Адам Міцкевич (1798–1855). «Світязь»
Завдання на розвиток читацької та математичної компетентностей
– Що ви помітили в ньому незвичайного?
– Висловіть припущення, чому колона, на яку спирається поет, розітнута надвоє. (Відповідь. Колона, розітнута надвоє, символізує приналежність поета до польської та литовської культур).
Довгі човни будувати,
Невід завглибшки аршинів на двісті
Кращим рибалкам в’язати».
- Порахуйте, на скільки метрів завглибшки зв’язали невід рибалки, якщо 1 аршин – 0,711 м. (Відповідь. 142.2 м.).
- Знайдіть в Інтернеті інформацію про глибину озера Світязь. Чи дістає невід, сплетений рибалками, дна озера? (Відповідь. Найбільша глибина озера Світязь 58,4 м, середня глибина – 7,2 м. Тож, невід тягнули по дну навіть найглибших ділянок озера).
Стародавній сувій знайдено в одному із європейський музеїв. На ньому записаний текст легенди про озеро Світязь. Проте окремі слова стерті. Використовуючи підручник та інформацію з Інтернету, відновіть повний текст легенди.
Текст легенди на сувої
Старі люди подейкують, що там, де зараз озеро Світязь, колись було … А правив там добрий князь …, котрий мав давню дружбу з князем …. Одного разу на землі … , тож князь не міг покинути друга в біді. Зібравши воїнів, він рушив на підмогу. Та мав він тяжку думу, бо … . І лихо таки спіткало: коли спустилась на землі ніч, ворог …. Налякані мешканці кинулись за радою до … , а та, за переказами, звела руки до неба і проказала такі слова: …. Кажуть, по тих словах, розступилася земля, а де було місто, … .
Самі світязани, жителі затонулого міста, відродилися знову у вигляді …, які густо прикрасили береги озера. Вороги, розпалившись у січі, заходилися прикрашати тими квітами свої бойові обладунки. Та всі, хто ступав у воду за чудесними квітами, ….
Відповідь. Старі люди подейкують, що там, де зараз озеро Світязь, колись було велике місто. А правив там добрий князь Туган, котрий мав давню дружбу з князем Мендог. Одного разу на землі Мендога напало невідоме військо, тож князь не міг покинути друга в біді. Зібравши воїнів, він рушив на підмогу. Та мав він тяжку думу, бо лишив без захисту рідне місто і доньку в ньому. І лихо таки спіткало: коли спустилась на землі ніч, ворог підступив до брами міста. Налякані мешканці кинулись за радою до князівської доньки, а та, за переказами, звела руки до неба і проказала такі слова: «Як оминути люту кару! Нас убережи від неї, Громовицею вразь з превисокої хмари, чи сховай під землею!». Кажуть, по тих словах, розступилася земля, а де було місто, розлилось велике озеро.
Самі світязани, жителі затонулого міста, відродилися знову у вигляді прекрасних квітів, які густо прикрасили береги озера. Вороги, розпалившись у січі, заходилися прикрашати тими квітами свої бойові обладунки. Та всі, хто ступав у воду за чудесними квітами, померли від страшної недуги.
Завдання на розвиток підприємливості та фінансової грамотності
І група. Знайдіть в Інтернеті інформацію про тур «Шацькі озера» туристичної компанії «KrainaUa». Запишіть усі пропозиції туру: кількість днів, програма туру, проживання, вартість; познайомтесь з відгуками про тур. Підготуйте рекламу туру «Шацькі озера» від «KrainaUa». Презентуйте тур однокласникам.
ІІ група. Знайдіть в Інтернеті інформацію про тур «Шацькі озера» туристичної компанії «Там Тур». Запишіть усі пропозиції туру: кількість днів, програма туру, проживання, вартість; познайомтесь з відгуками про тур. Підготуйте рекламу туру «Шацькі озера» від «Там Тур». Презентуйте тур однокласникам.
ІІІ група. Знайдіть в Інтернеті інформацію про тур «Шацькі озера» туристичної компанії «Sakums». Запишіть усі пропозиції туру: кількість днів, програма туру, проживання, вартість; познайомтесь з відгуками про тур. Підготуйте рекламу туру «Шацькі озера» від «Sakums». Презентуйте тур однокласникам.
– Обговоріть усі пропозиції. Оберіть найбільш оптимальний тур для відпочинку всім класом на березі озера Світязь.