Енергізатори,
як метод
превентивного навчання
в 1-4 класах
«М’яч по колу»
Діти стоять в колі.
Вчитель:
Діти, зараз Діти стають в коло. Руки з відкритими вверх долонями розташовують на рівні талії. Завдання: прокотити м’яч по долоням по колу так, щоб він не впав на підлогу.
Це ж завдання можна повторити, але прокотити м’яч по колу проти годинникової стрілки.
Також можна прокотити м’яч по опущеним вниз долоням, по зап’ястях і т.п.
Бажано, щоб темп вправи був швидким.
«Гонка м’ячів по колу»
Діти створюють коло і розраховуються на перший – другий, починаючи з учня, який стоїть справа від ведучого. Цей учень буде капітаном перших номерів. Той що стоїть поряд з ним ( справа ) учасник буде капітаном других номерів. Капітани одержують по одному м’ячу і піднімають їх вверх. По команді вчителя «Марш!» капітан перших номерів передає м’яч вправо наступному учаснику, який має перший номер, цей передає м’яч дальше і т.п. Другі номера в цей час передають свій м’яч вліво. Коли м’яч, зробивши повне коло, повернеться до капітана, цей піднімає його над головою.
«Дощ в лісі»
Діти сидять по колу, кисті рук (долонями вниз) лежать на колінах.
Вчитель:
Діти повторюють рухи за вчителем: хлопають долонями по колінах.
Далі можна повторити всі рухи в зворотному порядку: вітер став стихати, листя менше стало шурхотіти, стало тепліше, дощ зменшився, став ще менший, на землю падають лиш окремі каплі.
«Австралійський дощ»
Діти стоять або сидять в колі. Ведучий промовляє фрази, супроводжуючи їх рухами, діти повторюють рухи за ним:
«Весняний дощ»
Діти стоять по колу один за одним. Ведучий промовляє фрази, супроводжуючи їх рухами, діти повторяють рухи за ними. Основні рухи проходять на спині учасника, який стоїть спереду.
«Долоні»
Діти стоять або сидять по колу, ведучий - разом з ними. Ведучий починає якісь рухи і передає їх сусіду справа, який, в свою чергу, передаю ці ж рухи своєму сусіду справа і т.п. Виконання рухів продовжується кожним учасником до тих пір, поки він не одержить від сусіда зліва нові рухи, які він повинен передати.
Рухи можуть бути такими: а) тертя долонь, б) щолкання пальцями, в) хлопання долонями по стегнах, г) два хлопки долонями, д) посмішка і аплодисменти.
«Салют»
Цим енергізатором можна закінчувати урок превентивного навчання. Діти разом з ведучим стоять або сидять в колі. Ведучий пропонує дітям повторити за ним наступні рухи: опустити руки вниз, нахилитись, зробити невеликий хлопок в долоні на рівні колін, а потім продовжувати хлопки, збільшуючи їх звучання, поступово вирівнюватись і піднімати руки все вище і вище. Коли всі повністю випрямляться, а руки будуть над головою, хлопки переходять у великий «салют» аплодисментів. Можна «салют» супроводжувати вигуком «Ура!»
Можна повторити 3 рази.
«Телетайп»
Учасники стають в колі, тримаючись за руки. Ведучий легким потиском руки посилає справа стоячому учаснику «телеграму», яка передається їм далі по кругу таким же чином, поки не дійде назад до ведучого.
Те ж саме можна виконувати в протилежну сторону.
«Гальмо»
Діти стоять в колі. Вчитель пояснює, якими звуками і словами будуть позначатись рухи: машина заводиться і рухається – «тр – тр – тр», машина гальмує – «стоп».
Вчитель «заводить» машину і озвучує її рух: «тр – тр – тр», стоячий поряд зліва повинен зробити те ж саме, потім наступний і т.д. за годинниковою стрілкою. Якщо хтось скаже: «Стоп!», то рух продовжується в протилежну сторону( проти годинникової стрілки).
« Двоє малюють одним олівцем»
Діти сидять парами. Кожна пара одержує аркуш паперу і олівець.
Вчитель:
«Фруктовий салат»
Діти сидять в колі. Ведучий стоїть в центрі кола( у нього немає стільця). Ведучий «розраховує» учасників за принципом: «яблуко»,
« груша», «банан», «виноград». Просить кожного запам’ятати свій фрукт.
Коли ведучий називає якийсь фрукт, наприклад «яблуко», всі «яблука» повинні стати і помінятись місцями. Ведучий теж бере учать в перемішуванні і займає вільне місце. Той, хто не встиг зайняти вільний стілець, стає ведучим.
Ведучий називає різні фрукти: яблуко, грушу, банан, виноград.
Поряд з цим, ведучий може оголосити: «фруктовий салат». Тоді всі учасники повинні помінятись місцями.
