Профілактика захворювань дихальної системи

Про матеріал
Органи дихання просять допомоги!!! Ми можемо їм допомогти, тільки своїми знаннями про причини захворювання та їх профілактику.
Перегляд файлу

Урок № 17

Профілактика захворювань дихальної системи

2.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

«Цікаві питання»

  • У пригодницьких романах Ф. Купера індіанці, ховаючись від ворога  у водоймах, дихали з допомогою пустотілих стеблин очерету. Однак дихати у такий спосіб, перебуваючи під водою, можна лише на глибині до 1,5 м. Поясніть, із чим пов’язане це обмеження.

(під час занурення на більшу глибину тиск води збільшується і дихальні м’язи людини не здатні його подолати – вдих і видих неможливі)

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Хвороби органів дихання та їх профілактика

Постановка проблемного питання:

  • Якби весь пил, сміття, шкідливі речовини, що є в повітрі, потрапляли без перешкод у легені, то за 70 років життя у них нагромадилось би понад 5 кг шлаків. За таких умов легені не могли б нормально функціонувати. Тому в дихальних шляхах наявна система захисних бар’єрів. Яких?

Очікувана відповідь учнів:

Захисні бар’єри:

  • війчастий епітелій, що вистилає дихальні шляхи, сприяє видаленню пилу;
  • слиз знешкоджує мікроорганізми;
  • повітря, проходячи через повітроносні шляхи, зігрівається, зволожується;
  • речовини плівки легеневих пухирців знешкоджують мікроорганізми;
  • захисне значення мають кашель і чхання.

Розповідь вчителя:

Але не завжди ці захисні бар’єри спрацьовують.

Проекція зображення на екран:

Органи дихання просять допомоги!!! Ми можемо їм допомогти, тільки своїми знаннями про причини захворювання та їх профілактику.

Запитання до учнів:

  • Як ви вважаєте, якими шляхом відбувається зараження органів дихання?

(обговорення відповідей учнів)

А чи знаєте ви, що у вдихуваному повітрі класної кімнати знаходиться близько30 тисяч мікроорганізмів на 1 м3, а у видихуваному значно менше? Отже, частина мікроорганізмів, які потрапляють в органи дихання, можуть викликати різні хвороби.

  • Які ви знаєте захворювання органів дихання?

Очікувані відповіді учнів: грип, ангіна, бронхіт, пневмонія тощо.

Робота в групах «Ажурна пилка»

Завдання для опрацювання:

Охарактеризуйте захворювання органів дихання за таким планом:

  • Назва захворювання;
  • Збудник;
  • Що вражає в організмі людини
  • Симптоми хвороби

1 група – грип, ангіна

2 група – дифтерія, пневмонія

3 група – бронхіт, коклюш

4 група – туберкульоз, трахеїт

За результатами роботи заповнення таблиці:

                                              «Інфекційні захворювання органів дихання»

Інфекційна хвороба

Збудник

Які частини тіла вражає 

Симптоми хвороби

 

Грип

 

 

вірус

Дихальні шляхи

висока температура (t°C), головний біль,нежить, нездужання

 

Ангіна

 

бактерія

Мигдалики, які розташовані у глотці

Відчуття стиснення горла. Біль під час ковтання, підвищення температури, загальне нездужання

Бронхіт

 

бактерія

Слизова оболонка бронхів

кашель(при гострому бронхіті довготривалий), частіше із слизовими виділеннями, задишка, біль у грудях, підвищена температура, хрипи в легенях

Трахеїт

бактерії

Слизова оболонка трахеї

дертя у горлі, сухий кашель у поєднанні з відчуттям болю у зіві та за грудиною, хрипкий голос.

Дифтерія

бактерії

верхні дихальні шляхи, серце

t - 37,5-38°С, на шиї під щелепою припухають залози, при огляді зіву-плівки, плівки можуть з'явитись і в носі, заважаючи дихати носом, при запущеній хворобі приплив повітря може зовсім припинитися

Коклюш

бактерії

Верхні дихальні шляхи

кашель, спочатку легкий і нечастий, з кожним днем стає сильнішим і частішим, а за один-два тижні -приступоподібним; приступ закінчується виділенням в'язкого склоподібного слизу, часом блюванням

Пневмонія

 

 

 

 

бактерії

легені

t -3 8-40°С, рясне потовиділення, кашель (спочатку сухий, а потім вологий), виділення харкотиння, кволість, млявість, запаморочення, задишка

туберкульоз

Бактерії (туберкульозна паличка або паличка Коха)

Легені (інколи кістки)

зростаюча кволість, незначні підвищення t°C, покашлювання або постійний кашель

 

Розповідь вчителя:

Захворювання органів дихання можуть спричинити алергени.  До найпоширеніших алергічних захворювань відносяться алергічний риніт та бронхіальна астма.

Повідомлення учня:

«Алергічні захворювання дихальних шляхів»

      Астма бронхіальна — алергічне захворювання, що спричиняє задишку. Астматик — це людина, що є хворою на бронхіальну астму. Астма частіше всього з'являється у віці 2-3 років.

       Приступи бронхіальної астми зумовлюються спазматичним скороченням м'язів стінок дрібних і середніх бронхів. Спазм виникає внаслідок рефлекторного подразнення блукаючого нерва. Одночасно підвищується виділення слизу, що виробляється внутрішнім шаром стінки бронхів, настає гострий набряк слизової оболонки бронхіальних шляхів і звуження просвіту бронхів.Астма бронхіальна спостерігається переважно у молодому віці (до 30 років), іноді у людей, що працюють з деякими хімічними речовинами, в запиленому повітрі.

Приступи бронхіальної астми виникають переважно вночі, тривалість їх — від кількох хвилин до кількох годин. Приступ може викликати перевтома, нервові переживання.

Ознаки приступу: ядуха, явища кисневого голодування організму, виділення склоподібної мокроти; в легенях вислуховуються свистячі хрипи. А також підвищене серцебиття.

Алергічний риніт — це захворювання, зумовлене алергічними реакціями, що протікають в слизовій оболонці носа. Розрізняють сезонний та цілорічний алергічний риніт. Сезонний риніт викликають алергени, наявні у повітрі тільки в певний період року: пилок рослин, спори грибів, часточки комах. Цілорічний риніт спричиняється алергенами, з якими хворий контактує постійно; як правило, це побутові алергени — мікрокліщі, епідерміс тварин, таргани, гриби. За клінічними ознаками алергічний риніт дуже схожий на інші форми хронічного риніту

Клінічні прояви алергічного риніту характеризуються чотирма класичними симптомами: свербінням в носі, чханням, водянистими виділеннями з носа, закладеністю носа. До них часто приєднуються головний біль, кон’юнктивіт, зниження нюху.

 

Це цікаво:

  • Жити і працювати у приміщеннях, на стінах, підлозі та стелі яких є «грибок» не можна. Оскільки мікроскопічні грибки та їх спори є алергенами

 

Завдання учням:

  • Складіть памятку  «Профілактика захворювання органів дихання»

Зразок пам’ятки:

 

1.Проведення вакцинації.

2.Карантин (уникнення контактів із хворими).

3.Дотримання правил особистої гігієни.

4.Регулярне диспансерне обстеження.

5.Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване харчування тощо)

6. Не палити.

 

Проектування зображення на екран:

 

Запитання до учнів:

  • Які легені вам подобаються більше? Чому?
  • Якій людині належать легені справа?
  • Як паління впливає на органи дихання? (учні висловлюють свої думки)

Повідомлення учнів:

                                                  «Вплив паління на органи дихання»

У курців гинуть захисні бар'єри дихальних шляхів: війковий епітелій, бокалоподібні клітини, настає «облисіння» дихальних шляхів, припиняється їхнє самоочищення. В них починають розмножуватися хвороботворні бактерії та віруси. Харкотиння набуває вигляду слизу з домішками гною (а іноді й крові через підвищену ламкість кровоносних судин).

У курців розтягуються й втрачають еластичність стінки альвеол; гине захисна плівка і макрофаги; потовщуються стінки легеневих капілярів і альвеол, що погіршує газообмін між легенями та кров'ю; виникає безліч «мертвих» легеневих зон, які вже не беруть участі у диханні. Через порушення бар'єрної функції легені запорошуються пилом, бактеріями, вірусами. Виникає так звана хронічна пневмонія, що призводить до заростання легеневої тканини сполучною та до серцевої й дихальної недостатності. Дитячий та жіночий організм вразливіший щодо негативної дії куріння, а тому всі хворобливі ознаки в дітей та жінок настають набагато раніше.

Це цікаво:

  • Банки, гірчичники, різні компреси тепер у лікуванні пневмонії не використовують. Доведено, що вони ускладнюють запальний процес, оскільки сприяють поширенню його по легенях, а потім з кров'ю та лімфою по всьому організму.

5.Узагальнення і закріплення знань

Обгрунтуйте правила гігієни дихання:

  • Дихати потрібно глибоко і ритмічно
  • Дихати необхідно  через ніс
  • Корисно займатися дихальною гімнастикою
  • При чханні, кашлі потрібно закривати рот і ніс носовою хустинкою
  • Для нормального дихання потрібна правильна постава
  • Корисно бувати на свіжому повітрі
  • Важливо боротися з пилом у приміщеннях і на вулиці
  • Куріння шкідливе для органів дихання і всього організму

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савєнкова Ольга Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Литвин Артем
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
2904
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку