Розробка уроку спрямована на самостійне дослідження учнів життєвого і творчого шляху поета, його перебування на Волині.У розробці використано різні форми роботи.
Тема уроку. Життєвий і творчий шлях Т. Шевченка.
Дидактичні завдання уроку:
- поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка;
- дослідити питання Шевченко і Волинь;
- продовжувати вчити виразно читати твори Т. Шевченка ;
- розвивати творчі вміння;
- виховувати гордість за талановитого сина українського народу Т.Г.Шевченка.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музика.
Очікувані результати для учнів
Учні повинні знати: нелегку долю Т.Шевченка і його творчість;
Учні повинні вміти: образно представити результати своєї роботи, виразно читати твори Т.Шевченка,робити висновки.
Тип уроку: урок - дослідження
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, альбом «Життєвий і творчий шлях Т.Шевченка», слайди на комп’ютері.
На дошці записані проблеми:
Епіграф
Він був сином мужика,
і став володарем в царстві
Він був кріпаком,
і став велетнем у царстві культури..
І. Франко
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
Коментар вчителя. Є імена, що увібрали в себе живу душу народу, стали часткою його життя. Таким іменем для нас стало ім’я Т.Г.Шевченка, його геніальна творчість. Життя поета викликає почуття гордості за наш народ, за нашу українську державу. Він – наша національна гордість. Він відкрив нам красу українського слова і його силу.
(Слайд 1)
Т.Г.Шевченко – геніальний український письменник, поет, пророк визволення України. Його життя і твори вже понад століття стоять у центрі українських та лінгвістичних досліджень.
Ми також, готуючись до сьогоднішнього уроку багато читали про Шевченка, аналізували твори волинських поетів про поета, виготовили альбом для наступних учнів про життєвий і творчий шлях.
ІІ. Оголошення теми і завдань урок
(Учні записують в зошит тему уроку)
ІІІ. Вивчення і осмислення навчального матеріалу
До уроку учні готували завдання . Ви маєте не лише прослухати повідомлення однокласників, а повинні :
І група – дослідити шлях Шевченка до світового визнання;
ІІ група – які перешкоди довелося подолати на цьому шляху;
ІІІ група – скласти анкету поета;
ІV група – вказати місця на Волині, де побував Т. Шевченко.
Проект. «У бур’янах»
(Розповідь учениці супроводжується показом слайдів 2,3,4 на комп’ютері)
с.Моринці
Батьківська хата
Хата (інтер’єр))
Повідомлення «Подорожі Шевченка на Україну»
Учні повідомляють про 1,2,3 подорожі і період заслання. Демонструються слайди і картини, написані Шевченком. Учні читають поезії Т.Шевченка.
- Надамо слово групі «Сучасник». Вони досліджували питання «Шевченко і Волинь».
Учнівське повідомлення. ( Великий син України, її віщий Кобзар Тарас Григорович Шевченко, бував на Волині в експедиціях, часто згадуючи її в своїх поезіях. Про трагедію битви під Берестечком, велич і міць духу козацько – селянського війська, що виборювало волю свого народу, залишив поет нам героїчну пам’ять у вірші «Ой чого ти почорніло, зеленеє поле». Згадує Шевченко Волинь і в поемі «Гайдамаки».
До наших днів збереглися його мальовані на Волині картини церков. Ймовірно, що під час цих мандрів він не міг не бувати в Луцьку, про давню і багату історію якого поет знав. Не знайшлося документального підтвердження цього, та впевненість у перебуванні Кобзаря в місті, зокрема у 1846 р. у складі Київської археографічної комісії, в істориків краю велика. Саме цій поїздці присвячена книжка професора, доктора філософських наук, проректора з наукової роботи Національного університету «Острозька академія» Петра Кралюка «Волинь у житті і творчості Т. Шевченка». Посилаючись на різні друковані та архівні джерела, а також твори самого Шевченка, автор намагається не лише по-новому глянути на волинську проблематику у ранній творчості Кобзаря та його творах 1847-1857 рр. розповідає про дорогу поета на Волинь і Поділля. Окремі розділи присвячені відвідинам Шевченком Почаєва та його ймовірним шляхам на Волині, зокрема можливості перебування Кобзаря у містах Дубно, Берестечко, Луцьк, Ковель. Ім’я Шевченка завжди було в серцях волинян. Ще в березні 1919 року Луцькою міською управою присвоєно ім’я Т.Шевченка українській початковій школі, через декілька місяців цього ж року іменем Шевченка названо вулицю в Луцьку.
З нагоди дня народження поета 9 березня 1995 року відбулося відкриття пам’ятника у Луцьку. На відкритті виступили праправнучка роду Шевченка по братовій лінії Євгенія Гончаренко, яка народилася в Тарасовій Кирилівці. Пам’ятник Т.Шевченку нещодавно відкрито і у Володимирі – Волинську. )
(Читання вірша «Ой чого ти почорніло…)
- Образ Шевченка червоною ниткою проходить у творчості поетів Волині.
(Учні читають поезії Волинських поетів)
Перевірка групової форми роботи «Шлях подорожі Тараса Шевченка до світової слави»(Слайд 6). Дослідження перешкод, які довелось подолати Т.Шевченку (Слайд 7). Анкета Т.Шевченка (Слайд 5). Шевченко і Волинь.
.
- Ми сьогодні маємо можливість здійснити уявну мандрівку в музей Т. Шевченка, який знаходиться в його хатині. Попробуємо осягнути, що дало поету натхнення для творчості. Учениця готувала проект «У музеї Шевченка»(Слайд 8,9,10 )
Учень – екскурсовод.
Ми знаходимося у музеї – хатині Т.Шевченка. Це тут, майже два століття тому в кріпака Григорія Шевченка народився син Тарас. Звичайна селянська хата з піччю, яка заміняла ліжко. Ось лава, можливо, не одну поезію створив поет, сидячі на ній. Пройшли роки, а вона й досі є свідком тих Шевченківських часів. Дерев’яний стіл, на столі «Кобзар». На жердках - святковий одяг.
У музеї дуже багато вишитих рушників, які обрамлюють і портрети Шевченка, переважають червоні і чорні кольори, домоткані килими, бандура, гілочка ялини, яка символізує вічне життя. Шевченко помер, але він живе серед нас.
Я думаю, що згадка про рідний край, цей затишок батьківської оселі, мальовнича природа давали наснагу Шевченку для творчості.
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання роботи на уроці.
Слово вчителя. Отже, діти, перед нами стояла проблема: що надихнуло Шевченка до творчості. Цю проблему ми дослідили. Підсумуємо вивчене.
(Важке дитинство, захоплення мужністю предків, бажання бути вільним, любов до України і її народу, мальовнича природа рідного краю)
- Прослухавши учнівські повідомлення скажіть, як ви вважаєте, чи правий був І.Франко, коли сказав про Шевченка:
«Він був сином мужика, і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком, і став велетнем у царстві культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій».
- На уроці ми багато говорили про Шевченка. Кожне покоління, кожна людина осмислює його образ по-своєму. Я думаю, що висновки, дослідження, зроблені вами, залишаться не просто словами, а стануть керівництвом до дій, до осмислення власної громадської позиції.
Урок хочу закінчити такими словами:
Коли у серці смутку стихла тиша
І коли душа зривається у лет,
Свідомість викликає його вірші
Зринає в пам’яті його авторитет.
Був кріпаком, а став володарем духу,
І, геніальний час свій обганяв.
Він Петербурга розкошів задуху,
На запах України проміняв.
Були в житті і каторги й салони,
Писав картини, дав нам «Кобзаря»
Були видання щирі й заборони,
Мабуть, це все – Тарасова зоря.
Дозволь, поете, я проста людина,
За твої муки, за любов твою,
За те, що вчив любити Україну,
Перед тобою голову схилю.
V. Домашнє завдання. Прочитати балади Т.Шевченка. Повторити ознаки балади.