Збірка завдань з розвитку ключових компетентностей для учнів 7 класу під час вивчення теми «Літературний детектив. Світова новела».

Про матеріал
Сучасна освітня компетентнісно орієнтовна парадигма ставить перед учителем низку актуальних проблем. Одна з них – формування ключових компетентностей школярів. Завдання педагога – супроводжувати учня на шляху його особистого розвитку. Збірка містить завдання з розвитку ключових компетентностей для учнів 7 класу під час вивчення теми «Літературний детектив. Світова новела». Запропоновані вправи мобільні за терміном проведення, оптимальні за об’ємом. Вони активізують мисленнєву та комунікативну діяльність учнів, розвивають уміння відстоювати свою точку зору та аргументи на захист протилежної, використовувати під час відповіді власний досвід соціалізації, вести толерантний діалог. Пропонується учням 7 класів усіх типів навчальних закладів.
Перегляд файлу

 

 

Компетентнісне  навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прокопенко Оксана Миколаївна,

Новогродівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №10 ім. Тараса Шевченка,

учитель зарубіжної літератури,

«старший учитель,

стаж роботи - 20 років


Пояснювальна записка

Сучасна освітня компетентнісно орієнтовна парадигма ставить  перед учителем низку актуальних проблем. Одна з них – формування ключових компетентностей школярів. Завдання педагога – супроводжувати учня на шляху його особистого розвитку. 

Збірка містить завдання з розвитку ключових компетентностей для учнів  7 класу під час вивчення теми «Літературний детектив. Світова новела».

Запропоновані вправи мобільні за терміном проведення, оптимальні за  об’ємом. Вони активізують мисленнєву та комунікативну діяльність учнів, розвивають уміння відстоювати свою точку зору та аргументи на захист протилежної,  використовувати під час відповіді власний досвід соціалізації, вести толерантний діалог.

Пропонується учням 7 класів усіх типів навчальних закладів.

Завдання №1

1. Зарубіжна  література. 7 клас.

2. Назва компетентності. Підприємницька. Культурна обізнаність та самовираження

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

Е. А. По – засновник жанру детективу в світовій літературі.  Захопливий сюжет повісті  «Золотий жук».

4. Завдання «Гра в портрети»

На дошці -  портрет невідомої людини.  Учням необхідно спільно обговорити і виділити основні параметри (одиниці) спостереження за особистістю людини: описати до найдрібніших подробиць життя і характер цієї людини, спираючись на його зоровий образ.

Використані матеріали

Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література», Ніна Міляновська, с. 215 - 216.

Мета.  Розвивати в учнів психологічну проникливість і культуру психологічного аналізу. Поглибити уміння презентувати власні  ідеї  чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби. Створювати  висловлення власних ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображально-виражальні засоби.

Інструкції

1. Проводиться перед першим знайомством з новим автором. Учитель пропонує учням колективне обговорення особистості, яка зображена на портреті (Е. А. По). Висловивши своє початкове бачення цієї людини, учням  буде ще цікавіше зіставити свої уявлення з біографічними відомостями письменника.

2. Читання біографії за підручником  та зіставлення зі своїми припущеннями.

Обговорення

  • Соціальний  стан зображеного на портреті.
  • Освіта. Професія.
  • Риси характеру.
  • Захоплення.

Підсумок

Розуміння ролі комунікативних умінь та психологічної проникливості  для майбутньої  успішної професійної кар’єри.

 

Завдання № 2

1. Зарубіжна література. 7 клас.

2.   Назва компетентності. Громадянська. Підприємницька. Культурна обізнаність та самовираження.

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

Розвиток мовлення. Створення детективної історії.

4. Завдання  «Колективне оповідання»

Скласти колективне оповідання в детективному жанрі. Кожен учень  по черзі створює одне речення, зв’язуючи його з попереднім.

 

Використані матеріали

Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література », Ніна Міляновська, с. 243.

Мета. Формування відповідального члена громади, який розуміє принципи й механізми функціонування суспільства.  Допомогти усвідомити переваги здорового способу життя та безпечної поведінки.  Розвивати уміння презентувати власні  ідеї  чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби.

Інструкції.

1. Учитель пропонує учням скласти колективне оповідання в детективному жанрі.

За допомогою дидактичної гри (стадія виклику)  «Так чи ні?» учні пригадують особливості  детективного жанру. Учитель зачитує ознаки детективного твору, учні вибирають з них правильні.

  • Мотив загадковості.
  • Наявність злочину й загадки, пов’язаної з ним.
  • Злочинцем є сам детектив.
  • Злочинець має бути виявлений за допомогою логічних  роздумів, а не завдяки випадку, збігу.
  • У детектива є  щиросердний друг, який спостерігає за розгадуванням таємниці, а нерідко розповідає про хід розслідування .
  • В основі сюжету  - злочин, який дуже легко розкрити.
  • Детектив має аналітичні здібності та використовує дедуктивний метод.
  • Зі злочинцем читач зустрічається лише тоді, коли його викрили.
  • У детективному романі має бути детектив, який вистежує і розслідує.
  • Завдання детектива полягає в тому, щоб зібрати докази, які стануть ключем до розгадки.

2.   Фаза осмислення  - обговорення композиції і сюжету.

3.  Заключна стадія (рефлексія) – колективне складання оповідання, власного творчого продукту.

Обговорення

Відбір дійових осіб.

Вибір оповідача.

Композиція твору: експозиція - зав’язка - розвиток дії - кульмінація -  розв’язка

Стиль твору.

Підсумок

Підведення до висновку про невідворотність покарання за скоєння злочину та переваг фізичної витривалості, здорового способу життя.  Створення тексту державною  мовою   та             демонстрація творчих здібностей учнів.

 

Завдання № 3

1. Зарубіжна література. 7 клас.

2. Назва компетентності. Культурна обізнаність та самовираження. Цифрова. Особиста, соціальна, навчальна.

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

Доктор Ватсон як оповідач. Екранізації творів А. Конана  Дойла.

4. Завдання «Сам собі режисер»

Уявить себе режисером,  який знімає ремейк кінофільму  «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона». Кого з акторів ви запросили б у свою кінокартину і чому?

Використані матеріали

«Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» - цикл радянських телефільмів 1979-1986 років режисера Ігоря Масленникова, екранізація творів Артура Конан Дойла про Шерлока Холмса.

Інтернет-ресурси.

Мета. Розвивати уміння презентувати власні  ідеї чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби, вчитись використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань. Стимулювати вміння читати, використовуючи різні види читання.

Інструкції

1. Робота над поняттям «ремейк».

2. Вчитель пропонує учням для відповіді заповнити таблицю (домашнє завдання).

Афіша

Викона-вець ролі (ПІ)

 

Фото-графія

Чому? (особливості характеру, зовнішності, манера гри…)

Шерлок Холмс

 

 

 

 

Доктор

Ватсон

 

 

 

 

 

 

3.Презентація роботи (на наступному уроці)

Обговорення

Чому саме цьому актору ви б запропонували обрану роль (зовнішність, манера гри,  особливість  характеру,  тембр голосу) ?

Підсумок

Підведення до висновку важливості самореалізації учня в суспільстві шляхом висловлення власних ідей. Індивідуально-пошукова робота з використанням інтернет-ресурсів  для більш детального ознайомлення з фільмографією акторів.

 

 Завдання №4.

1. Зарубіжна література. 7 клас.

2. Назва компетентності. Культурна обізнаність та самовираження. Грамотність. Громадянська.

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».

4. Завдання  «Кластер»

Створити кластер «Образ  Шерлока Холмса ».

Використані матеріали

Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література », Ніна Міляновська, с. 231-243. Повість «Етюд в яскраво – червоних тонах»

Мета. Стимулювання пізнавальної діяльності школярів, мотивації до роздумів до початку вивчення теми. Розвиток  вміння  конкретизувати категорії, обґрунтовуючи їх за допомогою думок і фактів, що містяться в досліджуваному матеріалі. Формування висловлювання  своєї думки на підставі спостережень, досвіду та нових отриманих знань

Інструкції

Прийом кластера може застосовуватися на будь-якому етапі уроку. На стадії виклику діти висловлюють і фіксують свої припущення і асоціації.  На наступній  стадії  (осмислення) структурують  навчальний матеріал.  А на останній  (рефлексії) систематизують отримані знання. Можливе застосування кластера на  всіх його стадіях у вигляді загальної стратегії заняття.

При його створенні не варто боятися висловлювати і фіксувати все, що спадає на думку, навіть якщо це просто асоціації або припущення. У ході роботи невірні або неточні висловлювання можуть бути виправлені або доповнені. Учні сміливо дають  волю уяві й інтуїції, продовжуючи роботу до тих пір, поки всі ідеї не будуть вичерпані. Не варто боятися значної кількості  понять, потрібно спробувати скласти якомога більше зв'язків між ними. У процесі аналізу всі ключові поняття  систематизуються.

Обговорення

Де мешкав  відомий герой? Що вам відомо про цю адресу?

Яким ми бачимо Шерлока Холмса:  його професія, родина. друзі…

Чим захоплювався?

Яку мав шкідливу звичку ?

Що головне для читача: злочин чи процес мислення ?

Підсумок

Підведення до висновку про  необхідність набуття знань для майбутньої  успішної професійної діяльності та виховання національно свідомої особистості, яка спирається у своїй діяльності на культурні традиції та вектори розвитку суспільства.

Кластер

«Образ Шерлока Холмса»

Завдання № 5

1. Зарубіжна література. 7 клас.

2. Назва компетентності. Математична. Підприємницька. Культурна обізнаність та самовираження

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

 О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів».

4. Завдання «Продовження сюжетної лінії».

Створіть своє продовження сюжетної лінії твору «Дари волхвів», пофантазувати, як склалися подальші долі головних  героїв – Делли та Джіма.

Використані матеріали

Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів «Зарубіжна література», Ніна Міляновська, с. 247 -  250.

Мета. Розвивати  довільно-творчу уяву та  уміння презентувати власні  ідеї. Вчитися висувати гіпотези та проводити уявний експеримент.

Інструкції

1. Учитель пропонує учням ( стадія рефлексії)  придумати своє продовження сюжетної лінії твору. Наприклад, що сталося б з головними  героями новели, якби вони отримали великий спадок ? Чи змінилися б відношення в родині Янг, якби Джім втратив роботу?

2.  Робота з поняттями «гіпотеза»  та  «експеримент» .

Гіпотеза - це підстава, припущення, судження про закономірний зв'язок явищ, це передбачення подій. Перше, що змушує з'явитися на світ гіпотезу - це проблема. Гіпотезу  можна перевірити, спираючись на логіку та аналіз наявних знань, а можна шляхом спостереження або проведення експерименту. Таким чином, гіпотези дають можливість подивитися на ситуацію з іншого боку.

Щоб довести гіпотезу, необхідно провести спостереження або уявний  експеримент. Експеримент - це проба, досвід. Це найголовніший метод пізнання більшості наук. Будь-який експеримент передбачає проведення будь-яких практичних дій з метою перевірки і порівняння. Але експерименти бувають і уявні. У підлітків загострена  увага до деталей тексту, тому запропонуємо їм завдання на проведення уявного експерименту.

3. Презентація учнями  свого варіанту продовження новели.

Обговорення

Що наштовхнуло на таку думку?

Які деталі  в тексті новели про  це свідчать?

Чи складно будувати гіпотезу?

 Підсумок.

Підведення до висновку щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження справедливості. Цінування  щирісті людських стосунків.

 

Завдання № 6

1. Зарубіжна  література. 7 клас.

2. Назва компетентності. Підприємницька. Культурна обізнаність та самовираження.

3. Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання.

  Завдання «Відправте меседж».

Пам’ятаєте слова пісні С. Підкаури  «Відправила  меседж» у виконанні Наталії Могилевської, Народної артистки України? Оберіть героя з вивчених новел О. Генрі  (Делла, Джім, Сью, Джонсі, Берман)  та «створіть» меседж улюбленому персонажу.

Використані матеріали

Інтернет-ресурси.

Мета.  Розвивати в учнів психологічну проникливість і культуру психологічного аналізу. Поглибити уміння презентувати власні  ідеї  чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби. Створювати  висловлення власних ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображально-виражальні засоби.

Інструкції

1. Проводиться  на заключній стадії (рефлексії). Учитель пропонує учням  створити  меседж літературному герою.

2. Обговорення поняття «меседж ». Робота з кластером.

 

3. Вчитель пропонує учням  створити  меседж  обраному літературному герою.

4. Презентація роботи.

 

Підсумок

Підведення до висновку важливості самореалізації учня в суспільстві шляхом висловлення власних ідей. Створення тексту державною  мовою   та             демонстрація творчих здібностей учнів.

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку