Збірник завдань "Виправ помилку"

Про матеріал

Вправи на виправлення лексичних, граматичних помилок можна використати як дидактичний матеріал для організації індивідуальної роботи з учнями на уроках розвитку зв'язного мовлення, для організації роботи в парах,групах. Рекомендуються для учнів 5-11 класів

Перегляд файлу

Вправи на виправлення лексичних,

граматичних  помилок (міні-підручник)

Перший рівень складності

 

Завдання 1. Прочитайте. Знайдіть лексичні по­милки — слова, вжиті  не в тому лексичному зна­ченні. Запишіть виправлені речення, користуючись довідкою.

1. З берези з малим шелестом падає листя. 2. У цій частині ріки дуже, міцна течія. 3. Вітер на ву­лиці був зовсім маленький. 4. У лісі почався бурний листопад. 5. Листа надруковано маленьким шриф­том. 6. По трасі з сильною швидкістю проносилися машини.

Довідка: Дрібний. Тихий. Велика. Сильна. Неве­ликий. Рясний.

 

Завдання 2. Чи правильно вжито виділені слово­сполучення? Усуньте у реченнях лексичні помил­ки — зайві і неправильно сполучені слова.

1. Біля школи учні зробили посадки дерев. 2.  Як приємно вести спостереження за небесними світилами у теплу серпневу ніч!

3. Спортсмен дуже хви­лювався, так як зробив свій перший виступ. 4. На уроках української мови учні проводять аналіз речень. 5. Учитель математики проводив перевірку виконання контрольного завдання. 6. Учені постави­ли досліди на поведінці тварин.

 

Завдання 3. Знайдіть у реченнях лексичні помил­ки — зайві слова. Запишіть відредаговані речення.

І. Радіокоментатор розповість по радіо про хід спортивного матчу. 2. Український режисер Олек­сандр Довженко першим створив перший звуковий фільм. 3. Передплату преси, газет і журналів продов­жено ще на місяць. 4. За допомогою комп'ютерної ме­режі Інтернет послання дійде швидко за лічені се­кунди на інший кінець світу.

 

 

Завдання 4. Знайдіть і виправте у реченнях тав­тологію (вживання спільнокореневих слів в одному словосполученні чи реченні).

І. Сьогодні ми святкуємо свято всієї родини. 2. Тарас Шевченко запам'ятався у пам'яті багатьох поколінь. 3. Спорт зміцнює тіло і робить його міцніш і здоровим. 4. Він відчув почуття задоволен­ня від виконаної роботи.

 

Завдання 5. Знайдіть і виправте лексичні помил­ки — невиправданий повтор слова у реченні.

   1. Спочатку туман був густий, він довго не розсіювався, потім потихеньку почав розсіюватися і, нарешті, розсіявся. 2. Діти трусять каштани і набирають повні кишені каштанів. 3. Я віддав листа Ользі, вона спочатку показала листа мамі, а потім прочитала листа сама. 4. Я не знала, що у Валенти­на такий гарний голос, а я і не знала.

 

Завдання 6. Знайдіть у реченнях граматичні по­милки — слова утворені неправильно. Запишіть відредаговані речення.

     1. В одному селі росли і розцвітали вродою чорноокі працюючі красуні. 2. Нарешті, рибалки отогнали акулу. 3. Він обнімів від здивування. 4. Колись давно жила собі в лісі бабуся, собирала зілля та ліку­вала ним людей.

 

Довідка: збирала, відігнали, занімів, працьо­виті. 

 

 

Другий рівень складності.

  У пропонованих за­вданнях необхідно виправити допущені у реченнях помилки, вказати їх вид та причину появи.

Завдання 2.1.

1. Я записав у блокнот адрес нового знайомого. 2. Хлопчик вивів із гаража коня похилого віку. 3. Вже скінчилися патрони, вже затупились шаблі, а козаки продовжували стримувати батальй­он татар. 4. Машина на сильній швидкості промча­ла повз наш будинок. 5. Навесні у квітні розцвіта­ють весняні квіти. 6. Попередити хворобу легше, ніж потім її лічити.

 

Завдання 2.2.

 1. Дитинство пройшло Шевченка в Моринцях. 2. Було багато снігу в лісі, який лежав на верхівках дерев. 3. Уже не один космічний кора­бель був виведений на орбіту з людиною на борту. 4.   Святослава зворушив незвичайний дар, який звелів прийняти його і зберігати в золотій чаші. 5. Михайло управляв човном, він (хто? що?) підпливав усе ближче до берега. 6. У зоопарку Мені розповіли, що можна навчити (чому?) і папугу, і галку, і ворону.

 

Завдання2.3.

1. Треба завжди турбуватися і люби­ти тварин. 2. З ранку до вечора білка запасає (що?) і усі щілини в гнізді затуляє. 3. Усе життя Д. Яворницький збирав пісні, легенди та предмети побуту з великою любов'ю свого народу. 4. Бровко підплив до пораненого і жалібно заскавучав, але хто міг йому (кому?) допомогти вночі?

 

Завдання 2.4.

1. Я разом з Іваном зайшли до кіноза­лу і почали шукати свої місця. 2. Миколка написав, що я приїду до бабусі на канікули. 3. Побачивши зем­ляка, мені стало радісно на душі. 4. Написавши кон­трольну, продзвенів дзвоник. 5. Діти дивилися на клоунів, радісно плеская в долоні. 6. Коли Андрійко приніс додому цуцика, мама не розгнівалося, а при­мусила змити бруд (з кого?).

 

Завдання 2.5.

1. Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кіно­театрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню.

 

Завдання2.6.

 Коло пасіки росли яблуні й груші, по­схилявши густе гілля над уликами. У балці на косогорі стояла невелика пасіка, ховаючись у густому садки. Він тримав на руках маленького замурзаного онучка. Біля вуликів на пеньку сидів Джеря. Їм обом Любка принесла харч у клунку.

 

 

 

 

Вправи на виправлення змістових та стилістичних помилок

 

 Перший рівень складності.

   Завдання 1. Знайдіть у реченнях слова, що не відповідають даному стилю і усуньте стилістичні помилки.

1. Земля — планета, яка кружляє навколо Сонця. Сонце дарує тепло і світло всім планетам. 2. Вели­ким кострубатим дубам було байдуже, що ішли опа­ди у вигляді снігу. 3. При низькій температурі пара перетворюється у невеликі кристали льоду і утво­рює казкові сніжинки. 4. Із глини трипільці будува­ли добротні будинки, підлоги яких були теж глиня­ними.

Довідка: йшов сніг; зводити оселі; глиняна долівка; обертатися; є джерелом світла і тепла.

 

 Завдання 2. Знайдіть і усуньте змістові помил­ки — допишіть пропущені речення, які необхідні для розкриття теми кожного тексту.

  1.                    В Україні є величезні поклади найрізно­манітніших сортів глини. Біла глина йде на виготовлення фарфорового та фаянсового посуду, реак­тивних двигунів, різноманітних технічних дета­лей. Є глини жовтого, рожевого, червоного, сірого, зеленого кольорів. З  них виготовляють цеглу, чере­пицю, декоративні статуетки, навіть ліки. Гаряча страва в такому посуді довго зберігає тепло, а хо­лодна — холод.

II. Над створенням газет і журналів працює бага­то журналістів. Репортери відвідують засідання парламенту, спортивні матчі, спектаклі, мітинги, беруть інтерв'ю у їх учасників. Він виправляє, іноді скорочує текст. Знімки робить фотокореспондент. Кращі з них відбирає художній редактор.

Довідка: Вони пишуть статті, які потрапляють до редактора. Здавна з глини гончарі робили посуд.

 

  Завдання 3. Знайдіть і виправте змістові помил­ки — зайві речення, які не відповідають темі вислов­лювання. Запишіть висловлювання правильно.

1.  На верхів'ях каштанів лежав осінній ранковий туман. Він був густий. Гілки, каштанів були оповиті туманом. Тому не пропускав жодного звуку.

2.  Діти трусять каштани і набирають їх повні шапки. Вони зігнали з дерева горобців. Бо каш­тан — чудова річ. З нього можна робити і солдатів, і танки, і пароплави.

  Завдання 4. Виправте змістові помилки — пору­шення порядку речень. Запишіть текст правильно.

   Та ось кущ зацвітає і всі помічають його. Спо­чатку бузок не чіпають: надто ніжні, недоторкані його квіти. Цілий рік стоїть під вікном непоказний, забутий усіма кущ. Минає кілька днів, і замість чу­дового пахучого куща залишається щось дивне, понівечене, безформне. Але саме через це бузок знову й знову кожного року оновлюється, гарнішає, квітує. Цей кущ безжально обламали.

 

             Другий рівень складності.

  У пропонованих за­вданнях необхідно виправити допущені у реченнях помилки, вказати їх вид та причину появи.

    Завдання 1.1. Моряки з пароплава побачили у воді морську акулу.

 2.Учитель звернувся до класу із запи­танням, але тільки один учень підняв руку. 3. Біля третини учнів не могли розв'язати задачу. 4. Учи­тель попередив, що в слідуючий раз буде контрольна робота.

 

 Завдання 2. 1. Футболіст заробив ще одне зауваження судді. 2. Курсанти скоро будуть майбутніми офіцерами. 3. Дніпро — сама більша ріка України. 4. Київ — древнє місто, воно старше багатьох євро­пейських міст. 4. По великим рікам перевозять і вугілля, залізну руду, зерно, овочі. 5. Джип спеціально створений, щоб їздити по дуже поганим дорогам. Він легко рухається по болотам і по льоду.

 

Завдання 3. 1. Ми збирали малину, ожину, ягоди, чорницю. 2. Дівчина назбирала повний кошик си­роїжок, підберезників, грибів, опеньок, лисичок. 3. Зи­мують у лісопарках міст горобці, галки, сороки, птахи, коноплянки, зяблики. 4. Я захоплено дивився на величні, високі сосни у сосновому лісі. 5. Фізичні вправи зміцнюють організм і роблять його міцним та здоровим.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 11
Оцінки та відгуки
  1. Тимошенко Тетяна Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тетяна Штагер Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Проскуріна Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Sh Nina
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лебедь Іванна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Бородіна Ганна Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Яременко Наталя
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Гриценко Светлана Михайлівнра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Товстуха Наталія
    Дякую за чудову розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 8 відгуків
doc
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
69949
Оцінка розробки
4.9 (11 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку