Збірник тестових завдань з біології 8 клас
Тема: Опора і рух
1.В організмі людини майже 99 % кількості цього хімічного елемента входить до складу нерозчинних солей, забезпечуючи зокрема опорну функцію. Його йони беруть участь також у регуляції роботи скелетних м’язів, діяльності серця. Укажіть цей елемент.
А Калій
Б Натрій
В Силіцій
Г Кальцій
2. Учень та учениця обговорювали типи з’єднання кісток у скелеті людини. Учень зазначив, що хребці з’єднані напіврухомо. Учениця висловила судження проте, що усі кістки мозкового відділу черепа з’єднані нерухомо. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
3. М’язові волокна, які містять багато ядер з упорядкованим розташуванням міофібрил та ядрами на периферії, скорочуються швидко, з втомою і довільно є структурними елементами:
А судин
Б серця
В скелетних м’язів
Г стравоходу
4. Які твердження щодо скелету тулуба є правильним?
І У людини сім шийних хребців
ІІ Хребці поперекового відділу мають наймасивніше тіло
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
5. На рисунку зображено
А кістку черепа
Б хребець
В кістку таза
Г ключицю
6. Унаслідок (Х) стискуються кровоносні судини, порушується кровообіг стопи, постійно подразнюються її нервові закінчення, що спричинює больові відчуття в ступні, кіточках, гомілках. (Х) розвивається внаслідок слабкості м’язів стопи, великої маси тіла, носіння взуття на високому підборі. Укажіть, що позначено в тексті Х.
А плоскостопість
Б сколіоз
В лордоз
Г кіфоз
7.Скоротливим елементом м’язових клітин є міофібрили, які мають скоротливі білки:
1 меланін
2 актин
3 гемоглобін
4 інсулін
5 міозин
А 2,3
Б 1,5
В 2,5
Г 3,4
8. Відомо,що у дітей переломи кісток бувають досить рідко, незважаючи на те, що вони падають дуже часто. Це пов’язано з тим що:
А кістки дітей мають багато органічних речовин
Б кістки дітей мають багато мінеральних речовин
В діти вміють швидко згрупуватись перед падінням
Г жодна відповідь неправильна
9. На рисунку зображено різні кістки. Якою літерою позначили кістки, що належать до поясу верхніх вільних кісток?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
10. Особливостями будови черепа людини у порівнянні з тваринами є те, що:
А лицьовий відділ черепа переважає над мозковим
Б мозковий відділ черепа переважає над лицьовим
В мозковий і лицьовий відділи черепа мають майже однакові розміри
Г відділи черепа не мають розмежування
11. Найбільшою кісткою людського організму є:
А плечова кістка
Б лопатка
В стегнова кітка
Г великогомілкова кістка
12. Під час збирання врожаю картоплі садівник працює руками, але після роботи болить спина, а не руки. Яка причина?
А м’язи рук виконують статичну роботу
Б м’язи спини виконують статичну роботу
В м’язи спини виконують динамічну роботу
Г м’язи рук не здатні до втоми
13. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначено м’язове волокно?
А 2
Б 3
В 4
Г 7
14. Установіть відповідність між відділом скелета людини (1-4) та кісткою (А-Д), що входить до його складу:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 пояс верхніх кінцівок А променева
2 пояс нижніх кінцівок Б мала гомілкова
3 вільна верхня кінцівка В клубова
4 вільна нижня кінцівка Г ключиця
Д грудина
15. Встановіть відповідність між проявом порушення опорно-рухової системи (1-4) та назвою (А-Д) цього порушення:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 зменшення працездатності внаслідок А рахіт
зниженої рухової активності Б вивих
2 бокові викривлення хребта В сколіоз
3 порушення цілісності кісток Г гіподинамія
4 деформація кісток внаслідок Д перелом
нестачі вітаміну D
16. Встановіть відповідність між частиною кістки (1-4) та її назвою:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 потовщення на кінцях кістки А діаліз
2 структурна одиниця кістки Б епіфіз
3 тіло кістки В міоцит
4 клітина хрящової тканини Гостеон
Д хондроцит
17. Охарактеризуйте суглоб за наведеними ознаками.
1 рухоме 1 ззовні укріплений фасціями 1 два хребці
з’єднання кісток 2 ззовні укріплений сухожиллям 2 стегнова
2 нерухоме 3 ззовні укріплений зв’язками кістка і таз
з’єднання кісток 3 кістки
3 напіврухоме черепа
з’єднання кісток
|
|
|
Тема: Транспорт речовин
1.Перенесення кисню і вуглекислого газу за допомогою крові – це функція:
А видільна
Б дихальна
В трофічна
Г захисна
2. Які твердження щодо складу плазми крові є правильними?
І Вміст води у плазмі становить близько 90%.
ІІ До складу плазми не входять білки.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
3.Еритроцити містять (Х), який складається із залізовмісної та білкової частин. Завдяки наявності (Х) до еритроцитів приєднуються гази, які транспортуються по всьому організму. Укажіть, що позначено в тексті Х.
А фібриноген
Б тромбопластин
В гемоглобін
Г альбумін
4. Розгляньте рисунок. Що позначено Х?
А еритроцит
Б лейкоцит
В тромбоцит
Г моноцит Х
5. Учень та учениця обговорювали види імунітету. Учень зазначив, що після вакцинації у людини виробляється природний набутий імунітет. Учениця висловила судження проте, що штучний пасивний імунітет створюється після введення лікувальних сироваток. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
6. Розгляньте схему, яка показує теоретично можливе переливання крові з урахуванням сумісності груп крові. Оберіть правильні твердження.
І Люди з І групою крові – універсальні реципієнти.
ІІ Люди з ІV групою крові можуть
бути донором для людей з ІІІ групою крові.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
7. Хвороба під час якої порушується процес зсідання крові називається:
А алергія
Б анемія
В гемофілія
Г фенілекетонурія
8. Оберіть твердження, яке має відношення до лейкоцитів:
А не мають ядра
Б здатні до фагоцитозу
В червоного кольору
Г беруть участь у зсіданні крові
9. Місцем утворення клітин крові є:
А печінка
Б серце
В підшлункова залоза
Г червоний кістковий мозок
10. Прозора водяниста рідина, що бере початок у міжклітинних проміжках і тече по судинах незамкненої системи – це:
А кров
Б лімфа
В плазма
Г тканинна рідина
11. Оберіть правильне твердження щодо імунітету.
І Клітинний імунітет зумовлений зростанням кількості Т-лімфоцитів.
ІІ Теорію про клітинний імунітет сформулював І.І. Мєчніков.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
12. Однією з причин не зсідання крові у непошкоджених кровоносних судинах є наявність в крові:
А гемоглобіну
Б гепарину
В фібрину
Г фібриногену
13.Чужорідні для організму речовини, живі організми:
А антитіла
Б антигени
В фагоцити
Г немає правильної відповіді
14. Встановіть відповідність між клітиною крові (1-4) та функцією (А-Д), яку вона виконує:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 еритроцит А перетравлення власних відмерлих клітин
2 лейкоцит Б транспортування вуглекислого газу
3 тромбоцит В зсідання крові
4 Т-лімфоцит Г транспортують солі важких металів
Д знищують певні види мікроорганізмів
15. Встановіть відповідність між захворюванням (1-4) та причиною (А-Д) його виникнення:
1 алергія А зменшення кількості тромбоцитів
2 анемія Б зменшення кількості гемоглобіну
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
3 гемофілія В збільшення кількості тромбоцитів
4 тромбоцитоз Г порушення процесу зсідання крові
Д підвищена чутливість на дія речовин
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
16. Встановіть відповідність між сполукою гемоглобіну (1-4) та речовиною (А-Д) з якою він сполучився:
1 оксигемоглобін А вуглекислий газ
2 метгемоглобін Б чадний газ
3 карбгемоглобін В кисень
4 карбоксигемоглобін Г важкі метали
Д кисень під дією нітратів
17. Охарактеризуйте еритроцит за наведеними ознаками.
1 червоний з ядром 1 зсідання крові 1 Кальцій
2 червоний без ядра 2 транспорт газів 2 Натрій
3 безбарвний з ядром 3 утворення антитіл 3 Ферум
|
|
|
Тема: Транспорт речовин
1.Укажіть особливості будови серця людини.
А півмісяцеві клапани знаходяться між передсердям і шлуночками
Б серце складається з одного шлуночка і двох передсердь
В міокард лівого шлуночка товстіший за міокард правого
Г у правій частині серця знаходиться двостулковий клапан
2.Мале коло кровообігу починається
А правим шлуночком
Б правим передсердям
В лівим шлуночком
Г лівим передсердям
3. Проаналізуйте твердження щодо будови серця людини.
І . Серце людини складається з чотирьох камер.
ІІ. Ззовні серце вкрите навколосерцевою сумкою – міокардом.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
4. Учень та учениця обговорювали особливості будови кровоносних судин людини. Учень зазначив, що стінки артерій складаються з трьох шарів . Учениця висловила судження проте, що у великих венах наявні півмісяцеві клапани. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
5. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначена аорта.
А 1
Б 2
В 3
Г 4
6. Якими кровоносними судинами кров рухається до серця по великому колу кровообігу?
А лише артерії
Б лише вени
В артеріями і венами
Г лише капілярами
7.Хвороба спричинена підвищенням тиску в кровоносній системі називається:
А гіпертонія
Б гіпотонія
В аритмія
Г тахікардія
8. Проаналізуйте твердження щодо будови вен людини.
І . Вени – це судини, якими кров рухається до серця.
ІІ. По венам тече вик лячно венозна кров.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
9.Ритмічні коливання стінок артеріальних судин, зумовлений систолічним тиском крові, - це:
А артеріальний тиск
Б артеріальний пульс
В перистальтика
Г венозний тиск
10. Проаналізуйте наведену інформацію в таблиці щодо характеристики кровоносних судин людини. Укажіть правильну комбінацію для заповнення пропусків у таблиці.
Кровоносні судини |
Артерії |
Капіляри |
1 |
Будова |
Товсті стінки з трьох шарів, відсутні клапани |
2 |
Тонкі стінки з трьох шарів, наявні клапани |
Тиск |
3 |
До 20 мм рт.ст. |
Від 3-8 мм рт.ст. і нижче |
А 1- аорта, 2- стінки з одного шару клітин, 3- 2 мм рт.ст.
Б 1- серце, 2- стінки з подвійного шару клітин, 3- 120 мм рт.ст.
В 1- вени, 2- стінки з одного шару клітин, 3- 120 мм рт.ст.
Г 1- вени, 2- стінки з подвійного шару клітин, 3- 2 мм рт.ст.
11.Оберіть правильне твердження, що стосується судини зображеної на малюнку в.
А несе кров від серця до органів
Б несе кров від органів до серця
В з’єднує між собою артерії і вени
Г має клапани
12. Велике коло кровообігу – це
А шлях крові від лівого шлуночка через артерії , капіляри, вени до правого передсердя
Б шлях крові від правого шлуночка через артерії , капіляри, вени до лівого передсердя
В шлях крові від лівого шлуночка через вени , капіляри, артерії до правого передсердя
Г шлях крові від правого шлуночка через вени , капіляри, артерії до лівого передсердя
13. (Х) - часткове змертвіння серцевого м’яза внаслідок порушення його кровопостачання. Характеризується виникненням сильного болю в ділянці серця, розвивається слабкість, задишка, холодний піт, знижується артеріальний тиск. Укажіть, що позначено в тексті Х.
А інсульт
Б інфаркт
В стенокардія
Г атеросклероз
14. Встановіть відповідність між назвою шарів серця (1-4) та їх розташуванням (А-Д):
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 ендокард А внутрішній шар стінки серця
2міокард Б навколосерцева сумка
3перикард В зовнішній шар стінки серця
4епікард Г м’язовий шар стінки серця
Д внутрішньосерцева сумка
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
15. Встановіть відповідність між властивостями (1-4) серцевого м’яза та їх описом(А-Д):
1 автоматія А реакція у відповідь на збудження
2скоротливість Б скорочення під впливом власних імпульсів
3 збудливість В поширення збудження
4 провідність Г перехід зі стану спокою до робочого стану
Д скорочення під впливом нервової системи
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
16. . Встановіть відповідність між хворобами серцево-судинної системи (1-4) та їх проявом(А-Д):
1 інсульт А порушення кровообігу мозку
2 інфаркт Б пошкоджена судина, кров
яскраво-червона, фонтанує
3 артеріальна В змертвіння серцевого м’яза
кровотеча
4 венозна кровотеча Г пошкоджена судина,
кров темна, тече рівномірно
Д пошкоджена судина,
кров яскраво-червона, тече рівномірно
17. Охарактеризуйте систолу шлуночків за наведеними ознаками.
Тривалість Стан клапанів серця Рух крові
1 0,4 сек 1 закриті 1 до передсердь
2 0,3 сек 2 відкриті 2 до шлуночків
3 0,1 сек 3 напіввідкриті 3 у мале і велике коло
кровообігу
|
|
|
Тема: Травлення
1.Проаналізуйте опис органічної сполуки: «Високомолекулярний біополімер , який складається з залишків амінокислот і є головним матеріалом для реалізації будівельної функції в організмі.» Вона належить до
А білків
Б ліпідів
В вуглеводів
Г нуклеїнових кислот
2.Надмірен вживання вуглеводів може призвести до розладів травлення через посилення процесів бродіння в
А шлунку
Б тонкому кишечнику
В товстому кишечнику
Г прямій кишці
3. Два учні обговорювали енергетичну цінність овочів, аналізуючи інформацію в таблиці.
Овочі |
Маса (г) поживних речовин (на 100г ) |
||
Білки |
Жири |
Вуглеводи |
|
Морква |
1,3 |
0,1 |
7,0 |
Буряк |
1,7 |
- |
10,8 |
Кабачок |
0,6 |
0,3 |
5,7 |
Примітка. За повного розщеплення 1 г білків вивільняється 17,2 кДж енергії, 1г жирів – 38,9 кДЖ енергії, 1 г вуглеводів – 17,6 кДЖ енергії.
Перший учень зауважив, що найбільшу енергетичну цінність має продукт, що містить жири. Другий дійшов висновку, що найменшу енергетичну цінність має морква. Хто з них має рацію?
Хто з них має рацію?
А лише перший
Б лише другий
В обидва мають рацію
Г обидва помиляються
4.Розгляньте рисунок. Оберіть функцію, яку НЕ виконує орган зображений на рисунку.
А всмоктувальна
Б секреторна
В бар’єрна
Г запасаюча
5. Проаналізуйте твердження щодо складу і функцій слини.
І До склади слини входить лізоцим, який виконує знезаражувальну функцію.
ІІ Фермент пепсин у складі слини розщеплює вуглеводи.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
6.Прочитайте текст: «Лікар виявив у пацієнта руйнування емалі зубів. До таких наслідків могла призвести нестача (1). Лікар порадив вживати в їжу (2),які містять цей хімічний елемент. Замість цифр у тексті потрібно вписати слова, наведені в рядку. Укажіть правильний варіант.
А 1- Флуору, 2 – молоко, морепродукти, шпинат
Б 1- Йоду, 2- ламінарію
В 1- Феруму, 2- яблука, петрушку, печінку
Г 1- Калію, 2- картоплю, абрикоси
7. Оберіть ознаки характерні для шлунку.
1 містить ферменти, що розщеплює білок
2 тут всмоктуються жири і вуглеводи
3 в нього впадають протоки підшлункової залози
4 утворює хлоридну кислоту
5 всмоктуються вода, спирти, ліки
6 утворює жовч
А 1, 2, 6
Б 2, 4, 6
В 1, 4, 5
Г 3, 4, 5
8. На рисунку зображено складові травної системи людини . Якою літерою позначили орган, який виробляє трипсин, амілазу і ліпазу?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9. Емульгація жирів відбувається під дією:
А ліпази
Б амілази
В жовчі
Г муцину
10. Проаналізуйте твердження щодо обміну вуглеводів в організмі людини.
І. У травній системі крохмаль розщеплюється до глюкози.
ІІ. У клітинах організму людини глюкоза утворюється з вуглекислого газу і води.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
11. Відділ травної системи з кислим рН середовищем:
А ротова порожнина
Б шлунок
В дванадцятипала кишка
Г товстий кишечник
12. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначений відділ травної системи у якому процеси травлення відбуваються за участю мікроорганізмів.
А 1
Б 2
В 3
Г 4
13. Фізіологічний процес переміщення простих поживних речовин через стінки ворсинок кишечника називається:
А перистальтика
Б емульгація
В всмоктування
Г розщеплення
14. Встановіть відповідність між назвою хвороби (1-4) та відділом травної системи (А-Д), де вона виникає:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 гастрит А сліпий відросток
2 панкреатит Б шлунок
3 холецистит В печінка
4 апендицит Г жовчний міхур
Д підшлункова залоза
15. Встановіть відповідність між назвою органічної речовини (1-4) та назвою ферменту (А-Д), який її розщеплює:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 крохмаль А ферменти мікроорганізмів
2 жир Б пепсин
3 білок В амілаза
4 клітковина Г ліпаза
Д жовч
16. Встановіть відповідність між відділом травної системи (1-4) та процесом (А-Д), який відбувається:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 ротова порожнина А розщеплення жирів молока
2 шлунок Б розщеплення жирів
3 дванадцятипала кишка В механічна обробка їжі
4 товстий кишечник Г перетворення глюкози в
глікоген
Д всмоктування води
17. Охарактеризуйте шлунок за наведеними ознаками.
Фермент Органічна речовина Середовище рН
1 ліпаза 1 вуглеводи 1 слабколужне
2 пепсин 2 білки 2 лужне
3 амілаза 3 жири 3 кисле
|
|
|
Тема: Дихання
1. Однією з функцій гортані людини є
А зволоження вдихуваного повітря
Б утворення звуків
В зігрівання вдихуваного повітря
Г газообмін
2. Учень та учениця обговорювали особливості будови трахеї людини. Учень зазначив, що трахея складається з хрящових кілець . Учениця висловила судження проте, що трахея розташована попереду стравоходу. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
3. Х - відділ дихальної системи, який пристосований до зігрівання, очищення і знешкодження повітря. Стінки Х вистелені миготливим епітелієм і густою сіткою кровоносних судин. Укажіть, що позначено в тексті Х.
А бронхи
Б легені
В носова порожнина
Г трахея
4. Проаналізуйте твердження будови легень людини.
І. Ліва легеня менша за розміром за праву легеню.
ІІ. Ззовні легені вкриті миготливим епітелієм.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
5. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначений відділ дихальної системи у якому відбувається дифузія газів?
А 1
Б 2
В 3
Г 4
6. На рисунку зображено складові дихальної системи людини . Якою літерою позначили орган, у якій розташовані голосові зв’язки ?
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
7. Під час вдиху
А міжреберні м’язи скорочуються, діафрагма скорочується
Б міжреберні м’язи розслаблюються, діафрагма скорочується
В міжреберні м’язи скорочуються, діафрагма розслаблюється
Г міжреберні м’язи розслаблюються, діафрагма розслаблюється
8.Дихальні рухи регулюються дихальним центром, що розміщений
А великому мозку
Б довгастому мозку
В середньому мозку
Г проміжному мозку
9.Речовина, кількість якої залишається незмінною у вдихуваному і видихуваному повітрі
А кисень
Б вода
В азот
Г вуглекислий газ
10.Найбільший об’єм повітря, який людина може видихнути після найглибшого вдиху - це
А загальна ємність легень
Б життєва ємність легень
В залишковий об’єм
Г функціональна ємність легень
11. Дихальний центр збуджується і дихання стає частішим коли у крові є надлишок
А кисню
Б вуглекислого газу
В азоту
Г водню
12. Розгляньте рисунок. Цифрою 1 позначено стан голосових зв'язок коли людина
А мовчить
Б розмовляє
В шепоче
Г кричить
13.Об’єм повітря , який людина вдихає в видихає при спокійному диханні
А 500 мл
Б 1000 мл
В 1500 мл
Г 2000 мл
14. Встановіть відповідність між відділом дихальної системи (1-4) та особливостями її будови (А-Д):
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 носова порожнина А має ходи і пазухи
2 трахея Б складається з галузистих
3 бронхи хрящових півкілець
4 легені В містить голосовий апарат
Г трубка з хрящовими
півкільцями
Д складається з альвеол
15. Встановіть відповідність між назвою захворювання (1-4) та відділом дихальної системи (А-Д) в якому воно виникає:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 пневмонія А бронхи
2 ларингіт Б легені
3 риніт В трахея
4 астма Г гортань
Д носова порожнина
16. . Встановіть відповідність між показником дихання (1-4) та об’ємом повітря (А-Д), що його характеризує :
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 життєва ємність легень А можна видихнути
2 дихальний об’єм після найглибшого вдиху
3 залишковий об’єм Б людина вдихає і видихає
4 додатковий об’єм у спокійному стані
В можна вдихнути після
максимального видиху
Г можна вдихнути після
спокійного вдиху
Д залишається в легенях після
максимального видиху
17. Охарактеризуйте видих за наведеними ознаками
Міжреберні м’язи Діафрагма Склад повітря
1 скорочені 1 скорочується 1 стало менше кисню
2 розслаблені 2 розслаблюється 2 стало менше
3. не бере участі 3 не бере участі вуглекислого газу
3 стало менше азоту
|
|
|
Тема: Виділення і шкіра
1.Сечовина з організму людини виділяється за допомогою нирок і
А легень
Б шкіри
В печінки
Г кишечника
2.Вітамін, який здатний синтезуватися у шкірі людини:
А А
Б D
В C
Г K
3. Проаналізуйте твердження щодо похідних шкіри людини.
І. Волосся є похідним епідермісу.
ІІ. Нігті похідні від дерми.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
4. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначено потові залози?
А 1
Б 2
В 3
Г 4
5. Пігмент меланін синтезується в
А роговому шарі епідермісу
Б ростковому шарі епідермісу
В сосочковому прошарку дерми
Г сітчастому прошарку дерми
6. Оберіть ознаки характерні для дерми.
1 містить потові залози
2 містить велику кількість жирових клітин
3 містить рецептори
4 формує відбитки пальців
5 захищає від УФ випромінювання
6 містить пігмент меланін
А 1, 3, 4
Б 1, 4, 5
В 1, 2, 3
Г 3, 5, 6
7. Учень та учениця обговорювали особливості будови шкіри людини. Учень зазначив, що цифрою 1 позначено роговий шар шкіри . Учениця висловила судження проте, що цифрою 2 позначено сальну залозу. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
8. Розгляньте рисунок. Проаналізуйте твердження.
І Цифрою 1 позначено мозковий шар нирок.
ІІ Цифрою 2 позначено кірковий шар нирок.
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
9. У таблиці наведено характеристики первинної і вторинної сечі. Укажіть правильну комбінацію характеристик для заповнення пропусків у таблицях.
|
Первинна сеча |
Вторинна сеча |
Кількість утворення на добу |
1 |
1,5-2 л |
Місце утворення |
капсула нефрона |
2 |
Процес завдяки якому утворюється |
3 |
реабсорбція |
А 1 – 5-6 л, 2 – капсула нефрона, 3 - реабсорбція
Б 1 – 5-6 л, 2 – збирна трубочка, 3 - відстоювання
В 1- 100-180 л, 2 – капсула нефрона, 3- фільтрація
Г 1- 100-180 л, 2- система канальців нефрона, 3- фільтрація
10.Нирки з сечовим міхуром поєднує
А сечівник
Б сечовід
В сечовидільний канал
Г капсула нефрону
11. Антидіуретичний гормон – це
А тироксин
Б окситоцин
В вазопресин
Г соматоропін
12. Цистит виникає під час запалення органу сечовидільної системи позначеного цифрою
А 1
Б 2
В 3
Г 4
13. У складі вторинної сечі в нормі не повинно бути
1 сечовини
2 води
3 білка
4 еритроцитів
5 сечової кислоти
А 1,3
Б 2,4
В 3,4
Г 4,5
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
14. Встановіть відповідність між збудником (1-4) та назвою захворювання (А-Д) шкіри:
1 кліщ А герпес
2 мікроскопічний грибок Б педикульоз
3 воша В мікоз
4 вірус Г стрептодермія
Д короста
15. Встановіть відповідність між складовою сечовидільної системи (1-4) та функцією (А-Д), яку він виконує:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 ниркова миска А утворення сечі
2 сечовий міхур Б нагромадження сечі
3 сечовід В поєднання нирок
4 нефрон з сечівником
Г поєднання нирок
з сечовим міхуром
Д збирання сечі
16. Встановіть відповідність між складовою сечовидільної системи (1-4) та назвою хвороби (А-Д), яка в ній виникає:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 нефрон А уретрит
2 ниркова миска Б пієлонефрит
3 сечівник В гастрит
4 сечовий міхур Г гломерулонефрит
Д цистит
17. Охарактеризуйте епідерміс шкіри за наведеними ознаками.
Розташування Функція Особливості будови
1 контактує із 1 запасаюча 1 клітини злущуються
навколишнім середовищем 2 синтезуюча 2 складається зі
2 розташований по середині 3 депо крові сполучної тканини
3 контактує з м’язовою 3 містить велику
тканиною кількість жиру
|
|
|
Тема: Ендокринна система
1.Відомо, що гормони людини характеризуються різноманітними властивостями. Обумовлення значного ефекту у дуже низьких концентраціях відноситься до
А дистанційності дії
Б короткочасності дії
В високої біологічної активності
Г специфічності
2. Розгляньте рисунок. Якими цифрами позначено залози змішаної секреції?
А 1, 2,3
Б 3, 4, 5
В 5, 6, 7
Г 6,7,8
3. Х – це ендокринна залоза, розміщена на дні турецького сідла основної кістки мозкового відділу черепа. Х має масу 0,6 г. Х має тісні зв’язки з нервовою системою. Укажіть, що позначено в тексті Х.
А епіфіз
Б гіпофіз
В тимус
Г гіпоталамус
4. Проаналізуйте твердження щодо гормонів людини.
І. Гормони здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу.
ІІ. Гормони продукуються залозами зовнішньої і внутрішньої секреції.
ІІІ. Гормони переносяться за допомогою крові.
А І, ІІ
Б ІІ, ІІІ
В І, ІІІ
Г усі неправильні
5. На якому рисунку зображено залозу, яка бере участь у регуляції обміну вуглеводів.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
6. Хімічний елемент, який повинен міститись у складі тироксину
А Флуор
Б Ферум
В Йод
Г Натрій
7. Учень та учениця обговорювали особливості гормонів надниркових залоз. Учень зазначив, що гормони виділяються в стресових ситуаціях . Учениця висловила судження проте, що при нестачі цих гормонів розвивається кретинізм. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
8. Цей гормон виділяється у великій кількості у жінок під час пологів та годування дитини грудним молоком
А окситоцин
Б соматотропін
В вазопресин
Г інсулін
9. Залоза, яка здійснює суттєву роль в біологічних ритмах людського організму
А епіфіз
Б щитоподібна залоза
В надниркові залози
Г гіпофіз
10. Розгляньте рисунок. Захворювання у цього чоловіка виникло при надлишку гормону
А адреналіну
Б інсуліну
В соматотропіну
Г тироксину
11. Під час виділення інсуліну
А глікоген перетворюється на глюкозу
Б мембрани клітин стають проникні для глюкози
В підвищується тиск крові
Г збільшується збудливість нервової системи
12. Розвиток організму людини за чоловічим типом формується під впливом гормону
А прогестерону
Б естрогену
В тестостерону
Г тироксину
13. Залоза, яка досягає найбільшого розвитку до настання статевої зрілості, після чого редукується
А підшлункова
Б щитовидна
В вилочкова
Г надниркова
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
14. Встановіть відповідність між назвою залози (1-4) та гормоном (А-Д), який вона виробляє:
1 підшлункова А тестостерон
2 гіпофіз Б окситоцин
3 надниркова В глюкагон
4 яєчник Г адреналін
Д прогестеон
15. Встановіть відповідність між назвою гормону (1-4) та хворобою(А-Д), яка виникає при його недостачі:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 інсулін А кретинізм
2 тироксин Б карликовість
3 адреналін В бронзова хвороба
4 соматортопін Г базедова хвороба
Д цукровий діабет
16. Встановіть відповідність між зображенням залози (1-4) та її назвою (А-Д) :
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
А надниркова
Б сім’яники
В щитоподібна
Г підшлункова
Д гіпофіз
17. Охарактеризуйте щитоподібну залозу за наведеними ознаками.
Секреція Гормон Функція
1 зовнішня 1 паратгормон 1 регуляція обміну речовин
2 внутрішня 2 мелатонін 2 статеве дозрівання
3 змішана 3 тироксин 3 ріст і розвиток тіла
|
|
|
Тема: Нервова система
1.Стрілкою позначено частину нервової клітини, яка утворює
А білу речовину
Б сіру речовину
В нейроглію
Г синапс
2. Реакція-відповідь організму на вплив середовища, яка здійснюється за участю нервової системи
А таксис
Б рефлекс
В подразливість
Г збудливість
3. Учень та учениця обговорювали особливості нейронів людини. Учень зазначив, що нейрони поєднуються за допомогою синапсів . Учениця висловила судження проте, що нейроглія живить нейрони. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
4. Проаналізуйте твердження щодо процесів на яких ґрунтується діяльність нервових центрів
І. Нервові клітини відповідають на зовнішню дію збудженням.
ІІ. Гальмування – процес, який призводить до зменшення чи припинення збудження в ділянці нервової системи.
Правильним є
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
5. Якою цифрою позначена частина спинного мозку у якій розташовані нервові волокна висхідних і низхідних провідних шляхів
А 1
Б 2
В 3
Г 4
6. Позначена стрілкою частина головного мозку виконує функцію регуляції
А координації рухів
Б терморегуляції
В дихання
Г мислення
7. Оберіть твердження, які стосуються головного мозку людини.
1 складається з 5 відділів
2 вкритий білою речовиною
3 складається з 4 відділів
4 від нього відходить 31 пара черепно-мозкових нервів
5 вкритий сірою речовиною
6 від нього відходить 12 пар черепно-мозкових нервів
А 1,2, 4
Б 3, 4,5
В 3, 5, 6
Г 1,5,6
8. Учень та учениця обговорювали особливості великих півкуль головного мозку людини. Учень зазначив, що півкулі головного мозку з’єднані черв’яком . Учениця висловила судження проте, що кора півкуль є носієм людського інтелекту. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
9. Х – один з різновидів деменції, який розвивається у людей віком понад 65 років. При Х вражається головний мозок, що призводить до втрати пам’яті і прогресуючого слабоумства. На Х хворіли Маргарет Тетчер , Рональд Рейган.
Що у тесті позначено Х?
А епілепсія
Б хвороба Паркінсона
В хвороба Альцгеймера
Г мігрень
10. Оберіть прояви дії симпатичного відділу автономної нервової системи людини
1 прискорення скорочення серця
2 посилення потовиділення
3 посилення секреції травних соків
4 пригнічення слиновиділення
5 розширення кровоносних судин
6 зниження кров’яного тиску
А 1, 2, 3
Б 1,2,4
В 2, 5, 6
Г 3, 5,6
11. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначене тіло чутливого нейрона.
А 1
Б 2
В 3
Г 4
12. Відділ головного мозку, який має назву «вузол життя»
А довгастий
Б середній
В проміжний
Г великий
13. Соматична нервова система буде задіяна коли
А відбувається перистальтика кишечника
Б скорочується серце
В розширюються кровоносні судини
Г рухається кінцівка
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
14. Встановіть відповідність між відділом головного мозку (1-4) та функцією (А-Д), яку він виконує:
1 довгастий мозок А серцево-судинна діяльність
2 великий мозок Б мислення, мова
3 мозочок В терморегуляція
4 проміжний мозок Г координація рухів
Д первинний зоровий і слуховий центр
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
15. Встановіть відповідність між хворобою нервової системи (1-4) та її проявом (А-Д):
1 епілепсія А гострий приступ головного болю
2 інсульт Б тремтіння рук, голови
3 розсіяний склероз В параліч
4 мігрень Г судомні напади
Д крововилив мозку
16. Встановіть відповідність між зонами (1-4) та розташуванням (А-Д) на поверхні кори головного мозку:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 нюхова А потилична частка
2 зорова Б спереду від центральної борозни
3 рухова В скронева частка
4 мовна Г ділянки лобової, тім’яної, скроневої часток
Д лобова частка
17. Охарактеризуйте ЦНС за наведеними ознаками
Складова Функція Частина нервової системи
1 сіра речовина 1 лише проведення 1 спинний мозок
2 біла речовина нервових імпульсів 2 нервові волокна
3 сіра і біла речовини 2 сприйняття подразнень 3 нервові вузли
3 сприйняття сигналів та
формування відповіді
|
|
|
Тема: Сенсорні системи
1.Зайшовши у кав’ярню учень відчув аромат улюбленого напою. В цей час спрацювали
А механорецептори
Б хеморецептори
В ноцицептори
Г фоторецептори
2.Відомо, що рецептори сенсорних систем людини здатні до адаптації. Наприклад, використовуючи постійно одні і ті самий парфуми, через деякий час ми не відчуваємо його так сильно як наші оточуючі. А які рецептори не мають здатності до адаптації
А фоторецептори
Б механорецептори
В хеморецептори
Г ноцицептори
3. Розгляньте рисунки. Яка складова забезпечує дану властивість ока?
А рогівка
Б зіниця
В кришталик
Г склисте тіло
4. Учень та учениця обговорювали будову ока людини. Учень зазначив, що фоторецептори розміщені на сітківці . Учениця висловила судження проте , що зіниця – це отвір у райдужці. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
5. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначено рогівку ока?
А 1
Б 2
В 3
Г 4
6. Місце виходу зорового нерва із сітківки називається
А склисте тіло
Б сліпа пляма
В жовта пляма
Г війкове тіло
7. На сітківці виникає зображення
А справжнє , зменшене, обернене
Б несправжнє, збільшене, обернене
В справжнє, збільшене, пряме
Г несправжнє, зменшене, пряме
8. Проаналізуйте твердження.
І. Палички збуджуються при слабкому освітленні.
ІІ. Колбочки забезпечують кольорове бачення.
ІІІ. Паличок більше, ніж колбочок.
А І, ІІ
Б ІІ, ІІІ
В І, ІІІ
Г усі правильні
9.Перетворює механічні коливання у нервові імпульси
А барабанна перетинка
Б слухові кісточки
В євстахієва труба
Г кортіїв орган
10. Розгляньте рисунок. Якою цифрою позначена частина органа слуху, яка передає коливання, зменшуючи їх амплітуду і збільшуючи силу?
А 1
Б 2
В 3
Г 4
11. Корінь язика найбільш чутливим є
А солоного
Б солодкого
В кислого
Г гіркого
12. Органом рівноваги є
А вестибулярний апарат
Б внутрішнє вухо
В середнє вухо
Г кортіїв орган
13.Найбільшу чутливість мають механорецептори, які розташовані на
А спині
Б стопах
В губах
Г руках
14. Встановіть відповідність між назвами (1-4) захворювань зорової сенсорної системи та її проявом (А-Д):
1 куряча сліпота А нечітке зображення віддалених предметів
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
2 катаракта Б помутніння кришталика
3 дальтонізм В погіршення сутінкового зору
4 короткозорість Г нечітке зображення близько
розташованих предметів
Д порушення кольорового зору
15. Встановіть відповідність між назвами рецепторів (1-4) та подразненнями (А-Д), які вони сприймають:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 механорецептори А смак
2 фоторецептори Б біль
3 ноцицептори В звук
4 фонорецептори Г світло
Д дотик
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
16. Встановіть відповідність між складовими частинами ока (1-4) та функціями (А-Д), які вони виконують:
1 райдужна оболонка А живить око
2 білкова оболонка Б змінює форму кришталика
3 судинна оболонка В сприймає світло
4 війкове тіло Г підтримує форму ока
Д визначає колір очей
17. Охарактеризуйте сітківку за наведеними ознаками.
Рецептори Подразнення Розташування
1 фонорецептори 1 плач дитини 1 око
2 механорецептори 2 аромат квітів 2 внутрішнє вухо
3 фоторецептори 3 спалах блискавки 3 піднебіння
|
|
|
Тема:Вища нервова діяльність
1.Набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають людині змогу пристосуватись до змін середовища
А безумовні рефлекси
Б умовні рефлекси
В інстинкти
Г вища нервова діяльність
2. Оберіть твердження, які стосуються безумовних рефлексів.
1 передаються у спадок
2 постійно змінюються
3 утворюють інстинкти
4 утворюють динамічні стереотипи
5 специфічні для конкретного виду
6 індивідуальні
А 1,3,5
Б 1,4,5
В 2, 3, 6
Г 2, 4, 5
3. Учень та учениця обговорювали умовні рефлекси. Учень зазначив, що умовні рефлекси виробляються на базі безумовних . Учениця висловила судження проте , що умовні рефлекси утворюються завдяки встановленню тимчасових функціональних зв’язків у корі головного мозку. Хто з них має рацію?
А лише учень
Б лише учениця
В обоє мають рацію
Г обоє помиляються
4. На рисунку зображено портрет видатного фізіолога, лауреата Нобелівської премії, який розробив вчення про вищу нервову діяльність. Це
А І. М. Сєченов
Б І. І. Мєчніков
В С. Г. Навашин
Г І. П. Павлов
5. Х – форма научіння, яка формує таке мислення, за якого розв’язування відбувається внаслідок швидкого розуміння цілого. Поняття Х використовують при вивченні творчості і вважають однією з найголовніших стадій творчого процесу. Прикладом Х є історія відкриття закону гідростатики Архімедом. Що у тексті позначено Х?
А імпритинг
Б латентне научіння
В інсайт
Г наслідування
6. Розгляньте рисунок. Даний процес є
А звичкою
Б навичкою
В сприйняттям
Г уявленням
7. Дівчинка прогулювалась парком. Раптом вона почула шум, підняла голову до неба і побачила пролітаючий гелікоптер. В даному випадку була задіяна увага
А довільна
Б післядовільна
В мимовільна
Г після мимовільна
8. Після відвідування музею, учень вирішив розповісти батькам про те, які картини він бачив. В даному випадку задіяна пам'ять
А декларативна
Б моторна
В образна
Г емоційна
9. На якому рисунку зображено умовний рефлекс.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
10. Проаналізуйте твердження.
І Під час повільнохвильового сну скелетні м’язи розслаблені.
ІІ Під час швидкохвильового сну людина бачить сновидіння.
Правильним є
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г обидва неправильні
11. З наведеного переліку оберіть безумовний рефлекс
А відчуття страху перед здачею крові
Б вміння читати
В виділення слини на аромат улюбленої страви
Г відсмикування руки від гарячої праски
12.Який із чинників, що впливали на формування поведінки людини, не належить до соціальних
А абстрактне мислення
Б праця
В природний добір
Г мова
13. Бабуся забуває куди поклала окуляри, але пам’ятає як звати свою першу вчительку. Інформація про навчання у школі у бабусі збереглась у
А сенсорній пам’яті
Б короткочасній пам’яті
В довготривалій пам’яті
Г робочій пам’яті
14. Встановіть відповідність між видом пам’яті (1-4) та його сутністю (А-Д) :
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 моторна А почуття
2 емоційна Б відтворення музичного твору
3 образна В відтворювання думок
4 словесно-логічна Г рухи
Д відчуття голоду
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
15. Встановіть відповідність між назвою безумовного рефлексу (1-4) та його проявом (А-Д) :
1 захисний А виділення слини на їжу
2 дихальний Б відсмикування руки від гарячого
3 харчовий В повертання голови на гучний звук
4 больовий Г кашель
Д вдих і видих
16. Встановіть відповідність між формами навчання (1-4) та їх проявом (А-Д) в процесі:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 латентне А спостереження
за діями інших людей
2 наслідування Б мимовільне ознайомлення
з процесом виконання дії
3 осяяння В швидке розуміння цілого
4 звикання Г відтворення людиною рухів
та вчинків інших людей
Д зникнення реакції на певний подразник
17.Охарактеризуйте сангвінічний тип темпераменту за наведеними ознаками.
Врівноваженість і сила Якість характеру Збудження і гальмування
1 врівноважений, сильний 1 спокійність 1 збудження швидко
змінює гальмування
2 неврівноважений, сильний 2 вразливість 2 розвинені слабко
3 врівноважений, слабкий 3 енергійність 3 переважає збудження
|
|
|