Тема. Урок розвитку мовлення. Особливості будови опису природи

Про матеріал
Інтегрований урок (українська мова, образотворче мистецтво) Мета (українська мова): • навчальна - пояснити учням особливості будови опису природи, відмінність між науковим та художнім описами природи; формувати вміння складати текст-опис природи за допомогою мовних засобів; • розвивальна – розвивати творчі здібності школярів; логічне мислення, увагу, спостережливість; удосконалювати вміння зв’язно, послідовно викладати думки; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; розвивати вміння бачити і слухати природу в поезії, музиці; виховна – сприяти вихованню мовної культури учнів, естетичного смаку, дбайливого ставлення до природи. Мета (образотворче мистецтво): • навчальна - ознайомити учнів з історією виникнення пейзажу як жанру образотворчого мистецтва в Україні і світі; • розвивальна - вдосконалити навички роботи акварельними фарбами із застосуванням парафінової свічки; • розвивати емоційно-чуттєву сферу, образне мислення; • виховна - виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів через поетичне слово, посилювати любов до рідної землі, до її чарівної краси.
Перегляд файлу

Тема. Особливості будови опису природи

Інтегрований урок (українська мова, образотворче мистецтво)

 

Мета (українська мова):

  • навчальна -  пояснити учням особливості будови опису природи, відмінність між науковим та художнім описами природи; формувати вміння складати текст-опис природи за допомогою мовних засобів;
  • розвивальна – розвивати творчі здібності школярів;  логічне мислення, увагу, спостережливість; удосконалювати вміння зв’язно, послідовно викладати думки; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; розвивати вміння бачити і слухати природу в поезії, музиці; виховна – сприяти вихованню мовної культури учнів, естетичного смаку, дбайливого ставлення  до природи.

Мета (образотворче мистецтво):

  • навчальна - ознайомити учнів з історією виникнення пейзажу як жанру образотворчого мистецтва в Україні і світі;
  • розвивальна - вдосконалити навички роботи акварельними фарбами із застосуванням парафінової свічки;
  • розвивати емоційно-чуттєву сферу, образне мислення;
  • виховна - виховувати здатність до сприйняття, розуміння та створення художніх образів через поетичне слово, посилювати любов до рідної землі, до її чарівної краси.

Тип уроку: інтегрований урок урок розвитку зв'язного мовлення  

Обладнання: підручник, слайд-шоу, «кольорова феєрія», аудіозаписи, приладдя для малювання.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Вступне слово вчителя.

- Любі наші діти, щиро вас вітаємо!

Сьогодні на уроці вам успіху бажаємо!

- Любі наші вчителі, радо вас вітаємо!

   Старанно на уроці працювати обіцяємо!

 Сьогодні у нас з вами  незвичайний урок. Він поєднає в собі два шкільні предмети: українську мову та образотворче мистецтво. Ми разом з вами спробуємо  навчитися пов’язувати красу зовнішнього та внутрішнього світів.

Психологічна діагностика емоційного стану учнів. Перед тим, як почати працювати давайте з’ясуємо, які емоції ви відчуваєте на початку уроку, з яким настроєм ви прийшли на урок. У мене є деревце. Подивіться, на ньому  немає ні листочків, ні снігу. Тому зараз ми з вами вдягнемо його у  сніжинки. У кожного з вас на партах сніжинки різного кольору, виберіть собі сніжинку такого кольору,  який більш за все асоціюється з вашим настроєм зараз (діти прикрашають дерево сніжинками).

Можливо хтось хвилюється, або чимось незадоволений, а комусь навпаки, приємно перебувати на уроці і він в очікуванні чогось цікавого. Всі ми знаємо, що кольори можуть впливати на нас по-різному, але всі вони є об’єктивним втіленням емоцій.

Подивіться, яке чудове дерево в нас вийшло. Зараз ми поставимо його на стіл і повернемося до нього наприкінці уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1.               Слово вчителя.

