Спостерігаючи дітей молодшого шкільного віку, помічаєш, як багато дітлахів, агресивно налаштованих по відношенню до своїх однолітків. Такі дітки важко йдуть на контакт.
Я вважаю, що дана методика допоможе багатьом учителям і психологам отримати необхідну інформацію для вивчення причин агресії дитини.В основі методики лежить казка М. Пляцковского "Їжачок".
Їжачок - методика отримання
зворотного зв'язку
Спостерігаючи дітей молодшого шкільного віку, помічаєш, як багато дітлахів, агресивно налаштованих по відношенню до своїх однолітків. Такі дітки важко йдуть на контакт.
Я вважаю, що дана методика допоможе багатьом учителям і психологам отримати необхідну інформацію для вивчення причин агресії дитини.В основі методики лежить казка М. Пляцковского "Їжачок".
"Їжачок" - методика отримання зворотного зв'язку.
Дана методика спрямована на вивчення агресії молодших школярів через отримання зворотного зв'язку шляхом занурення в казку.
Дитині, щоб заглянути в себе і точніше висловити своє враження від сприйняття, необхідні ігровий і емоційний компоненти: співучасть, співчуття, співпереживання.Їм важливо побачити зразки різної поведінки і важливо порівняти, зіставити, ототожнити себе з цими особами з метою визначення своєї ситуації, свого стану. У зв'язку з цим найприродніше запропонувати дитині казку, атмосфера якої буде пізнавана для неї.
Отримання зворотного зв'язку від молодших школярів починається з того, що в клас входить психолог або вчитель і пропонує дітям послухати дуже цікаву історію, яку йому розповів один маленький їжачок. При цьому дітям показується барвистий малюнок, де зображений щасливий і усміхнений їжачок.
- Малята , я хочу розповісти вам одну історію, яка сталася в одному казковому лісі. Її мені розповів маленький їжачок, а ще він просив розповісти цю історію вам. Отже - починаємо!
Всі їжаки на світі - колючі. Чи не правда? На них стільки гострих голок, що не доторкнешся навіть. А по голівці погладити - і зовсім не можна. Тому їх ніхто ніколи і не приголубив жодного разу. Але нашому їжачкові все-таки пощастило. Як це відбулося? А ось як.
Брів їжачок по лісі. Бачить - пень стирчить. А на тому пеньку сидить Зайченя і кашу манну з тарілки їсть. І не просто їсть, а столовою ложкою. З'їло Зайченя всю кашу і каже:
Дякую мамо!
Підійшла до зайченяти мама Зайчиха, по голівці лапкою погладила і похвалила:
- Молодець! Який у мене вихований синок росте!
А Їжачку, якого ніхто ніколи не гладив так ласкаво, раптом стало сумно. До того сумно, що він аж заплакав. Побачила Зайчиха, що Їжачок плаче, і питає:
- Хто тебе образив?
- Ніхто не образив, - відповідає Їжачок.
- А чому тоді у тебе сльозинки на очах?
1. Твоя мама часто гладить тебе по голівці, притискає до себе або вона цього не робить зовсім? Якщо часто, то намалюй сонечко, якщо рідко - намалюй ялинку, а якщо тільки лає - намалюй хмаринку.
2. Тобі хочеться, щоб мама частіше називала тебе ласкаво і ніжно? Якщо так - намалюй сонечко, якщо тобі все одно - намалюй ялинку, а якщо тобі це не подобається - намалюй хмаринку.
3. Бувають випадки, коли людину все навколо дратує , все їй не подобається. Якщо з тобою це відбувається часто - намалюй хмаринку, якщо рідко - намалюй ялинку, ну а якщо тобі завжди з людьми легко і ніхто тебе не дратує - намалюй сонечко.
4. Нашого їжачка не міг ніхто погладити через голочки, і він від цього дуже страждав. А чи є у тебе такі "голки", які з'являються навіть тоді, коли тобі цього не хочеться. Якщо "голки" з'являються часто і вони тобі заважають дружити з хлопцями - намалюй хмаринку, якщо це відбувається рідко, іноді - намалюй ялинку, а якщо цього не відбувається ніколи - намалюй сонечко.
5. Коли ти приходиш в школу, до свого класу однокласники раді тебе бачити. А ти радієш зустрічі з однокласниками чи ні? Якщо тобі приємно бачити всіх дітей - намалюй сонечко, якщо приємно бачити тільки деяких дітей - намалюй ялинку, ну а якщо тобі не хочеться нікого бачити, не хочеться ні з ким спілкуватися - намалюй хмаринку.
Спасибі, малята , за відповіді. Я думаю, що у вас все буде добре.
А тепер всі ваші малюнки ми покладемо в конверт і відправимо поштою Їжачку в його казковий ліс. Якщо комусь із вас хочеться написати або намалювати свою історію, схожу на історію Їжачка, ви можете це зробити після уроків або вдома і принести свої листи мені, а я їх відправлю в казковий ліс.
Обробка отриманого матеріалу.
Для наочності отриманих даних складається таблиця в "кольорі", де по горизонталі проставляються номери питань, а по вертикалі прописуються прізвища учнів і на перетині проставляється малюнок дитини.
наприклад,
Прізвище, ім’я |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Петренко |
|
|
|
|
|
Сірий |
|
|
|
|
|
Альохін |
|
|
|
|
|
Потім малюнки можна перевести в колірні діаграми, замінюючи малюнок відповідним кольором.
В результаті виходить кольорове поле, на якому наочно видно, який відсоток учнів і хто з дітей схильний до агресії.
Крім діагностичного характеру, методика носить і психотерапевтичний характер, так як дитина мимоволі "приміряє" ситуацію на себе.