Вступ
Ігри є однією з унікальних форм виховання, які дають можливість вчителю зробити цікавим та захоплюючим не тільки роботу учнів на творчому рівні, а й засвоєнню основних базових моральних понять. Таким чином, якщо ми включаємо освітній зміст до оболонки гри, то намагаємося вирішити одну з основних проблем педагогіки-проблему формування активності в молодших школярів у процесі навчальної діяльності.
Доповнюючи традиційні способи навчання, ігри розвивають психологічну гнучкість, розкутість, комунікабельність, емоційно-вольовий вплив, вони ж є засобом розвитку дитячої уяви, розвивають пізнавальні здібності, емоційний бік особистості ,збагачують словниковий запас.
У посібнику запропоновано цікаві та різноманітні завдання,які познайомлять дитину із літерами. Віршики, загадки, скоромовки та потішні малюнки допоможуть краще запам’ятати літери,а цікаві та веселі завдання перетворять заняття на захопливу гру.
Запропонований матеріал можна використовувати для індивідуальної та групової роботи на уроках української мови.
Посібник має на меті допомогти учителю активізувати мовлення учнів, урізноманітнити процес вивчення літер.
Працюючи з цим посібником, ви за допомогою цікавих і різноманітних вправ зможете активізувати розвиток дитини, відповідно до матеріалу, що вивчається.
Ігри можна використовувати на різних етапах уроку: для пояснення нового матеріалу, закріплення навчальних досягнень та повторення вивченого.
Погодьтеся, значна кількість дітей досить важко опановує навичку читання. Це практично перша «висота», яку неодмінно треба взяти кожному. Однак шлях до підкорення своєї першої «вершини» буває не дуже легким, тому школярі вчаться читати переважно не надто наполегливо.
За програмою Нової української школи вивченню абетки та оволодінню навичками читання присвячена більша частина навчального року. Пропонуємо ідеї навчальних прийомів та ігор, за допомогою яких можна перетворити вивчення букв на дійсно захопливий процес!
Практичні прийоми для вивчення абетки
За допомогою пропонованих завдань учні вчаться швидко вирізняти окремі букви з-поміж усіх інших, запам'ятовуючи їх за формою. Такі вправи сприяють розвитку дрібної моторики та логіки.
Вправа «Лабіринт»
Принцип виконання: Запропонуйте учням пройти лабіринт уявною стежкою.
Варіант А) Лабіринт розташований всередині самої букви.
Приклад завдань із лабіринтом у будь-якій літері
Варіант Б) Ігрове поле складається з різних букв, а стежка – певна буква, послідовно розфарбовуючи кожен «крок» якої, можна рухатись від старту до фінішу.
Приклад завдань із буквеного лабіринту
Варіант В) Необхідно прокласти шлях із послідовності літер в абетці. Від кожної літери до наступної є тільки один правильний напрямок, який необхідно позначити, намалювавши стрілки або зафарбувавши всі квадратики по порядку від першої літери «А» до останньої «Я».
Кілька літер у завданні пропущені, учень має їх написати самостійно (можна скористатися підказками – порядковими номерами букв в абетці).
Вправа «Знайди літеру»
Принцип виконання: Запропонуйте учням знайти і виокремити із переліку друкованих літер на аркуші лише потрібну букву, розфарбувавши її у певний колір
Приклад завдання «Знайди літеру»
Вправи «Розпізнай та вкажи»
Принцип виконання: Запропонуйте школярам виконати такі завдання:
Відтворити букви алфавіту за клітинками.
Назвати предмети, які мають форму, подібну до букв.
Зібрати букву з певних елементів.
Розфарбувати області, в яких позначена відповідна буква.
Гра-ходилка «Країною літер»
Ходилка – мабуть, одна з найулюбленіших ігр більшості дітей. Тож чому б не використати її принцип для вивчення абетки!
Для того, щоб зіграти в таку настільну гру, вам знадобляться: ігрове поле зі стежкою з літер (необов'язково у тому порядку, в якому вони є в абетці!), фішки за кількістю гравців (до 6 осіб) та ігровий кубик.
Приклад буквеної ходилки з ресурсу «Навчалочка»
Принцип гри: Учасники гри в узгодженій послідовності кидають кубик та рухаються на ту кількість кроків, яка випала на грані кубика. «Потрапивши» на певну букву, учасник має назвати слово, яке з неї починається.
Для того, щоб ускладнити гру, можна попередньо обрати певну тему і називати слова, обмежені цією тематикою. А для того, щоб гра стала ще більш захопливою, можна додати стрілочки, які дозволяють учасникам як рухатись вперед, так і повертатися на кілька кроків назад.
Ігрове поле можна створити з літер іноземної мови (англійської, французької тощо).
Гра «Філворд»
Гра корисна для дітей та дорослих, оскільки дозволяє тренувати увагу, розвивати інтелект і вивчати нові слова.
Принцип гри: Послідовно рухаючись у певному напрямку ігровим полем, утвореним буквами, потрібно знайти та виокремити відповідні слова.
Цю гру можна використати як один з етапів командного змагання, під час якого на відгадування прихованих слів відводиться певний час і виставляються бали за кількістю знайдених. Або час спливає тоді, коли певній команді вдалось віднайти всі слова на ігровому полі.
Приклад завдань філворда
Заготовки для філворду можна створити за допомогою генератора філвордів, причому в такий спосіб можна створювати власноруч філворди не лише українською, але й іншими мовами. Наприклад, вчителям англійської мови такий генератор стане в пригоді для перевірки засвоєння нових слів з будь-якої теми.
Гра «Склади слова»
Для цієї гри можна роздрукувати окремі букви, шаблони складів чи певні зображення.
Підготуйте фішки за кількістю учасників гри, ігрове поле – розграфлений прямокутник (по горизонталі кількість клітин, як і учасників, по вертикалі – 8-15 клітин) – та закриту ємність, в яку потрібно покласти попередньо роздруковані літери/склади/зображення.
Приклад ігрового поля для гри «Склади слова»
Принцип гри: У заздалегідь узгодженій послідовності учні мають витягати картку та називати слово, яке починається з букви чи складу, які зображено на картці (можна ускладнити гру та обмежити слова певною темою).
Якщо учень правильно називає слово, то він робить крок вперед на ігровому полі, якщо ні – залишається на місці. Перемагає той, хто першим досягає фінішу.
Як різновид гри можна використовувати тільки зображення, тільки склади або зображення разом із складами. В такому випадку ігрове поле буде мати аналогічний вигляд, а ось принцип гри трошки відрізнятиметься: той, хто зможе з перших складів назви зображення зібрати слово, той робить своєю фішкою крок уперед на ігровому полі. Перемагає той, хто першим дістанеться фінішу.
я алфавіту