ТЕМА УРОКУ: ЗНАЧЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЛЮДИНУ ДЛЯ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я.
МЕТА УРОКУ: показати значення знань про людину для збереження її здоров'я, сформувати інтерес до біологічних наук, які вивчають організм людини;виховувати бережливе ставлення до свогоорганізму.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, таблиці, схеми, що дозволяють познайомити учнів з біологічними науками, яківивчають організм людини, робочий зошит.
ХІД УРОКУ:
І ЕТАП: ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ.
ІІ ЕТАП: АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
питання до класу: Як ви вважаєте, чи можуть учені вивчати організм людини за допомогою тих самих методів, що використовуються для вивчення інших живих організмів?
ІV ЕТАП: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯІЛЬНОСТІ УЧНІВ.
розповідь вчителя
Минулого навчального року на уроках біології ви дисципліни вивчають знайомилися з дивовижним світом тварин, особливості їхньої будови, процесів життєдіяльності, поведінки, пристосувань до умов мешкання. Ви дізналися, що людина також належить до царства Тварини, однак, на відміну від тварин, є біосоціальним видом. Знання основ наук про людину оформилися в окремий навчальний курс. Він містить відомості про будову й функції клітин, органів і систем органів, організму в цілому, розвиток людини як біосоціальної істоти та біологічні основи поведінки і психічних процесів.
VЕТАП: ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
пояснення вчителя з елементами бесіди
Різноманітність наук, які вивчають організм людини.
питання до учнів:Що таке наука? Які науки ви знаєте?
Наука — це система знань про закономірності розвитку природи, суспільства й мислення, що передбачає збір фактів, їхню систематизацію, критичний аналіз та синтез нових знань.
Людина з давніх-давен намагалася пізнати саму себе, дослідити особливості власного організму та свою поведінку в суспільстві. Згодом з'явилося багато наук про людину. Це природничі науки, які вивчають людину як організм, суспільні науки, які розглядають людину як об'єкт соціальної взаємодії, та гуманітарні науки, які вивчають духовний світ людини.
До природничих наук,які вивчають людину, належать анатомія людини, фізіологія людини, генетика людини, медицина, ембріологія, гістологія, цитологія, біохімія, біофізиката інші.
До гуманітарних — філологічні науки, мистецтвознавство, педагогіка, культурологіята інші науки.
Серед суспільних наукможна виокремити соціологію, історію, економіку, правознавство.
Однак ця класифікація не враховує цілої низки наук, що виникли й розвиваються на межі основних наукових напрямків. Н-д, на межі природничих і суспільних наук про людину розвиваються демографічні науки, соціальна медицина, санітарія, етнографія. На межі природничих і гуманітарних — психологія, психофізіологія, антропологія. Структура наук про людину складна й багатогранна, але всі вони об'єднані в єдиний комплекс дисциплін — людинознавство, тому що вони мають єдиний предмет вивчення — людину.
питання до учнів:Які ви знаєте науки, що вивчають організм людини?
Чимало біологічних наук займаються вивченням людини.Так, біохімічні особливості організму людини вивчає біохімія, будову й функції клітин людського організму — цитологія, будову тканин — гістологія, будову органів — анатомія, особливості фізіологічних процесів - фізіологія, еволюцію людства — еволюційна біологія.
питання до учнів: Для чого необхідно вивчати духовний світ людини?
При дослідженні людини вчені повинні дотримуватися певних етичних і моральних норм та правил, ураховувати те, що будь-яка людина є вільною особистістю, яка має певні права. Особливості людини не вичерпують її сутності, вона формується в соціумі і є особистістю, тому далеко не всі методи, які вчені використовують, вивчаючи тварин, можна застосовувати при вивченні людини.
Значення знань про людину для збереження її здоров'я.
питання до учнів:Як ви вважаєте, для чого людині потрібно знати
особливості свого організму? Які складові здоров'я ви знаєте?Здоров'я людини включає в себе не тільки фізичне благополуччя, але й психологічне, соціальне, духовне благополуччя.
Основне завдання всіх біологічних, медичних, педагогічних наук, що вивчають людину,— виховати фізично, морально й духовно здорову людину.
До фізичної складової здоров'я належить усе, що стосується росту, розвитку й функціонування органів та систем організму. Психічна й духовна складові характеризують психічний, моральний і духовний розвиток людини. Соціальна складова визначає здатність людини як особистості вільно й усвідомлено обирати ту чи іншу соціальну роль, передбачати можливі наслідки своїх дій, брати на себе відповідальність за їхній результат. Усі ці складові пов'язані між собою, і кожна з них є невід'ємною частиною поняття «здоров'я».
Надійна наукова база значно розширює можливості людини в області збереження здоров'я й продовження життя.
Так, знання про анатомічні, фізіологічні, психологічні особливості людини служать базою, на яку спирається сучасна медицина, а фізіологія, психологія, соціологія та інші науки лежать в основі валеології — науки про здоровий спосіб життя. Знання про процеси сприйняття, уваги, пам'яті, навчання, створюють умови для саморозвитку особистості людини.
Методи вимірювання і оцінення здоров’я.
Виміряти та оцінити здоров'я можна за допомогою методів: хімічних, фізичних, антропометричних . Н-д, для визначення складу крові, травних соків та інших рідин організму застосовують хімічні методи. Для дослідження структури клітин – фізичні : світлову та електронну мікроскопію. Електричні процеси, що відбуваються в серці, реєструють за допомогою електрокардіографії (ЕКГ), а в мозку – електроенцефалографії. Зміни в будові і функціях внутрішніх органів визначають за допомогою рентгенографії та ультразвукової діагностики (УЗД).
Одним з показників нормального розвитку дитини є її зріст, маса тіла, обсяг грудної клітки тощо. їх вимірюють за допомогою антропометричних методів(пригадайте, як в дитинстві ви робили позначки на дверях, відслідковуючи свій зріст).
Усі ці та інші методи дають змогу об'єктивно оцінити відхилення функціонального стану організму та вибрати відповідні засоби для його відновлення.
Збереженню здоров'я сприяє насамперед дотримання здорового способу життя: чергування роботи з відпочинком, помірні фізичні навантаження, дотримання особистої гігієни та раціонального харчування, уникання шкідливих звичок (куріння, вживання алкоголю та інших наркотичних речовин, надмірне захоплення комп'ютерними іграми тощо).
VІ ЕТАП: ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
бесіда по питанням
VІІ ЕТАП: ПІДСУМКИ УРОКУ.
VІІІ ЕТАП: ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.