Картки з практичними вправами з теми «Прикметник: морфологічі ознаки, синтаксична роль»
Мета:розширити й систематизувати знання учнів про прикметникяк самостійну частину мови ;навчити розпізнавати прикметники , визначати їхні граматичні ознаки, розвивати вміння доречно використовуватии прикметники у власному мовленні, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного слова.
Варіант 1
1. Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається, 2) ті, у яких подвоєння відбувається.
Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.
Пояснити спосіб творення слова лебединий.
3.Вправа з ключем
У поданих словах вставити–н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.
Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, ці…ий.
Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Виняток - останнє слово, в ньому 1 літеру. В подаруноквід мене – ь (знак м’якшення). Яка фраза у вас отрималась?
4 До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.
Хоробрий – ..., немолодий –..., непереможний – ..., гарний –..., молодий – ..., сучасний – ...,жорстокий - ...,фальшивий –...
Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, непримиренний)
Розібрати за будовою слово весняний.
5. Списати, розкриваючи дужки. Пояснитисвійвибір за допомогою правила.
(Не)високі дерева; цядівчина (не)висока; йогобудинок (не)високий, а низький; (не)заможнігромадяни; мій брат (не)заможній; (не)гіднийучинок; (не)щаснийвипадок; (не)гайний результат; (не)досяжнамрія; (не)мічнийдідусь; рішення (не)справедливе.
Варіант 2
1.Від поданих слів утворити прикметники, визначити спосіб творення.
Зоря, місто, іскра, гордощі, ширина, зовнішність, сила, ліс.
2.Подані слова ввести у простіречення, ускладненівставними словами, звертаннями, так, щоб в одному випадкуцебулиіменники, в іншому — прикметники.
Минуле, рівне, віджиле,старий, майбутнє, лісничий.
3.Записати текст. Пояснитирозстановкурозділовихзнаків, вивченіорфограми. Виділеніприкметникирозібрати як частинумови.
Селянинова хата на всійтериторіїсвогопоширення являла собою наземнуодноповерховуспоруду. Виняткомбулигірськірайони Карпат, придністровськоїзониБуковини та Поділля, де піджитлом, розташованим на крутихсхилах, улаштовувалицокольний поверх (погріб, пивницю), якийвикористовували для господарських потреб. Вирізнялисябудинкивкрайзубожілогосільськогонаселеннядеякихрайонів. Цебулинапівземлянки та землянки.
4.Відновити фразеологічнізвороти, уставивши з довідкипотрібні за змістомприкметники з часткою не.
1) … на розум. 2) … проби. 3) Хома … . 4) Глянути … оком.
5) … голосом. 6) Побила лиха та … година. 7) … сила поплутала.
Довідка: не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.
5.Розподілити прикметники за колонками таблицівідповідно до правил правопису.
Без частки не невживається |
Можнадібратисинонім без частки не |
Є протиставлення |
|
|
|
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.