Який же існує зв'язок між «чому» і « як» ?
-у павука і гідравлічного преса;
-пневматичний відбійний молоток у оси;
- ультразвуковий локатор к кажана;
-Реактивний двигун у кальмара;
- Точний барометр у жаби, в'юна, п'явки;
Запах аналізатор у звичайної дворняжки
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Державний професійно-технічний навчальний заклад
"Західно-Дніпровський центр професійно-технічної освіти"
Відкритий урок
«Жива природа очима фізиків»
Урок підготували і провели викладачі
Анциферова О.П., Твереза Т.М.
м. Жовті Води
Тема уроку : Жива природа очима фізики
Тип уроку: бінарний урок узагальнення і систематизації знань
Обладнання:
Фізичні прилади: психрометр, гігрометр, термостовпчик, барометри, повітряне кресало, парова турбіна, мікроскоп, прилад газових законів;
портрети фізиків, біологів,хіміків, газети, малюнки, презентації учнів
Хід уроку:
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація
Повідомлення теми, цілей та завдань уроку
Вступне слово викладача фізики:
Існує мудре китайське прислів’я :
Я використовую свої знання
І визначаю їхню важливість
Я вкладаю своє розуміння
І почуваюсь причетним
Науково - технічна революція змінила значення науки у житті людини. Наука стала репродуктивною силою. Нині і так буде в майбутньому, виробництво потрібних людям матеріальних благ безпосередньо залежить від досягнень науки, що неминуче веде людство до перебудови і вдосконалення всіх сфер виробництва.
Усі досягнення людського генія були повязані з творіннями живої природи, геніального конструктора, будівельника, великого зодчого, технолога. Природа мільйони років відпрацьовувала і вдосконалювала свої творіння. Жива природа з давніх – давен була для людини натхненням в її прагненні до наукового і технічного прогресу. Протягом усієї історії людина вчилась в природи, копіювала її « винаходи», була найретельнішим її учнем.
Вступне слово викладача біології:
Протягом багатьох років людина ставила природі мільйони запитань,основним з яких були «чому та « як».
Який же існує зв'язок між «чому» і « як» ?
Справді, « на вигадки природа щедра».
Нам цікаво знати « чому» ?
Ми любимо учитися!
Яка з наук найкраща ? Математика, економіка, фізика, хімія.
Всі гарні для розвитку системи світу в якому ми живимо. Яку ж ви обираєте науку? То, що Дружбу?
А Дружба – це також наука і її ім’я – Біоніка – наука, що стоїть на межі біології та техніки.
Біоніка – наука про використання в техніці,архітектурі та дизайні знань про конструкцію та форму, принципи та технологічні процеси живої природи. Основу біоніки становлять дослідження по моделюванню живих систем. Біоніка об’єднує cзусилля фізиків, математиків, які разом з біологами проникають у таємниці живих організмів, щоб відшукати нові технічні принципи і на їх основі створювати нові інженерні пристрої.
Викладач фізики О.П.Анциферова:
Сьогодні ми ставимо перед собою два запитання:
Перше питання – є основним в біоніці. Друге – буде мотивацією сьогоднішнього уроку. Пізнання себе для того, щоб на основі розуміння процесів, що відбуваються в нашому організмі, механізм взаємодії з навколишнім середовищем, знання факторів, що впливають на самопочуття – такою є мета сьогоднішнього уроку. Елементами реалізації такої мотивації є введення основ біологічної фізики.
Фізика. Як відомо – є матір’ю всіх природничих наук, на тій основі, що застосування фізичних теорій та фізичних методів дослідження в астрономії, біології. Хімії, геології тат інших наук, сприяло виникненню й розвитку дочірніх наук – астрофізики, біофізики, хімічної фізики, геофізики та інше.
Винахід мікроскопа довів, що живі тканини складаються з окремих клітин.
Винахід рентгенівських променів дав можливість бачити будову кісток, візуально спостерігати внутрішні органи людини.
В процесі робітничої діяльності утворилась уява про мускульну силу, і, як результат – винахід динамометра.
ІІІ. Основна частина
1. Демонстрація приладів та дослідів: з паровою турбіною, повітряним кресалом, з термостовпчиком. Пояснюється принцип роботи психрометра, гігрометра.
2. Доповіді учнів ( прикладається, додаток 1)
IV. Закріплення
Самостійна робота учнів
Вправа на відповідність ( прикладається, додаток 2)
V. Рефлексія
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання
Додаток1
Додаток 2
Знайти відповідність
тварини – прилади, архітектурні вироби з застосуванням
фізичних властивостей
№ |
Тварини |
Літера |
Прилади, архітектура, фізичні властивості |
1 |
Восьминоги |
А |
Понтон |
2 |
Павук |
Б |
Підводний човен (субмарина) |
3 |
Кажан |
В |
ракета |
4 |
Морські скляні губки |
Г |
локатор |
5 |
Електричний скат |
Д |
Гідравлічний привід |
6 |
Кашалот |
Е |
Ейфелева вежа |
7 |
Медуза |
Ж |
Завбачник погоди |
8 |
Жаба |
З |
Біоелектричне поле |
9 |
Змія |
К |
сейсмограф |
10 |
Кашалот |
Л |
термолокатор |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В таблицю впишіть літеру, яка відповідає даній цифрі