Життєва правда і художня її реалізація в новелі В.Стефаника «Новина»

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе Мета (формувати компетентності): предметні: розкрити трагедію українського села к. XIX - п. XX ст., зображену в новелі; розкрити загадку сили впливу твору В.Стефаника на читача; зробити ідейно-художній аналіз новели; розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу прочитаного; визначити роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героя; комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору; ключові: розвивати в учнів навички аналітичного мислення, стимулювати до власних висновків; розвивати вміння на основі матеріалу, дібраного в процесі аналізу твору, робити висновки про типовість героя; засвоїти поняття «психологічна новела»; інформаційні: розвивати навички узагальнення та систематизації інформації; усвідомлювати унікальність, неповторність художнього стилю письменника; загальнокультурні: прищеплювати шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей; виховувати в дітей співчуття та співпереживання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Номер слайду 2

Життєва правда і художня її реалізація в новелі В. Стефаника «Новина»Тема уроку

Номер слайду 3

розкрити трагедію українського села к. XIX - п. XX ст., зображену в новелі; розкрити загадку сили впливу твору В. Стефаника на читача; зробити ідейно-художній аналіз новели; розвивати вміння висловлювати свої думки з приводу прочитаного; визначити роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героя. Мета уроку:

Номер слайду 4

Я свою душу пустив у душу народу. В. Стефаник. Епіграф уроку:

Номер слайду 5

О. Кобилянська. В. Стефаник – один з найвизначніших новелістів світу. Кожне його слово – це згусток народного горя, кожен його звук – це стогін народу. Недаремно він казав: «Я свою душу пустив у душу народу». Письменник залишив нам небагато творів. Але скільки думок у них! Скільки сліз людських! Наприклад для О. Кобилянської це була «закривавлена поезія». А збірка новел В. Стефаника в російському перекладі (1911 року) мала назву «Капли крови».

Номер слайду 6

Коротко про основне. А що відчували ви, читаючи новелу?Які думки виникли у вас після того, як перегорнули останню сторінку?Які рядки викликали емоційну напругу і чому?

Номер слайду 7

У невеличкому творі на 2 сторінки розкрито людську трагедію, яка хвилювала й хвилюватиме всіх, хто ознайомиться з новелою. Російський письменник О. Горький, прочитавши новелу «Новина», сказав дуже влучно: «Як коротко, сильно і страшно пише ця людина». Справді, лаконізм вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою – глибока прірва людського горя, страждань, важких переживань.

Номер слайду 8

Що є людина?Чого варте її життя?А що таке смерть?Чи можна знищити зло?Варто боротися чи слід змиритися з обставинами і скоритися долі?Саме на ці та інші запитання намагався відповісти автор у новелі. Спробуємо знайти відповідь на них і ми.

Номер слайду 9

Людина – будь-яка особа; кожний, індивід, персона. Життя – існування всього живого; протилежне смерть. Смерть – припинення життєдіяльності організму і загибель його. Зло – 1. Щось погане, недобре. 2. Нещастя, лихо, горе. Словникова робота

Номер слайду 10

Композиційна особливість новели у тому, що вона починається з розв’язки. «У селі сталася новина, що Гриць Летючий утопив у ріці свою дівчинку». Надалі у творі Стефаник розкриває соціально-психологічні причини такою жахливого вчинку головного героя. Життя в постійних злиднях, коли нема чим годувати маленьких дітей, змушує Гриця вдатися до вбивства. Його охоплює розпач та власне безсилля – дружина померла, діти голодують, всю зиму він провів у пошуках кусня хлібу та зігріваючи своїх діточок на холодній печі.

Номер слайду 11

Запитання для роздумів. Чим керувався В. Стефаник, даючи своїй новелі назву «Новина»?Що називається «новиною»?

Номер слайду 12

Новина – щойно або недавно одержане повідомлення, звістка і т.ін. про кого-, що-небудь; вість. Словникова робота

Номер слайду 13

В основу твору лягла реальна подія, яка мала місце в покутському селі Трійця. Стефаник їздив у те село, розмовляв із сестричкою втопленої, із селянами. Про це схвильовано розповідав у листах до О. Кобилянської та В. Морачевського. Ці листи є першими спробами художньо осмислити факт. Вперше новела була надрукована у збірці «Синя книжечка».

