Значення дихання. Система органів дихання

Про матеріал

Урок - спроба (як експеримент) використання лепбука у старших класах.

Основний засіб навчання - робота з лепбуком.

Всі завдання і матеріали розміщені на лепбуці.

Перегляд файлу

Біологія 8 клас

Тема: Значення дихання. Система органів дихання

Мета: узагальнити  знання  учнів про значення дихальної системи, будову та функції органів дихання, газообмін в легенях і тканинах, дихальні рухи,  регуляцію дихання;

              здійснити інтеграційні зв’язки біології з іншими науками;

              формувати інформаційне й емоційне  збагачення сприйняття, мислення і почуттів креативної особистості учня;

              продовжувати розвивати науковий  світогляд на прикладі єдності дихальної системи ссавців і людини;

              продовжувати розвивати вміння узагальнювати,  робити висновки;

              виховувати бережливе ставлення до власного здоров′я

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: лепбук до теми уроку, смартфони (для виконання інтерактивних вправ) з навушниками, таблиці : «Будова дихальної системи»

Терміни і поняття: ди­хання, зовнішнє і внутрішнє дихан­ня, носова порожнина, носоглотка, глотка, трахея, бронхи, легені.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Вступне слово вчителя

Розпочнемо урок з посмішки - простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету. І.П. Павлов назвав цей засіб «зарядкою для підтримки, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу із захворюваннями», а особливо в період інфекцій. Тож, посміхнімось один  одному й розпочнемо урок з гарного настрою!

Урок сьогодні буде незвичайним , не тільки тому, що до нас завітали гості, а тому що працювати на уроці ми будемо не з підручниками і зошитами , а з лепбуками. Основним джерелом інформації для нас сьогодні будуть – леп буки. Вони давно широко використовуються в початкових класах і ми сьогодні спробуємо продіагностувати цей метод на уроці біології.

ІІ. Актуалізація знань учнів. Повторення вивченого.

Виконання вправ

  1. Повторення термінів і понять.

Робота з хмарою слів

  1. Виконання інтерактивних вправ на платформі https://learningapps.org/ з використанням QR-кодів.

https://learningapps.org/qrcode.php?id=poybghih520https://learningapps.org/qrcode.php?id=p54rmges521

 

  1. Органи людини. Розподілити на дві групи : органи травлення, органи опорно-рухової системи

Зайві: легені, гортань , альвеола.

Підводжу до думки, що ці органи ще не вчили. Озвучую , що сьогодні будемо вчити систему органів, яка включатиме ці органи.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Мозковий штурм»

Яке значення дихання? Для чого людина дихає?

Запис на дошці схеми :

 

 

 

 

 

Слова «Це нам потрібно, як повітря!» показують особливу необхідність повітря для організму. Гіппократ називав його «пасовиськом життя». А отримує його організм людини у процесі дихання. Як багато в житті і стані людини пов’язано з диханням – і склад крові, і рухи, і відчуття, і розум!  Дихання – початок спілкування, мовлення і мелодії.

  1. Розповідь учителя.

– Що ж таке дихання?

Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.

Кисень повітря необхідний організму людини для окиснювальних процесів, що відбуваються в клітинах і супроводжуються виділенням енергії, такої необхідної для процесів життєдіяльності.

1. Забезпечення організму киснем.

2. Виділення вуглекислого газу.

3. Окиснення органічних сполук з виділенням енергії, необхідної для процесів життєдіяльності.

4. Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку, сірководню…

Розрізняють два типи дихання.

В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине).

Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання

  1. Еволюція органів дихання.

Дихання. Суть процесу дихання - online presentation

 

Будова й значення дихальної системи - презентация онлайн

Вправа на закріплення: Чим дихають зображені тварин? Які органи дихання здійснюють газообмін?

Вправа на закріплення – продовжити речення:

1. Дихають киснем, розчиненим у воді, який із водою надходить до клітини через оболонку.(Найпростіші)

2. Дихають усією поверхнею тіла, поглинаючи розчинний у воді кисень. (Кишковопорожнинні)

3. Дихають усією поверхнею тіла. Паразитам властиве анаеробне дихання (Плоскі та круглі черви)

4. У мантійній порожнині містяться зябра чи легені.     (Молюски)

5. Дихають зябрами, трахеями, легеневими мішками.  (Членистоногі)

6. Зябра розташовані на зябрових дугах, до яких кріпляться зяброві тичинки і зяброві пелюстки. (Риби)                                                                               

7. Дихають легенями та шкірою.  (Земноводні)

8. З’являються дихальрі шляхи (гортань, трахея, бронхи ) легені мають системи перетинок.  (Плазуни)                                                                                               

9. Розвинуті дихальні шляхи, легені губчасті, є повітряні мішки. (Птахи.)

10. Дихальні шляхи: носоглотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіоли, альвеоли, губчасті легені. (Ссавці)

Фізкульт-хвилинка

Повітряні кульки дарують нам свято,
Їх люблять дорослі й ще більше малята!
Повітряна кулька літати уміє,
А кожна дитина про це тільки мріє!
Повітряну кульку у небо пущу - 
З привітом летить вона хай до дощу!

