди і розкоші, затятим прихильником естетизму, краси, він дотепний, а його мова пересипана суцільними парадоксами. |
2. |
Доріан Грей
|
Б) |
Талановита актриса. Жила в своєму вигаданому світі, світі театру. Любов показала їй всю штучність її світу, де вона не жила, а тільки грала. З любов'ю в її душі пропадає талант, адже вона намагається вирватися зі світу ілюзій в світ справжній. |
3. |
Лорд Генрі
|
В) |
Він творить красу, для нього немає нічого вище живопис. У нього гаряче, чуйне, добре серце, яке він вкладає в кожен свій твір. |
4. |
Джеймс Вейн
|
Г) |
Юнак, наділений неймовірною красою. Присвячує своє життя гонитві за насолодою пороку. У ньому поєднуються тонкий естет і навіть романтик і порочний розпусник, здатний на злочин. |
5. |
Сибіла Вейн
|
Д) |
Моряк. Людина військової виправки, практично втратив сенс життя після самогубства його сестри. Знаходить упокоєння в бажанні помсти. |
Відповіді:3-а, 4-б, 1-в, 2-г, 5-б
3. Пригадайте про кого з почту Воланда забув згадати Булгаков у фіналі свого роману «Майстер і Маргарита»?
У романі М.О.Булгакова «Майстер і Маргарита» в останньому розділі йдеться про те, як герої покидають грішну землю. Маргарита бачить, як при місячному світлі змінюється вигляд всієї свити Воланда. «Навряд чи тепер впізнали б Коров'єва - Фагота ... тепер скакав, тихо брязкаючи золото. Ланцюгом приводу, темно-фіолетовий лицар з похмурим, і ніколи не усміхненим обличчям ... Той, хто був котом, який потішав князя пітьми, тепер виявився худеньким юнаком, демоном-пажем, найкращим блазнем, який існував коли-небудь у світі ... Збоку всіх летів, виблискуючи сталлю збруї, Азазелло. Місяць змінив і його обличчя ... І, нарешті, Воланд летів теж у своєму теперішньому образі ». (Про Геллу)
ІІ-й рівень (30 балів)
(термін, що вживається для позначення спектру міжтекстових відношень і постулює, що будь-який текст завжди є складником широкого культурного тексту; полягає у: відтворенні в літературному творі конкретних літературних явищ інших творів, більш ранніх, через цитування, алюзії, ремінісценції, пародіювання тощо; явному наслідуванні чужих стильових властивостей і норм (окремих письменників, літературних шкіл і напрямків) — тут мають місце всі різновиди стилізації. Інтертекстуальність — це явище співвідношення літературних творів за допомогою таких засобів, як цитата, центон, ремінісценція, алюзія, пародія, плагіат, стилізація, пастиш, переспів тощо.)
|
Поль Верлен |
А) |
«Злочин лорда Артура Севіла» |
|
Артюр Рембо |
Б) |
|
|
Оскар Уайльд |
В) |
«Осяяння» |
|
Франц Кафка |
Г) |
|
|
Шарль Бодлер |
Д) |
«Записки юного лікаря » |
|
Михайло Булгаков |
Є) |
«Споглядання» |
Відповіді: 1-г, 2-в , 3-а, 4- є, 5- б, 6 -д
ІІІ-й рівень
А) Народився у Празі. Мати походила з учених рабинів, батько – син бідного сільського рєзніка, досяг добробуту завдяки торгівлі і став дрібним фабрикантом. Батько придушував волю своїх близьких. Складні стосунки з батьком відбилися на сприйняття навколишнього світу і творчість письменника. Не був відомим письменником під час життя, він видав лише, декілька робіт. Всі інші роботи письменник наказав знищити, після своєї смерті, але його наслідник поступив інакше і зберіг роботи. Так він став відомим, після своєї смерті. (Франц Кафка)
Б) Народився в Парижі. Батько був художником, і з раннього дитинства він прищеплював синові любов до мистецтва, водив його по музеях і галереях, знайомив зі своїми друзями-художниками. Вступив до коледжу Людовика Святого, звідки був вигнаний всього за рік до закінчення. У травні 1841 року відправили в подорож, щоб він «позбувся від поганого впливу». Рік потому він вступив в право успадкування, проте швидко почав промотувати батьківські гроші. (Бодлер)
В) Народився в сім'ї успішних англо-ірландських інтелектуалів лікаря-офтальмолога і письменниці. Ще в дитинстві вільно оволодів французькою і німецькою мовами. Отримав класичну освіту, керуючись власною тезою: «Те, що дійсно треба знати, не розтлумачить ніхто». Став відомим завдяки участі в зароджуваній філософії естетизму, яку очолювали двоє його наставників, Волтер Пейтер і Джон Раскін. Після закінчення університету переїхав до Лондона, увійшовши до модних культурних і громадських кіл.
Виступав з лекціями в США і Канаді про нове «англійське відродження в мистецтві». Щоб здобути кошти на утримання сім'ї, займався здебільшого журналістською діяльністю.
(Оскар Уайльд)
Г) Народився у Дублінському передмісті Ратгар у католицькій сім'ї. Він був найстаршим з 10 дітей, що вижили; двоє з його братів і сестер померли від тифу. По батькові його сім'я походила з міста Фермой, що у графстві Корк. У 1887 році його батька було призначено податковим інспектором у Дубліні, і сім'я переїхала до престижного містечка Брей, що в 12 милях від Дубліна. Приблизно у цей час на маленького Джеймса напав собака, що спричинило фобію собак, якою він страждав все своє подальше життя. Також він страждав від боязні грому, який його тітка трактувала як ознаку Божого гніву. Початкову освіту Джеймс Джойс отримав у Єзуїтському коледжі Клонгоуз Вуд — школі-інтернаті. Деякий час Джойс навчався вдома, і деякий час провчився у школі О'Коннела, що у Дубліні. (Джеймс Джойс)
Д) Народився в містечку Шарлевіль-Мезьєр у родині військового. Батько майбутнього поета був капітаном піхоти, мати походила із заможної селянської родини. Був другою дитиною в родині. Коли йому було шість років, батько залишив сім'ю. Відтоді вихованням в строгому, консервативному дусі займалася мати. У школі неодноразово був відзначений преміями за свої твори. Він легко складав вірші й діалоги латиною. Взяв участь у так званому академічному конкурсі, де він з легкістю здобув першу премію за латинський вірш, написаний про Югурту. Мріяв про Париж та шукав можливостей вирушити до столиці, щоб пізнати вільного, самостійного життя у великому місті. (Артюр Рембо).
IV-й рівень
Виконайте одно завдання. Напишіть есе за будь-якою темою (усього – 30 балів: зміст – 18, мовне оформлення – 12, обсяг – 2 сторінки)
Який урок ми винесемо, ознайомившись зі збіркою «Квіти зла»?
Чи можна на прикладі аналізу одного вірша збагнути долю поета?
(есе за творчістю Шарля Бодлера)
(есе за творчістю Поля Верлена)
Напишіть есе на тему «Людина – це не риса характеру, а зроблений нею вибір» («Гаррі Поттер і таємна кімната»)