Тема уроку: Зміст робочого креслення.
Мета уроку:
навчальна – ознайомити учнів з змістом робочого креслення, навчитися вірно розміщувати проекції та написи;
виховна – виховувати відповідальність, працелюбність, самостійність, уважність;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, просторову уяву.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: розповідь, бесіда.
Дидактичне забезпечення: ІКТ, мультимедійна презентація до теми «Зміст робочого креслення», роздатковий матеріал.
Матеріально-технічне забезпечення: ноутбук, мультимедійна дошка.
Міжпредметні зв’язки: виробниче навчання, дипломна робота.
Методична мета уроку: впровадження ефективних методів та прийомів навчання на уроках «Креслення».
Хід уроку
І. Організаційна частина. (1хв.):
- перевірка наявності учнів;
- перевірка готовності учнів до уроку; (наявність зошитів, ручок і креслярських інструментів).
Ми розпочали вивчати тему програми «Робочі креслення деталей». На попередніх уроках ми з вами вивчили складну тему «Ескізи». Сьогодні ми будемо продовжувати вивчати важливу для будь-якого фахівця тему «Зміст робочого креслення». Для цього знадобляться ваші знання не тільки з тем «Побудови виглядів», «Прямокутного проектування», «Нанесення розмірів», а й теми «Загальні вимоги до виконання та оформлення креслень.». Я пропоную провести опитування у вигляді «Відкрий поле» у програмі Word wаll.
1. Як називається креслення тимчасового користування виконане спрощено від руки?
а) складальним кресленням; б) зображенням;
в) технічним рисунком; г) ескізом
д) аксонометричною проекцією.
2. Що необхідно зробити перед початком виконання ескізу?
а) ознайомитись з деталлю;
б) вивчити внутрішню будову деталі;
в) вибрати головний вигляд;
г) визначити кількість зображень;
д) визначити положення деталі на кресленні.
3. На які послідовні стадії умовно поділяють виконання ескізу?
а) підготовчу та основну;
б) допоміжну та основну;
в) підготовчу та виконавчу;
г) обмірювальну та робочу;
д) організаційну та виконавчу.
4. В якому масштабі виконується ескізи?
а) в масштабі натуральної величини;
б) в масштабі зменшення;
в) в масштабі збільшення;
г) без масштабу з дотриманням пропорцій між частинами;
д) в довільному масштабі.
5. Де і коли застосовують ескізи?
а) при конструюванні деталі
б) при проектуванні нових та вдосконалені існуючих виробів;
в) при деталюванні складального креслення;
г) при виконання креслення плоскої деталі;
д) при виконанні складального креслення.
6. На якому папері виконують ескізи?
а) на будь якому папері;
б) на папері в клітинку;
в) на будь якому форматі;
г) на креслярському форматі А4;
д) на форматі А5.
7. Які зображення може містити ескіз деталі?
а) вигляди;
б) перерізи;
в) розрізи;
г) все перераховане;
д) виносні елементи.
8. Який тип ліній використовують при нанесенні центрових ліній окружностей малих діаметрів?
а) суцільна тонка
б) штрих пунктирна
в) основна товста
г) лінія обриву.
9. Вигляд — це...
а) зображення зовнішніх елементів предмета;
б) зображення внутрішніх та зовнішніх елементів предмета;
в) зображення передньої частини предмета;
г) зображення повернутої до спостерігача видимої частини поверхні предмета.
10. Головним виглядом називається...
а) вигляд, утворений на фронтальній площині проекції;
б) вигляд, на якому без спотворення показано площини проекцій;
в) вигляд, на якому показано видимі та невидимі проекції;
г) вигляд, утворений на горизонтальній площині проекції.
Мета уроку: вивчити призначення та використання робочих креслень, з’ясувати відмінності між ескізами та робочими кресленнями. Знання з сьогоднішньої теми дасть можливість правильно оформлювати креслення, що значно полегшить Вашу подальшу роботу.