Номер слайду 14

Тема твору - зображення складних, навіть екстремальних умов життя селянина та спроби знайти вихід з цього становища, що стає причиною трагедії. Адже перед тим, як втопити маленьку дочку, Гриць намагається впоратись з тяжким випробуванням, що спіткало його, він навіть шукає допомоги в сусідів, але в них ті ж самі умови існування.

Номер слайду 15

Основною ідеєю твору є спроможність протистояння суспільним умовам. Людина в екстремальних умовах може стати сильнішою або зламатися. На жаль, Гриць обрав другий шлях, бо бачив в ньому порятунок від подальшого нестерпного життя. Чи можна виправдати вбивство дитини? Ні в якому разі, та Гриць на це й не сподівається. Але засуджувати такий вчинок також не можна, адже Гриць не вбивця за своєю суттю, він лише загнаний у кут чоловік, що сповнений батьківської любові, однак робить вибір на користь смерті, бо її вважає порятунком.

Номер слайду 16

Проблематика твору – конфлікт батьківської любові та моральних цінностей з реаліями життя в умовах голоду та злиднів. Автор закликає до активних кроків, відстоювання свого права на краще життя. У своєму творі Стефаник зображуючи дітовбивство, не засуджує героя, намагаючись змістити акцент на передумови цього вчинку, не стає на сторону головного героя, але співчуває йому. Автор зосередив головну увагу на психологічному вмотивуванні дій Гриця Летючого.

Номер слайду 17

Манера розповіді«трьома голосами»автор село сусідибідування батькавже два роки «усе село про ньогозаговорило», страшний задум Гриця.«боявся сидіти в хаті», «...ходив по сусідах, а вони . оповідали, що він дуже журився».

Номер слайду 18

За допомогою яких слів автор передає стан душі Гриця? Використайте в своїй відповіді іменники. Холод, голод, нестатки, пустка. Його дві доньки. Чи залишилося в тій хаті щось живе і світле? Пригадуєте, кинувши дітям кусень хліба, Гриць потрясає хату страшними прокльонами, які пронизують серце холодом і страхом? Відшукайте це в тексті. На кого він сердиться: на себе чи на дітей? Чому?

Номер слайду 19

Чому автор називає дівчаток голодними щенятами? Від нелюдського життя вони втратили людську подобу і перетворилися на голодних щенят, котрі живуть одним лише бажанням – їсти.«Дівчата не слухали татової бесіди, бо таке було щогодини і щоднини, і вони привикли»Чи слухали діти батькову бесіду? Чому автор використовує слово «бесіда», а не «лайка», «крик»?

Номер слайду 20

Словникова робота. Бесіда – розмова з ким-небудь, балачка, розмовляння, гутійка. - Що криється за цими словами?

Номер слайду 21

Теорія літератури. Художня деталь – така виразна подробиця, риса, штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим. Вона несе значне емоційне навантаження.«Очі» – дзеркало душі, символ духовного життя; «кістки» – голод, смерть, виснаженість

Номер слайду 22

Коли вперше Гриць побачив своїх дітей «мерцями»? - Чому ж він не кинувся добувати їм харч? Не попросив допомоги у сусідів?Коли вони їли хліб. «Чогось»ще не знає, але відчуває. Перша частина безособова, що передає стан героя. Подумайте самі: ще ж молодий чоловік (вік дітей – тому свідчення), і ніде у новелі не сказано, що йому бракувало здоров’я. Тобто міг би, як тисячі інших, якось зводити кінці з кінцями... Міг, та чомусь не хотів? Чому?

Номер слайду 23

Ситуативне завдання. А який вихід із цієї ситуації запропонували б ви?Що ж став робити Гриць Летючий? А чи вірив він у Бога?Що ж вирішує зробити батько? Що Гриць відчув, коли у нього виникла така думка? Як він боровся з цим рішенням? Чи боровся?Яку роль виконують портретні деталі в розкритті психічного стану героя? Скільки часу пройшло від виникнення думки про потоплення дітей до її здійснення? Як в цей час почував себе Гриць? З чого це видно?

