Здоров`я і харчування. Традиції харчування.

Про матеріал

Урок допоможе сформувати в учнів розуміння залежності здоров'я людини та її енергійності від правильного харчування, зорієнтувати у питаннях вибору необхідних продуктів харчування для забезпечення здоров'я і розвитку, розширити уявлення про вміст поживних речовин у продуктах харчування; розвивати у дітей навички збалансованого харчування, логічне мислення, пам'ять, усне мовлення школярів, інтерес до спільної роботи; прищеплювати навички культури і гігієни правильного харчування.

Перегляд файлу

Ямпільська загальноосвітня  школа І-ІІІ ступенів № 1

 

 

 

 

                    Розробка  уроку з основ здоров'я для 3 класу

 

 

 

 

 

                                                                               Підготувала

                                                              Донік Л.Л.

                                                              вчитель початкових класів  

                                                              спеціаліст  І категорії             

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Здоров'я і харчування. Традиції харчування.

Мета: продовжувати формувати в учнів розуміння залежності здоров'я людини та її енергійності від правильного харчування, зорієнтувати у питаннях вибору необхідних продуктів харчування для забезпечення здоров'я і розвитку, розширити уявлення про вміст поживних речовин у продуктах харчування; розвивати у дітей навички збалансованого харчування, логічне мислення, пам'ять,  усне мовлення школярів, інтерес до спільної роботи; прищеплювати навички культури і гігієни правильного харчування.                                  

Обладнання: роздаткові картки із зображенням чи назвою продуктів харчування, роздаткові картки - таблиці   «Орієнтовні    норми продуктів харчування для добового раціону школярів 6-10 років»та «Щоденний набір продуктів для учня молодших класів», картки з приказками, скоромовками,  м’яч, казкові герої Незнайко, Пампушок, емблеми Країни Правильного Харчування, продукти харчування, на яких зазначено термін придатності (кефір, консерви, печиво, сік тощо)

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

(На дошці записаний девіз уроку: «Хто до ста років хоче жити,

         той харчуватись має правильно уміти», розвішані фотокартки страв (додаток1), зображення Незнайки та Пампушка)

І. Організація учнів до уроку.

    -  Станьте, дітки, підтягніться,

        Один одному щиро посміхніться,

        На урок старання не забудьте взяти,

        Сядьте всі рівненько, починаєм працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

  • Коли народжується дитина, вона ще майже нічого не вміє робити і всього, що буде потрібно їй у житті, має навчитися поступово.

Сидіти немовля почне через 6 місяців, ходити – приблизно через 9-11, перше слово вимовить десь через рік. А от їсти дитина вміє від народження, і,  зголоднівши,  плачем вимагає, щоб її нагодували.

 Як ви гадаєте, чому людина вміє їсти, щойно народившись?

(Діти відповідають, за потребою вчитель доповнює відповіді. – Їжа постачає організму речовини, які дають йому змогу рости й розвиватися, забезпечує наше тіло енергією. Харчування – необхідна умова людського життя. Без  їжі людина не може жити.)

  • Що значить «повноцінне харчування»?
  • Які правила здорового харчування ви знаєте?
  • Які продукти треба вживати, щоб мати багато енергії та сил?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

         Девізом  нашого уроку сьогодні будуть слова написані на дошці:

         «Хто до ста років хоче жити,

         той харчуватись має правильно уміти.»

  • Клітини нашого організму постійно руйнуються і відновлюються. Звичайно, для оновлення клітин потрібен будівельний матеріал. Усе це забезпечує їжа.  З їжею ми отримуємо поживні речовини, які необхідні для роботи мозку, серця, легенів – усіх органів людини. А ще здоров'я залежить   від того, як багато і як часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровими, ми маємо знати правила здорового харчування. Сьогодні ми згадаємо раніше вивчене про продукти харчування, повчимося добирати продукти харчування для того, щоб забезпечити здоров'я і розвиток нашого організму. Також ви дізнаєтесь, які продукти  несуть в собі небезпеку для нашого організму.
  • Отже, ми вирушаємо в подорож до незвичайної країни – Країни Правильного Харчування.

ІV.  Робота над темою уроку.

  •  Зупинка «Режим харчування».
  • Щоб подорожувати Країною Правильного харчування, нам необхідно поділитися на групи. У нас буде три групи: «Білочки», Жирочки», «Вуглеводики».  Один одному в групі допомагайте, не лінуйтесь і на дрібниці не відволікайтесь! За перемогу у завданнях ви будете отримувати емблеми Країни Правильного Харчування. Яка команда назбирає більше емблем, та і отримає приз від короля Смачнулі.
  • Діти, як ви вважаєте, без чого нам буде важко подорожувати? (Без знань)
  • Ну, а допоможуть нам наші любі друзі – підручники, а також гості, які завітали до нас на урок.

Робота з матеріалом підручника. (с. 18-19)

Кращі  учні читають матеріал підручника.

  • Дізнатися більш детально про правила харчування школяра нам допоможе медична сестра.

Розповідь медичної сестри про добовий раціон  та режим харчування молодшого школяра.

Для росту і забезпечення нормальної життєдіяльності організму серед інших факторів неабияке значення має режим харчування. Під режимом харчування слід розуміти дотримання помірності, різноманітності їжі, регулярності прийняття її.

Велике значення для травлення і засвоєння поживних речовин – джерел енергії – має чіткий розпорядок у прийманні їжі. Інтервали між прийняттям їжі мають бути не меншими і не більшими ніж 3,5...4 год. Якщо ви регулярно в ті самі години їсте, то у вас починається виділення шлункового соку ще до приймання їжі, що значно активізує процес травлення. Навпаки, в разі несистематичного приймання їжі кількість соків, що виділяється травними залозами, значно менша. Іноді ви, коли зголодніли, не чекаєте звичайного обіду або вечері, а щось на ходу “перехоплюєте”. Кількість їжі, яку ви при цьому з’їсте, виявляється недостатньою для задоволення потреб організму. Така шкідлива звичка порушує нормальний режим харчування, оскільки це погіршує апетит під час наступного прийняття їжі.

 Ще однією умовою режиму харчування є помірність його. Надмір їжі дуже шкідливий для дитячого організму. Переїдання призводить до розвитку різних захворювань (наприклад, ожиріння), а також знижує розумову діяльність дитини. При складанні раціонів харчування слід враховувати, що їжа має бути достатньою за кількістю, поживною і смачною.

  • На  згадку про нашу розмову, я подарую вам таблички «Орієнтовні    норми продуктів харчування для добового раціону школярів 6-10 років»  та картки «Щоденний набір продуктів для учня молодших класів».  Вони будуть допомагати вам складати меню на добу протягом декількох років. (Додаток 2)
  • Зупинка «Групи продуктів харчування».
  • Діти, давайте згадаємо,  на які групи поділяються продукти харчування.? (Відповіді дітей)
  • До нас у гості завітали Білок, Жирок і Вуглеводик. Вони нам нагадають  про поживну цінність груп їжі.

(Короткі повідомлення дітей)

 

Робота в групах. Гра «Хто швидше?»

На столі розкладені  картки з назвами продуктів харчування: хліб, картопля, сир, курка,  капуста, ковбаса, яйця, горіх, яблука, лимон, кекс, бублики, гречка, рис, молоко, кефір, йогурт, риба, сливи, огірок, помідор, кукурудза, пшоно, квасоля, печінка, сало.

  • Прийшов час перевірити ваші знання, спритність та уміння працювати у групах. На мій рахунок – раз, два, три – кожна команда  має  вибрати картки своєї групи. Час на це – 1 хвилина. Яка група правильно і більше збере карток, та отримає емблему Країни Правильного Харчування.

(Підведення підсумків гри)

  • Ви добре попрацювали. Але, хтось мені тут шепоче на вушко, що не все їм зрозуміло.

 «Мозковий штурм»

Крок 1. Вступ. Формулювання проблеми. Постановка завдань, визначення терміну обдумування пропозицій.

  • Діти, ви підготували дуже гарні повідомлення. Але ви, мабуть, помітили, що у нас в гостях присутні Незнайко і Пампушок. Вони ніяк не можуть знайти відповіді на запитання «Яка група Продуктів найкраща?»Порадьтесь у групах і допоможіть їм.

Крок 2. Висловлювання суджень, ідей.

Після обговорення учні висловлюють свої думки, які вчитель записує на дошці.

Крок 3. Загальна дискусія навколо представлених ідей, вибір найкращої.

Крок 4. Обґрунтування остаточного вибору.

  • Отже, остаточна порада нашим гостям з чарівної країни: щоб бути здоровими, харчуватися слід різноманітними продуктами.

(Команда, чия ідея була найкращою, отримує емблему.)

  •  Зупинка «Відпочинок»
  • Фізкультхвилинка «Млинці»»

Діти співають, виконують рухи.

Ми млинців давно не їли,

Ми млинчиків захотіли,

Ой ,млинці, млинці, млинці,

Ви смачні мої млинці.