Послухайте вірш і здогадайтеся, про що ми будемо говорити з вами на уроці.

Вчитель читає поезію В.Симоненка «Флегматично зима тротуаром поскрипує»

Флегматично зима тротуаром поскрипує,

фантастичні плете казки,

позіхне десь під білою липою,

на шибки покладе мазки.

Вкриє землю габою сріблястою,

І в напруженій тиші нічній

Світ здається чарівною казкою,

Нерозгаданим плетивом мрій.

  1.               Бесіда з учнями
  •                   Які образи побачили, уявили, коли слухали поезію В.Симоненка? (діти відповідають на питання).
  •                   Отже, тема нашого уроку…? (учні формулюють тему)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  1.               Слово вчителя.(У.м) Сьогодні ви станете митцями, бо на уроці ми будемо говорити про мистецтво, про його вплив на думки і почуття. Ви будете вчитися складати власні висловлювання, добираючи образні слова для характеристики предметів, явищ, які бачитимете.

Вчитель (О.м.): Ознайомитеся з історією виникнення пейзажу, а також створите пейзаж акварельними фарбами із застосуванням парафінової свічки, на основі складеного вами тексту.

  1.  Запис теми уроку, епіграфу (природа – це казка, яку ми читаємо серцем).
  2. Сьогодні у нас незвичайна система оцінювання. За правильні відповіді ви будете отримувати сертифікати. Сертифікат – це документ, що засвідчує той чи інший факт (Наприклад, сертифікат медичний або подарунковий). Ваш сертифікат буде подарунковим. Кожен отриманий сертифікат принесе 1 додатковий бал, який ви можете використати сьогодні на уроці або на іншому уроці української мови. Але більше ніж 2 сертифікати використовувати на одному уроці неможна.
  3. ІV. Актуалізація опорних знань
  1. Що таке опис? З якою метою складають опис природи?
  2. Яким науковим терміном називають опис природи у мистецтвознавстві та теорії літератури? (пейзаж)

 

IV. Пояснення нового матеріалу.

Презентація.

  1.         слайд.

2.Пейзаж – жанр в мистецтві, в якому об’єктом зображення є природа.

  1. Чарівна природа завжди надихала людей на відтворення її краси. Поети складали вірші, композитори  писали музику, художники передавали свої почуття в картинах. Ці витвори дають людині не лише естетичну насолоду, а й посилюють любов до рідної землі, її чарівної краси.

Пейзаж має досить солідний вік. Про історію виникнення пейзажного жанру в мистецтві  нам розповість _________________________________. Він виник у середньовічному Китаї у 6-му столітті нашої ери. Китайські художники зображали добре відомі своєю красою краєвиди. Пейзаж, як самостійний жанр в образотворчому мистецтві, виник наприкінці 16 – на початку 17 століття, коли людина гостро відчула свою єдність з природою.

  1. Розвиток пейзажного живопису в Україні пов'язаний з роботами

     Т. Г. Шевченка (серія «Мальовнича Україна»). Розквіт цього жанру      

     припадає на кінець 19 ст.

  1.  На екрані ви бачите Т. Г.Шевченка. Адже відомо, що він був не тільки відомим українським письменником, а й ще талановитим художником. На екрані ви бачите його роботи  – це пейзажі «Костьол у Києві», «Хутір на Україні». Пригадайте, яких відомих пейзажистів, і не тільки українських ви знаєте.
    1.    Невичерпне різноманіття природи породило в образотворчому мистецтві різноманітні види пейзажного жанру:
  • Сільський
  • Архітектурний
  • Гірський
  • Морський

 

9 слайд

Учитель у.м. Опис природи складається із сукупності описів окремих предметів (неба, хмар, повітря, землі, трави, дерев та ін..)

Відомим в описі природи є назви цих предметів або їх частин. Новим є ознаки предметів.

Наприклад, Небо синє, без жодної хмаринки. Повітря свіже й прохолодне.

