Виховна година до міжнародного дня толерантності «Жити в мирі з собою та іншими»
Виховна година з елементами тренінгу.
Автор: вчитель інформатики Володимирівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Полтавець Ольга Петрівна
Мета:
Познайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. розвивати почуття колективізму, вміння аналізувати та приймати рішення; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників один до одного.
Сприяти розвитку у учнів самосвідомості, яке допомагає дітям побачити себе та інших такими, які вони є насправді. Розвивати у учнів терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання: картки з завданнями, мішечок з порадами, долоньки, фото класу, презентація
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Епіграф: перед великим розумом я схиляю голову,
перед великим серцем я стаю на коліна”.
Гете
Хід заняття.
І. Організація класу до уроку.
Вправа «Бартер»
Вчитель: Я на свої долоні (показує їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці виховної години.
- Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю як толерантність. Ви зустрічалися з ним на уроках етики, основ здоров’я. Наше завдання сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та не толерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначати рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.
- На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.
- Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
- Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні дії:
- Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
- Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
- Чого навчає ця вправа?
- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
ІІ. Основна частина.
Слово «толерантність» походить від латинського прикметника «терплячий».
Отже, «толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого,як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.
Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.
Вправа «Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру до слова толерантність назвати рису характеру притаманну толерантній людині
Т - терплячий,товариський,тактовний
О - обережний, об активний,оригінальний,особливий
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е - енергійний, елегантний, ефективний
Р - розумний, рівний
А - авторитетний
Н - надійний, найдорожчий
Т - терплячий
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний
С - співпереживаю чий, співчуваючий, сприймаючий, страждаючий
Т - турботливий
Ь -
Колективний проект «Толерантна людина»
(учні називають та прикріплюють вибрані слова навколо людини на дошці)
Вчитель: Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть не менше п’яти прикладів, які відповідають людині з толерантним відношенням.
Конверт 1: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта,повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів.
Конверт 2: доброта, грубість, милосердя, співчуття, благосклонність, повага, скупість, надійність,заздрість, миролюбство.
Конверт 3: миролюбство, безпечність, заздрість, прощення, повага, милосердя, оригінальність, діалог, безпечність, конфлікт
Конверт 4: підтримка, співробітництво, ефектність, співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, доброта, безвідповідальність.
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою думку.
Гра «Секрети спілкування»
(Кожній групі дається конверт, в якому розірвані фрази. Потрібно їх скласти і пояснити сенс)
Вчитель: Зараз ми разом згадаємо деякі секрети спілкування, які допомагають людині в її житті.
«Називай друга по імені, і він буде звертатися до тебе так само»
«Будь уважний до тих, хто тебе оточує, і люди будуть поважати тебе»
«Умій слухати і чути, і ти будеш почутий»
«Будь чемний, і в тебе буде багато друзів»
Висновок: Важливо в колективі дотримуватись правил толерантного спілкування:
Бути завжди уважним;
Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
Бути гуманним і милосердним;
Не ображати співрозмовника.
Вправа «Мішечок порад»:
ІІІ. Заключна частина
Рефлексія "Клас толерантності"
Візьміть кожен долоньку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб наш клас став простором толерантності, тобто, щоб відносини в класі стали якомога більш толерантними. (Учні на долоньках з паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб клас стал "Простором толерантності", листочки наклеюються навколо фото класу.
Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.
Висновок
Толерантності потрібно вчитися і можна навчитися. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
Хоча, на жаль, в Україні, як і у багатьох інших країнах світу, бракує пошани до сповідників іншої віри, до неповноправних і недужих, до політичних опонентів, до сусіда, який не те сказав. І саме Міжнародний день толерантності спонукає нас задуматись про необхідність сприймати думки без агресії, погляди та ідеї, які не збігаються із власними, про терпимість до чужого способу життя, релігійної, національної й культурної належності, мови, звичаїв, цінностей, почуттів, фізичного і психічного стану, зовнішнього вигляду.
Щороку 16 листопада світ святкує Міжнародний день толерантності (International Dayfor Tolerance). Саме цього дня 1995 року на 28-й Генеральній конференції ЮНЕСКО було одностайно прийнято Декларацію принципів толерантності, в якій зазначено: «Толерантність - означає повагу, сприйняття та розуміння різних культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті і переконань. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру».