Збірник завдань з біології
8 клас поглиблене вивчення
Наталія Бердоус
ПЕРЕДМОВА
Шановні друзі! Перед вами збірник, призначений для роботи на уроках біології та для виконання домашніх завдань. Він розроблений на базі чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл з поглибленим вивченням предмету.
Збірник містить завдання, які розвивають творче мислення та зорову уяву, вміння працювати з підручником та додатковими джерелами інформації, порівнювати організм людини з іншими організмами та робити логічні висновки. Матеріал викладений у вигляді схем, таблиць, малюнків.
Даний збірник складається з окремих блоків, які охоплюють певну тему. Тому його можна використовувати як доповнення до робочих зошитів з біології.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
ВСТУП
Завдання:
Анатомія ____________________________
_____________________________
________________________________
________________________________ ________________________________
________________________________ ________________________________
_______________________________ ________________________________ Генетика________________________________ ________________________________ Екологія________________________________ ________________________________ ________________________________ Біохімія і молекулярна біологія_____________ ________________________________ ________________________________ Генна інженерія___________________________ ________________________________ ________________________________ Валеологія____________________________ ________________________________ ________________________________
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
Завдання:
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Структури клітини
|
Клітина
|
Завдання:
9 10 11
|
|
1 |
7 |
2 |
8 |
3 |
9 |
4 |
10 |
5 |
11 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Тканини людини
Тип тканини |
Види тканин |
Особливості будови |
Функції |
Епітеліальна
|
|
|
|
Нервова
|
|
|
|
М’язева
|
|
|
|
Тканини внутрішнього середовища
|
|
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ
Завдання:
Осьовий Периферичний
Скелет Скелет голови тулуба
1 Хребет Грудна
2 3
|
|
1 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
7 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Скелет людини
|
1 |
16 |
2 |
17 |
3 |
18 |
4 |
19 |
5 |
20 |
6 |
21 |
7 |
22 |
8 |
23 |
9 |
24 |
10 |
25 |
11 |
26 |
12 |
27 |
13 |
28 |
14 |
29 |
15 |
30 |
Завдання:
і тварини»
Відмінні риси у будові скелета людини і тварини
Ознаки |
Тварина |
Людина |
Причина |
Співвідношення мозкового та лицьового відділів черепа |
|
|
|
Підборідний виступ
|
|
|
|
Великий отвір потиличної кістки |
|
|
|
Вигини хребта
|
|
|
|
Масивність хребців
|
|
|
|
Грудна клітка
|
|
|
|
Співвідношення верхніх і нижніх кінцівок |
|
|
|
Рухливість кисті
|
|
|
|
Таз
|
|
|
|
Склепінчаста стопа |
|
|
|
ТЕМА 3 ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ
ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ
Завдання:
Вітаміни |
Джерело |
Функція (участь у процесах) |
Нестача вітаміна |
Жиророзчинні А ретинол |
|
|
|
D кальциферол
|
|
|
|
Е токоферол |
|
|
|
K філлохінон |
|
|
|
Водорозчинні C аскорбінова к. |
|
|
|
В1 тіамін |
|
|
|
В2 рибофлавін |
|
|
|
В6 піридоксин |
|
|
|
В12 ціанкобаламін |
|
|
|
Вітаміни
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ
Завдання:
Травна система
|
Органи травної системи
Органи травного каналу Травні залози
|
Завдання:
Травні соки
Орган травного каналу |
Травна залоза |
Травні соки, їх кількість |
Склад |
Функції |
Ротова порожнина |
|
|
|
|
Шлунок |
|
|
|
|
Тонка кишка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Товста кишка |
|
|
|
|
Завдання:
Процеси травлення
Орган травного каналу |
Основні процеси |
Перетворення речовин |
Всмоктування речовин у кров |
Всмоктування речовин у лімфу |
Ротова порожнина |
|
|
|
|
Шлунок |
|
|
|
|
Тонка кишка |
|
|
|
|
Товста кишка |
|
|
|
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ
Завдання:
Органи дихання хребетних тварин
Органи дихання |
Особливості будови |
Приклади тварин |
Зябра зовнішні |
|
|
Зябра внутрішні |
|
|
Трахеї |
|
|
Легені |
|
|
Шкіра |
|
|
Легеневі об'єми
Об’єм |
Кількість |
Пояснення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН
Завдання:
Порівняльна характеристика крові та лімфи
Відмінні ознаки |
Кров |
Лімфа |
Кількість в організмі людини |
|
|
Колір |
|
|
Прозорість |
|
|
Хімічний склад
|
|
|
Наявність формених елементів |
|
|
Утворення |
|
|
Спільні ознаки:
|
Порівняльна характеристика формених елементів крові
Ознаки |
Еритроцити |
Лейкоцити |
Тромбоцити |
Форма |
|
|
|
Колір |
|
|
|
Кількість |
|
|
|
Наявність ядра |
|
|
|
Місце утворення
|
|
|
|
Тривалість життя |
|
|
|
Місце руйнування |
|
|
|
Рух |
|
|
|
Функції
|
|
|
|
Завдання:
Порівняльна характеристика будови серця
|
Клас хордових |
Особливості будови серця |
Яка кров проходить через серце? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Порівняння кровоносної системи у тварин
Тварина |
Замкнена чи незамкнена |
Кола кровообігу |
Серце (будова) |
Кров (колір) |
Типи крові (змішана, артеріальна, венозна) |
Дощовий черв’як |
|
|
|
|
|
Рак |
|
|
|
|
|
Ставковик |
|
|
|
|
|
Акула |
|
|
|
|
|
Жаба |
|
|
|
|
|
Ящірка |
|
|
|
|
|
Голуб |
|
|
|
|
|
Вовк |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Будова серця
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Серцевий цикл
Фаза |
Тривалість |
Перед сердя |
Шлуночки |
Стулкові клапани |
Півмісяцеві клапани |
Рух крові |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Кровообіг
|
Завдання:
Кола кровообігу
Велике коло кровообігу
Мале коло кровообігу
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ
Завдання:
Виділення
Системи органів |
Які речовини виводяться |
Травна система |
|
Дихальна система |
|
Шкіра |
|
Сечовидільна система |
|
Сечовидільна система
Орган |
Особливості будови |
Функції |
Нирки |
|
|
Сечоводи |
|
|
Сечовий міхур |
|
|
Сечівник |
|
|
|
|
|
Завдання:
Нефрон
|
1 |
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
11 |
|
12 |
|
13 |
Якими номерами позначено шлях проходження сечі (по порядку)? |
|
Якими номерами позначено шлях проходження крові (по порядку)? |
|
Де відбуваються процеси?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Порівняння органів виділення у тварин
Орган |
Особливості будови |
Приклади тварин |
Протонефридії
|
|
|
Метанефридії
|
|
|
Мальпігієві судини |
|
|
Тулубові нирки
|
|
|
Тазові нирки
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Функції шкіри
Функції шкіри |
Характерстика |
Особливості будови |
Терморегуляційна |
|
|
Рецепторна |
|
|
Захисна |
|
|
Дихальна |
|
|
Видільна |
|
|
Обмінна |
|
|
Синтез речовин |
|
|
Депо крові |
|
|
Самоочищення |
|
|
Завдання:
Шкіра
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ЇЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА
Завдання:
Типи нервової системи тварин
Сітчаста |
Вузлова |
Трубчаста |
|
|
|
Особливості:
|
Особливості:
|
Особливості:
|
Представники:
|
Представники:
|
Представники:
|
Завдання:
Порівняння головного мозку тварин
|
Клас |
Особливості будови |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Особливості еволюції головного мозку тварин
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Рефлекторна дуга
|
Нейрон
|
Завдання:
Спинний мозок
|
Відділи спинного мозку
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Головний мозок
|
---------------- ----------------- ---------------- -------------------- -------------------
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ЇЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСРНІ СИСТЕМИ
Завдання:
Будова сенсорної системи
Елемент |
|
|
|
Функція |
|
|
|
Сенсорні системи
Сенсорна система |
Вид чутливості |
Орган чуття |
Вид рецепторів |
Місце розташування рецепторів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Око
|
Сітківка ока
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
Вухо
|
Вестибулярний апарат
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
Завдання:
Типи нервової системи
Типи нервової системи |
Якому темпераменту відповідає |
|
|
|
|
|
|
|
|
Порівняльна характеристика безумовного та умовного рефлексів
Безумовний рефлекс |
Умовний рефлекс |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА
Завдання:
Ендокринна система
Залози |
Гормони |
Функції |
Гіпофіз |
|
|
Епіфіз |
|
|
Тимус |
|
|
Надниркова |
|
|
Яєчка (сім’яники) |
|
|
Яєчники |
|
|
Підшлункова (острівці Лангерганса) |
|
|
Паращитоподібна |
|
|
Щитоподібна |
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ
Завдання:
-------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------
|
Будова статевих клітин
Складові частини |
Особливості будови |
Значення будови |
яйцеклітина |
|
|
сперматозоїд |
|
|
ТЕМА 13. АДАПТАЦІЯ І ВИЖИВАННЯ ЛЮДИНИ
ЗА ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВ
Завдання:
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ
Завдання:
Дерево здоров’я
|
Завдання:
Логічний ланцюжок
зараження факту лактика |
|||||
|
|
|
|
|
|
Павутинка дискусії
Як суспільство повинно ставитись до ВІЛ-інфікованих ї хворих на СНІД людей? |
|
Позитивно, тому що: |
Негативно, тому що: |
Висновки:
|
Завдання:
|
1