Одеська область
Відділ освіти, молоді та спорту Арцизької райдержадміністрації
Районний Центр дитячої та юнацької творчості
« Збережемо питну воду для себе і наших нащадків»
Засідання районної школи екологічного лідера
Адзєріхо Ніна Георгіївна
методист центру дитячої
та юнацької творчості,
керівник гуртків
ЗМІСТ
|
Опис досвіду. |
2 - 3 |
|
План-конспект засідання районної школи екологічних лідерів « Збережемо питну воду для себе і наших нащадків» для представників екологічних лідерів шкільного самоврядування шкіл району. |
4-7 |
|
Презентація Висновки Використані інтернет ресурси |
8-12 13 14 |
|
Додатки |
15-16 |
|
|
|
Опис досвіду.
Сьогодні, як ніколи, перед людством стоїть питання про необхідність зміни свого ставлення до природи і забезпечення відповідного виховання і освіти нового покоління.
Від рівня екологічного виховання, екологічної культури залежить питання виживання людства.
Система екологічного виховання підростаючого покоління передбачає формування умінь аналізувати явища природи, бережливого ставлення до її багатств як надзвичайно важливого середовища існування людини.
З метою сприяння розвитку пріоритетних напрямів еколого-натуралістичної освіти в Арцизькому районі в 2007 році створена Районна школа екологічного лідера ( далі Школа).
Чому назва -“Школа екологічного лідера” – вона об’єднує учнів, якім небайдужа доля природи. Вони мають горіти бажанням допомогти навколишньому середовищу та загоряти інших, повести за собою своїх однолітків. Але бути лідером – треба мати талант, володіти якостями лідера.
Основна мета районної Школи :
- через роботу шкільного парламенту сформувати систему знань, поглядів і переконань учнів, які забезпечуватимуть громадську відповідальність за стан навколишнього середовища.
Учасники Школи екологічного лідера – учні, представники шкільного парламенту кожної школи, які відповідають за організацію природоохоронної роботи в школі.
Загальні збори районної Школи екологічного лідара проводяться 3 рази на рік.
На заняттях в перший частині з лідерами працює психолог, який розкриває поняття “Лідер” та виховує лідерські якості у кожного учасника. У другій, теоретичній частині, учні знайомляться з
-2-
Положеннями основних практичних природоохоронних заходів, з основами екологічної культури, з положеннями природоохоронних акцій. В третій, практичній частині, учні оволодівають навичками пропаганди екологічних знань, організації натуралістичних заходів..
Одним з обов′язкових частин кожного заняття є обмін досвідом роботи. Кращі лідери презентують свою роботу. Після презентації проводиться обговорення виступу.
Проміжні засідання між загальними зборами районної Школи лідера присвячені екологічним датам. Кожен лідер після засідання отримує електронну версію теоретичної частини, презентацію та проводить в своїх школах виступи, виховні заходи за даною темою.
На розгляд надається сценарій проміжного засідання районної Школи екологічного лідера, присвячений Всесвітньому Дню води
-3-
Тема засідання : « Збережемо питну воду для себе і наших нащадків»
Мета: Вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи; формувати інтерес до навколишнього середовища; розвивати спостережливість, увагу, бажання допомогти довкіллю.
Завдання:
Освітні:
• Інформувати учнів про шляхи вирішення проблем водокористування та водозбереження;
• Сформувати в учнів уявлення про значення води в природі й житті людини.
• Показати значення води в житті людини.
Виховні:
•Виховувати любов до рідного краю.
•Виховувати дбайливе і гуманне ставлення до природи
•Стимулювати пошук самостійних шляхів водозбереження.
Розвиваючі :
• Удосконалювати комунікативні вміння учнівської молоді,
• Сприяти розвитку навичок спільної діяльності
Оформлення:
• На екрані через мультимедійний проектор змінюються картинки дивної природи
• На стені ( або дошці) прищеплена карта району
• Презентація " Збережемо питну воду для себе і наших нащадків ".
Обладнання: ноутбук, анкеті, вирізані «хмаринки», « сонечко»
Структура заняття:
-4-
Хід засідання :
Координатор Добрий день. Сьогодні ми проводимо наше чергове засідання, на якому ми розглянемо важливі екологічні проблеми нашого регіону та шляхи їх вирішення.
Але, у зв'язку з тим. що на нашому засіданні можуть бути нові представники шкільних лідерів, пропоную всім знову познайомитися.
І. Вправа «Знайомство» - представлення. Координатор пропанує учасникам представити себе за схемою, яка відображена на екрані через мультімедійний проектор:
- Ім'я ,
- школа,
- клас,
- хобі,
- статус, який займає в шкільному самоврядуванні.
ІІ. Вправа «Правила роботи в групах». –
Координатор : Для того, щоб ми не ущемляли інтереси один одного, приймемо правила роботи на сьогоднішньому засіданні :
ІІІ. Тренінгове заняття
Координатор : Зверніть увагу на екран: який прекрасний дивний світ нас оточує. Це все природа. Напевне не знайдеться у світі людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші обожнюють високі гори та бурхливі ріки, а ще інші у захваті від простору степу. В кожному місці, селі є свої чарівні, дивовижні куточки природи.
Перед нами карта нашого району - тобто територія, де ми проживаємо і звичайно, кожен хоче, щоб в кожному селі, місті, яскраво світило сонце,
-5-
люди були щасливими і здоровими. (прикріплюємо над картою району
«сонце»). Але, щоб нам жилося добре, повинні бути умови для гарного життя, і одне з першочергових вимог - здорове навколишнє середовище. Навколо «сонечка» над картою району прикріпимо «промінчики».
Вправа « Здорове навколишнє середовище»
Завдання: Для виконання завдання ділимося на три групи. Завдання для кожної групи - написати на стікерах яким би ви хотіли бачити природу свого краю.
Учні обговорюють в групах, записують, і представник з кожної групи проговорює свої записи і прикріплює стікери на «промінчиках» до «сонечка».
Координатор: Напевно, немає на світі людини, яка б не хотіла жити в гармонії з природою, в чистому навколишньому середовищі. Але, навряд чи можна знайти такий населений пункт, де не було б екологічних проблем. Давайте і ми разом визначимо, які екологічні проблеми затьмарюють наше життя. Розподілимо їх у вигляді «хмар» на «сонечку» над картою нашого району.
Вправа «Хмарки над сонечком. Екологічні проблеми».
Інструктаж по виконанню завдання:
Кожній групі видаються заздалегідь заготовлені «хмаринки» та розкреслені аркуші паперу. (аркуш, розділений по вертикалі і по горизонталі на три частини, причому, горизонтальні частини різного кольору) ( Додаток 1).
Завдання Обговоріть у групі та виберіть, враховуючи думку кожного з учасників, три основні найважливіші екологічні проблеми. Запишіть їх у верхніх горизонтальних колонках. Причому, в першій колонці запишіть одну глобальну проблему, а в двох наступних по одній з місцевих проблем. Зачитайте зазначені проблеми. Продублюйте проблеми і нанесіть їх на
-6-
«хмаринки» ( учні зачитують проблему, записану на імітаційній «хмаринці» і «хмаринками» закривають «сонечко» над картою району.
Координатор: Ми визначили з вами основні екологічні проблеми, які гостро стоять на сьогоднішній день. Тепер перед нами стоїть питання – як вирішити існуючі проблеми?
Вправа « Вирішуємо екологічні проблеми»
Групи міняються аркушем паперу так, щоб кожна група отримала не свій лист (за годинниковою стрілкою)
Завдання 1. Продумайте і запишіть у середній частині аркуша можливі рішення для кожної з перерахованих на аркуші проблем.
Після виконання завдання представники команд зачитують запропоновані шляхи вирішення та організовується їх обговорення.
Потім бланки знову лунають по групам, але так, щоб кожна група отримала не свій лист.
Завдання №2 Напишіть в 3-їй частині аркуша, хто (прості громадяни, місцева влада, уряд, соціальні групи, хто-небудь ще) повинен вирішувати ці екологічні проблеми.
Обговорення отриманих результатів.
Координатор, заздалегідь на накресленому на дошці коло, ставить відмітки: на одну половину кола ставиться відмітка, якщо пропонується рішення за принципом «хтось інший вирішить проблему», а в другу - за принципом «проблему можемо вирішити самі».
Координатор: Дайте відповіді на запитання. «Чому наші проблеми (адже ми самі вважаємо їх проблемами) повинен вирішувати хтось інший? А що кожен з нас може зробити сам, щоб сприяти вирішенню цих проблем? Відповіді лідерів
Координатор : Сьогодні ми присвятимо наше засідання одній з важливіших проблем не тільки нашого району, області, а й всіх країн світу - це проблема питної води.
-7-
Що ви знаєте про кількість споживаної води людиною і як ви ставитеся до питання охорони водних ресурсів?
Анкетування (Додаток2)
Обговорення відповідей анкетування
Координатор : Вода – одне з чудес, створених природою! Вона є основою зародження і підтримки життя на планеті.
Не випадково 22 березня Генеральною Асамблеєю ООН затверджено Всесвітнім днем води. Це рішення є унікальною можливістю нагадати всьому людству про важливість води для навколишнього середовища і розвитку суспільства, для підтримання життя на нашій планеті.
Практичні зусилля можуть допомогти поглибити суспільне розуміння як проблем, так і рішень у цій галузі. Для досягнення позитивних результатів необхідно перетворити слова на зобов’язання й дії в рамках загальної теми.
ІУ Презентація «Збережемо питну воду для себе і наших нащадків»
Слайд 2
«Воді була дана чарівна сила стати соком життя на Землі»
Леонардо да Вінчі
«Вода – першооснова всього»
Фалес Мілетський
«Вода дорожче золота...»
Антуан де Сент-Екзюпері
Слайд 3
22 березня - Всесвітній день води
Створений цей день в 1993 році Генеральною Асамблеєю ООН.
Цього дня проводяться спеціальні заходи, направлені на збереження і освоєння водних ресурсів.
-8-
Слайд 4 Анкетування
Слайд 5-6
Скільки ж відведено природою цього безцінного дару на потреби людини ?
Приблизно 80% всієї поверхні Землі вкрито водою. Але тільки 1 %- це вода питна
Слайд 7
Сьогодні вже багато країн досягли граничних можливостей водокористування. Два млрд. людей в 80 країнах світу живуть в умовах обмеженого забезпечення питною водо. Більше 4 мільйонів дітей по всьому світу вмирають від хвороб, викликаних поганою якістю води.
Слайд 8
Спрага зростає. На думку експертів, до 2025 року дві третини населення Землі зіткнуться з проблемою нестачі питної води.
Слайд 9
У 2030 р. 47 % світового населення житимуть під загрозою водного дефіциту
Слайд 10 Хоча населення планети в ХХ столітті зросло всього в три рази, споживання води «злетіло» в 6 разів, порівняно з початком минулого століття
Слайд 11 (Карта півкуль землі, на яких відображені країни, з гострою нестачею питної води)
Слайд 12 Українські запаси прісної води мало не найбідніші в Європі Крім того, маючи обмежені запаси прісної води, Україна за останні 20 років збільшила водоспоживання в 2 рази
Слайд 13 В Україні на душу населення доводиться 350-400 літрів в день
Яка ж ситуація з питною водою в Україні?
-9-
Слайд 14
За запасами підземних вод Одеська область займає одне з останніх місць в Україні. У 15 районах області ( у тому числі в Арцизькому районі) майже практично вичерпані природні запаси ґрунтових вод, придатних для пиття.
Слайд 15 -16 До водного фонду області відносяться 217 маленьких річок, 55 водосховищ, 15ліманов і більше 800 ставків.
За останні роки половина маленьких річок області припинила своє існування
Слайд 17-18 Окрім природних чинників, ми, люди, докладаємо величезні зусилля, щоб вода була ще гірша – забруднюємо сміттям, побутовими відходами і відходами життєдіяльності людини і тварин, підвищеними дозами добрив і хімічних препаратів.
Слайд 19
Для нашого району проблема водних ресурсів дуже актуальна - погана якість вод основних водоносних горизонтів - є підвищений вміст сульфатів, хлоридів, натрію і внаслідок цього - мінералізація.
Слайд 20-21
ЧИ ХОЧЕМО МИ ТАКОЇ ДОЛІ? як в країнах Африки
Слайд 22-23
Для нормальної життєдіяльності організму кожній людині потрібно випивати близько 2-3 літрів рідини на добу. Але куди ж дівається решта 190-250 літрів?
Слайд 25
Використання в день 1 людиною літрів води
Миття рук - 64л
-10-
Чищення зубів - 22л
Унітаз - 90л
Душ - 170л
Слайд 26
Який вихід?
Слайд 27
Наше завдання - скоротити витрату води в домашньому побуті без відмови від комфорту.
Слайд 28 Розглянемо шляхи економії води
Слайд 29
На час, коли ви чистите зуби, вимикайте воду. Щоб обполоснути рот досить склянки з водою. Якби ми вимкнули воду під час чищення зубів, то могли б заощадити 44 літри ( 2 рази по 22літра)
Економія води за 1 день
Слайд 30 Миття рук.
Слайд 31
При ручному митті посуду не тримаєте постійно кран відкритим. (Цей спосіб дозволяє знизити вжиток води на митті посуду в 3-5 разів.)
Слайд 32
Не розморожуйте продукти під струменем води з-під крану. Краще всього
-11-
заздалегідь перекласти продукти з морозилки в холодильник. (Економія до 10 літрів води в день.)
Слайд 33
Дрібне сміття. Ми економимо воду також і тоді, коли не засмічуємо унітаз! Краще викинути папір, комах, волосся і інше дрібне сміття у відро для сміття, а не спустити в унітаз. Таким чином, ви зменшуєте навантаження на очисну систему стоків.
Слайд 34
Якщо у вас є сад, город або газон біля будинку, не поливайте його щодня. Рослини добре себе відчувають і при поливі раз в 3-5 днів. Також, стежте за тим, що ви поливаєте саме рослини, а не тротуар, забір, доріжки і сусідів, або перехожих.
Слайд 35-36
Будемо економити воду
Слайд 37
Якщо сім'я заощадить хоча б 20% водопровідної води від того обсягу, який вона використовує, то за рік така кількість може утворити озеро діаметром 200 метрів, а глибиною – 2 метри.
Слайд 38
Як би не склалася в подальшому ситуація з питною водою на земній кулі, нинішні заклики берегти і економити цілющу вологу вельми і вельми на часі Збережемо питну воду для себе і для наших нащадків.
Слайд 39
Збережемо питну воду для себе і для наших нащадків.
-12-
ВИСНОВКИ
Дійсно, вода – найбільше багатство, без якого жодна людина не зможе прожити більше 3-х – 5-ти днів. Але, іноді люди забувають про це багатство і розбазарюють її через дрібниці.
Люди, що пізнали спрагу, цінують воду дорожче за золота, бо ніякі скарби не замінять в пустелі глоток води. Недаремно навіть у багатьох народних казках згадується вода, що дарує життя. Людство повинне нарешті усвідомити усю цінність води, відноситися до неї дбайливо, як до найдорогоціннішого подарунка.
Давайте збережемо прісну воду чистою і прозорою для себе і наших нащадків.
-13-
Використані інтернет ресурси
www.ecologylife.ru
www.excelion.ru
www.greenpeace.org
http://dezlefortovo.ru/dokumenty/articles/kvv.php
http://www.technopark.by/iccee/eschool/presentations/7
http://fs.nashaucheba.ru/docs/270/index-1472540.html Полуяхтов Василий ,
-14-
Додаток 1.
Група № _____-
Екологічні проблеми |
||
Глобальна проблема |
місцева проблема 1 |
місцева проблема 2 |
|
|
|
Можливі шлях вирішення проблем |
||
|
|
|
Хто повинен вирішувати ці проблеми
|
||
|
|
|
-15-
Додаток 2
Анкетування
1.Як ви вважаєте, чи є проблема нестачі питної води у нас в районі?
а) Так б) Ні
2. Скільки води, на вашу думку, використовує людина в добу:
а) 10 л б) 100 л в) 500 л г) 1000 л
3. Розглядається у вас в сім'ї питання економії води?
а) Так б) Ні
4. Вимикає воду, коли чистите зуби?
а) Так б) Ні
5. Миєте посуд дому :
а) під проточною водою б) виключаєте воду
-16-