IV. Викладення нового матеріалу. (20хв.)
Ознайомлення учнів з планом нової теми:
План:
1. Основні вимоги до робочих креслень.
2. Склад робочого креслення.
3. Порядок виконання робочого креслення деталі.
1. Основні вимоги до робочих креслень.
Креслення деталі - це графічний документ, що містить зображення деталі та дані, необхідні для її виготовлення і контролю.
Робоче креслення деталі - основний технічний документ, за яким на виробництві виготовляють складові елементи будь-якого виробу. За робочим кресленням робітник дізнається про форму деталі, яку він буде виготовляти, її розміри, точність обробки, матеріал, з якого вона має виготовлятись, якість її поверхонь.
До робочих креслень висуваються такі вимоги, ретельне дотримання яких забезпечує виконання кожною виготовленою деталлю призначених їй функцій і тривалість її працездатності.
На рис. 1 показано робоче креслення деталі «Кришка». Креслення містить два зображення: головне - це фронтальний розріз і допоміжне - вигляд зліва. Вони дають достатнє уявлення про геометричну форму зображеної деталі та наявні в ній отвори. На те, що деталь має круглу форму, додатково вказують знаки діаметрів, що стоять перед розмірами зовнішніх і внутрішніх циліндричних поверхонь кришки.
Крім зображень і розмірів, на кресленні кришки є ще багато інших, невідомих для вас умовних позначень і написів. Якраз вони і визначають вимоги до виготовлення та контролю деталі. Які ж саме дані робочого креслення визначають ці вимоги?
Найбільш відповідальним розміром кришки є діаметр 47 мм: це розмір поверхні, по якій кришка входить в іншу деталь (імовірно, в отвір у корпусній деталі). Тому біля розміру діаметра стоїть умовне позначення величини допуску на його точність - h8.
У процесі виготовлення деталі окремі її поверхні можуть відрізнятися від своєї теоретичної форми. Деякі з цих поверхонь можуть зміщатися від заданого положення. Тому на кресленні у прямокутних рамочках позначено допустимі відхилення форми і взаємного розміщення поверхонь (у нашому випадку - це радіальне биття і відхилення паралельності).
Велике значення для працездатності деталі має шорсткість її поверхонь після механічної обробки. Вимоги до допустимої шорсткості поверхонь на кресленні кришки показано спеціальними позначеннями безпосередньо на зображеннях і в правому верхньому куті поля креслення.
Розріз на кресленні деталі заштриховано так, як це відповідає металам.
Низку додаткових вимог щодо виготовлення і контролю кришки наведено в записах, розміщених на полі креслення над основним написом. Вони значно доповнюють і розширюють умовні графічні позначення щодо вимог до точності виготовлення кришки та деякі інші.
2. Склад робочого креслення.
З огляду на своє призначення робоче креслення деталі повинно містити:
а) оптимальну кількість зображень (виглядів, розрізів, перерізів, виносних елементів), які повністю розкривають форму деталі;
б) необхідні розміри з їх граничними відхиленнями;
в) вимоги до шорсткості поверхонь деталі;
г) позначення граничних відхилень форми і розміщення поверхонь деталі;
д) основні відомості про матеріал деталі та стан;
є) окремо виділені технічні вимоги.
Робоче креслення деталі включає графічну (зображення, розміри, умовні знаки) і текстову (написи, таблиці) частини. В узагальненому вигляді структуру робочого креслення деталі (при різній кількості зображень) показано на рис. 2.
Необхідні зображення і розміри визначають форму деталі. Правила виконання зображень і нанесення розмірів регламентовано відповідними діючими стандартами. Розміри, що визначають величину і положення всіх спряжуваних поверхонь деталі, наносяться з граничними відхиленнями, які залежать від службових функцій кожної поверхні.
Особливі вимоги до точності форми деталі та якості її поверхонь вказують на робочих кресленнях у вигляді допусків форми і розміщення поверхонь та позначення їх шорсткості.