 

Завдання – першим надути повітряну кулю. Пояснюю – що це вправа на розвиток  і збільшення об’єму легень.

 

  1. Будова органів дихання людини.

Презентація до уроку: "Будова та функції органів дихання людини"

  1. Процеси , що відбуваються в органах дихальної системи. Самостійна робота учнів.

Орган дихання

Особливості будови

Функції, що виконуються

Носова порож­нина

Дві носові порожнини, які розділені кістково-хрящовою перегородкою. Порожнини  покриті слизо­вою оболонкою, що містить нюхові рецеп­тори. Містить густу сітку кровоносних капіляр.

Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання; слиз, що містить  лізоцим знешкоджує хвороботворні мікроорганізми; сприймає запах речовин;

захисна – чхання.

У носовій порожнині повітря зігрівається, очищується, зволожується, знезаражується.

Гортань

Вона має лійкоподібну форму, складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів; порожнина вистелена слизовою оболонкою з рецепторами; має дві голосові зв’язки.

Забезпечує проходження пові­тря до трахеї, захищає дихаль­ні шляхи від потрапляння їжі (кашель), забезпечує утворення звуків.

Трахея

Трубчаста частина дихальних шляхів, роз­ташована між гортанню і бронхами. Склада­ється з 16-20 хрящових півкілець, які вистелені залозистим та війчастим епітелієм. Задня стінка утворена сполучною тканиною. На рівні п’ятого грудного хребця поділяється на два головних бронхи: лівий і правий.

Забезпечує проходження пові­тря до бронхів, слизова оболонка зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію.

Бронхи

Складаються з хрящових кілець  (6-12). Вони входять в праву (три гілки) і ліву (дві гілки) легені. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закін­чуються бронхіолами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці).

Забезпечують транспорт пові­тря між трахеєю й альвеола­ми, беруть участь у терморегу­ляції організму та газообміні.

Легені

Парні органи дихання. Права легеня скла­дається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плев­ральною рідиною.

Забезпечують газообмін між кров'ю й атмосферним повітрям.

  1. Голосові з’язки.

Слово вчителя.

Гортань крім пропускання повітря, виконує ще одну функцію. Утворення голосу. Голосові зв'язки складаються з м'язової та сполучної тканини, що створює їхню підвищену пружність. Простір між голосовими зв'язками називають голосовою щілиною. Під тиском повітря, що виходить з легень, голосові зв'язки зближуються, натягаються і коливаються, від чого з'являється голос. Висота голосу людини залежить від довжини голосових зв'язок. Чим коротші голосові зв'язки, тим більша частота їхніх коливань і вищий голос. У жінок голосові зв'язки коротші, ніж у чоловіків, тому жіночий голос завжди вищий. Голосові зв'язки можуть робити від 80 до 10 000 коливань на 1 с. Мутація голосу — фізіологічна зміна голосового апарата людини. Відбувається внаслідок збільшення резонаторних порожнин і язика, активного росту гортані в період статевого дозрівання. Під час мутації голосу треба бути обережним і берегти голосові зв’язки.  А як це  робити розповість учень, який готував повідомлення (невелике)

Повідомлення учня:

Бережи здоров`я - презентация онлайн

ІУ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Робота з ребусами – відгадати поняття та пояснити:

Рот

Ніс

 

Гортань

Бронхи

Легені

Дихання

Трахея

2. Гра «Наведи порядок »

Розташуйте у правильній послідовності органи:

1) Гортань

2) Бронхи

3) Трахея

4) Носова порожнина

5) Легені

6) Глотка

7) Носоглотка

Відповідь: 4;   7;   6;   1;   3;   2;   5.

  1. Виконання інтерактивних тестів на сайті «На урок» за QR-кодом

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fnaurok.com.ua%2Ftest%2Fjoin%3Fgamecode%3D3424569&4&0

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fnaurok.com.ua%2Ftest%2Fjoin%3Fgamecode%3D8517623&4&0

 

3. Методичний прийом «Закінчи  речення»

1.Сукупність  процесів,  внаслідок  яких  відбувається  поглинання  організмом  кисню  і  виділення  з  нього  вуглекислого  газу     ...............  .

2.  Окислювальні  процеси  в  клітинах,  внаслідок  яких  виділяється  енергія  .........   .

3.  Доставку  кисню  до  тканин  і  винесення  вуглекислого  газу  до  легень  називають  ..............   .

4.  Орган  який  поділяється  кістково-хрящовою  перегородкою  на  дві  половини – праву  і  ліву   ...........   .

5.   В  ній  перехрещуються  дихальні  й  травні  шляхи   .............    .

6.  Розташована  в  передній  частині  шиї,  містить  голосові  зв’язки   ..............   .

7.  Дихальна  трубка,  розташована  у  грудній  клітці,  спереду  від  стравоходу,  довжиною  10-12 см  ..............   .

8.  Дихальна  трубка  ділиться  на  два  .............    .

9.  У  легенях  вони  утворюють   ..............     дерево.

11. Найтонші  бронхи – бронхіоли,  закінчуються  ............    ...............   або  .............  .

12.  Великі  парні  органи  які  займають  майже  всю  грудну  порожнину    ............   .

У. Підсумок уроку

УІ. Рефлексія

Вправа «Валіза»

На зображеннях валіз написати або намалювати: на помаранчевому – що сподобалося, на синьому – що не сподобалося, на жовтому – що здивувало, на зеленому – треба над чим попрацювати.

Тренінгова вправа “Валіза емоцій” – Дитячий психолог

УІІ. Домашнє завдання

Презентація"Домашнє завдання "

Читати § 13. Зробити тести на с 68.

Завдання «Поміркуйте» на с 69.

 

 

 

 

Додаток 1.

Загадки про органи людини

Білі силачі рубають калачі,
А червоний говорун підкладає.
(Зуби і язик)

* * *
Ось гора, а у гори
Дві глибокі нори.
У цих норах повітря бродить,
То заходить, то виходить.
(Ніс)

* * *
Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик)

* * *
Він завжди в роботі,
Коли говоримо,
А відпочиває,
Коли ми мовчимо.
(Язик)

* * *
Все життя ходять в обгонку,
А обігнати один одного не можуть.
(Ноги)

* * *
Гладеньке поле,
Біла полянка,
Ні травинки, ні білини,
Так посередині – яма.
(Живіт)

* * *
Два брата в розлуці
Сумують один за одним,
А зійдуться разом –
Сердяться і хмуряться.
(Брови)

* * *
Два братики живуть через дорогу,
А один одного не бачать
(Очі)

* * *
Двоє білих лебедів –
У кожного по п’ять дітей.
(Руки)

* * *
День і ніч стукає воно,
Немов би заведено.
Буде погано, якщо раптом
Припиниться цей стукіт.
(Серце)

* * *
Є завжди у людей
Є завжди у кораблів.
(Ніс)

* * *
Є у кожного обличчя
Два красивих озерця.
Між ними є гора.
Назви їх, дітвора.
(Очі)

* * *
Є у мене працівники,
У всьому допомогти охочі.
Живуть не за стіною –
День і ніч зі мною:
Цілий десяток
Вірних хлоп’ят!
(Пальці)

* * *
Живе мій братик за горою,
Не може бачитися зі мною.
(Очі)

* * *
Червоні двері в моїй печері,
Білі звірі сидять біля дверей.
І м’ясо, і хліб – всю здобич мою –
Я з радістю білим звірам віддаю.
(Губи, зуби, рот)

* * *
Крута скеля
У косогоря вросла,
Над кручею ліс
Зріс до небес.
(Лоб)

* * *
Куди не підеш –
Все на них глянеш.
(Ноги)

* * *
Між двох світил посередині один. (Ніс)

* * *
Ми на них стоїмо і танцюємо.
Ну, а якщо їм накажемо,
Нас вони бігом несуть.
Підкажи, як їх звуть?
(Ноги)

* * *
На ніч два віконця
Самі закриваються,
А зі сходом сонця
Самі відкриваються.
(Очі)

* * *
Не сіють, не саджають,
А самі виростають.
(Волосся)

* * *
Не у маленьких – у дорослих,
Розташовані під носом,
Дуже часто мені мій дядько
Дозволяє їх погладити.
(Вуса)

* * *
Не годинник, а цокає. (Серце)

* * *
Ні на міру, ні на вагу,
Але у всіх людей він є.
(Мозок)

* * *
Ношу їх багато років,
А рахунку їм не знаю.
(Волосся)

* * *
Один говорить,
Двоє дивляться,
Двоє слухають.
(Рот, Очі, Вуха)

* * *
П’ять братів –
Роками рівні, ростом різні.
(Пальці)

* * *
Розпустилася квітка,
Пелюстка на пелюстці,
Без стебла і без кореня
Росте на схилі.
(Вухо)

* * *
Розсипалися піщинки
На щічках у Маринки.
(Веснянки)

* * *
Твої помічники – поглянь –
Десяток дружних братиків,
Як славно жити, коли вони
Роботи не бояться.
(Пальці)

* * *
Тридцять два молотять,
Один повертає.
(Зуби і язик)

* * *
У двох матерів по п’ять синів,
Але кличуть всіх однаково.
(Пальці)

* * *
У тридцяти двох воїнів один командир. (Зуби і язик)

* * *
Цілий ліс на голову заліз. (Волосся)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Скласти сенкан до теми уроку «Дихання»

Сторінка учителя зарубіжної літератури Іллінецького НВК "ЗОШ І-ІІІ  ст.-гімназія №2" Кримської В.І.

Дихання

 

_________________________________

 

________________________________

 

_________________________________

 

___________________________________

 

docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
3453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку