Турійська селищна рада
Турійського району Волинської області
Відділ освіти, молоді та спорту
Опорний заклад навчально-виховний комплекс
«ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія» смт Турійськ
ЗБІРНИК
музично-ритмічних
вправ та фізкультхвилинок
у 1-7 класах
(посібник для вчителів-предметників)
Розробив: вчитель
музичного мистецтва
Ящук Ігор Валентинович
2020 рік
Рецензент:
Н.А.Сільванович, викладач Луцької музичної школи імені Ф. Шопена.
Комп’ютерний набір і верстка С..В. Ящук
Вступ
На сучасному етапі розвитку освіти одним із стратегічних завдань НУШ визначено необхідність формування активної, творчої особистості. На розвиток музичних здібностей дитини великий вплив має ігровий момент. Педагоги та психологи вважають гру своєрідною формою співвідношень між навколишнім світом та життєвими подіями. Вона є одним із видів дитячої діяльності.
Значущість музичних ігор у навчально-виховному процесі незаперечна, насамперед, вона обумовлена тим, що ігровий підхід у навчанні дозволяє реалізувати природну потребу дітей до творчості, надає можливостей виявити свої здібності, власний потенціал. Особливо важливий цей метод у початковій школі з огляду на вікові особливості молодших школярів - пізнавальний процес відбувається активніше й ефективніше за умови використання цікавих за змістом і формою музичних ігор.
Музичні твори, які запропоновано в цьому примірнику, покликані поповнити словниковий запас дітей, покращити мовленнєві інтонації. Співаючи на рідній мові вправи під музику, діти розвивають відчуття ритму, що є основою життєдіяльності людини. Під час проведення музично-ритмічних хвилинок школярі вправляються в пластичному переживанні музики, різної за характером та жанром, через рухи тіла опановують також елементи танцю, різними видами плескань, притупувань, помахами рук. Поєднання рухів зі співом сприяє виробленню чіткої дикції, розробленню артикуляційного апарату. Даний посібник містить в собі музично-ритмічні вправи, де співаючи мелодію, учні мають змогу відтворювати нескладний ритмічний малюнок супроводжуючи його грою на шумових ударних музичних інструментах. Згодом учні можуть придумувати свої ритмічні вправи, імпровізувати з ними, уявляючи рухи, ходу різних персонажів, казкових героїв. Запропоновані фізкультхвилинки покликані зняти психологічне напруження з школяра, сформувати зацікавленість фізичними вправами, активізувати увагу й здатність до сприйняття навчального матеріалу, а також розвинути творчі й артистичні здібності.
За допомогою даного посібника вчитель музики має можливість формувати та розвивати навчально-пізнавальні, соціальні, загальнокультурні, інформаційні та комунікативні компетентності не лише на уроках музичного мистецтва, а й під час позакласної роботи з дітьми.
Отже, необхідність і важливість гри в музичному навчанні та вихованні учнів початкових класів незаперечна: вона активізує пізнання школярами музичного мистецтва, позитивно позначається на мотивації учіння, розвиває музично-творчі здібності й забезпечує комфортне й радісне опанування музики на уроках у школі.
Вітання
Розпочинаємо радісно день,
Школі «Привіт!», вчителям «Добрий день»
Не залиши без уваги дітей,
Друзі «Привіт!» і тобі «Добрий день!»
Ритмічна вправа
Ранкове коло
Дітей у нашій школі,
Зберем в ранковім колі.
Тут наче в зоопарку,
Вітаються звірятка:
«Привіт, зайча!», «Привіт, їжак!»
«Ну здраствуй лис!», «Ну здраствуй рак!»
«Дай лапу лев!», «Здоров ведмідь!»
Папуга всім: «Привіт, привіт!»
Папуга всім: «Привіт, привіт!»
Діти стають в коло, зліва на право по черзі вітаються один з одним подаючи руку.
Хазяї
Гу-се-ня-та: «Га-га-га»,- пла-ва-ють в ста-воч-ку, «Бе-бе-бе», -щи-па тра-вич-ку ко-за на гор-боч-ку.
По-ро-ся-та: «Кві-кві-кві», -ри-ють риль-цем у дво-рі, квоч-ка кво-ка-є й со-бі, гра-ба ніж-ка-ми в зем-лі.
Гусенята: «Га-га-га», – плавають в ставочку,
«Бе-бе-бе», – щипа травичку, коза на горбочку.
Поросята: «Кві-кві –кві», – риють рильцем у дворі,
Квочка квокає й собі, граба ніжками в землі.
Ритмічна вправа
Спочатку діти присідають на слова першого рядка виконують похитування корпусу вліво-впарво. Потім, сидячи «пощипують» підлогу пальчиками . На словах третього рядочка піднімаються і прогинають спинку вперед так, щоб носиком дістати колін. Останній рядок – ніжки ковзають по підлозі вперед-назад.