Матеріал деталі узагальнено (метал, пластмаса, гума тощо) графічно позначають на перерізах. Найменування матеріалу, його марку, сортамент та деякі інші відомості вказують в основному написі. Окремі вимоги до матеріалу та його якості вказують у технічних вимогах.
Кожне робоче креслення повинно мати основний напис, розміщений у правому нижньому кутку поля креслення.
3. Порядок виконання робочого креслення деталі.
При виконанні робочого креслення деталі потрібно користуватись таким правилам:
1. Відповідно до ГОСТ 2.305-68 вибирають головне зображення деталі, яким може бути вигляд, розріз або суміщення вигляду та розрізу для симетричних деталей. Розташування головного зображення деталі на робочому кресленні може не відповідати її розташуванню на головному зображенні креслення загального вигляду.
2. Визначають необхідну кількість зображень (виглядів, розрізів, перерізів, виносних елементів), беручи до уваги, що вона повинна бути мінімальною, але достатньою для повного уявлення про форму та розміри деталі. Кількість і характер зображень деталі на робочому кресленні можуть не відповідати кількості та характеру зображень на кресленні загального вигляду.
3. Вибирають масштаб зображення згідно з ГОСТ 2.302-68. Деталі малих розмірів та дуже складної форми викреслюють у збільшеному масштабі, великі деталі - у зменшеному.
4. Згідно з ГОСТ 2.301-68 вибирають формат, необхідний для виконання робочого креслення. Прості деталі малих розмірів виконують на форматі А4, складніші та великі - на форматі А3 або А2, а для великої корпусної деталі можливий і формат А1.
5. Компонують креслення, тобто намічають розміщення всіх зображень деталі на форматі.
6. Тонкими лініями викреслюють вигляди, розрізи, перерізи та виносні елементи, дотримуючись вимог ГОСТ 2.305-68. Проводять виносні й розмірні лінії.
7. Визначають дійсні розміри елементів деталей та проставляють їх на робочому кресленні. Особливу увагу звертають на однакове позначення номінальних розмірів спряжених деталей. Розміри конструктивних елементів (фасок, центрових отворів, виточувань, проточувань тощо) визначають за відповідними стандартами на ці елементи.
8. Наносять позначення шорсткості поверхонь, беручи до уваги технологію виготовлення деталі та її призначення.
9. Обводять креслення суцільною контурною лінією, штрихують розрізи та перерізи.
10. Перевіряють креслення, якщо необхідно, роблять виправлення, викреслюють рамку, заповнюють основний напис, записують технічні вимоги.
V. Закріплення нового матеріалу. (12хв.).
1. Перегляд відеоролику.
2. Виконання вправи «Знайди пару» у програмі learning apps.org
3. Опитування за методом кубика «Блума».
Назви:
1. Як називається креслення на основі якого виготовляють виріб?
2. Як називають предмет, що вивчає правильність оформлення ліній, розмірів?
Придумай:
1. Як замінити слово проекція?
2. Де б ти в житті використав тему, що вивчаєш на уроці?
Поясни:
1. Яка роль робочого креслення?
2. Від чого залежить правильність виконання креслення?
Чому:
1. Чому шорсткість поверхонь так впливає на довговічність машин та механізмів?
2. Чому потрібно дотримуватись державних стандартів при виконанні креслень?
Запропонуй:
1. Що необхідно знати для правильного виконання креслення?
2. Що саме необхідно щоб стати справжнім креслярем?
Поділись:
1. Що ти відчуваєш коли не встиг виконати практичну роботу по кресленні?
2. Навіщо на робочому кресленні вказують матеріал?
На уроці ми розглянули тему «Зміст робочого креслення», ознайомились з основними вимогами, що ставляться до креслення, складом та порядком виконання; навчилися розпізнавати робочі креслення від ескізів.
Аналіз діяльності учнів на уроці.
Виставлення оцінок та їх пояснення.
VII. Повідомлення домашнього завдання. (1хв). - вивчити матеріал уроку, підручник: В.К. Сидоренко «Технічне креслення» на сторінки 348-350. Підготуватись до тестового завдання.