«Хто швидше»
Діти сидять в колі. Ведучий стоїть в центрі кола(в нього немає стільця) і дає команду: «Поміняйтесь місцями ті, хто сьогодні в штанах». Всі виконують команду. Ведучий теж займає одне з вільних місць. Той, хто залишився без місця, стає ведучим і дає наступну команду, наприклад: «Поміняйтесь місцями ті, хто в окулярах» або «поміняйтесь місцями ті, хто вчора ліг спати рано» і т.д.
«Шишки, жолуді, горіхи»
Вчитель об’єднує дітей по «трійкам»: шишки, жолуді, горіхи. Діти беруться за руки (в кожній трійці). Ведучий називає «шишки» і відповідні учасники міняються місцями. Ведучий намагається зайняти вільне місце «шишки» в будь-якій трійці і одержати назву вибігшого . Той, хто не попадає в трійку, стає ведучим.
«Щітка»
Всі учасники стають в тісне коло – пліч -о- пліч, а руки тримають за спиною. Ведучий стає в центрі кола. В одного з учасників в руках одежна щітка.
Гра починається з моменту, коли ведучий три рази повернеться на місці. Одночасно щітка починає свою подорож по колу, яку передають з рук в руки. Періодично, коли ведучий відвернеться, учасник, в якого в цей момент знаходиться щітка, повинен торкнутись нею до ведучого – почистити йому костюм.
Завдання ведучого – визначити в кого в даний момент щітка. Однак визначити, в кого вона в цей чи інший момент знаходиться, справа нелегка, так як всі не
стоять спокійно, а безперервно роблять вигляд, ніби приймають або передають щітку своєму сусіду.
«Гномики і хатинки»
Діти сидять в колі. Вчитель стає в центр кола ( в нього немає стільця).
Вчитель:
Той учасник, якому не вистачило хатинки, стає видучим.
« Алігатори»
Вчитель об’єднує дітей в чотири групи, кожна з яких одержує смугу паперу або шпалери (на ній повинні поміститись 5-6 чоловік).
Вчитель:
Завдання всьому екіпажу човнів: потрібно вишикуватись за ростом, не виходячи з човна; вишикуватись за місяцями народження, за алфавітом (за першими літерами прізвищ).
«Атака алігаторів»
Початок такий же, як і в енергізатора « Алігатори»: вчитель об’єднує дітей в чотири групи, кожна з яких одержує смугу паперу або шпалери ( на ній повинні поміститись 5-6 чоловік).
Вчитель:
«По морях, по хвилях»
Початок такий же, як в енергізаторі «Алігатори»: вчитель об’єднує дітей в чотири групи, кожна з яких одержує смугу паперу або шпалери (на ній повинні поміститись 5-6 чоловік).
Вчитель:
(Діти виконують рухи і промовляють слова)
(Діти визначають, в кого з них на судні відповідний вигляд, і обережно міняються місцями так, щоб ця дитина опинилась спереду)
(Діти виконують рухи і промовляють слова)
радист, ставши для цього за капітаном. Радист буде той, у кого найдовше ім’я.
(Діти виконують завдання і міняються місцями).
(Діти виконують рухи і промовляють слова).
Сповістить всіх про небезпеку, ставши позаду екіпажу, той, хто вміє
голосніше всіх свистіти .
(Діти виконують завдання і міняються місцями).
(Діти виконують рухи і промовляють слова).
який стане попереду всіх. Штурманом буде той, у кого найбільше всіх кишень.
(Діти виконують завдання і міняються місцями).
(Діти виконують завдання і міняються місцями).
«Тонкий папір»
Кожна дитина одержує тонкий аркуш паперу формату А-4.
Вчитель:
Ці дії діти повторяють ще 2-3 рази, поки це вже буде неможливо зробити, тому що цей аркуш стане дуже маленьким.
«Мавпа, пальма, слон»
Діти стоять в колі, вчитель – в центрі кола.
Вчитель:
Якою ми уявляємо собі пальму ? Висока, з великою кроною. Значить, зобразити пальму можна, піднявши руки вверх.
Як ми можемо зобразити мавпу? Широка посмішка, пальцями тримаємося за кінчики вух.
У слона довгий хобот. Зобразити його можна, витягнувши вперед дві руки, тісно притискуючи одну до одної.
І так, давайте потренуємо виконання основних жестів. ( Діти повторюють за вчителем жести ,до відповідних слів: «пальма», «мавпа», «слон»).
Як тільки я вкажу на когось з вас і скажу «пальма», цей учасник повинен показати пальму, його сусід справа – мавпу, а зліва – слона.
«Слон, тостер, пальма»
Діти стоять в колі. Вчитель розраховує їх на 1-ий, 2-ий, 3-ій. Кожна «трійка»об’єднується, повернувшись лицем один до одного.
