Квест-гра
«Відкрий, о рідна моя мово, свої скарбниці золоті».
Підготувала вихователь Комунального закладу
«Харківська загальноосвітня санаторна школа - інтернат
І - II ступенів №11”
Харківської обласної ради
Казаріна Л.О.
Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Ведучий : Дорогі друзі! Ми раді вас сьогодні вітати на святі, присвяченому Дню рідної мови. Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями. Мова! А що таке мова? Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це йог мова, в яку народ вкладає своє давнє життя, і розум, і досвід, і почуття.
Все в тобі з’єдналося, злилося —
Як і поміститися в одній! —
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі — великого народу
Ніжна і замріяна душа. В. Симоненко
А зараз ми з вами проведемо квест – гру «Відкрий, о рідна моя мово, свої скарбниці золоті»
Привітання учасників гри. Ознайомлення з правилами гри.
Ознайомлення з правилами квесту :
Квест – це командна гра. Усі повинні сприяти досягненню спільної мети під час виконання завдань.
Діти, працюючи разом в команді нам потрібно домовитися правила спілкування, за якими нам буде комфортно працювати:
1. не викрикувати;
2. поважати один одного;
3. працювати командою;
4. цінувати час;
5. бути позитивним до себе і до інших.
У грі беруть участь 6 команд.
За правильну відповідь команда отримує 5 балів.
Учасники квесту на кожній станції отримують частинку прислів’я про мову, на останній станції складають зі слів прислів’я .
1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
3. Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.
4. Слово до слова — зложиться мова.
5. Для кожного його мова — найкраща й найсолодша.
6. Рідна мова дорога людині, як саме життя.
Станція №1 «Народ скаже, як зав’яже».
Продовжи прислів’я
Завдання для 1-х класів
Більше діла — менше (слів.)
Будь господарем своєму (слову.)
Завдання для 2 класу.
Слово — не горобець, вилетить — (не спіймаєш.)
Гостре словечко коле (сердечко.)
Не кидай слова на (вітер.)
Завдання для 3-х класів.
Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова —( ворогів.)
Краще переконувати словами, як (кулаками.)
М'які слова і камінь (крушать.)
Завдання для 4 класу.
Гостре словечко коле (сердечко.)
Не кидай слова на (вітер.)
Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова —( ворогів.)
Краще переконувати словами, як (кулаками.)
М'які слова і камінь (крушать.)
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Станція № 2 «Спробуй казку відгадати…»
Завдання для 1-х класів
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
Завдання для 2 класу.
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
Завдання для 3-х класів.
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
Завдання для 4 класу.
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
Це маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
Простить зради не схотів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки, Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Станція №3 «Впізнай за описом»
Ведучий читає ознаки. Учні намагаються назвати предмет (або істоту).
Завдання для 1-х класів
Сірий, косий, вухатий, боягузливий…(зайчик)
Кругле, стигле, сочне…(яблуко)
Білий, пухнастий, іскристий…(сніг)
Завдання для 2 класу.
Могутні, розлогі, гіллясті…(дерева)
Руденька, прудка, оченята як намистинки – це…(білочка)
Маленька, сіренька, хвостик як шило – це…(мишка)
Завдання для 3-х класів.
Високий, прудкий, має гарну гриву – це…(кінь)
Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).
Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
Завдання для 4 класу.
Руденька, прудка, оченята як намистинки – це…(білочка)
Маленька, сіренька, хвостик як шило – це…(мишка)
Високий, прудкий, має гарну гриву – це…(кінь)
Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).
Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Станція№4 «Обереги рідної землі»
Скласти пазл, назвати оберіг.
Вишита сорочка. Вишиванка
Квіти, листя, сплетені в коло, яким
найчастіше прикрашають голову. Вінок
Довгастий шматок тканини для витирання
обличчя, тіла, посуду і т. п., а також вишитий
шматок тканини для оздоблення житла в українських оселях. рушник
Великий перелітній птах із довгими ногами та
довгим прямим дзьобом. лелека
Кущова рослина з білими невеликими
квіточками та гіркими чи кисло-солодкими
ягодами, зібраними в кетяг. калина
Дерево або кущ із гнучким гіллям, вузенькими
листочками. Найчастіше росте по берегах
річок, понад ставками, поблизу копанок. Верба
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Станція № 5 «Яке слово заховалося?»
Завдання для 2 класу.
Обведи кожну четверту літеру. Відшукай слово, що заховалося.
1) К І Я У Ш О С Р В С Н О Б Д Ї К Н___________________________
2) Ю Н Ж О Р К Ч С О Н Х І Н О Т Н Р Ш У Ь З__________________
3) М Л Т П А Ю Н О Ц В К С Ш З І У Ч Щ Я Д Р__________________
Знайди слова, що «заховалися».
Завдання для 3-х класів.
УКНИГАОПСІЛІСКАВЕРБАСХА
РГОДОРОГАОСЗЕМЛЯДУНЇЧОІГУ
ІЩАСТЯЦУМАТИСШНЕБОВІМІОПО
Завдання для 4 класу.
ПРПОВІТРЯУХЦТСЛОВООСОНЦЕМ
КОЗКАЛИНАПРОТРАВАСПШОНОТВ
УКАЗКАЖЕКОЗАКЛАСКАОДОЛИНА
Завдання для 1-х класів
Пригадати якомога більше слів. до складу яких входить буква а.
Зразок: автомат, база, акація, абажур, магістраль, балка, папка, карта, ракета, лампа.
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Станція № 6 «Пісня-душа народу»
Проспівайте пісеньку
Для 1-х класів
«Ходить гарбуз по городу…»
Ходить гарбуз по городу,
Питається свого роду:
— А чи живі, чи здорові,
Всі родичі гарбузові?
Обізвалась жовта диня,
Гарбузова господиня:
— Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвались огірочки,
Гарбузові сини й дочки:
— Іще живі, ще здорові,
Всі родичі гарбузові!
Обізвались бурячки,
Гарбузові своячки:
Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвалась бараболя,
А за нею ще й квасоля:
— Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові!
Обізвався старий біб:
— Я іздержав увесь рід,
Ой ти, гарбуз, ти перистий,
З чим тебе ми будем їсти?
— Миска пшона, шматок сала, —
От до мене вся приправа!
Для 2 класу
«Грицю, Грицю до роботи…»
Грицю, Грицю, до роботи!
В Гриця порвані чоботи...
- Грицю, Грицю, до телят!
В Гриця ніженьки болять...
- Грицю, Грицю, молотити!
Гриць не здужає робити...
Грицю, Грицю, рубай дров!
- Кахи-кахи! Нездоров...
- Грицю, Грицю, роби хліб!
Кахи-кахи, щось захрип...
- Грицю, Грицю, іди їсти!
- Ой, чекайте, де тут сісти!
Для 3-х класів
«Занадився журавель…»
Занадився журавель, журавель,
До бабиних конопель, конопель...
Сякий-такий журавель,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий довгоногий,
Сякий-такий виступає,
Конопельку все щипає.
Ой я тому журавлю, журавлю
Києм ноги переб’ю, переб’ю!
Сякий-такий журавель,
Сякий-такий довгоносий,
Сякий-такий довгоногий,
Сякий-такий виступає,
Конопельку все щипає.
Для 4 класу
«Два півники…»
Два півники, два півники
Горох молотили,
Дві курочки-чубарочки
До млина носили.
Цап меле, цап меле,
Коза насипає,
А маленьке козенятко
На скрипочку грає.
Танцюй, танцюй, козуленько,
Ніжками туп-туп,
Татусенько з матусею
Принесуть нам круп, круп.
А вовчок-сірячок
З лісу виглядає
Та на біле козенятко
Скоса поглядає.
Учасники квесту отримують частинку прислів’я про мову. І рухаються далі.
Підведення підсумків квесту.
(Діти читають прислів’я, які вони склали).
Нагородження переможців.
Завершальне слово ведучого.
- Завершити наш турнір хотілося б словами Максима Рильського "Мова - втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови... "
1-Б клас
№ |
назва станції |
бал |
1 |
«Впізнай за описом» |
|
2 |
«Яке слово заховалося?» |
|
3 |
«Народ скаже, як зав’яже». |
|
4 |
«Пісня-душа народу» |
|
5 |
«Обереги рідної землі»
|
|
6 |
«Спробуй казку відгадати…»
|
|
Джерела:
1. Мовні ігри на уроках української мови.
2 .https://avatars.mds.yandex.net/get-pdb/202366/4dee6cc3-f427-46fb-9ab6-25e7f16b077b/orig
3.http://proridne.com/content