Вправи на виправлення лексичних, граматичних помилок можна використати як дидактичний матеріал для організації індивідуальної роботи з учнями на уроках розвитку зв'язного мовлення, для організації роботи в парах,групах. Рекомендуються для учнів 5-11 класів
Вправи на виправлення лексичних,
граматичних помилок (міні-підручник)
Перший рівень складності
Завдання 1. Прочитайте. Знайдіть лексичні помилки — слова, вжиті не в тому лексичному значенні. Запишіть виправлені речення, користуючись довідкою.
1. З берези з малим шелестом падає листя. 2. У цій частині ріки дуже, міцна течія. 3. Вітер на вулиці був зовсім маленький. 4. У лісі почався бурний листопад. 5. Листа надруковано маленьким шрифтом. 6. По трасі з сильною швидкістю проносилися машини.
Довідка: Дрібний. Тихий. Велика. Сильна. Невеликий. Рясний.
Завдання 2. Чи правильно вжито виділені словосполучення? Усуньте у реченнях лексичні помилки — зайві і неправильно сполучені слова.
1. Біля школи учні зробили посадки дерев. 2. Як приємно вести спостереження за небесними світилами у теплу серпневу ніч!
3. Спортсмен дуже хвилювався, так як зробив свій перший виступ. 4. На уроках української мови учні проводять аналіз речень. 5. Учитель математики проводив перевірку виконання контрольного завдання. 6. Учені поставили досліди на поведінці тварин.
Завдання 3. Знайдіть у реченнях лексичні помилки — зайві слова. Запишіть відредаговані речення.
І. Радіокоментатор розповість по радіо про хід спортивного матчу. 2. Український режисер Олександр Довженко першим створив перший звуковий фільм. 3. Передплату преси, газет і журналів продовжено ще на місяць. 4. За допомогою комп'ютерної мережі Інтернет послання дійде швидко за лічені секунди на інший кінець світу.
Завдання 4. Знайдіть і виправте у реченнях тавтологію (вживання спільнокореневих слів в одному словосполученні чи реченні).
І. Сьогодні ми святкуємо свято всієї родини. 2. Тарас Шевченко запам'ятався у пам'яті багатьох поколінь. 3. Спорт зміцнює тіло і робить його міцніш і здоровим. 4. Він відчув почуття задоволення від виконаної роботи.
Завдання 5. Знайдіть і виправте лексичні помилки — невиправданий повтор слова у реченні.
1. Спочатку туман був густий, він довго не розсіювався, потім потихеньку почав розсіюватися і, нарешті, розсіявся. 2. Діти трусять каштани і набирають повні кишені каштанів. 3. Я віддав листа Ользі, вона спочатку показала листа мамі, а потім прочитала листа сама. 4. Я не знала, що у Валентина такий гарний голос, а я і не знала.
Завдання 6. Знайдіть у реченнях граматичні помилки — слова утворені неправильно. Запишіть відредаговані речення.
1. В одному селі росли і розцвітали вродою чорноокі працюючі красуні. 2. Нарешті, рибалки отогнали акулу. 3. Він обнімів від здивування. 4. Колись давно жила собі в лісі бабуся, собирала зілля та лікувала ним людей.
Довідка: збирала, відігнали, занімів, працьовиті.
Другий рівень складності.
У пропонованих завданнях необхідно виправити допущені у реченнях помилки, вказати їх вид та причину появи.
Завдання 2.1.
1. Я записав у блокнот адрес нового знайомого. 2. Хлопчик вивів із гаража коня похилого віку. 3. Вже скінчилися патрони, вже затупились шаблі, а козаки продовжували стримувати батальйон татар. 4. Машина на сильній швидкості промчала повз наш будинок. 5. Навесні у квітні розцвітають весняні квіти. 6. Попередити хворобу легше, ніж потім її лічити.
Завдання 2.2.
1. Дитинство пройшло Шевченка в Моринцях. 2. Було багато снігу в лісі, який лежав на верхівках дерев. 3. Уже не один космічний корабель був виведений на орбіту з людиною на борту. 4. Святослава зворушив незвичайний дар, який звелів прийняти його і зберігати в золотій чаші. 5. Михайло управляв човном, він (хто? що?) підпливав усе ближче до берега. 6. У зоопарку Мені розповіли, що можна навчити (чому?) і папугу, і галку, і ворону.
Завдання2.3.
1. Треба завжди турбуватися і любити тварин. 2. З ранку до вечора білка запасає (що?) і усі щілини в гнізді затуляє. 3. Усе життя Д. Яворницький збирав пісні, легенди та предмети побуту з великою любов'ю свого народу. 4. Бровко підплив до пораненого і жалібно заскавучав, але хто міг йому (кому?) допомогти вночі?
Завдання 2.4.
1. Я разом з Іваном зайшли до кінозалу і почали шукати свої місця. 2. Миколка написав, що я приїду до бабусі на канікули. 3. Побачивши земляка, мені стало радісно на душі. 4. Написавши контрольну, продзвенів дзвоник. 5. Діти дивилися на клоунів, радісно плеская в долоні. 6. Коли Андрійко приніс додому цуцика, мама не розгнівалося, а примусила змити бруд (з кого?).
Завдання 2.5.
1. Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кінотеатрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню.
Завдання2.6.
Коло пасіки росли яблуні й груші, посхилявши густе гілля над уликами. У балці на косогорі стояла невелика пасіка, ховаючись у густому садки. Він тримав на руках маленького замурзаного онучка. Біля вуликів на пеньку сидів Джеря. Їм обом Любка принесла харч у клунку.
Вправи на виправлення змістових та стилістичних помилок
Перший рівень складності.
Завдання 1. Знайдіть у реченнях слова, що не відповідають даному стилю і усуньте стилістичні помилки.
1. Земля — планета, яка кружляє навколо Сонця. Сонце дарує тепло і світло всім планетам. 2. Великим кострубатим дубам було байдуже, що ішли опади у вигляді снігу. 3. При низькій температурі пара перетворюється у невеликі кристали льоду і утворює казкові сніжинки. 4. Із глини трипільці будували добротні будинки, підлоги яких були теж глиняними.
Довідка: йшов сніг; зводити оселі; глиняна долівка; обертатися; є джерелом світла і тепла.
Завдання 2. Знайдіть і усуньте змістові помилки — допишіть пропущені речення, які необхідні для розкриття теми кожного тексту.
II. Над створенням газет і журналів працює багато журналістів. Репортери відвідують засідання парламенту, спортивні матчі, спектаклі, мітинги, беруть інтерв'ю у їх учасників. Він виправляє, іноді скорочує текст. Знімки робить фотокореспондент. Кращі з них відбирає художній редактор.
Довідка: Вони пишуть статті, які потрапляють до редактора. Здавна з глини гончарі робили посуд.
Завдання 3. Знайдіть і виправте змістові помилки — зайві речення, які не відповідають темі висловлювання. Запишіть висловлювання правильно.
1. На верхів'ях каштанів лежав осінній ранковий туман. Він був густий. Гілки, каштанів були оповиті туманом. Тому не пропускав жодного звуку.
2. Діти трусять каштани і набирають їх повні шапки. Вони зігнали з дерева горобців. Бо каштан — чудова річ. З нього можна робити і солдатів, і танки, і пароплави.
Завдання 4. Виправте змістові помилки — порушення порядку речень. Запишіть текст правильно.
Та ось кущ зацвітає і всі помічають його. Спочатку бузок не чіпають: надто ніжні, недоторкані його квіти. Цілий рік стоїть під вікном непоказний, забутий усіма кущ. Минає кілька днів, і замість чудового пахучого куща залишається щось дивне, понівечене, безформне. Але саме через це бузок знову й знову кожного року оновлюється, гарнішає, квітує. Цей кущ безжально обламали.
Другий рівень складності.
У пропонованих завданнях необхідно виправити допущені у реченнях помилки, вказати їх вид та причину появи.
Завдання 1.1. Моряки з пароплава побачили у воді морську акулу.
2.Учитель звернувся до класу із запитанням, але тільки один учень підняв руку. 3. Біля третини учнів не могли розв'язати задачу. 4. Учитель попередив, що в слідуючий раз буде контрольна робота.
Завдання 2. 1. Футболіст заробив ще одне зауваження судді. 2. Курсанти скоро будуть майбутніми офіцерами. 3. Дніпро — сама більша ріка України. 4. Київ — древнє місто, воно старше багатьох європейських міст. 4. По великим рікам перевозять і вугілля, залізну руду, зерно, овочі. 5. Джип спеціально створений, щоб їздити по дуже поганим дорогам. Він легко рухається по болотам і по льоду.
Завдання 3. 1. Ми збирали малину, ожину, ягоди, чорницю. 2. Дівчина назбирала повний кошик сироїжок, підберезників, грибів, опеньок, лисичок. 3. Зимують у лісопарках міст горобці, галки, сороки, птахи, коноплянки, зяблики. 4. Я захоплено дивився на величні, високі сосни у сосновому лісі. 5. Фізичні вправи зміцнюють організм і роблять його міцним та здоровим.