КРИВИЙ РІГ-2024
АНОТАЦІЯ
У даному збірнику пропонуються творчі вправи та ігри для розвитку креативності дітей молодшого шкільного віку. Цікаві завдання допоможуть зробити освітній процес та виховну роботу цікавими і різноманітними, сприяти розвитку творчості та креативності кожної особистості, залучати дітей до пошукових дій, проявів фантазії та оригінальності.
Посібник адресований вчителям початкових класів, студентам, батькам, які зацікавлені виростити справжню творчу особистість.
ПЕРЕДМОВА
Успіх у житті людини значною мірою залежить від її уміння нестандартно мислити, знаходити оригінальні шляхи розв’язання проблем, бачити кілька можливих рішень і прогнозувати їхні наслідки.
Тема посібника «Креативність завжди в моді» є актуальною. Зараз саме той час, коли суспільство усвідомило це і прагне запалити творчі іскорки. Адже не даремно сучасні керівники вимагають від своїх колег і співробітників творчого підходу, винахідливості, різнобічності, оригінального новаторства.
Креативність – це здатність породжувати та придумувати незвичайні речі, бачити світ якось по особливому. Креативний людина - це та, яка фантазує, робить життя яскравішим та цікавішим, перетворюючи все у щось нове і неповторне.
Працюючи із дітками, завжди треба пам’ятати, що все велике починається з малого. Тому потрібно якомога раніше розпочинати розвивати у дітей логічне та абстрактне мислення, уяву, спостережливість.
Творчий потенціал та здатність до креативності у початковій школі є надзвичайно високими. Тому учителі та батьки мають створити атмосферу, у якій бажання дітей самостійно вирішувати поставлені завдання, знаходити нові способи дій сприятимуть розвитку креативності.
Мета посібника – за допомогою творчих вправ в ігровій формі розвивати креативність молодших школярів; залучати їх до пошукових дій, проявів фантазії та оригінальності. При цьому працюють і розвиваються такі механізми мислення як аналіз, синтез і порівняння, розвивається образна мова дітей, уява, увага, пам'ять та творча активність.
У систему завдань входять такі, що дають дітям матеріал для роздумів, можливість проявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження та винахідливості, пробуджують віру у власні сили і творчі можливості.
ТВОРЧІ ВПРАВИ
ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ДІТЕЙ
Цей вид роботи передбачає перенесення існуючого досвіду, вже засвоєних ними знань, умінь і навичок у нові, нестандартні умови.
Цікаво спостерігати за дітьми під час виконання творчих вправ, за свіжим поглядом на світ, адже не маючи ще досвіду та стереотипів дитина «наївно» вірить: «все дійсно може бути».
Виконуючи такі завдання, учні опановують уміння, що вимагають гнучкості мислення, творчого підходу, пошуку оригінальних прийомів і способів розв’язання. Діти збагачують словниковий запас, удосконалюють зв’язне мовлення. Це пробуджує фантазію й уяву, прагнення творити. допитливість, оригінальність.
Робота над творчими вправами здійснюється поетапно. Зорова наочність у сполученні зі слуховою, руховими і тактильними відчуттями допомагають дітям одержати уявлення про особливості того, чи іншого предмету або теми. За допомогою дослідницьких, ігрових, творчо-прикладних дій розвиваються та поєднуються операційне та образно-асоціативне види мислення.. З метою формування креативності мислення застосовуються такі вправи, які розвивають уміння об'єднувати окремі частини в систему, класифікувати, порівнювати, аналізувати відношення між поняттями, уміння зрозуміти зміст і знайти адекватне йому слово, поширюють словниковий запас. Оперуючи предметами подумки, уявляючи різні варіанти їх можливих перетворень, можна швидше прийти до правильного рішення.
При систематичному застосуванні творчі вправи дають змогу сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної й творчої діяльності дітей та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих.
«Визначення предмета»
Завдання учні можуть виконувати у парах, групах чи індивідуально. Потрібно дати своє визначення поданих предметів.
Зайчик -…
Морквина - …
Вухо -…
Фіалка – …
«Що було б, якби»
Діти придумують якомога більше наслідків ситуації, що називає вчитель чи міститься в отриманій ними картці.
Приклади ситуацій «Що було б, якби»:
1) Люди нічого не пам’ятали.
2) Автомобілі літали у повітрі.
3) На Землі не було б води.
4) Пташки почали розмовляти, як люди.
5) Постійно був день.
«Незавершене речення»
Дітям пропонується закінчити речення, підібравши найбільш відповідне слово чи фразу.
Наприклад: Восени в лісі зазвичай…
Дерево завжди має …
Усі діти полюбляють…
Усі тварини хочуть…
Вправа «Майбутнє»
Це вправа на прогнозування, чим або ким стане предмет через деякий час.
Дівчинка - жінкою,
саджанець - …,
дерево - …,
борошно – ...,
брунька - ….
«Відшукай зв’язок»
Дається завдання встановити зв’язок між двома, на перший погляд, не пов’язаними між собою подіями. Потрібно пояснити (придумати), як все відбулося.
Наприклад: Вже смеркало. Водій автобуса поспішав до місця прибуття. Зосередившись на дорозі, він почув, що комар голосно пищав поблизу. У водія була алергія на укуси комарів, тому він швидко зупинив автобус. Поки чоловік пив таблетки для попередження алергії, а пасажири шукали нав’язливого комара, щоб вбити, пройшло чимало часу. Саме тому, автобус прибув із запізненням.
Вправа «Узагальнення»
Діти повинні знайти спільну назву кожній парі слів.
Наприклад: стілець, стіл, ліжко — меблі.
Липа, береза, каштан — ...
Котляревський, Франко, Шевченко — ...
Хмельницький, Одеса, Дніпро — ...
Зошит, пенал, ручка - …
"Винайди нове застосування"
Дітям пропонується знайти інше застосування для знайомих речей. Вигадують найнеймовірніші пропозиції.
Наприклад, віник – пристрій для скроплювання; підставка; як уявна гітара; пристрій для вимірювання; для згладжування піску; указка; підпора дверей; вєєр тощо.
Вправа «Каталог»
Ведучий пропонує дітям по черзі переглядати картинки із зображенням будь-яких предметів, а діти підбирають до них вільні асоціації.
Лелека Мед
гніздо бджоли
Україна торт
жаба лікування
«Плутанки слів».
Діти мають розглянути та правильно прочитати слова, у яких букви переплутались. Для полегшення завдання можна ставити запитання до певного ряду слів.
Шами - миша, силт - .., ваголо - .., янілі - .., рдуг - …
Яка? Лапет -…., агвдо- ….
Слова-дії: бивро - …, мавалюв - ….
«Друдли»
Дітям роздаються картинки-головоломки, на яких зображені закарлючки. Дивлячись на них, треба придумати якомога більше речей, предметів, об'єктів чи явищ, що містять у собі ці лінії.
«Піктограми»
Ведучий зачитує віршований або прозовий текст. Для того, щоб діти його запам’ятали, вони повинні кожен смисловий фрагмент подати у вигляді малюнка. Потім діти за замальовками переказують текст.
«Пошук порівнянь»
Ця вправа на оригінальне закінчення речення, яке повідомляє вчитель.
Наприклад, «Озеро виблискувало у місячну ніч, як...».
«Мамині руки такі ніжні, як…».
«Батько турботливий, як…»
“Чарівна скринька”
Діти намагаються визначити, що лежить у скринці, ставлячи запитання, на які ведучий може відповідати тільки «так» або «ні».
«Чому так трапилось?»
Дітям пропонується певна ситуація. Вони повинні назвати якомога більше причин її виникнення.
Наприклад: Прийшовши до друга у гості, ви побачили, що двері його дому відчинені. Друга вдома немає. Чому це трапилось?
- друг забув їх зачинити, а сам кудись вийшов ненадовго;
- навідувалися крадії;
- у нього немає ключів;
- друг занедужав і його забрала швидка.
Вправа “Геометрична фігура”
Потрібно придумати і намалювати нову геометричну фігуру, дати їй назву. Подумати, в яких предметах, місцях або тваринах вона може зустрічатися. Якщо це предмет — для чого він застосовується,
Вправа “Перетворення»
Дитина на прохання вчителя має перетворитися на певну річ. Вона повина уявити себе цією річчю, зануритися в її світ, відчути її “характер”. Від її імені він починає розповідь про те, що її оточує, як вона живе, що відчуває, про її турботи. Розповідати від імені першої особи. Інші учасники можуть вгадувати, хто чи що це.
Наприклад, квіточка. Я мила і тендітна. Дуже люблю сонечко, але і без води мені не обійтись. У мене багато друзів. Можу бути домівкою для комашок. Мені не шкода для них та метеликів пилку, бо я добра і розумію, що таке взаємодопомога. Я буваю різнокольоровою та дуже запашною. Хоча не кожен хоче милуватися моєю красою. Люди можуть мені зробити боляче: зірвати і викинути, надломити, забути про мене і не полити. Тоді я сумую. А радію я, коли мене дарують від щирого серця!
Вправа “Що це?”
Дитина має назвати предмет, якому підходять подані характеристики. Можна назвати декілька предметів із цими ознаками.
Наприклад, «Швидкий, сріблястий, неживий» (літак, сніг, дощ).
«Приємно пахнуть, їх можуть дарувати, приваблюють бджіл» (квіти, духи, солодощі).
«Такого не буває»
Суть вправи полягає в тому, щоб вигадувати словосполучення зі словами, які мають протилежне значення. Діти вчаться сприймати реальність нестандартно, виходити за межі звичайного, вигадувати щось нестандартне.
Наприклад, солоне варення, суха вода, гарячий сніг, квадратний м'яч, холодний окріп, великий поні.
«Незвичайні питання»
Діти мають скласти якнайбільше питань, поєднуючи два предмети. Запитання мають були незвичайними або смішними.
Наприклад: лавочка - жираф.
• Жираф встає на лавочку, щоб дістати листя?
• У зоопарку жираф спить на лавочці?
• У лавочки і жирафи є ніжки, то хто швидше прибіжить додому ?
«Плюс-мінус»
Ведучий пропонує дітям оцінити явища природи, дії і предмети, як з позитивної сторони, так і з негативної. Варто шукати в одному і тому ж предметі протилежні властивості, знаходити протиріччя.
Наприклад, дощ, сніг, сонце, вогонь;
Пити компот, бігати, купатися у ставку;
Голка, скло, дружба, яблуко.
«Салат із казок»
Цікава вправа для дітей, де можна з двох казок створити одну, уявити, як будуть взаємодіяти їх головні герої.
Наприклад, дід зловить золоту рибку, яка виконає бажання звірів із «Рукавички» і збудує їм теплий дім. Червона Шапочка набреде на хатинку Попелюшки, вони обміняються сукнями. Попелюшка втратить на балу не черевичок, а червоний капелюшок.
Вправа «Письменник»
Із запропонованих слів потрібно скласти якомога більше речень, в кожному з яких були б використані всі дані слова. Слова можна змінювати будь-яким способом.
Наприклад, соловейко - вода – дівчинка.
Напившись води, соловейко заспівав дівчинці пісню.
Соловейко приніс у дзьобику цілющої води і оживив дівчинку.
Дівчинка дала соловейку водички.
Вправа
«Я винахідливий оптиміст»
Ведучий придумує речення. Дітям необхідно продовжити його, беручи кінець попереднього речення, як початок наступного. При цьому вони мають бути лише оптимістами і наголошувати, що це добре.
Наприклад, бігати добре тому, що…(стаєш здоровішим).
Ставати здоровим добре, тому, що …(довше проживеш)
Довго жити – добре, тому, що… (можна принести користь людям).
Вправа «Невиправні песимісти»
Ведучий оголошує речення. Дітям необхідно продовжити його, беручи кінець попереднього речення, як початок наступного. При цьому вони мають бути песимістами. Наприклад, бігати погано, тому, що… (можна вивихнути ногу).
Вивихнути ногу – це погано, бо… (потрапиш в лікарню).
Потрапити в лікарню погано, тому, що… ( можуть поставити гіпс).
Поставити гіпс – це погано, тому, що… (отримуєш неприємні відчуття).
Вправа «Що посередині?»
Діти мають здогадатись, що поєднує два слова.
Наприклад: дім -? – килим. (Підлога)
Яблуко – ? – село; зошит - ? – математика; листок – ? – дерево; сторінка – ? – бібліотека; жовток – ? – курка; голова - ? – людина.
Вправа «Придумай казку»
Із запропонованих вчителем слів потрібно придумати казку. Наприклад із такими словами, як собака, яма, дощ, друг, дерево,
ТВОРЧІ ІГРИ
ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ДІТЕЙ
Уявити дитинство без гри неможливо. У гру дитина вкладає усю свою енергію. Та гра – це не просто розвага, а метод введення дітей у творчу діяльність.
Творча гра – це «чарівна паличка», за допомогою якої дитину можна навчити мислити, спостерігати, розуміти, доводити і творити. Ігрові інтереси сприяють розширенню досвіду дитини, її розумовому розвитку збагаченню і поглибленню знань, формуванню моральних уявлень. У неї формується і розвивається вміння співвідносити свою точку зору на події, які зображуються, дії, предмети з точкою зору інших, що відкриває можливості для переходу її мислення на новий рівень.
Технологія проведення ігор полягає в тому, щоб дитина могла самовиразитися, самоствердитися, пізнати себе і інших, щоб дітям в грі було легко і затишно.
Організовуючи гру, важливо розглядати кожну дитину як індивідуальність, здатну проявити своє креативне особисте «Я». Гра повинна відповідати віку і особливостям дітей та створювати емоційний настрій.
Важливо регулювати темп гри, не допускати пауз, вести гру у хорошому настрої, з посмішкою.
Тривалість гри залежить від інтересу дітей до неї.
Гра «Слова у колі»
Діти сідають у коло. Один із учнів називає будь-який предмет. Його сусід зліва повинен назвати інший, що якимось чином пов’язаний із попереднім. Наступний учасник називає новий предмет, який пов’язаний із попереднім.
Наприклад:
Книга – письменник – твір – буква – школа – ручка – зошит – лінія – малюнок - …
Гра «Відповідай швидко»
Діти стають у коло або шеренгу. Ведучий кидає одному з них маленький м'ячик і називає якийсь колір, наприклад, «зелений». Учень має назвати предмет зеленого кольору. Наприклад, «огірок». «Червона» — «троянда» тощо.
Можна узяти за основу не колір, а форму чи якість предмета: «круглий» — «м’яч», «скляна» — «ваза»
Гра «Схожі хвостики»
Учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував ведучий. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Форма – норма, брама, пляма, шаурма…
Книжка – ромашка, кружка, доріжка, Дашка…
Берізка – обрізка, мотузка, валізка, блузка…
Скеля- оселя, стеля, Ємеля…
- собаку, який зголоднів;
- пташку, що висиджує пташенят;
- торт на день народження.
Гра “Десять чоловічків”
Діти мають із трьох фігур — кола, квадрата, трикутника — намалювати десять різних чоловічків. Кількість фігур в одному чоловічкові, їх розміри можуть бути будь-якими.
Гра “Диво-істота”
Із запропонованих фігурних елементів, символів потрібно намалювати чарівну диво-істоту, якої не існує у світі. Придумати їй назву, де вона живе, чим займається, що любить. Можна працювати при цьому в невеликій групі.
Гра «Уявні мандрівки»
Хтось із дітей кидає м’ячика іншому учаснику і говорить, де він опиниться (н-д, у горах, на дереві, …). Упіймавши м’ячика, учасник повинен швидко назвати три речі, які візьме із собою в назване місце.
«Те, чого немає».
Діти повинні вигадувати те, чого не існує. Уявити якусь тварину (наприклад, зебромиша), потім описати її, як вона виглядає, де живе, що робить, чим живиться. Можна пофантазувати над жіночими і чоловічими іменами. Придумуйте такі, яких не існує.
«Покажи фразу»
. Діти отримують завдання показати за допомогою жестів, рухів або звуків фразу так, щоб решта учасників змогли її зрозуміти і назвати. Об'єктом пантоміми можуть бути тварини, люди (які, наприклад, виконують різну роботу або є кимось), предмети (рухомі чи нерухомі) і багато іншого. Наприклад, гра на комп’ютері, слухати музику, квіти у вазі, дівчинка тягне санчата, курка несе яєчко.
«Покажи сидячи на стільці»
Ведучий пропонує дітям, сидячи на стільці, зобразити, наприклад:
- собаку, який зголоднів;
- пташку, що висиджує пташенят;
- торт на день народження.
Гра "Острівці"
Учасники розбиваються на групи по 4 особи. Гра на швидкість. Дітям потрібно усією групою розміститися на газеті (на всій, на половині газети, на третині). Усі мають право висувати ідеї, щодо дій у нестандартній ситуації та вислуховувати інших.
“На щастя. На жаль”
Дітям потрібно написати оповідання. Кожна дитина придумує своє речення, яке обов'язково має починатися словами “На щастя” або “На жаль” (поперемінно). Історія продовжується, аж поки хтось із дітей не прийме рішення закінчити її, якщо визнає це за потрібне. Наприклад:
Гра «Відгадай-но».
На столі розкладаються предмети або картинки предметів. Діти відгадують загаданий ведучим предмет за допомогою питань. Вони шукають його за місцем знаходження на столі, його формою, кольором, вагою, матеріалом виготовлення і т.д. Ведучий відповідає лише так або ні.
"Розгадай анаграму"
З перемішаних букв дітям необхідно скласти слово. Наприклад, КАЖНИК (книжка), ОКМОЛО (молоко), ТІВЕР (вітер), БЯСУБА (бабуся)
Гра «Закодуй за алфавітом»
У цю гру діти грають користуючись алфавітом. Кожна цифра відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.
Наприклад, слово РОДИНА цифрами пишеться так:
21, 19, 6, 11, 18, 1.
«Уяви себе»
Ведучий пропонує учням уявити себе на місці якогось предмета: золотої сережки, весняної квіточки, важкої хмарини, перелітньої пташки. Учні «перевтілюються» в образ і розповідають про звуки навколо, про його друзів, мрії, вподобання, страхи тощо.
«Перші літери»
У цій грі необхідно скласти речення за першими літерами.
Наприклад: СОБАЧКА.
(Синиця обідала бубликом, а чорненька качка ананасом).
Гра «Найуважніший»
Хтось із дітей стає ведучим. Він має запам’ятати пози інших гравців та вийти з кімнати. В цей час учні роблять зміни у своїх позах. Їх має бути всього 5. Вернувшись, ведучий має повернути всіх у попередні положення.
“Одна літера”
Записати якомога більше слів, що починаються з певної букви, наприклад: А. Гру можна проводити в парах, групах, об’єднавши дітей у команди. Час на виконання: 3 хвилини.
«Кінець - це початок»
Учитель пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами. Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри.
Наприклад, торба – бабуся – сяйво – вода – дама…
Сорочка – кава – ваза – завод – водій – дійничка…
Гра «Побільше слів»
Суть гри у тому, щоб записати за певний період якомога більше слів так, щоб наступне починалось з останньої літери попереднього.
Наприклад, мороз – зима - ананас – сироп – папір…
«Повтори навпаки»
Ведучий називає одно-, дво- або трискладові слова, а учень повторює їх, вимовляючи навпаки.
Наприклад: син – нис, вік – ків, треба – аберт, рука – акур.
«Максимілізація»
Завдання дітей уявно збільшити в предметах будь-які його частини, аргументуючи свій вибір.
Наприклад: Рука. щоб більше у ній помістилось;
вушка миші, щоб краще чути кота.
„Чому я посміхаюсь?"
Ведучий говорить різні словосполучення і пропонує дітям реагувати на них відповідно зміною виразу обличчя.
Наприклад: темна кімната, красивий метелик, весела музика, м'яка подушка, злий собака, надокучлива муха.
«Десять випадків»
Ведучий навмання бере слово із будь-якого тексту. Кожен намагається якомога швидше знайти десять випадків можливого використання і вживання цього слова.
Наприклад, рука – вмиватися рукою, писати, нести сумку, вбити комара, штовхнути м’яч, опертися на перстень на руці, віджимання на одній руці.
ВИСНОВКИ
Сучасне життя поставило на порядок денний проблему креативної освіти дітей. Необхідно відроджувати та розвивати інтелектуальний потенціал країни, від якого залежить майбутнє нашої держави.
Схильність до креативності є у кожної дитини. Тому завдання, як батьків, так і вчителів, – виявити його та намагатися розвивати.
Важливою умовою процесу формування креативності є його поступовість та системність.
Швидке набуття знань та вмінь, закріплення й застосування їх на практиці забезпечують творчі завдання та вправи. А це означає, що для розвитку творчих можливостей велике значення мають пізнавальні процеси: пам'ять, увага, уява, фантазія, мислення. Саме ці якості — основа для розвитку креативності та творчих здібностей.
З метою формування креативності мислення треба застосовувати такі види робіт, які розвивають уміння об’єднувати окремі частини в систему, класифікувати, порівнювати, аналізувати відношення між поняттями, уміння зрозуміти зміст і знайти адекватне йому слово, поширюють словниковий запас, виявляють здібності до поетичної творчості.
Креативність це всього лише чинник особистості, зовсім не гарантує її успіх, але за певних умов вона може призвести до грандіозних досягнень. Тому важко не погодитися з Богоявленської, яка писала: «коли ми говоримо про великих творців, ми говоримо і про великих особистостей».
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній „дрімає” певний талант, то треба, щоб він розкрився на користь їй та іншим. І, як підказує моя практика, саме творчий підхід до навчання допоможе досягнути бажаних реезультатів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1