Інтегрований урок( зарубіжна література та українська мова).Оспівування любові до батьківщини у вірші Роберта Бернса «Моє серце в верховині». Роль прикметників у мовленні.

Про матеріал

Мета уроку ознайомити учнів з цікавими фактами життєвого та творчого шляху Роберта Бернса; формувати читацькі компетенції; закріпити знання про прикметник; розвивати творчу уяву, асоціативне й критичне мислення, навички зв'язного мовлення, вдумливого читання поетичного твору, вміння висловлювати свою думку; розвивати вміння використовувати прикметники у мовленні; виховувати любов до Батьківщини та рідної природи, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства; інтерес до збагачення мови.

Перегляд файлу

Тема: Оспівування любові до батьківщини у вірші Роберта Бернса «Моє серце в верховині». Роль прикметників у мовленні.

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життєвого та творчого шляху Роберта Бернса; формувати читацькі компетенції; закріпити знання про прикметник; розвивати творчу уяву, асоціативне й критичне мислення, навички зв’язного мовлення, вдумливого читання поетичного твору, вміння висловлювати свою думку; розвивати вміння використовувати прикметники у мовленні; виховувати любов до Батьківщини та  рідної природи, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства; інтерес до збагачення мови.

Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література та українська мова)

 

Обладнання:  підручник, презентація, портрет Бернса, звукопис гри на волинці,  дидактичний матеріал, роздатковий матеріал до Кросенсу, пісня «Моє серце в верховині» у виконанні сестер Тельнюк

 

 Методи, форми і прийоми роботи:  словесний настрій, бесіда, слово вчителя, робота з підручником, робота в групах,  прийом «незакінчене речення», виразне читання поезії та бесіда за прочитаним, словникова робота,  інтерактивна вправа «Кросенс», сенкан, асоціювання, випереджувальне завдання.

                                                                         Той, хто не любить своєї країни,       нічого любити не може

Дж.Байрон

Хід уроку

Слайд 1

І. Мотиваційний етап.

 

1.Емоційне налаштування

Вчитель літератури: Доброго дня, мої учні. Ми щодня беремо в руки скарб, який ніколи не був захований глибоко в землі. Він завжди поряд з нами - це книга, яка допомагає нам у житті, виховує і навчає нас. З книгою ми подорожуємо країнами і знайомимося з творчістю письменників світу. Отже, вирушаємо у чергову подорож.

ІІ. Оголошення теми та завдань уроку

Слайд 2

 

1. Робота над епіграфом 

(Слайд 3)

Учитель мови: Прочитайте епіграф до уроку. Використовуючи іменники та прикметники, назвіть  асоціації, які у вас виникають, коли ви чуєте слово

« батьківщина»  

 

III. Опрацювання навчального матеріалу

(Слайд 4)

Учитель літератури: Є таке прислів’я: «Людина без Батьківщини — як соловей без пісні». А й справді, у кожного з нас є свій рідний край, який ми любимо, шануємо та пишаємося. Дуже багато письменників оспівували й нині оспівують любов до Батьківщини, до рідного краю. До них належить Роберт Бернс.

 Сьогодні ми познойомимося із  життєвим шляхом   шотландського поета, який був справжнім патріотом.

1. Словникова робота.                  

Учитель мови: Що означає слово «патріот». 

 

2. Робота з підручником. Завдання скласти паспорт письменника

1.Ім’я

2.Роки життя

3. Місце народження ( країна, місто)

4.Батьки, родина

5. Освіта

6. Літературна творчість

3. Повідомлення учнів: Творчість Р.Бернса була досить популярною і в Україні.І. Франко проводив паралель між Шевченком і Бернсом.

  Леся Українка радила братові Михайлові включити твори знаменитого шотландця в антологію найкращих зразків світової поезії українською мовою.

Українською мовою твори Бернса вперше з’явилися у 70-х рр. XIX ст. у перекладах І. Франка,

4. Робота в групах.

( тихо звучить мелодія волинки)

 

1 група -  Кросенс  Тема: Роберт Бернс

2 група - Робота з прислів’ями

3 група – Складання шпаргалки за темою «Прикметник»

 

5. Захист робіт

 

 ( Слайд 5)

Учитель літератури: Український Кобзар Тарас Шевченко назвав Роберта Бернса «поетом народним і великим». А заслужив він таку високу похвалу тому, що писав про найважливіше для кожного народу – про свободу, любов до Батьківщини, людську гідність, що не залежить ні від матеріального стану, ні від походження. Лірика Бернса близька до народної не лише за звучанням, а й за змістом. У віршах поета відобразилися уявлення народу про справедливість і волю, його любов до рідного краю і шанобливе ставлення до природи.

Отже, зараз познайомимося з  поезією Р. Бернса.

 

6. Виразне читання поезії мовою оригіналу та в перекладі

7. Аналіз поезії

 

Учитель літератури:  1.Про що йдеться в художньому творі? (Тема поезії) (передає свою любов до рідного краю, до природи)

2.В яких рядках виражається основна думка в поезії? (Ідея твору) (Моє серце в верховині)

3.З яким настроєм звучить кожна строфа? (1-радість, 2-гордість, 3-печаль, 4-туга)

4.Як поет називає свою Батьківщину? (Честі й слави батьківщино)

5.У своїй поезії автор використовує різні художні прийоми.

 

(Слайд 6)

(Теорія літератури) – роздатковий матеріал

  Антитеза – це особлива стилістична фігура, яка зіставляє протилежні за значенням поняття в художній літературі для того, щоб посилити враження.

Епітет – художнє, образне означення, що підкреслює характерну рису, якість явища, предмета, дії.

Метафора - вживання слів у переносному значенні

(Слайд 7)

III. Рефлексія.

1. Робота в групах

Знайти в тексті

1 група - епітети

2 група - метафори

3 груп  - антитезу

2. Презентація виконаної роботи

3. Бесіда

Учитель мови: 1. Яка роль художніх прийомів у творі, зокрема епітетів?

(епітети – передають національний колорит,

2. Які прикметники використані у вірші?

3. Які із них мають ступені порівняння?

Учитель літератури: Думки ліричного героя перегукуються з думками Роберта Бернса, який був патріотом, понад усе  любив свою Шотландію. Багато творів поета стали піснями, які звучать не тільки на батьківщині, а далеко за її межами.

 Прослухайте пісню у виконанні сестер  Тельнюк. Зверніть увагу на краєвиди, використані в даному кліпі.

 

 4. Пісня  «Моє серце в верховині»

 

Учитель літератури: Чи впізнали ви країну, краєвиди якої ви бачили?

Учитель мови: Що  є спільним  між Шотландією та  Україною?

5. Робота в групах

Учитель мови : 1 група - верховини, гори - дібрати епітети -прикметники

Учитель літератури: 2 група - створити сенкан  до іменника  Бернс

Учитель мови: 3 група - створити асоціативний кущ до слова "батьківщина" з прикметників та іменників ( узгоджені у роді и числі)

6. Презентація виконаного завдання

Учитель літератури: Діти, ось і завершується  наша  заочна подорож Шотландією. Любіть  край, де ви народилися і живете, шануйте і бережіть красу української землі.

Учитель мови:   Пишайтеся верховинами українських Карпат. Серце поета там, де його Батьківщина, а наше з вами серце в Україні.

 Любіть Україну всім серцем. (Слайд 8)

7. Оцінювання

8. Домашнє завдання

Учитель мови: Дати відповідь письмово на питання: Що для вас означає любити Батьківщину. Вивчити вірш напам’ять

Учитель літератури: Приємно було з вами працювати на уроці. Ми в захопленні від вашої старанності.

                                                           На уроці використані ресурси Інтернету

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 квітня 2021
Переглядів
918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку