Тема Здоров'я наших дітей.
Мета :
1. Розширити уявлення батьків про роль та зміст поняття «здоров'я дітей», дати рекомендації щодо основних напрямків розвитку фізично здорової дитини.
2. Ознайомити батьків з роботою, спрямованою на поліпшення фізичного стану учнів, яка проводиться в школі. На збори запрошуються шкільний лікар та викладач фізичної культури.
Перед проведенням зборів з учнями слід провести анкету на тему «Спорт у моєму житті».
ЗАПИТАННЯ ДО АНКЕТИ:
1. Якими видами спорту тобі подобається займатися?
2. Як ти почуваєшся після цих занять?
3. Чи згоден (згодна) ти з думкою: «Спорт — це здоров'я»? Чому?
4. Чи любиш ти уроки фізкультури?
5. Чим саме тобі подобається займатись на цих уроках?
6. Що б ти хотів (хотіла) виправити (вдосконалити) за допомогою цих уроків?
7. Твої побажання вчителю фізичної культури.
ХІД ЗБОРІВ
Бесіда.
ЗДОРОВ'Я — НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ
Шановні батьки! Кожен із нас знає, що найголовніше в житті будь-якої людини, а особливо дитини,— це здоров'я. Про необхідність здорового способу життя нині можна почути звідусіль, у першу чергу із засобів масової інформації. Ми знаємо, як важливо бути здоровим, фізично повноцінним. Та чи завжди ми приділяємо належну увагу цій проблемі, виховуючи та розвиваючи свою дитину? Задумаймося над цим. Існують різні визначення поняття «здоров'я»: «стан організму поза хворобою»; «стан, при якому різноманітні фізіологічні показники не виходять за межі норми» (тобто нормальний кров'яний тиск, нормальний аналіз крові тощо). Організацією Об'єднаних Націй здоров'ю було дане наступне визначення: «Здоров'я — стан повного фізичного, психічного, соціального та морального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань та нездужань».Академік М. М. Амосов вважав, що здоров'я визначають через якість. Кожен інтуїтивно відчуває, що може бути і «багато здоров'я» і «мало здоров'я». В останньому випадку ця якість явно нестійка: від найменшої зовнішньої дії виникає хвороба — і здоров'я як не бувало.
ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Досвід запевняє у тому, що приблизно для 85 % учнів, які погано вчаться, головна причина відставання у навчанні — незадовільний стан здоров'я, якесь нездужання чи захворювання, найчастіше цілком непомітне, таке, що піддається лікуванню лише спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя. Приховані, замасковані дитячою живістю, рухливістю нездужання та захворювання серцево-судинної системи, дихальних шляхів, шлунково-кишкові дуже часто є не хворобою, а відхиленням від нормального стану здоров'я. Багаторічні спостереження фахівців показали, що так зване сповільнене мислення — це у багатьох випадках наслідок нездужання, якого не відчуває і сама дитина, а не якихось фізіологічних змін чи порушень функцій клітин кори півкуль. В окремих дітей можна помітити хворобливо бліді обличчя, відсутність апетиту тощо. При цьому дитина втрачає здатність до зосередженої розумової праці. Особливо зростає число нездужань у період бурхливого росту організму.
«РЕЗЕРВИ ЗДОРОВ'Я» ТА ШЛЯХИ ЇХ ПОШУКУ
У цей час особливо потрібні «резервні потужності» органів та організму в цілому, які вмикаються при дії зовнішніх шкідливих факторів чи при власних великих навантаженнях та утримують фізіологічні показники в нормі. Як добути ці резерви? Лише через навантаження, через вправи, через зусилля та обмеження; лише тренуванням м'язів, серця, легень, нервів. Радикальним лікуванням у таких випадках також є зміна режиму праці та відпочинку: тривале перебування на свіжому повітрі, сон при відкритій кватирці, вчасний відхід до сну та ранній підйом, належне харчування.
І неодмінно, щоб мати добре здоров'я, не хворіти, а якщо хворіти, то не тяжко, необхідні постійні вправи. Часто наші діти хворіють тому, що вони мало рухаються, їдять надмірну кількість жирної їжі, їх змалечку занадто тепло одягають, позбавляють свіжого повітря і іноді неконтрольовано «напихають» ліками.
Головні труднощі фізичного виховання та освіти — у дозуванні виховальних дій. У якому віці й скільки «виховувати», збільшувати обмеження чи заохочення? Засоби та методи — також важливе питання. Багато залежить від особистості вихователя й індивідуальних особливостей дитини.
Правильно оцінити нахили своєї дитини — це умова, без якої нема виховання. Батьки повинні обов'язково ставити перед собою цю задачу та цілеспрямовано змалку спостерігати за дитиною, порівнювати її з іншими дітьми, радитися з педагогами, психологами.
Важливу роль у розвитку фізично здорової дитини має відіграти фізкультура та спорт, загартування. Вони тренують не лише тіло, але й характер. Ігри та спорт виховують товариськість, комунікабельність, згуртованість. Ніхто не сумнівається у користі здоров'я, але воно не прийде само, без праці. Потрібні напруження та обмеження, потрібна воля. На щастя, розвити та зберегти З здоров'я дитини простіше, ніж дорослої людини. У дитячому організмі ще діють уроджені програми активності, які є необхідним елементом росту.
Батьки не можуть перебувати осторонь фізичного виховання дитини. Позитивний вплив, як правило, має їх особистий приклад.
Пам'ятайте, що повністю вберегти дітей від хвороб — неможливо. І в цього є ряд причин. Найперша — мікроби. Вони дуже різноманітні. Захист є, але поки сформується імунітет, слід і 1—2—3 тижні прохворіти. Для здорової дитини, та ще ї при сучасній медицині, такі хвороби безпечні. Організм у змозі впоратися з ними сам, навіть без всякого лікування — що в дійсності й буває.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
ТА ПОДОЛАННЯ ХВОРОБ.
Потрібно вірити у здоров'я і не боятися хвороб, медикаменти без необхідності не вживати. Правильне харчування, фізкультура і загартовування насамперед стимулюють нашу імунну систему, яка рятує від інфекції. Хороше тренування фізкультурою серцево-судинної та дихальної систем є додатковою гарантією. Обмежене та різноманітне харчування захищає шлунково-кишковий тракт та обмін речовин. Здоров'я, сила та краса визначають хороший настрій дитини. Але вони не вирішують питання її щастя. Необхідно пам'ятати: щоб бути здоровим, дуже важливо бути щасливим. Такою є логіка прямих та зворотних зв'язків. Психологічні напруження, неприємності є такими ж шкідливими для тілесного здоров'я дітей, як і дорослих. Тому особливо важлива духовна атмосфера в родині та успіхи дитини в суспільному житті, тобто коли вона достатньо добре навчається та займає гідне місце серед товаришів по силі, спритності, розуму.
Будь-яка хвороба, завдаючи болю та страждань людині, перешкоджає проявленню нею духовної сили та енергії.
Ми маємо навчити своїх дітей піклуватися про своє тіло та підтримувати фізичне здоров'я, а також того, як вберегтися від різноманітних захворювань. Кожному відома приказка «У здоровому тілі здоровий дух», ще в давнину визнавали взаємозалежність між фізичним та духовним розвитком.
Не вилікувана хвороба, не усунене хворобливе явище у подальшому набуває хронічного характеру та може завдати дітям невиправної шкоди, зруйнувати основу їх майбутнього щастя. То ж не забувайте: якими виростуть діти залежить, насамперед, саме від вас, батьків.
ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ БАТЬКІВ
Перевтома, нервове збудження часто супроводжуються серцево-судинними порушеннями, головними болями, змінами тиску, а також безсонням.
Доповідь шкільного лікаря на тему: «Фізіологічні проблеми дітей молодшого підліткового віку».Лікар відповідає на запитання батьків з теми.
Доповідь учителя фізкультури на тему: «Фізичний розвиток та виховання школярів на уроках фізкультури».Учитель фізкультури відповідає на запитання батьків з теми.
Педагогічний практикум для батьків.
1. Ознайомлення батьків з результатами анкетування учнів на тему «Спорт у моєму житті». Обговорення результатів анкетування.
2. Батькам пропонується обговорити ситуацію.
Ситуація для обговорення.
«...Батьки звернули увагу, що їхня 12-річна дочка, яка була до недавнього часу поступливою та спокійною, стала плаксивою, роздратованою. На звичайні та не зовсім звичайні зауваження з приводу її недостатньої участі останнім часом у домашніх справах стала неприродно бурхливо, до сліз, реагувати. Навчатися стала гірше, що пояснювала втомленістю у зв'язку з посиленням навчальних навантажень та необхідністю багато займатися вдома.
З уроків вона нерідко відпрошувалась через головні болі, чого раніше з нею не траплялося. І зовні вона виглядала такою змарнілою, що близькі стривожилися: «Чи не захворіла?» Тим більш, що до останнього часу її здоров'я не викликало ніяких побоювань: вона росла здоровою дитиною. Стурбовані батьки проаналізували все. Домашня обстановка була спокійною і не могла стати причиною погіршення стану. У дівчинки завжди була жива, товариська вдача, доброзичливість у спілкуванні з оточуючими. У неї були гарні здібності, тому надавати першочергове значення великим навантаженням дорослі не поспішали...»
Запитання до батьків:
Які, на ваш погляд, можуть бути причини погіршення самопочуття дівчинки?
Якою має бути поведінка батьків у залежності від цих причин?
Що може стати реальною підставою для виникнення конфліктів у цих ситуаціях?
Підсумки зборів.
Класний керівник, перевіряючи ефективність зборів, просить батьків назвати найважливіші, на їхню думку, напрямки розвитку та виховання здорової дитини.