 

Так складають власне описові речення. Проте такі речення зазвичай поєднуються з реченнями розповідного характеру з елементами опису природи. На землю наліг туман (який?) густий, сивий.

Об’єднуючись в одному тексті, такі речення якнайкраще відтворюють красу природи:

10 слайд.

Повівав холодний вітерець . З краю неба насувались білі, наче молочні хмари… На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком,  розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий сніг грав на сонці самоцвітами. (М. Коцюбинський)

 

Прочитайте, спишіть. У кожному з речень визначте «відоме» і літерою В позначте відповідне слово. Впишіть у рядки вибрані з довідки та поставлені в потрібній формі слова, що є «новими». Уписане слово позначте літерою Н.

 

11 слайд М.Рильський писав:

«Нарешті випав сніг – ______ і______. Вечір. Тишина… Така ______, ______ тишина, яка буває тільки _________ вечорами. ________ тиша. Світ ніби який ________, такий, якого ніколи не буває весною, літом, восени.»

 

Довідка

Повний, м’який, сліпучо – білий, спокійний, зимовий, містичний, зачарований.

 

М.Рильський писав:

“Нарешті випав сніг – м’який і сліпучо-білий. Вечір. Тишина… Така повна, спокійна тишина, яка буває тільки зимовими вечорами. Зачарована тиша. Світ ніби який містичний, такий, якого ніколи не буває весною, літом, восени.»

 

12  слайд.

Опис природи може бути складений в науковому або художньому стилях.

 

13 слайд.

Стилістичне дослідження

Прочитайте уривки (на екрані)

1. В Україні зима настає наприкінці листопада — на початку грудня (на Закарпатті — у середині грудня). Це найхолодніша пора року, якій властива морозна погода з випаданням снігу і встановленням снігового покриву. Українська зима порівняно м'яка, з частими відлигами. Для цього сезону характерні різноманітні атмосферні явища (тумани, хуртовини, ожеледь, у горах снігові лавини).

 

14 слайд.

2. По обидва боки Росі долини були засипані свіжим білим снігом,неначе лебединим пухом. Небо вкрите білим прозорим туманом, крізь який лився срібний світ вечірнього сонця. Молоде гілля грабів спускалось до самого долу на м’який пухкий сніг. Дрібний іній обсипав гілки тонким пухом та дрібними алмазами. Іній блищав, світився, переливався білим світлом.

 

- Визначте стилі кожного з них. Свою думку доведіть.

- Якою є, на вашу думку, мета наукового стилю? (Точно й правдиво назвати ознаки предметів, із яких складається картина природи. У науковому описі слова вживають лише в прямому значенні).

- А яка мета художнього опису? (Створити образ побаченого краєвиду, емоційно вплинути на читача (слухача).

 

У художньому описі природи (пейзажі) широко вживаються художні засоби.

- Які художні засоби ви можете пригадати? (епітет, порівняння, метафора, уособлення)

- Давайте знайдемо епітети, порівняння в тексті

Епітет

Порівняння

свіжим білим снігом

прозорим туманом

срібний світ

молоде гілля

м’який пухкий сніг

тонким пухом

 

неначе лебединим пухом,

 

 

Чому автор порівнює річку з лебедини пухом?

Чи можна обійтися в тексті без засобів образності?

Послухайте, що може вийти, якщо прочитати цей текст без засобів образності.

 Що текст втрачає?

Вам сподобалось?

 

Фізкультхвилинка

Зараз ми з вами відпочинемо. Взимку, окрім снігу, часто падає дощ. І зараз ми з вами зобразимо звуки дощу.

Діти виконують вправи руками за вчителем.

  1. дощ крапає (шелчки пальцями)
  2. дощ стає сильнішим (труть долоні)
  3. дощ підсилюється (хлопають долонями по ногах)
  4. почалася злива (тупотять ногами) і все в зворотньому порядку.

Творче  завдання. Кожна група витягне зараз собі завдання

15 слайд

Подумайте й доберіть епітети до слів

Зима ( чарівна, білосніжна, пишна, велична)

Сніг ( іскристий, сріблястий, чистий)

Небо ( прозоре, нахмурене)

Дерева ( сонні, мовчазні, опушені інеєм, казкові, замріяні, задумані, засніжені)

 

Продовжте  речення  у  вигляді  порівнянь

Дерева  стоять,  мов  ….( у кришталі ,  неначе  молода  під  вінцем,  ніби  цвітуть)

Вода  в озері , мов … ( дзеркало)

Повітря  (чисте, прозоре, ніби кришталь; свіже)

Небо  (ніби  безмежний  тьмяно-срібний  простір)

 

Доберіть дієслова – присудки, вжиті у прямому і переносному значенні:

Сніг ( іскриться, вкриває, порипує, сміється, лежить)

Вітер ( шепоче, розмовляє, наспівує, насвистує)

Мороз ( пощипує, розмальовує)

Сніжинка ( летить, кружляє, танцює, мерехтить)

 

Доберіть метафори до слів

Сніжинки                       Кружляли у зимовому танку

Дерева                             Прислухаються до свисту вітру

Мороз                        Лютує, щипає за ніс, хапає за руки, хоче нас подолати…

Будинки                         Насупились, дрімають

 

Опис природи стає ще виразнішим, коли в ньому вжито: синоніми, антоніми.

 

Що називається антонімами,  синонімами? Доберіть синоніми до слів

                

Сніг оповив 

 

Дерева купаються в снігу

 

Сиві   дерева

 

 

Тихо взимку в лісі

Огорнув, закутав…обволік, покрив, укрив

 

Стоять, потопають…

 

 

Білі, позбавлені  кольору, сірувато – білий, сизий, сивочолий, срібноволосий, сивокосий.

 

Нечутно, безмовно, неголосно, слабко, негучно, мовчки, потихесеньку,глухо, стиха.

 

Синоніми до слова ХУРТОВИНА (метелиця, віхола, заметіль, хуга, завія, сніговій, сніжниця, югА, хурделю, буран, кУрява, поземка)

 

Додаток 1

 Учні самі обирають завдання , яке  їм до душі                                                                                                                               

 

Картка №1.

Творче списування

 

Дайте назву тексту. Поширте речення  засобами художньої виразності. Зробіть цей текст більш яскравим, виразним. Скористуйтеся словами з довідки.

 

В___________лісі  під_______ялинками лежить________сніг. Яка краса! Усі дерева одяглися в___________убрання, а кущі  стали_________,як_______. Ялина накинула  поверх__________пальта_________хустку; береза наділа______сукню  й стоїть, немов_______. Усі дерева стають схожі на________  сніговиків. На______поверхні з'явилися________візерунки.

 

Довідка:

Ліс - холодний, сніжний, тихий.

Ялинки - стрункі, густо-зелені.

Чагарники - великі, густі, покриті снігом.

Сніг - білий, глибокий.

Вогонь - сяючий, срібний, золотий.

Убрання  - нове, гарне.

Сніговики – вигадливі

Поверхня – сніжна, гладка, рівна.

Візерунки – як мереживо, перші, казкові

Сукня – вінчальна, весільна.

 

Картка №2.

Творче списування

 

 Дайте назву тексту. Поширте речення засобами художньої виразності. Зробіть цей текст більш яскравим, виразним.

 

В___________лісі  під_______ялинками лежить________сніг. Яка краса! Усі дерева одяглися в___________убрання, а кущі  стали_________,як_______. Ялина накинула  поверх__________пальта_________хустку; береза наділа______сукню  й стоїть, немов_______. Усі дерева стають схожі на_______ сніговиків. На______поверхні з'явилися________візерунки.

Картка №3.

Твір – мініатюра

 

Використовуючи дані словосполучення напишіть твір – мініатюру «У зимовому лісі»

 

 

 

 

У зимовому лісі.

