Відділ освіти Барвінківської районної державної адміністрації
Великокомишуваська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Барвінківської районної ради Харківської області
Методична розробка дистанційного уроку з географії в 7 класі
з теми: «Зміни природи материка Євразії людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.»
Розробила:
вчитель І категорії Рибенцева Альона Геннадіївна
|
Барвінкове 2020
Тема: «Зміни природи материка Євразії людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.»
Мета уроку:
Вид уроку: дистанційний урок.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, підручник «Географія-7» В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова, фізична карта Євразії, карта природних зон Євразії, атлас.
Наочності: 1. Листівка «Уявна подорож по 50 паралелі».
2. Мультимедійна презентація «Зміни природи материка Євразії людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини».
Очікувані результати: здобувачі освіти оцінюють наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка; показують на карті природні об’єкти, занесені до списку ЮНЕСКО та об’єкти Харківської області з попереднього списку ЮНЕСКО.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вітання вчителя.
Доброго ранку, дорогий друже. Сьогодні ми з тобою попрацюємо над темою «Зміни природи материка Євразії людиною. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО.»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Пригадай?
1. Що таке екосистема? (Очікувана відповідь: Екосистема – сукупність організмів різних видів та середовища їхнього існування, що пов’язані з обміном речовин, енергії та інформації.)
2. Назвіть складові екосистеми? (Очікувана відповідь: Гідросфера, літосфера, атмосфера, біосфера).
3. Як взаємодіють компоненти природи в екосистемі? (Очікувана відповідь: Основними компонентами розвитку екосистеми є сонячна радіація, внутрішня енергія Землі й енергія її обертання, а також процеси, що відбуваються в атмосфері, гідросфері, літосфері та біосфері. Ці енергетичні чинники впливають на розвиток екосистеми через основні фізико-географічні процеси – теплообмін, вологообмін, обмін мінеральних та органічних речовин. Завдяки тісним взаємозв’язкам між компонентами природи є надзвичайно цілісним, досконалим і водночас вразливим утворенням. Порушення чи зміна хоча б одного з компонентів відразу ж впливає на інші компоненти через невидимі на перший погляд зв’язки. В результаті екосистема видозмінюється або ж зникає взагалі, поступаючись новій екосистемі).
Прийом «Географічний практикум»
Завдання. Пригадайте особливості компонентів однієї з природних зон Євразії та спробуйте припустити ступінь змін, які відбулися в цій зоні внаслідок господарської діяльності.
(Очікувана відповідь: Знеліснення Азії відбувається внаслідок вирубування та спалювання для підготовки нових сільськогосподарських угідь, використання площ молодого лісу для випасання худоби, деревини в будівельній і целюлозно-паперовій галузях, для опалення приміщень, а також пожежі. Вирубування лісів у Південній Азії призвело до почастішання повеней, у тому числі катастрофічних, на річках цих регіонів, а отже, й до значного збільшення економічних втрат. Якщо раніше сильні повені траплялися один раз на 50–80 років, то тепер – через кожні 4–6 років, а паводки – практично після кожного сильного дощу (в гірських районах з голими схилами). За розрахунками вчених, через знеліснення в першій половині ХХІ ст. кількість вуглекислого газу в атмосфері може подвоїтися, тоді температура на Землі зросте в середньому на 3,5–4,0 градуси, що спричинить зменшення кількості опадів, збільшення посушливості клімату, особливо на півдні лісостепової та степової зон, і прискорення процесу спустелювання.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Приваблива мета» (Слово вчителя)
Завершенням вивчення природи материків є виявлення ступеня змін природних комплексів та компонентів під впливом господарської діяльності людини. В Євразії такі зміни набули гігантських масштабів, адже на території материка проживає понад 3/4 населення Землі. Господарська діяльність людей, безумовно, призводить до загострення екологічних проблем. Не обійшли ці проблеми й нашу країну, оскільки Україна є територію активного господарського освоєння.
Тому виявлення головних причин виникнення екологічних проблем та вивчення шляхів їх розв’язання є для нас дуже актуальним.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Опрацюйте
§ 55 підручника (автори В. Ю. Пестушко, Г. Ш. Уварова «Географія – 7»)
Використовуючи прийом «Проблемне запитання» здобувачам освіти задаються запитання, кожна вірна відповідь на запитання оцінюється здобувачами освіти в 1 бал.
1. Які регіони Євразії зазнали найбільшого впливу людини?
2. Які компоненти природи зазнали в Євразії найбільшого впливу людини?
3. Чи можна уникнути впливу людини на природу євразійського материка?
4. 3 якою метою в Євразії створено мережу національних парків і заповідників?
5. Яким чином вплинуло на природу Євразії зрошувальне землеробство?
6. Чому природа Євразії зазнала великих змін?
Здобувачам освіти пропонується ПРОВЕСТИ ДОСЛІДЖЕННЯ за темою: «Як мешканець євразійського материка, запропонуйте заходи щодо подолання негативних видозмін природи у вашій місцевості».
Ознайомся
З листівкою Уявна подорож по 50-й паралелі, з запропонованими маршрутами подорожі та з найвідомішими об’єктами природної спадщини ЮНЕСКО, які знаходяться на 50-й паралелі.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практикум «Робота з Гугле-картами» Продовження уявної подорожі уздовж 50-ї паралелі: складання і побудова карти маршруту з позначенням країн, де знаходяться природні об’єкти та природні комплекси ЮНЕСКО.
Перейдіть будь-ласка за посиланням https://www.google.com.ua/maps/dir///@50.4851493,30.4721233,14z?hl=ru та складіть і побудуйте карту маршруту Вашої уявної подорожі по 50-ій паралелі з позначенням країн, де знаходяться природні об’єкти та природні комплекси ЮНЕСКО.
Практикум «Картографічний»
Завдання: 1. На контурній карті позначити червоними стрілками маршрут і напрямок Вашої уявної подорожі.
2. На контурній карті позначити червоним кольором кордони й підписати назви країн, що їх перетинає 50-а паралель. Зазначте також назви столиць цих країн.
3. Позначити довільними значками унікальні природі об’єкти, що розташовані в цих країнах.
Завдання для допитливих:
1. знайдіть на сторінці Вікіпедії за посиланням https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0:
2. Дізнайтеся про найбільш заповідні території Євразії та найвідоміші об'єкти природної спадщини ЮНЕСКО:
Сподіваюся, що ви отримали нові знання та задоволення від роботи!
Додаток 1. Картка самооцінювання
Прізвище, ім'я _________________________________ Дата _________
№ з/п |
Вид навчальної діяльності |
Максимальна кількість балів |
Ваш бал |
Оцінка 0-12б. |
Ваша оцінка |
1. |
Пригадай? |
3 |
|
1 |
|
2. |
Опрацюй |
3 |
|
1 |
|
3. |
Відповіді на запитання |
6 |
|
2 |
|
4. |
Проведіть дослідження |
4 |
|
1,5 |
|
5. |
Практикум «Робота з Гугле-картами» |
6 |
|
2 |
|
6. |
Практикум «Картографічний» |
9 |
|
4,5 |
|
|
Загальна кількість балів (оцінка за урок) |
31 |
|
12 |
|
Бали отримані за урок переводяться у оцінку за запропонованою шкалою, так як загальна кількість балів 31, а рівнів досягнень здобувачів освіти 4 (початковий, середній, достатній, високий), то 31/4=7,75, а відповідно оцінка в цих рівнях ділиться на 3 7,75/3=2,6, тому 2,6 це буде 1 бал. Округлюємо в таблиці оцінки.
Список використаних джерел
1. «Географія-7» В. Ю. Пестушко, Г. Ш. Уварова;
2. https://podil.kyivcity.gov.ua/files/2018/12/20/Ecosys.pdf
3. https://www.google.com/maps/dir///@42.8674796,74.5708881,16z/data=!4m2!4m1!3e0?hl=ru-KG