Як тільки вчитель промовить слово « слон», 2-гі номера зображають хобот, а 1-ші і 3-ті номера – праве і ліве вухо.
Якщо вчитель промовляє слово «тостер», 1-ший і 3-ій номера беруться за руки, зображаючи тостер, а 2-ий номер стає між ними – це тост – і підплигує.
Якщо вчитель промовляє слово «пальма», 2-ий номер піднімає руки вверх, зображуючи пальму, 1-ий – зображає папугу, а 3-ій – мавпу.
Вчитель змінює ряд називання слів. Тому одне і те ж слово можна називати два, а то і три рази.
«Руки сусіда»
Діти стають в коло. Ведучий ходить по колу, і зупинившись біля одного з учасників, говорить: «Руки!» Учасник, якому сказані слова, стоїть спокійно, але учасник, який стоїть справа від нього, повинен підняти вверх праву руку, а учасник зліва – ліву. Той, хто помилився вибуває з гри.
«Арифметика»
Діти сидять по колу. Вчитель пропонує всім розрахуватись по порядку, починаючи з того учасника, на якого вказує. Кожен повинен запам’ятати свій номер.
Вчитель називає будь-який номер і пропонує встати не тому, чий номер назвав, а його сусідам справа і зліва. Наприклад, назвав номер 6, а встають номер 5 і 7.
«Сусід справа»
Діти сидять або стоять по колу. Вчитель стає в центр кола.
Звертаючись то до одного, то до другого з учасників, вчитель кожному ставить будь-яке запитання або просить виконати будь-який рух: стати і повернутись не місці або три рази хлопнути в долоні і т. п. Але відповісти на поставлене запитання або ж виконати сказані рухи повинен не той, до кого вчитель звертається, а його сусід справа, на якого вчитель навіть не дивиться.
Одержавши відповідь, вчитель зразу ж звертається до другого, до третього і так далі, поки хто-небудь з учасників не помилиться. Той, хто помилився вибуває з гри ( другий варіант – стає ведучим замість вчителя).
«Зіпсований телефон»
Діти стоять в колі. Вчитель передає поряд стоячому учневі «на вухо» фразу, наприклад: «Не їж на ніч сирих помідорів» або «Собака виє , а вітер носить». Цей учень передає наступному і так по черзі. Той, хто одержав повідомлення останнім, говорить його в слух.
«Булочка з корицею»
В центрі кола стають діти – учасники рольової гри або інсценізації, які заслуговують загальної подяки. Вони беруться за руки.
Всі інші діти стоять у зовнішньому колі і теж беруться за руки. Коло не змикається, діти вслід за вчителем створюють ланцюжок. Вчитель бере за руку одного з учнів, які стоять у внутрішньому колі, а другий кінець ланцюжка учасників починає ходити по колу. Таким чином, група «намотується» навколо «акторів».
«Весела віра»
Діти стоять по колу
Вчитель:
«Ми з тобою подібні тим , що…»
Вчитель розраховує дітей на 1-ий, 2-ий, потім пропонує першим номерам стати в коло, а другим – створити коло навколо перших номерів, потім повернутися лицем один до одного. Утворилось два кола – внутрішнє(перші номера) і зовнішнє(другі номера).
Діти, які стоять у зовнішньому колі, говорять своїм партнерам фразу, яка починається зі слів: «Ми з тобою подібні тим, що…» (Наприклад: ми з тобою подібні тим, що живемо в одному місті).
Діти, які стоять у внутрішньому колі, відповідають: «Ми з тобою відрізняємося тим, що…» (Наприклад: ми з тобою відрізняємося тим, що у нас різний колір очей).
Після обміну фразами, діти, які стоять у внутрішньому колі, роблять крок вправо, щоб поміняти партнерів.
Зміна партнерів продовжується до тих пір, поки кожний учасник внутрішнього кола не зустрінеться з кожним учасником зовнішнього кола.
«Кенгуру»
Вчитель об’єднує дітей в пари, пропонує дітям притиснутися один до одного спиною і переплести руки в ліктях. Потім вчитель просить одночасно тихо сказати один одному будь-яке число від 1 до 10. Названі парою числа потрібно додати і, не роз’єднуючи ліктів, підскочити ту кількість раз, яка вийшла при додаванні.
«Допомога»
Кожний учень одержує звичайну аптечну резинку. Вчитель пропонує всім надіти резинку на мізинець і великий палець лівої руки так, щоб резинка була на зовнішній стороні кисті руки. Потім просить учасників без допомоги правої руки зняти резинку з пальців.
Примітка: єдине рішення – це попросити про допомогу у інших учасників, які можуть зняти резинку ,не змінюючи умови.
1