 

Зимовий ліс; пухнасті ялинки; білий сніг; нове вбрання; величезні, круглі, як кулі кущі; зелене пальто; легка хустка; вінчальна сукня; немов наречена; стають схожими на сніговиків; сніжна поверхня; перші візерунки.

 

 

 

У зимовому лісі під величезними, пухнатими ялинками лежить білий сніг. Яка краса! Усі дерева одяглися в нове вбрання, а кущі стали величезними, круглими, як кулі. Бабуся – ялина  накинула поверх  зеленого пальта легку хустку; береза наділа вінчальне сукню й стоїть, немов наречена. Усі дерева стають схожими на вигадливих сніговиків. На гладкій сніжній поверхні з'явилися перші візерунки.

 

(Вч. О.м.)А тепер на основі написаного тексту ми створимо пейзаж. Перед початком роботи нам потрібно обов’язково змочити фарби. І щоб нам краще поринути у зимову атмосферу, працювати ми будемо під музику.

Етапи роботи над пейзажем із застосуванням парафінової свічки.

 1. Спочатку скомпонуйте зображення олівцем на аркуші.

 2. Парафіновою  свічкою   обведіть контур вашого зображення. Свічкою обведіть тільки ті місця, де промальовано олівцем. Коли ми будемо наносити фарбу, в місцях де промальовано свічкою фарба лягати не буде, тому таким чином ми створимо ефект снігу.

 3. Зима асоціюється в нас з блакитним кольором. Тому блакитною фарбою повністю замалюйте аркуш.

 4. Поступово додаємо інші відтінки блакитного, затемнюйте поступово ті ділянки роботи, які мають бути темними (наприклад, нічне небо).

 5. В деяких місцях посипте малюнок сіллю, сіль буде поблискувати, таким чином ми створимо ефект снігу який переливається.

А тепер давайте прикріпимо малюночки на дошку і поаплодуємо собі за такі прекрасно створені шедеври.

А поки малюнки підсихають, вправа.

16 слайд. (Вправа про запас)

Прочитайте. З′ясуйте  художні засоби, вжиті в тексті.

Перший сніг незайманий і чистий,                               епітети

мов кохання перше, перший сніг.                                Порівняння, епітет

Білий смуток сіє небо млисте,                                  метафора, епітет

Лебединий пух летить до ніг. (Роман Юзва)                        метафора

 

Вітє V. Підсумки уроку

1.Слово вчителя. Усе своє життя людина прагне краси, намагається її створити. Але найдосконалішою є сама природа. Треба зупинитись, озирнутись, отримати насолоду. Тоді ми побачимо красу людини, її вчинків, стосунків. Ми станемо любити не тільки природу, а й один одного.

2.Коментар до домашнього завдання.

Незабаром зиму змінить весна. Напишіть твір – мініатюру  (5-6 речень)  опис природи навесні , використовуючи художні засоби.

3. Рефлексія. Інтерактивна гра «Мікрофон»

- Сьогодні я на уроці  дізнався…

-  Я на уроці  навчився…

- Я на уроці  намагався…

- Найбільші труднощі я відчув…

- Найбільший мій успіх…

4.  Виставлення оцінок.Оцініть своїх партнерів, з якими ви працювали в групі. (Оцінювання в групі) Озвучує лідер

 

5. Психологічна діагностика емоційного стану учнів наприкінці уроку.

А зараз ми повернемося до нашого деревця,  і порівняємо свій настрій з початком уроку. Виберіть сніжинку, того кольору, який асоціюється з вашим настроєм зараз. А тепер давайте порівняємо дерева. Друге  дерево вийшло більш веселим. Отже, наш урок був успішним.

Давайте нарядимо в сніжинки інше деревце.

червоний – піднесеність;

оранжевий – радість;

жовтий – приємність;

зелений – спокій;

синій – сум;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитись.

 

Вірш учениці

Вітер співає,

Гілля гойдає,

Місяць, як в казці,

З – за хмар виглядає.

Мороз – морозенко

По вікнах малює.

В зимовому вальсі

Сніжинка танцює.        

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
5973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку