розкрити трагедію українського села к. XIX - п. XX ст., зображену в новелі, загадку сили впливу твору В. Стефаника на читача; зробити ідейно-художній аналіз новели; розвивати вміння висловлювати свої думки з приводу прочитаного; визначити роль художньої деталі як засобу розкриття внутрішнього стану героя. Мета уроку:
О. Кобилянська. В. Стефаник – один з найвизначніших новелістів світу. Кожне його слово – це згусток народного горя, кожен його звук – це стогін народу. Недаремно він казав: «Я свою душу пустив у душу народу». Письменник залишив нам небагато творів. Але стільки думок у них! Стільки сліз людських! Наприклад, для О. Кобилянської це була «закривавлена поезія». А збірка новел В. Стефаника в російському перекладі (1911 року) мала назву «Капли крови».
У невеличкому творі на 2 сторінки розкрито людську трагедію, яка хвилювала й хвилюватиме всіх, хто ознайомиться із новелою. Російський письменник О. Горький, прочитавши новелу «Новина», сказав дуже влучно: «Як коротко, сильно і страшно пише ця людина». Справді, лаконізм вислову досягає у Стефаника крайньої межі, за якою – глибока прірва людського горя, страждань, важких переживань.
Композиційна особливість новели у тому, що вона починається з розв’язки. «У селі сталася новина, що Гриць Летючий утопив у ріці свою дівчинку». Надалі у творі Стефаник розкриває соціально-психологічні причини такою жахливого вчинку головного героя. Життя в постійних злиднях, коли нема чим годувати маленьких дітей, змушує Гриця вдатися до вбивства. Його охоплює розпач та власне безсилля – дружина померла, діти голодують, всю зиму він провів у пошуках кусня хлібу та зігріваючи своїх діточок на холодній печі.
В основу твору лягла реальна подія, яка мала місце в покутському селі Трійця. Стефаник їздив у те село, розмовляв із сестричкою втопленої, із селянами. Про це схвильовано розповідав у листах до О. Кобилянської та В. Морачевського. Ці листи є першими спробами художньо осмислити факт. Вперше новела була надрукована у збірці «Синя книжечка».
Тема твору - зображення складних, навіть екстремальних умов життя селянина та спроби знайти вихід з цього становища, що стає причиною трагедії. Адже перед тим, як втопити маленьку дочку, Гриць намагається впоратись із тяжким випробуванням, що спіткало його, він навіть шукає допомоги в сусідів, але в них ті ж самі умови існування.
Основною ідеєю твору є спроможність протистояння суспільним умовам. Людина в екстремальних умовах може стати сильнішою або зламатися. На жаль, Гриць обрав другий шлях, бо бачив у ньому порятунок від подальшого нестерпного життя. Чи можна виправдати вбивство дитини? Ні в якому разі, та Гриць на це й не сподівається. Але засуджувати такий вчинок також не можна, адже Гриць не вбивця за своєю суттю, він лише загнаний у кут чоловік, що сповнений батьківської любові, однак робить вибір на користь смерті, бо її вважає порятунком.
Проблематика твору – конфлікт батьківської любові та моральних цінностей із реаліями життя в умовах голоду та злиднів. Автор закликає до активних кроків, відстоювання свого права на краще життя. У своєму творі Стефаник зображуючи дітовбивство, не засуджує героя, намагаючись змістити акцент на передумови цього вчинку, не стає на сторону головного героя, але співчуває йому. Автор зосередив головну увагу на психологічному вмотивуванні дій Гриця Летючого.
За допомогою яких слів автор передає стан душі Гриця? Використайте в своїй відповіді іменники. Холод, голод, нестатки, пустка. Його дві доньки. Чи залишилося в тій хаті щось живе і світле? Пригадуєте, кинувши дітям кусень хліба, Гриць потрясає хату страшними прокльонами, які пронизують серце холодом і страхом? Відшукайте це в тексті. На кого він сердиться: на себе чи на дітей? Чому?
Чому автор називає дівчаток голодними щенятами? Від нелюдського життя вони втратили людську подобу і перетворилися на голодних щенят, котрі живуть одним лише бажанням – їсти.«Дівчата не слухали татової бесіди, бо таке було щогодини і щоднини, і вони привикли». Чи слухали діти батькову бесіду? Чому автор використовує слово «бесіда», а не «лайка», «крик»?
Теорія літератури. Художня деталь – така виразна подробиця, риса, штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим. Вона несе значне емоційне навантаження.«Очі» – дзеркало душі, символ духовного життя; «кістки» – голод, смерть, виснаженість.
Коли вперше Гриць побачив своїх дітей «мерцями»? - Чому ж він не кинувся добувати їм харч? Не попросив допомоги у сусідів?Коли вони їли хліб. «Чогось»ще не знає, але відчуває. Перша частина безособова, що передає стан героя. Подумайте самі: ще ж молодий чоловік (вік дітей – тому свідчення), і ніде у новелі не сказано, що йому бракувало здоров’я. Тобто міг би, як тисячі інших, якось зводити кінці з кінцями... Міг, та чомусь не хотів? Чому?
Ситуативне завдання. А який вихід із цієї ситуації запропонували б ви?Що ж став робити Гриць Летючий? А чи вірив він у Бога?Що ж вирішує зробити батько? Що Гриць відчув, коли у нього виникла така думка? Як він боровся з цим рішенням? Чи боровся?Яку роль виконують портретні деталі в розкритті психічного стану героя? Скільки часу пройшло від виникнення думки про потоплення дітей до її здійснення? Як в цей час почував себе Гриць? Із чого це видно?
«Спільний проект»Моральні страждання Гриця Летючого«напудився так, що аж пітобсипав» «боявся сидіти в хаті» «журився, почорнів» «камінь давив йому груди»«Мерці»«довго йшов лугами»,«здригнувся, коли побачив річку»,«річка заморозила його»,«довгий пас пік у серце»,«над самою річкою він побіг»,«з усієї сили кинув Доцьку у річку».
Герой твору викликає у нас осуд чи співчуття? Наш розум вимагає кари, але не Грицю, а тому, хто штовхнув його на цей злочин і прирік на трагічну безвихідь. Він викликає у нас жаль і співчуття. А кого засуджує автор цією новелою? Кому співчуває? Письменник дає виразну відповідь на це питання: не Гриць, а лихварі та урядовці, весь той несправедливий лад, що прирік трудящу людину на голод і злидні, є його справжні винуватці.https://www.youtube.com/watch?v=DKudb-xmhj. MГолодний дух
Розв’язка – лаконічне повідомлення про злочин селянина Гриця Летючого. Експозиція – розповідь про життя удівця Гриця з двома дітьми після смерті дружини. Зав’язка – внутрішній світ головного героя, його рішення втопити дітей. Кульмінація – дітовбивство. Композиційні особливості новели
- Чи не здається вам, що такий композиційний прийом дуже сміливий, адже все стає одразу відомим? Далі можна і не читати? Тим більше, що в центрі уваги письменника злочинець, дітовбивця. Отже, людина, яка завчасно приречена на осуд і зневагу. Та в цьому й чудодійна сила мистецтва Стефаника, що непомітно, але владно веде нас за собою і, здається, без зусиль переконує, що тільки так і міг вчинити Гриць Летючий.
Тільки великому знавцеві людської душі і гуманістові під силу досягти того, що вдалося Василеві Стефаникові: викликати гаряче співстраждання і співчуття до дітовбивці, виправдати його перед вищим судом совісті. Герой новели Василя Стефаника лишився людиною, в його серці горить великий жертовний вогонь батьківської любові і батьківського страждання. М. Грицюта Вищий суд – суд совісті. В. Гюго Цитати для роздумів
Пишучи свої новели, він (Стефаник) гарячкував. Він глибоко переживав дії своїх героїв і зливався з ними до того ступеня, що писав не про них, а про себе. Ю. Гаморак. Він був незрівнянним психологом. Інтуїція, якою він володів, давала змогу йому відкривати найпотаємніші думки й бажання свого співбесідника, вбирав у слова те, що інші лише відчували, але назвати того не могли. В. Костащук. Цитати для роздумів
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ1. Українська література ( профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /Василь Пахаренко. - Київ: Вид-во «Грамота», 2018 р.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: http://sum.in.ua/URL: https://naurok.com.ua/urok-zhitteva-pravda-i-hudozhnya-realizaciya-v-noveli-v-stefanika-novina-10-klas-33189.html