Збірник задач з математики рекомендовано для учнів 4 класу як допоміжний матеріал. Задачі використовуються під час перевірки домашнього завдання, повторного, фронтального опитування, для поточного і тематичного контролю, підсумку уроку.
Підготувала вчитель початкових класів
ЗОШ І-ІІІ ступенів с. Старий Чорторийськ
Шостак Валентина Степанівна
Збірник задач з математики рекомендовано для учнів 4 класу як допоміжний матеріал. Задачі використовуються під час перевірки домашнього завдання, повторного, фронтального опитування, для поточного і тематичного контролю, підсумку уроку.
їх зміст, змінювати дані;
Задачі є найважливішим засобом контролю й оцінки знань учнів з математики. Самостійне розв’язання учнями задач як засіб оберненого зв’язку ( учень – вчитель) дає змогу виявляти вміння правильно обирати арифметичні дії, робити висновок про розвиток мислення школярів.
Кожна задача, розв’язана з певною часткою власних зусиль, стає зразком для розв’язання інших задач. Тому методи навчання математики і вироблення умінь в учнів повинні бути спрямовані на перенесення здобутих результатів на нові об’єкти, нові задачі, в нові умови, на порівняння схожих чи взаємопов’язаних між собою задач.
На формування і розвиток умінь молодших школярів слід відводити
40-50% часу, передбаченого навчальним планом.
У системі навчання молодших школярів розв’язувати задачі має реалізовуватись принцип диференційованого підходу.
В 4 класі використовуються складені задачі:
Складені задачі, розв’язання яких опирається на правильне знаходження невідомого доданка
Задача 1.
З трьох грядок зібрали 1234 кг полуниць. З першої та другої грядки зібрали 930 кг полуниць, а з другої та третьої – 628 кг полуниць. Скільки кілограмів зібрали з кожної ділянки?
( 1гр -606кг, ІІ гр- 324 кг, ІІІ гр. – 304 кг).
Задача 2.
За три дні працівники відремонтували 14 252 м дороги. Першого та другого дня відремонтували 10 720 м дороги, а другого та третього дня- 7 929 м дороги. Скільки метрів дороги відремонтуваои кожного дня?
( І дня- 6 323 м, ІІ дня – 4 397 м, ІІІ дня – 3 532 м)
Задача 3.
У трьох селах проживає 821 житель. У другому та третьому селі проживає 448 жителів, а в першому та другому - 509 жителів.
Скільки жителів проживає в кожному селі?
( І село - 373жит, ІІ село 136жит, ІІІ село – 312жителів).
Задача 4.
За три тижні фермер продав 12 425 кг пшениці. За перший тиждень продав 4 600 кг пшениці, за другий - 3 100 кг пшениці. Скільки кілограмів пшениці продав фермер за третій тиждень?
( ІІІ тиждень – 4 725 кг).
Скласти задачу за схемою та розв’язати її:
І село – 3 740 л 7 620 л
9 620 л ІІ село - ?л
ІІІ село - ? л
( ІІ село - 3 880 л, ІІІ село – 2 000 л )
І поле - 3 460 ц
ІІ поле – 3 680 ц 11 245 ц
ІІІ поле - ? ц
( З ІІІ поля - 4 105 ц)
І - ? 2 978 авт
5 703 авт ІІ - ?
ІІІ - ? і І 4 093 авт
( І - 1 368 авт, ІІ - 1 610 авт, ІІІ авт – 2 725 авт )
Задачі, що розв’язуються способом відношення
Задача 1.
За 2 дні тракторист посіяв 40 га пшениці. Скільки гектарів пшениці посіє тракторист за 5 днів?
( 100 га )
Задача 2.
120 кг цукру розсипали в 3 мішки порівну. Скільки потрібно мішків, щоб розсипати 200 кг цукру?
( 5 мішків )
Задача 3.
В одне відро вміщується 8 кг картоплі. Скільки потрібно відер, щоб вмістити 48 кг картоплі?
( 6 відер )
Задача 4.
У 6 ящиків помістили 102 кг огірків. Скільки кілограмів огірків поміститься у 11 ящиках?
( 187 кг огірків )
Задача 5.
Із 8 кг пшениці отримали 5 кг борошна. Скільки борошна отримають із 48 кілограмів пшениці?
( 30 кілограмів борошна )
Скласти задачу за схемою і розв’язати її:
І задача V задача
? кг - 36 кг 5 днів - ? м
ІІ задача VІ задача
? год - 60 км 10 ящ - ? кг
ІІІ задача VІІ задача
7 яблунь - 24кг 12 дітей - 62 кг
? яблунь - 120 кг 36 дітей - ? кг
ІV задача VІІІ задача
? аркуші - 210 хв 21 день - ? дерев
ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ ШВИДКОСТІ, ВІДСТАНІ ТА ЧАСУ
Задачі на визначення швидкості
Рухомий об’єкт |
Швидкість |
Ч а с |
Відстань
|
Пішохід
|
5 км/ год
|
4 год
|
20 км |
Велосипедист
|
?
|
2 год |
26 км
|
Автомобіль
|
?
|
6 год
|
240 км
|
Катер |
?
|
5 год
|
75 км
|
Літак |
? |
3 год |
630 км
|
Задачі на визначення часу
Рухомий об’єкт |
Швидкість
|
Час
|
Відстань |
Лижник |
11 км/год |
? |
44 км |
Турист |
5 км/год |
? |
30 км |
Мотоцикліст
|
30 км/год
|
? |
180 км
|
Сокіл |
200 км/год |
? |
400 км |
Орел |
180 км/год |
? |
540 км |
|
Задачі на визначення відстані
Рухомий Об’єкт
|
Швидкість |
Час |
Відстань |
Човен
|
18 км/год |
8 год |
? |
Плавець
|
40 м/хв |
12 хв |
? |
Ворона
|
45 км/год |
6 год |
? |
Літак
|
220 км/год |
7 год |
? |
Задача 1.
Відстань від Луцька до Рівне 90 км. Автомобілем цю відстань туди і назад подолали за 3 години. Яка швидкість автомобіля, якщо весь час рухався він з однаковою швидкістю?
( 60 км/год)
Задача 2.
Кінь пробіг шлях 36 км за 4 год, а повертаючись назад на весь шлях витратив 6 годин. З якою швидкістю їхав кінь, повертаючись назад?
На скільки зменшилась швидкість?
( 6 км/год, на 3 км/год зменшилась )
Задача 3.
Лижник проїхав 72 км за 6 год. Повертаючись назад, його швидкість зменшилась на 3 км/год ( проти вітру). За скільки часу він проїде цю відстань?
( 8 годин )
Задача 4.
Відстань від Луцька до Києва 420 км. Третину шляху автомобіліст подо-лав за 2 години., а решту – за 5 год. З якою швидкістю їхав автомобіліст другу частину шляху?
( 56 км/год )
Задача 5.
Дві велосипедні команди виїхали одночасно з двох селищ назустріч одна одній і зустрілися через 2 год. Відстань між селищами 50 км. Перша команда їхала з швидкістю 12 км/год. З якою швидкістю рухалася друга команда?
( 13 км/год )
ЗАДАЧІ НА ЗВЕДЕННЯ ДО ОДИНИЦІ
Задача 1.
За 3 години 2 сівалки посіяли 72 га гречки. Скільки гектарів засіє одна сівалка за 5 годин?
( 60 га )
Задача 2.
4 бригади за 7 днів поклали 7000 цеглин. Скільки цеглин покладе одна бригада за 14 дні?
( 3 500 цеглин )
Задача 3.
3 комбайни за 4 дні змолотили 240 га пшениці. Скільки гектарів змолотить 2 комбайни за 1 день?
( 40 га )
Задача 4.
108 кг сіна потрібно коневі на 12 днів, а козі - на 36 днів. На скільки вистачить цього сіна для коня та кози разом?
( 9 днів )
Задача 5.
За 5 хв 6 дітей зробили 90 трикутники. За скільки хвилин можна
зробити 40 трикутників одна дитина?
( 120 хвилин )
Скласти задачі за схемою і розв’язати:
1 задача
1 жатка – 8 год - ? га
2 задача
6 ткаль – 5 днів – 1470 м
1 ткаля - ? днів – 336 м
3 задача
4 задача
3 год – 7 хлопчиків - 126 годівниць
5 год - 1 хлопчик - ? годівниць
5 задача
1 муляр - ? год – 162 цеглини
Задачі на спільну роботу
Задача 1.
Потрібно було перевезти 1860 т піску. Його перевозило 12 машин
по 5т кожна з них. Скільки рейсів зробили машини?
( 31 рейс )
Задача 2.
За 7 годин тракторист зорав 50 га поля. Скільки часу він буде орати 300 га поля?
( 42 години )
Задача 3.
720 центнерів пшениці можна перевезти трактором за 8 рейсів, а конем за - 24 рейси. За скільки рейсів перевезуть цю пшеницю трактором і конем, якщо працюватимуть разом?
( за 6 рейсів )
Задача 4.
З колодязя потрібно було викачати 960 л води. Один насос може викачати її за 24 хв, а другий насос - за 120 хв. За скільки часу можна викачати всю воду з колодязя, якщо включити два насоси?
( за 20 хв )
Задача 5.
Практикант за 5 год роботи виготовив 45 розеток, а майстер за
1 годину виготовляє на 3 розетки більше. Скільки розеток виготовлять практикант і майстер за 8 годин, якщо будуть працювати разом?
( 168 розеток )
Задача 6.
Одна бригада за 4 години зібрала 96 кг огірків, а друга за 5 годин роботи - 80 кг огірків.
За скільки годин дві бригади збере 200 кг огірків, якщо вони працюватимуть разом?
( за 5 годин )
Задачі, які включають дії над величинами, вираженими
одиницями площі.
Задача 1.
Площа прямокутника 32 см, а його довжина 8 см.
Знайти ширину і периметр цього прямокутника?
( 4 см, 24 см )
Задача 2.
На одну рослину зернових культур при сівбі потрібно 10 см грунту. Скільки зерен потрібно взяти на один квадратний метр?
( 10 зерен )
Задача 3.
Раз на три роки на кожний квадратний метр виноградника вносять
по 3 кг гною. Скільки гною треба внести для удобрення ділянки виноградника прямокутної форми зі сторонами 20 м і 15 м?
( 900 кг )
Задача 4.
Довжина поля 600 м, ширина 50 м. Поле засадили картоплею. На 100 м потрібно 2 ц картоплі. Скільки картоплі витратили на садіння?
( 600 ц картоплі )
Задача 5.
Довжина лісової ділянки 400 м, а ширина у 4 рази менша. За один день посадили 4/5 площі ділянки сосною, а решту - ялиною. Яка площа засаджена ялиною?
( 28 000 м )
Задача 6.
Довжина ділянки 20 метрів, а ширина 12 метрів. 3/8 площі ділянки займають яблуні, а решту - вишні. Яку площу займають вишні?
( 150 м )
Задача 7.
Довжина поля 700 метрів. Яку площу зоре трактор з п’ятикорпусним плугом за один заїзд, якщо ширина захвату кожного корпусу 35 см?
( 1 225 м )
Задача 8.
Площа квадрата 2 500 квадратних сантиметрів. Обчисли периметр цього квадрата?
( 200 см )
Задачі на зустрічний рух
Задача 1.
З пункту А в пункт В виїхало два мотоциклісти назустріч один одному. Один їхав із швидкістю 24 км/год, а другий - 27 км/год. Через 3 години вони зустрілися. Яка відстань між містами?
( 151 км )
Задача 2.
Швидкість пішохода 6 км/год, а велосипедиста у 3 рази більша. За скільки часу велосипедист подолає відстань 108 км?
( 6 годин )
Задача 3.
З одного населеного пункту одночасно в протилежних напрямах виїхали два байкери. Швидкість першого 60 км/год, а другого - на 15 км/год більша. Яка відстань буде між містами через 6 годин?
( 810 км )
Задача 4.
З двох сторін лісу назустріч один одному вийшло два хлопчики. Перший йшов із швидкістю 8 км/год, а другий 10 км/год. Зустрілися вони через
7 годин. Яку відстань пройшли хлопці?
( 126 км/год )
Задача 5.
З двох селищ виїхало одночасно два автобуси в протилежних напрямах. Швидкість першого автобуса 65 км/год, а другого - на 10 км/год більша. Через скільки годин відстань між двома автобусами буде 840 км?
( через 6 годин )
Задача 6.
Швидкість |
Час |
Відстань |
Однакова |
?, на 3 год менше ? |
360 км 900 км |
( 5 годин, 2 години )
Задача 7.
Вертольоту потрібно було пролетіти 3 600 км. Три години він летів із швидкістю 245 км/год, а потім 4 години із швидкістю 295 км/год. Скільки кілометрів йому залишилось пролетіти?
( 1 545 км )
Складені задачі які включають знаходження частин
Задача 1.
У магазин привезли 480 метрів шовку. Першого дня продали 1/3 всього шовку, а другого дня - 1/4 всієї кількості. Скільки метрів шовку продали за два дні?
( 280 метрів )
Задача 2.
Учні 4 класу зібрали 4 650 кг овочів. 1/5 всієї кількості становили помідори, 1/3 решти становила капуста, а решту - баклажани. Скільки кілограмів помідорів, капусти, баклажанів зібрали учні 4 класу?
( 930 кг помідорів, 1240 кг капусти, 2 380 кг баклажанів)
Задача 3.
Під час екскурсії діти пройшли 3 450 метрів. До привалу вони пройшли
2/5 всього шляху, а потім до пам’ятника ще 2/3 шляху. Скільки метрів залишилось подолати дітям?
( 920 метрів )
Задача 4.
На базі було 3 684 т картоплі. Першого дня вивезли 5/6 всієї кількості, а другого дня 2/3 решти. Скільки кілограмів картоплі вивезли другого дня?
( 1022 кг )
Задача 5.
Корова за день з’їдає 12 кг 500 г кормів. 3/5 становить трава, а буряк -
10/15 решти. Скільки кілограмів буряків з’їдає за день корова?
( 5 000 кг буряків )
Задача 6.
У дівчинки було 23 грн. 50 коп. На 4/5 усіх грошей вона купила 4 подарунки по однаковій ціні. Скільки коштує один подарунок?
( 4 грн 70 коп )
Задача 7.
Довжина ділянки 80 м, а ширина - на 20 м менша. 5/8 площі засаджена грушами, 2/3 решти площі засаджена вишнями , а решта - сливами.
Яка площа засаджена сливами?
( 600 м )
Висновок
Ці задачі , які подані у збірнику, розв’язують учні в групах, в парі.
Діти самі об’єднуються в малі групи, обирають між собою лідера, який розподіляє обов’язки між членами групи: один записує короткий запис, другий учень пише, інші – міркують, висловлюють свою точку зору щодо розв’язання і виконують задачу, а лідер зачитує хід і розв’язок задачі.
Також практикую, коли учні за зразками самостійно складають задачі одна група іншій, звертаю увагу, щоб правильно підбирали цифри
( для того, щоб було ділення без остачі ). Дітей це зацікавлює, вони з задоволенням чекають оцих практичних занять, де вони можуть показати своє вміння, творчість. Самостійно також вдома складають різні задачі, приносять до уроку, діляться своїми досягненнями. Пізніше їх розв’язуємо на уроці і діти ще більше захоплюються математикою.
Задачі, що подані у цьому збірнику, я беру кожну збільшую на весь аркуш А4, вивішую на дошку для розв’язання, даю під час роботи в групі, для індивідуального розв’язання. Показано у додатку 1, додатку 2.
Бажаю успіхів у вивченні математики!
Література.
Математика 4 клас, М.В.Богданович, 2004
Додаток 1.
1 задача
1 жатка – 8 год - ? га
Додаток 2.
Задача 1.
У магазин привезли 480 метрів шовку. Першого дня продали 1/3 всього шовку, а другого дня - 1/4 всієї кількості. Скільки метрів шовку продали за два дні?