«Гості, будьте всі здорові!

Ось млинці, вони готові!»

Ой, млинці, млинці, млинці,

Ви смачні, мої млинці.

  • Робота над скоромовкою.

І група

Порося мале Гаврюшка

З’їло вранці лиш ватрушку.

Дуже порося спішило

Й ту ватрушку розкришило.

ІІ група

Я несу на кухню кріп.

Кине мама кріп в окріп,

А до кропу ще й петрушку, -

Смачну мама варить юшку.

ІІІ група.

Кіт котові каже: «Коте,

До комори діжку вкотим.

В діжку вкришим капустину,

Кілька китичок калини.»

( Яка група краще прочитає скоромовку – отримує емблему)

  •  Зупинка «Фізіологічне значення трьох страв».

Розповідь вчителя. 

  • У минулому році, ми з вами вчилися  визначати страви до сніданку, обіду, вечері. Сьогодні ми поговоримо детальніше про обід.
  • Обід дитини, як і дорослої людини, має складатися з трьох страв. Фізіологічне значення першої, другої і третьої страв для організму було вивчено в лабораторії І.П.Павлова.

         Перша страва – це різні супи. Вони містять багато сокогінних речовин. Особливої харчової цінності супи не становлять, вони “готують” шлунок до прийняття другої страви. Сокогінні речовини всмоктуються крізь стінки шлунка в кров і розносяться по всьому організму. Вони підходять до залоз шлунка, спричинюючи посилену секрецію їх.

       Друга страва найбільш поживна. Це варене, смажене й тушковане м’ясо або риба з різними гарнірами. Перетравлювання цієї їжі потребує великої кількості в травному каналі ферментів, що розщеплюють білки, жири і вуглеводи.

Слухання вірша Т. Лисенко

Тільки я прийшов із школи,

Миттю – в кухню та до столу,

Бо  голодний був, як вовк:

Я в обідах знаю толк.

З'їв борщу я пів каструлі,

Сала, хліба та цибулі,

З'їв тарілку вінегрету,

А до нього – три котлети.

З’їв вареників гарячих

І сметани на додачу.

,З'їв п’ять тістечок із кремом,

Потім – булочку із джемом.

З’їв із сиром три ватрушки

Й дві солодкі стиглі грушки.

Чаю, врешті, я попив,

А варенням закусив.

  • Чи правильно пообідав хлопчик?

Давайте допоможемо йому вибрати корисне меню до обіду.

Гра «Корисне меню»

Перед кожною командою лежать приклади меню. Яка з команд швидше обере меню, яке  корисно спожити на обід та обґрунтує свій вибір.   (Додаток 3)

(Підведення підсумків)

  • Зупинка « Небезпечна їжа».
  • На жаль,  сьогодення залишає бажати кращого у виборі продуктів харчування в магазинах. Продукти, які ми купуємо часто містять небезпеку для нашого здоров'я. Не все те,що нам до смаку,  є корисним.

Зараз ми переглянемо відео – ролик, про продукти, які несуть небезпеку не тільки нашому здоров’ю, а і життю.

(Перегляд відеоролику (в позаурочний час можна показати фільм) 30 самих небезпечних продуктів (video.yandex.ru.)

Бесіда за роликом(фільмом).

Висновок. Вибирати їжу слід за її якістю.

  • Зупинка «Традиції харчування.»

Розповідь вчителя.

Українська кухня — національна кулінарія, яка має свою давню історію та славиться різноманітністю, нараховує сотні рецептів: борщі й пампушки, паляниці й галушки, вареники й ковбаси, печені та напої з фруктів і меду, відомі далеко за межами України. Деякі страви мають багатовікову історію, як-от, наприклад, український борщ.

Багато особливостей української кухні були зумовлені способом  життя народу, преважна більшість якого займалась важкою хліборобською працею. Важка праця потребувала ситної, калорійної їжі. Тому для української кухні характерні страви багаті і на білки, і на жири, й на вуглеводи. Примхи ж національного характеру вимагали, аби ця їжа мала бути смачною. Тим-то для більшості страв характерний складний набір компонентів (так, у борщі їх нараховується до 20), а також комбінування декількох способів теплової обробки продуктів (смаження, варіння, тушкування, запікання). Така технологія обумовлює неповторні смакові якості, аромат і соковитість страв української кухні.

В XVIII столітті в Україні дуже широко поширюється картопля, що використовується для готування перших та других страв і гарнірів до рибних і м'ясних страв. Хоча цей овоч і не став в Україні, на відміну від Білорусії, «другим хлібом», однак знайшов широке застосування, і з цього часу практично всі перші блюда починають готуватися з картоплею.

Кожному з етнографічних районів України властиві свої особливості кухні, зумовлені географічними умовами та традиціями.

Гра «Гарні кухарі» (Одна команда називає українську національну страву – інша продукти для її приготування. Бал нараховується за правильно названу українську народну страву та правильний і повний перелік продуктів. Емблему отримує команда, яка набрала найбільше балів.)

   -       Молодці! Я сподіваюся, що ви не тільки добре знаєте страви, а      ще і допомагаєте мамам, бабусям, татам у їх приготуванні.

Ми називали українські народні страви. А страви яких народів знаєте ви? Це ваше домашнє завдання. Тому я сподіваюсь наші герої зараз дізнаються багато цікавого про кухню різних народів.

Метод «Мікрофон» (Кожна група по черзі називає страву і країну, група, яка закінчує останньою – виграє.)

V.  Узагальнення та систематизація знань.

      1. Складання правил харчування.

 - Ось і завершили ми подорож Країною Правильного Харчування. Весь цей час нас уважно слухали Незнайко і Пампушок і вирішили з’їсти якнайбільше корисної їжі, щоб бути енергійними. Але після цього вони не відчули ніякого приливу енергії. Чому? Допоможіть їм і складіть у групі по два правила харчування.

Учні складають правила, повідомляють учителеві,     який записує їх на дошці.

  • Вживай корисну їжу
  • Їж вчасно
  • Не переїдай
  • Їж не менше, як чотири рази на день.
  • Не поспішай під час споживання їжі.
  • Добре пережовуй їжу. 

                  2. Робота в зошитах.(с. 12)

                      Бесіда – обговорення поведінки хлопця та  дівчини.

                   Групи роблять висновки. (Здоров'я, настрій, розвиток дитини залежать від якості їжі та своєчасності її вживання.)

                     Маркування продуктів харчування.

                Вчитель демонструє продукти, на упаковках яких зазначені термін виготовлення та кінцевий термін реалізації, та пояснює правила маркування харчових продуктів. Після чого  кожна група отримує певний продукт, знаходить  маркування. 

                  3. Гра «Смачного».

                     Вчитель кидає м’яч будь-кому з дітей, називаючи страву або продукт і говорячи, чим він корисний. Дитина ловить м’яч і говорить «Смачного», після чого вона сама стає ведучим. (Переможець група, яка назве більше продуктів (страв)).

                  4.  Гра «Не розірви ланцюжок» (метод «Мікрофон»)

                     - Назвіть продукти харчування, багаті на білки, жири, вуглеводи.

                  5. Вправа «Роз'єднай слова та поясни приказки»

                    (Кожна група отримує картки з приказками)

                     І група

                     Ситийголодногонерозуміє.

                     ІІ група.

                     Простаїжанайкорисніша.

                     ІІІ Група.

                     Чимїжалегше,тимсонміцніший.

                  (Дане завдання може передбачати дві емблеми. Перша тій групі, яка швидше правильно прочитає приказку. Друга – хто більш правильно дасть пояснення.) 

 VІ. Підсумок уроку.

       Підведення підсумків у групах. Визначення переможця.

  • А нагородою переможцям буде кошик від короля Смачнулі  із дарами осені і гарні оцінки.  ( У кошику яблука, виноград, груші). Але сподіваюся, що переможених у нас все ж такі не має. Бо кожен з вас старався і гарно працював на уроці, тому запашні фрукти будемо куштувати всі разом.
  • Що ми з вами з’ясували на  нашому уроці?
  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Що нового ви дізналися?

V. Домашнє завдання.

І група. Скласти меню учня на тиждень, враховуючи рекомендації.

ІІ група. Підготувати повідомлення «Як запобігти отруєнь!»

ІІІ група. Дібрати приказки, прислів’я, пісні, вірші про їжу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовні норми продуктів харчування для добового раціону школярів 6-10 років

Назва продукту

Кількість харчових продуктів, г

Назва продукту

 

Кількість харчових продуктів, г

6-7 років

8-10 років

6-7 років

8-10 років

Хліб житній

40

100

М’ясо

80

100

Хліб пшеничний

100

150

Риба

50

75

Картопля

200

300

Молоко

500

500

Овочі різні

175

300

Олія

10

10

Фрукти і ягоди

215

220

Масло вершкове

30

40

Цукор

60

60

Яйця (шт.)

1

1

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
2117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку