Бінарний урок «Хімія в білому халаті»

Про матеріал
Узагальнити знання з біології та хімії; показати зв'язок наук під час вивчення тем «Кров. Кровообіг, Розчини. Електролітична дисоціація»; розкрити необхідність застосування знань з різних наук у підході до будь-якої теми; розвивати увагу, пам'ять.
Перегляд файлу

Бінарний урок «Хімія в білому халаті»

Мета уроку:  узагальнити знання з біології та хімії; показати зв'язок наук під час вивчення тем «Кров. Кровообіг, Розчини. Електролітична дисоціація»; розкрити необхідність застосування знань з різних наук у підході до будь-якої теми; розвивати увагу, пам'ять.

Обладнання : таблиці, манометр, штатив, пробірки з кров’ю людини, бинт, лоток з ліками, які регулюють тиск, джгут.

Базові поняття та терміни внутрішнє середовище організму, еритроцити, тромбоцити, лейкоцити, зсідання крові, групи крові, артеріальний тиск.

Тип уроку: Бінарний урок

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, розуміння місця біології в системі природничих наук, здатність до пошуку та засвоєння нових знань, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

ХІД УРОКУ

(На дошці зверху записана тема уроку, а збоку – «Журнал студентської практики»)

План практики

  1. Склад та функції крові. Електроліти та неелектроліти. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів.
  2. Рух крові по колах кровообігу. Будова серця.
  3. Визначення тиску і пульсу.
  4. Швидкість руху крові.
  5. Перша допомога в разі кровотеч.
  6. Гігієна серцево-судинної системи.

Учитель прикріплює на дошку надпис – «Терапевтичне відділення», збоку дошки – таблиці, на кафедрі – роздавальний матеріал, на партах – картки із завданнями.

І. Повідомлення цілей і завдань уроку.

Тихо звучить пісня «Люди в білих халатах»

Учитель біології. Сьогодні на уроці ми повторимо теми «Кров. Кровообіг. Електролітична дисоціація». Наша мета – не тільки узагальнити ваші знання з цих важливих темах з курсу хімії та біології, але й показати можливості використання знань з хімії та фізики під час вивчення курсу біології. Діти, запишіть тему уроку.

Нам хотілося б провести незвичайний урок, урок рольової гри. Ми пропонуємо – вам ролі наших колег – студентів медиків. Одягніть, будь ласка, білі халати. А ми з ……(Називає ім’я та по батькові вчителя хімії)…будемо керувати вашою практикою.

Учителі одягають білі халати.

ІІ. Основна частина уроку

Учитель хімії. А зараз дозвольте представитись. (Називає себе.) Завідуюча терапевтичним відділенням лікарні й відповідальна за вашу практику. (Називає вчителя біології)Завідуюча лабораторії, консультант.

Перед тим як приступити до практики, працюючи з людьми, повторимо теоретичні основи. Запишіть у зошиті тему і план нашої роботи.

Коли ви вивчали кров, у деяких колег були труднощі з лабораторним аналізом і вони твердо знали рівняння дисоціації речовин. Давайте запросимо до дошки трьох учнів, які запишуть рівняння дисоціації:

  1. HCl; Na3PO4; KNO3;  FeCl3;  Al (OH)3;
  2. Na2CO3;  CaCl2;  NaCl;  Mg(OH)2;  HNO3;
  3.  KCl;   AgCl;   Mg(NO3)2;  AlCl3;   NaOH;

- Чи можна вважати кров електролітом? (відповідь учнів)

- Чи можна вважати кров розчином?

red blood cells crop 1

 

Учитель біології:

- В житті людини бувають різні життєві ситуації, коли їм буває необхідна кров.

- Давайте з’ясуємо деякі питання:

  1. Що таке кров? (Кров рідка сполучна тканина, що разом з тканинною рідиною і лімфою утворює середовище організму.)
  2. Який склад крові? (Кров складається з рідкої частини - плазми і клітин крові-формених елементів: еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів.)(тромбоцити - кров’яні пластинки)
  3. Який склад має плазма? (Плазма крові містить 90-92% води і 8-10% сухої речовини. Сухий залишок складається з органічних сполук і мінеральних речовин)
  4. Які неорганічні речовини містяться в плазмі?  (До мінеральних речовин належать катіони металів (Na+, K+, Ca2+, Mg2+) і неорганічні аніони (Сl-, PO43-, SO42--) Вони відіграють важливу роль у підтримці осмотичного тиску крові)
  5. Які органічні речовини містяться в плазмі? (До органічних речовин плазми належать білки (7-8%), глюкоза (0,1%), ліпіди, органічні кислоти (молочна, амінокислоти)
  6. Які функції виконує плазма? (Плазма крові, проходячи через кровоносні капіляри, неперервно отримує і віддає різні речовини, але її склад залишається відносно стабільним.)

533724da07d3635278864d0cca2e1c67

 

  1. Назвіть формені елементи крові та їх функції. (Еритроцити, тромбоцити, лейкоцити)

(Еритроцити - основна функція - транспортна. Здійснює перенесення кисню і CO2)

(Лейкоцити - захисна функція (клітинний імунітет - захист організму від мікроорганізмів та речовин, які несуть генетичну чужорідну інформацію.)

(Тромбоцити - беруть участь у процесі зсідання крові)

Висновок: Всі дуже добре знають тему “Будова крові”. А зараз спробуємо виконати тести.

ТЕСТ. (таблиця)

Перевірка тесту

- Які результати отримали?

- Хто отримав всі правильні відповіді?

- Хто допустив помилки?

Молодці. Цей матеріал всі засвоїли добре.

- Я хочу трішки доповнити з рубрики “Це цікаво”

Якщо всі еритроцити однієї людини вложити поруч то отримали б стрічку, яка б 3 рази обгорнула по екватору земну кулю.

Учитель хімії:  Дуже важлива  транспортна функція крові. З їжі в кров проникають розчинені речовини, які складаються з йонів. Вам запропоновано виконати завдання на картках, а саме: дописати йонні рівняння реакцій і довести, що в результаті утворюються речовини, які можуть виводитись кров’ю з організму.

Запишіть рівняння реакції йонного обміну:

  1. K2SO4  + BaCl2  =
  2. CaCO3 + HCl =
  3. Na2CO3 + H2SO4 =
  4. HCl + KOH =
  5. NaOH + HNO3 =
  6. KCl + AgNO3 =

Відповідь учнів

Учитель хімії: Користуючись таблицею розчинності, визначте, які солі кальцію можуть знаходитися у плазмі крові для кращого її зсідання?

Відповідь учнів:

Учитель хімії: Слідуюча функція крові транспортна.

Учитель біології: Що таке гемоглобін?

- Гемоглобін - це особливий білок, який заповнює практично ввесь внутішньоклітинний простір еритроцита. Він складається з білкової частини та пігменту - гема, до структури якого входить ферум.

- За рахунок яких зв’язків зв’язується кисень з гемоглобіном? (Ковалентних)

Учитель хімії: Я трішки психолог і знаю, що одну й ту саму роботу юнаки і дівчата виконують з різною швидкістю. Пропоную завдання на швидкість. На столах лежать картки із завданням. Ви повинні виправити помилки в схемах будови серця та руху крові по колах кровообігу, якщо вони є.

- Будь ласка, хто перший дає відповідь.

Висновок: вчителя хімії.

Учитель біології: Колеги! Давайте згадаємо, за рахунок чого відбувається безперервний рух крові по судинах. (За рахунок тиску)

- Як утворюється тиск крові? (При виштовхуванні чергової порції крові із серця в аорту і в легеневу артерію утворюється високий тиск крові. По мірі віддалення від серця тиск зменьшується і найменьшим стає у венах.)

- Яким чином вимірюється тиск? (Манометром)

- Давайте спробуємо поміряти тиск. (Кожна група виконує роботу)

- Які результати ви отримали?

- Який тиск у здорових людей в стані спокою (120/80 мм. рт. ст.)

- Чи відповідають ваші показники нормі?

- Який цикл роботи серця відповідає “верхньому” тиску? (Систола)

- Який цикл роботи серця відповідає “нижньому” тиску? (Діастола)

- Які захворювання людини викликані змінами тиску? (Гіпотонія, гіпертонія)

(Гіпотонія-стійке пониження кров’яного тиску)

(Гіпертонія - стійке підвищення кров’яного тиску)

Учитель хімії: Які ж ми знаємо лікарські препарати і продукти харчування, що нормалізують тиск крові.

Учитель біології: А що ми знаємо про пульс? (Ритмічне коливання стінок артеріальних судин, яке викликане роботою серця - пульс)

- Де можна легко визначити пульс? (На артеріях, що лежать на кістці променевій, скроневій і т. д.)

-Спробуємо в групах визначити пульс?

-Який результат ви отримали.

- Про що говорить пульс? (Пульс дає інформацію про частоту, силу і ритм серцевих ударів) А також про стан судин.

- Як він може змінюватись?

  1. З віком: в 20 років - 50-60 ударів за хвилину. До 70 років нормально скорочується до 90-95 ударів за хвилину. У здорової людини серце скорочується 65-70 ударів за хвилину.
  2. В холодну погоду серце б’ється рідше, ніж в жару.
  3. При підвищеній температурі тіла пульс частіший, а також при фізичній роботі, м’язовому навантажені, нервовому збуджені.)

Ситуаційна задача:

Людина потрапила в аварію. Ви повинні швидко визначити, чи б’ється її серце. Що ви будете робити? (Кожна група шукає вірну відповідь) - Визначаємо пульс.

Учитель біології: Запишіть наступну тему нашої практики - “Швидкість руху крові”

- По яких судинах кров тече найшвидше? (артерії)

- По яких судинах кров тече найповільніше? Відповідь поясніть. (Вени)

- А що надає швидкості крові в судинах.  - різниця тиску в артеріях і венах.

Давайте розглянемо інші фізичні аспекти руху крові. З точки зору фізики, чим більший переріз судин, тим повільніший рух рідини в них.

Відомо, що капіляри в 50 разів тонші за людську волосину і попередній переріз усіх капілярів перевищує більш як у 500 разів діаметр аорти. Мала швидкість руху крові в капілярах забезпечує достатній час для обміну речовин між кров’ю і клітинами. Згідно із законами фізики, рідина рухається від ділянки з вищим тиском до ділянки з нижчим тиском.

Учитель біології: Ви знаєте, що дуже багато проблем виникає в разі втрати крові.

- Які бувають кровотечі?  (венозні, капілярні, артеріальні)

- Які з них найнебезпечніші? (артеріальні)

- Як по зовнішньому вигляду визначити вид кровотечі?

Учитель хімії: Якщо людина втратила багато крові, а в “банку крові” немає цієї групи, то спочатку можна поставити крапельницю з фізіологічним розчином. (учні виконують лабораторну роботу)

Давайте приготуємо по групах фізіологічний розчин. (Учням пропонується задача та приготування фізіологічного розчину)

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель біології: Підіб’ємо підсумок нашої практики.

Для запобігання серцево-судинним хворобам уникайте негативних емоцій, стримуйте себе, будьте дружелюбними.  Відсутність страху - запорука н тільки доброго настрою, а й здоров’я. Дотримуйтесь режиму, не вживайте надмірно жирної їжі, солей, цукру. Вживайте продукти харчуванням з достатнім умістом вітамінів, що збереже ваше серце і судини.

Оцінювання учнів.

Бережіть себе, бо найдорожче для людини - це здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Івах Катерина
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку