Тема. Займенники 1-ої особи однини і множини. Написання займенників з прийменниками.
Мета. ознайомити учнів з відмінковими формами займенників 1-ї особи, вчити визначати їх роль у реченні, формувати навички роздільного написання займенників з іменниками; розвивати вміння вживати займенники у мові у потрібній формі; виховувати охайність виконання записів у зошитах.
Обладнання: картки з текстом.
Хід уроку.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВ/
Робота із вправою 44.
III. УДОСКОНАЛЕННЯ КАЛІГРАФІЧНИХ НАВИЧОК. СЛОВНИКОВА РОБОТА
. Підкресли займенники 1-ї особи однією лінією, 2-ї особи — двома лініями, 3-ї — хвилястою лінією.
Далеко від нас східні кордони країни. Я пішов до намету, і гусенята побігли за мною, щоразу здіймаючи крик, коли я від них віддалявся. Ми вирішили заночувати над річкою. Не знаю, коли ми заснули, але ранком нас розбудили кулики і чайки. Вони побачили на гострих колючках з десяток жуків та гусениць. Блискавиці пролітали йому над головою, громи котилися по його спині й розбивались об неї на грошенята. Веде стежина Тетянку і все їй показує. Ти для всіх, і всі для тебе.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАДАЧ УРОКУ
— Тож давайте сьогодні перевіримо, чи є у нас в класі діти, які полюбляють не діло робити, а ґав ловити.
— Яка частина мови відповідає на ті самі питання, що й іменник?
— Так, це займенник. І сьогодні ми дізнаємось, як відмінюються займенники і як вони пишуться з прийменниками.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Тест.
(Картки.)
1. Займенник вказує:
а) на ознаку предмета;
б) на предмет;
в) на предмет, ознаки, кількість.
2. Особові займенники вживаються замість:
а) прикметника;
б) іменника;
в) числівника.
3. Згрупуй займенники за особами,
я вона
ти ми
воно він ви
вони
VI. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Спостереження за змінюванням займенників 1-ої особи. (Запис на дошці.)
... в. хто? я ми
... в. у кого? ...
... в. кому?
... в. на кого?
... в. з ким?
... в. на кому?
— Чи знайомі вам ці питання?
— Укажіть відмінки та провідміняйте займенники я та ми.
— Зробіть висновок про написання прийменників із займенниками.
— Порівняйте свої записи з впр. 45, с 28 і прочитайте правило після неї.
VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Робота з підручником.
а) Впр. 46 , с 28 (усно).
— Відшукайте займенник.
б) Впр. 4 Самостійна робота (за вправою 48)
— Як визначити відмінок займенника?
— Вкажіть відмінки займенників.
— Поміркуйте, якими членами речення можуть бути займенники, і прочитайте правило після вправи.
— Випишіть з тексту два речення: одне, де займенник головний член речення, друге — другорядний.
VIII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Списування із завданням. (Запис на дошці.)
— Спишіть словосполучення, узгоджуючи займенники з іншими словами, і вкажіть відмінки займенників.
Сердився(на кого?) я
Розмовляв (з ким?) я
Сміявся (з кого? ) ми
Вибачився (перед ким? ) ми
Дав(кому?) я
Впр.49, с.29-30
IX. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