Номер слайду 24

«Спільний проект»Моральні страждання Гриця Летючого«напудився так, що аж пітобсипав» «боявся сидіти в хаті» «журився, почорнів» «камінь давив йому груди»«Мерці»«довго йшов лугами»«здригнувся, коли побачив річку»«річка заморозила його»«довгий пас пік у серце»«над самою річкою він побіг»«з усієї сили кинув Доцьку у річку»

Номер слайду 25

Словникова робота. Як можна назвати психічний стан героя? Страх – стан хвилювання, тривоги, неспокою, викликаний чеканням чогось неприємного, небажаного.

Номер слайду 26

Герой твору викликає у нас осуд чи співчуття? Наш розум вимагає кари, але не Грицю, а тому, хто штовхнув його на цей злочин і прирік на трагічну безвихідь. Він викликає у нас жаль і співчуття. А кого засуджує автор цією новелою? Кому співчуває? Письменник дає виразну відповідь на це питання: не Гриць, а лихварі та урядовці, весь той несправедливий лад, що прирік трудящу людину на голод і злидні, є його справжні винуватці.https://www.youtube.com/watch?v=DKudb-xmhj. MГолодний дух

Номер слайду 27

Гриць Летючий. Справедливість (де вона?) Сім’я (діти) родина розпадається. Добро (у кого його шукати?)Кохання (дружина померла)Іграшка в руках суспільства, не спроможний себе захистити. Християнська мораль (де мораль? У вбивстві?) Спокута (йде в місто)

Номер слайду 28

Розв’язка – лаконічне повідомлення про злочин селянина Гриця Летючого. Експозиція – розповідь про життя удівця Гриця з двома дітьми після смерті дружини. Зав’язка – внутрішній світ головного героя, його рішення втопити дітей. Кульмінація – дітовбивство. Композиційні особливості новели

Номер слайду 29

- Чи не здається вам, що такий композиційний прийом дуже сміливий, адже все стає одразу відомим? Далі можна і не читати? Тим більше, що в центрі уваги письменника злочинець, дітовбивця. Отже, людина, яка завчасно приречена на осуд і зневагу. Та в цьому й чудодійна сила мистецтва Стефаника, що непомітно, але владно веде нас за собою і, здається, без зусиль переконує, що тільки так і міг вчинити Гриць Летючий.

Номер слайду 30

Тільки великому знавцеві людської душі і гуманістові під силу досягти того, що вдалося Василеві Стефаникові: викликати гаряче співстраждання і співчуття до дітовбивці, виправдати його перед вищим судом совісті. Герой новели Василя Стефаника лишився людиною , в його серці горить великий жертовний вогонь батьківської любові і батьківського страждання. М. Грицюта Вищий суд – суд совісті. В. Гюго Цитати для роздумів

Номер слайду 31

В. Стефаника називають українським Бетховеном. Його творчість віддана селянській долі. Вміння спостерігати за життєвими явищами, глибоко вникати в душу людини, переживати бачене й почуте надало новелам письменника того болю, що гримів як музика Бетховена.

Номер слайду 32

Пишучи свої новели, він (Стефаник) гарячкував. Він глибоко переживав дії своїх героїв і зливався з ними до того ступеня, що писав не про них, а про себе. Ю. Гаморак. Він був незрівнянним психологом. Інтуїція, якою він володів, давала змогу йому відкривати найпотаємніші думки й бажання свого співбесідника, вбирав у слова те, що інші лише відчували, але назвати того не могли. В. Костащук. Цитати для роздумів

Номер слайду 33

Уявіть себе «Журналістами» та напишіть замітку про урок.

Номер слайду 34

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ1. Українська література ( профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /Василь Пахаренко. - Київ: Вид-во «Грамота», 2018 р.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://sum.in.ua/URL: https://naurok.com.ua/urok-zhitteva-pravda-i-hudozhnya-realizaciya-v-noveli-v-stefanika-novina-10-klas-33189.html

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
24 січня 2022
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку