Тема: Згинання і складання паперу. Виготовлення листівки до Нового року «Ялинка»
Мета: ознайомити учнів з різними видами листівок, особливостями оформлення новорічних листівок; вчити виконувати розмітку основи для листівки; розвивати творчу уяву при оформленні листівки, охайність у роботі, наполегливість, посидючість; виховувати бажання радувати своїх рідних і близьких.
Обладнання: зразки виробів, кольоровий папір і картон, ножиці, лінійка, клей, різні види листівок, зразки виробів, аудіозапис новорічних пісень про ялинку, ілюстрації із зображенням зимового лісу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання
От і знову дзвоник лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно діток учить.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
2. Перевірка готовності до уроку
(зразки виробів, кольоровий папір і картон, ножиці, лінійка, клей, волога серветка).
3. Упорядкування робочих місць
II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Стало біло навкруги —
Я розпушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я— … (Зима).
— Новий рік асоціюється з білим снігом, безкінечними заметами, морозом, але дуже рідко — із холодом. Чомусь, коли думаєш про це свято, згадуєш тепло свічок, різнокольорові гірлянди на ялинці і посмішки друзів та рідних. Напевно, тому процес підготовки до Нового року починається задовго до 31 грудня.
Бажання зробити свято незабутнім для себе і рідних змушує заздалегідь замислюватися про подарунки та їх оформлення. Ми також вже прикрасили наш клас сніжинками та баляринками. А сьогодні в нашому класі ми відкриваємо майстерню з виробництва…
— Так, ми відкриваємо майстерню з виробництва новорічних листівок!
2. Вступна бесіда
— Який місяць зараз за календарем?
— Зараз місяць грудень.
— Чого ви чекаєте від нього?
— Багато подарунків, довгого снігу, яскравих ялинок.
— З чим асоціюється у вас цей місяць?
— Які прислів’я про грудень ви знаєте?
• Грудень землю грудить і хату студить.
• Грудень — не брат, а холоднеча — не сестра.
• Смутний грудень, як прийде студень.
• Грудень рік кінчає, а зиму починає.
• Прийшов грудень, приніс студень.
• У грудні сонце на літо, а зима на мороз повертають.
• Сумний грудень і в свято, і в будень.
— Але, звісно, грудень — це, перш за все, святкова ялинка.
Загадка
Зелену сукню маю,
Ніколи не міняю,
Один-єдиний раз на рік
Її я прикрашаю. (Ялинка)
(Учень читає вірш про ялинку.)
НОВОРІЧНА ЯЛИНКА
Ой весела в нас зима,
Веселішої нема:
Грає срібними зірками,
В’ється синіми димками,
Снігом землю обійма.
Ой струнка ялинка в нас!
Скільки сяє тут прикрас!
Ми зібралися юрбою —
Разом з піснею новою
Рік Новий стрічать.
М. Рильський
— Що ви знаєте про виникнення листівок?
— Листівка — обов’язкова для кожного подарунка, що відображає ваші думки і бажання. Новорічні подарунки часто носять сувенірний характер — милі дрібнички, красиві ялинкові прикраси, календарі, свічки, статуетки — стандартний набір, що ховається в подарункових пакетах. Новорічна листівка, зроблена своїми руками, може не тільки прикрасити ваш подарунок, а й у деяких випадках повністю його замінити.
— Чи знаєте ви, звідки до нас прийшла мода на новорічні листівки?
Звичай обмінюватися листівками до Нового року виник в Англії. Першим відправив новорічне поздоровлення поштою англієць Генрі Коул у 1843 р. Після чого він попросив свого друга Джона Герслі намалювати новорічну листівку. З цього ескізу в Лондоні було зроблено 1000 примірників листівки. З того часу звичай відправляти вітальні новорічні листівки завоював увесь світ.
3. Розповідь учителя
Ознайомлення з видами листівок
— Якщо ви запитаєте своїх батьків, бабусю чи дідуся про те, якими були листівки 30–50 років тому, то почуєте, що найчастіше листівки були одинарними і мали прямокутну форму (учитель демонструє зразки.)
Зараз у продажу таке різноманіття листівок, як кажуть, «очі розбігаються», неможливо вибрати, яку купити, — усі красиві та цікаві.
Листівка зараз може бути і круглою, і трикутною, і розкладною, і одинарною, і музичною або динамічною (учитель демонструє виставку листівок).
Оформлення листівок теж різноманітне. Є листівки з матовою поверхнею, є блискучі, з блискітками і без них. З’явилися і відеолистівки, які ви можете розсилати або отримувати через Інтернет. І все одно, якими б гарними не були такі листівки, ті, що зроблені власноруч, принесуть вашим близьким більше радості і тепла.
Щоб створити листівку або запрошення на свято чи весілля, доводилося чимало потрудитися, адже до 1860 р. і візитні картки, і листівки виготовлялися вручну. Причому художники, малюючи листівки, намагалися малювати так педантично, щоб не було помітно відмінностей.
Зараз же все навпаки: дизайнери створюють листівки вручну, щоб уникнути повторення. Настільки копітке виготовлення листівок було майже каторжною роботою для художників і видавців. Але ця праця того коштувала, вона надавала листівкам несподіване виконання і виняткову красу, гідну того, щоб сприймати листівки як справжні твори. У них була частка душі, те, чого не вистачає вкритим золотом і фарбами сучасним листівкам.
При друку перших листівок використовувалися як несподівані матеріали, так і забуті нині способи. Застосовували пір’я, волосся, засушені квіти, шкіру, бісер, гуму, оксамит, шовк.
Використання таких оригінальних матеріалів надавало листівці витонченості, картки набували надзвичайно красивого вигляду.
Сьогодні, підписуючи листівку для вітання, ми досить скупо і банально бажаємо щастя-здоров’я. На старих же листівках довгий текст взагалі не передбачався: сама краса листівки передавала всі ненаписані відповідні до випадку слова. Багато перших листівок дійшли до наших днів і зберегли надзвичайну чарівність. Це підтвердження дбайливого і обережного ставлення до них наших предків.
IV. Фізкультхвилинка
Станем в коло, дітвора,
Дітвора, дітвора.
До ялинки вже пора,
Нам пора, нам пора.
Станем в коло й покружляєм,
Покружляєм, покружляєм.
Зупинились й поплескаєм,
Поплескаєм, поплескаєм.
Тупаємо ніжками,
Мов йдемо доріжками.
Наче зайчики, йдемо,
Ідемо ми, ідемо.
Поплигали, поскакали
І за парти посідали.
V. Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж учителя
— Перш ніж братися за створення самої новорічної листівки, спочатку потрібно намалювати її ескіз на аркуші паперу. Як уже зазначалося, листівка може бути одинарною і подвійною. Я пропоную зробити подвійну листівку, щоб потім була можливість написати вітальні слова всередині її. Подивіться, заготовку листівки можна розташувати як вертикально, так і горизонтально. (Учитель демонструє зразок.)
— Які матеріали нам необхідні для виготовлення листівки?
— З чого почнемо роботу?
— Як правильно виконати згинання картону, щоб одержати якісну заготовку?
— Чи є в обраній композиції симетричні деталі?
— Як можна вирізати симетричні деталі?
— Для чого потрібен шаблон?
• Користуючись шаблоном, виріжте 3 ялинки.
• Складіть ялинки навпіл і склейте по боках: першу — з другою, а другу — з третьою. Тільки не склеюйте боками першу і третю!
• Підготуйте аркуш кольорового картону для основи листівки. Складіть його навпіл і приклейте в центр ялинку вільними боками.
• Зовнішню сторону листівки прикрасьте зірочками, написами, візерунками.
— Подивіться уважно на нашу ялинку, уявіть, що це жива ялинка і стоїть вона сумна.
— Що слід зробити, щоб розвеселити ялинку, щоб вона стала веселою і щасливою? (Її слід прикрасити)
— Які іграшки прикрашають ялинку? (Кульки, ліхтарики, гірлянди)
— Зараз кожен з вас прикрасить свою листівку та ялинку на листівці.
VІ. Практична робота учнів
1. Правила безпечної роботи з ножицями
1) Дотримуйся порядку на своєму робочому місці.
2) Перед роботою перевір справність інструментів.
3) Не працюй ножицями з ослабленим кріпленням.
4) Працюй тільки справними інструментами: добре відрегульованими і заточеними ножицями.
5) Працюй ножицями тільки на своєму робочому місці.
6) Стеж за рухом лез під час роботи.
7) Ножиці поклади кільцями до себе.
8) Подавай ножиці кільцями вперед.
9) Не залишай ножиці відкритими.
10) Бережи ножиці в чохлі лезами вниз.
11) Не грайся із ножицями, не піднось ножиці до очей.
12) Використовуй ножиці за призначенням.
2. Правила безпечної роботи з клеєм
1) При роботі з клеєм за потреби користуйся пензликом.
2) Бери таку кількість клею, що потрібна для виконання роботи на даному етапі.
3) Надлишки клею прибирай м’якою ганчіркою або серветкою, обережно притискаючи її.
4) Пензлик і руки після роботи добре вимий з милом.
Діти виконують роботу під супровід пісень про ялинку.
VIІ. Виставка та оцінювання робіт
— Подивіться, які прекрасні новорічні листівки ви сьогодні виготовили! Яскравий фон і блискуча мішура надали святковості вашим композиціям. Усі дуже постарались і акуратно вирізали деталі аплікації. Але ж інакше і не могло бути, адже ви зробили листівки для своїх найближчих людей. Що ж нам залишилося зробити? Правильно, підписати привітання.
VІII. Підсумок уроку
— Чого навчалися сьогодні на уроці?
— Про що дізналися вперше?
— Коли з’явилися перші листівки?
— Кому ви подаруєте свою листівку?
— Як ви гадаєте, а в лісі чекають на Новий рік?