Значення дихання для існування організму. Система органів дихання людини, її будова та функції

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з біології на тему: "Значення дихання для існування організму. Система органів дихання людини, її будова та функції."
Перегляд файлу

Тема: «Значення  дихання для існування організму. Система органів дихання людини, її будова  та  функції»

Мета: вивчити  будову  органів  дихання  людини; переконати  учнів,  що  між  будовою  та  функціями  органів  дихання  існує  нерозривний зв’язок; сформувати в  учнів  поняття  про  суть  дихання  як  процесу,  притаманного  всім  живим  організмам; сприяти  вихованню  самостійності  учнів  під  час  роботи  в  малих  групах.

Методи  та  методичні  прийоми:  методичні прийоми критичного мислення, бесіда,  пояснення,  складання  опорних  конспектів.

Учні  повинні 

знати:  будову  органів  дихання.

вміти:  дати  визначення  поняття  дихання,  пояснити  взаємозв’язок  будови  і   функцій  органів  дихання.

Основні  поняття  й  терміни:  зовнішнє,  внутрішнє  дихання,  дихальні  шляхи,  органи  дихання.

Обладнання:  проектор, дошка, доступ до мережі інтернет.

Тип  уроку:  засвоєння  нових  знань.

Хід  уроку:

     І. Вступна частина уроку.

Вступне  слово  вчителя.

     Актуалізація опорних знань.

 Римський лікар Клавдій Гален вважав, що дихання виконує три функції:

  • Підтримує вогонь, який виникає в серці
  • Забезпечує надходження повітря в кров
  • Виділяє продукти горіння від полум’я в серці.

Ви згодні з Галеном?

Які ж функції виконує дихальна система? ( Робота в програмі Mentimeter).

Записати очікування на листочках.

     Вивчення  нового  матеріалу.

Дихання – це сукупність процесів, які забезпечують надходження в організм кисню та виділення з нього вуглекислого газу.

Типи дихання:

  1. Внутрішнє – обмін газів між кров’ю та тканинами і використання кисню клітинами, процеси окиснення органічних речовин, унаслідок яких виділяється енергія.
  2. Зовнішнє – обмін газів між кров’ю та атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.

Дихальна система людини складається з:

  1. Повітроносних шляхів – це система зєднаних між собою порожнистих органів, якими рухається вдихуване і видихуване повітря. Вони поділяються на  верхні (носова порожнина, носоглотка та гортанна частина глотки) та нижні (гортань, трахея та бронхи).
  2. Легень.

Повітроносні шляхи, верхні:

Носова порожнина – це простір складної форми, стінки якого вкриті миготливим, або війчастим епітелієм, клітини якого виділяють слиз. Він обволікає пил і прилиплі до нього мікроорганізми, також слиз зволожує стінки носової порожнини. Стінки носової порожнини мають густу сітку капілярів. Кров, яка тече по ній зігріває,чи охолоджує вдихуване повітря до температури тіла. Також носова порожнина містить нюхові рецептори – це чутливі клітини, які сприймають різні запахи. Пил або речовини з різким запахом, потрапивши до носової порожнини, подразнюють ці рецептори і викає захисний рефлекс – чхання.  Це різкий рефлекторний видих ніздрі. 

Носова порожнина сполучається з глоткою, ця частина глотки має назву носоглотка.  В ній розташовані мигдалики, які слугують захисним бар’єром дихальних шляхів.

З носоглотки повітря переходить в глотку, у якій перетинаються дихальні й травні шляхи. Від глотки починається дві трубки:  дихальна (гортань) та травна (стравохід).

Повітроносні шляхи, нижні:

Гортань має лійкоподібну форму. ЇЇ стінки утворені кількома хрящами, які з’єднані між собою м’язами та зв’язками. Найбільший хрящ гортані – щитоподібний. Він складається з двох пластинок, з’єднаних під кутом. У чоловіків цей кут гостріший, тому в них на шиї добре помітне підвищення – кадик. У верхній частині гортані розташований надгортанний хрящ – це пластинка листоподібної  форми, яка під час ковтання їжі закриває вхід до гортані. Порожнина гортані вистелена слизовою оболонкою і містить рецептори. У разі випадкового подразнення їх шматочками їжі, а також у наслідок запальних процесів виникає захисний дихальний рефлекс – кашель. Це різкий рефлекторний видих через рот.

Гортань – це особлива частина повітроносних шляхів. Крім проведення повітря вона бере участь в голосоутворенні. У середній частині гортані розташований голосовий апарат, основу якого складають голосові зв’язки та голосові м’язи. Голосові зв’язки утворені паралельно розташованими еластичними волокнами, між якими є голосова щілина. Залежно від ступеню  натягу голосових зв'язок ширина щілини змінюється. Коли через голосову щілину проходить видихуване повітря, натягнуті голосові зв’язки починають коливатися, створюючи звук (голос). Коли людина мовчить, голосові зв’язки розходяться.

З гортані повітря потрапляє в наступний відділ повітроносних шляхів – трахею. Трахея – це дихальна трубка, що побудована з хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. Внутрішня поверхня вистелена залозистим і миготливим епітелієм. Залозистий – виділяє слиз, який зволожує стінки трахеї, а миготливий – проштовхує слиз.

У верхній частині грудної порожнини трахея розгалужується на 2 бронхи – правий і лівий. Бронхи складаються з хрящових півкілець. Заходячи в легені бронхи багаторазово галузяться і переходять у бронхіоли. Усю систему розгалужених бронхів називають бронхіальним деревом. Бронхіоли переходять в альвеолярні ходи, що закінчуються легеневими пухирцями – альвеолами. Їхні тонкі стінки вкриті густою сіткою кровоносних капілярів.  У легенях дорослої людини міститься 500-700 млн альвеол.

Легені – парні органи. Права легеня більша за ліву, тому що ліва легеня має заглиблення  - так звану серцеву виїмку. Права легеня складається з трьох часток, а ліва з двох. Кожна легеня має конусоподібну форму: звужену верхівку та розширену основу, що прилягає до діафрагми. На внутрішній поверхні обох легень є ворота легень, через які нерв, бронхи та легенева артерія входять у легеню.

Ззовні кожна легеня вкрита тоненькою щільною сполучнотканинною оболонкою – легеневою плеврою. Вона складається з 2 листків – внутрішнього і зовнішнього, між якими є щілина – плевральна порожнина. Вона містить 1-2 мл рідини, що зменшує тертя листків один об один під час дихальних рухів.

Перегляд відео

Закріплення знань

Давайте за допомогою моделі легень розглянемо, що відбувається під час вдиху та видиху. Кулька на краю пляшки відіграє роль м’язового органа діафрагми. Кульки в середині пляшки – це легені. А сама пляшка – це герметична грудна порожнина. Під час вдиху скорочуються зовнішні міжреберні м’язи, ребра піднімаються, а діафрагма, опускається. Під час видиху – навпаки.

Перегляд 3д відео «Вплив куріння на легені».

Перевірка засвоєних знань «Робота в програмі Кахут».

Домашнє завдання: опрацювати параграф 13.

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку