Бінарний урок «Хімія в білому халаті»
Мета уроку: узагальнити знання з біології та хімії; показати зв'язок наук під час вивчення тем «Кров. Кровообіг, Розчини. Електролітична дисоціація»; розкрити необхідність застосування знань з різних наук у підході до будь-якої теми; розвивати увагу, пам'ять.
Обладнання : таблиці, манометр, штатив, пробірки з кров’ю людини, бинт, лоток з ліками, які регулюють тиск, джгут.
Базові поняття та терміни внутрішнє середовище організму, еритроцити, тромбоцити, лейкоцити, зсідання крові, групи крові, артеріальний тиск.
Тип уроку: Бінарний урок
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, розуміння місця біології в системі природничих наук, здатність до пошуку та засвоєння нових знань, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
ХІД УРОКУ
(На дошці зверху записана тема уроку, а збоку – «Журнал студентської практики»)
План практики
Учитель прикріплює на дошку надпис – «Терапевтичне відділення», збоку дошки – таблиці, на кафедрі – роздавальний матеріал, на партах – картки із завданнями.
І. Повідомлення цілей і завдань уроку.
Тихо звучить пісня «Люди в білих халатах»
Учитель біології. Сьогодні на уроці ми повторимо теми «Кров. Кровообіг. Електролітична дисоціація». Наша мета – не тільки узагальнити ваші знання з цих важливих темах з курсу хімії та біології, але й показати можливості використання знань з хімії та фізики під час вивчення курсу біології. Діти, запишіть тему уроку.
Нам хотілося б провести незвичайний урок, урок рольової гри. Ми пропонуємо – вам ролі наших колег – студентів медиків. Одягніть, будь ласка, білі халати. А ми з ……(Називає ім’я та по батькові вчителя хімії)…будемо керувати вашою практикою.
Учителі одягають білі халати.
ІІ. Основна частина уроку
Учитель хімії. А зараз дозвольте представитись. (Називає себе.) Завідуюча терапевтичним відділенням лікарні й відповідальна за вашу практику. (Називає вчителя біології)Завідуюча лабораторії, консультант.
Перед тим як приступити до практики, працюючи з людьми, повторимо теоретичні основи. Запишіть у зошиті тему і план нашої роботи.
Коли ви вивчали кров, у деяких колег були труднощі з лабораторним аналізом і вони твердо знали рівняння дисоціації речовин. Давайте запросимо до дошки трьох учнів, які запишуть рівняння дисоціації:
- Чи можна вважати кров електролітом? (відповідь учнів)
- Чи можна вважати кров розчином?
Учитель біології:
- В житті людини бувають різні життєві ситуації, коли їм буває необхідна кров.
- Давайте з’ясуємо деякі питання:
(Еритроцити - основна функція - транспортна. Здійснює перенесення кисню і CO2)
(Лейкоцити - захисна функція (клітинний імунітет - захист організму від мікроорганізмів та речовин, які несуть генетичну чужорідну інформацію.)
(Тромбоцити - беруть участь у процесі зсідання крові)
Висновок: Всі дуже добре знають тему “Будова крові”. А зараз спробуємо виконати тести.
ТЕСТ. (таблиця)
Перевірка тесту
- Які результати отримали?
- Хто отримав всі правильні відповіді?
- Хто допустив помилки?
Молодці. Цей матеріал всі засвоїли добре.
- Я хочу трішки доповнити з рубрики “Це цікаво”
Якщо всі еритроцити однієї людини вложити поруч то отримали б стрічку, яка б 3 рази обгорнула по екватору земну кулю.
Учитель хімії: Дуже важлива транспортна функція крові. З їжі в кров проникають розчинені речовини, які складаються з йонів. Вам запропоновано виконати завдання на картках, а саме: дописати йонні рівняння реакцій і довести, що в результаті утворюються речовини, які можуть виводитись кров’ю з організму.
Запишіть рівняння реакції йонного обміну:
Відповідь учнів
Учитель хімії: Користуючись таблицею розчинності, визначте, які солі кальцію можуть знаходитися у плазмі крові для кращого її зсідання?
Відповідь учнів:
Учитель хімії: Слідуюча функція крові транспортна.
Учитель біології: Що таке гемоглобін?
- Гемоглобін - це особливий білок, який заповнює практично ввесь внутішньоклітинний простір еритроцита. Він складається з білкової частини та пігменту - гема, до структури якого входить ферум.
- За рахунок яких зв’язків зв’язується кисень з гемоглобіном? (Ковалентних)
Учитель хімії: Я трішки психолог і знаю, що одну й ту саму роботу юнаки і дівчата виконують з різною швидкістю. Пропоную завдання на швидкість. На столах лежать картки із завданням. Ви повинні виправити помилки в схемах будови серця та руху крові по колах кровообігу, якщо вони є.
- Будь ласка, хто перший дає відповідь.
Висновок: вчителя хімії.
Учитель біології: Колеги! Давайте згадаємо, за рахунок чого відбувається безперервний рух крові по судинах. (За рахунок тиску)
- Як утворюється тиск крові? (При виштовхуванні чергової порції крові із серця в аорту і в легеневу артерію утворюється високий тиск крові. По мірі віддалення від серця тиск зменьшується і найменьшим стає у венах.)
- Яким чином вимірюється тиск? (Манометром)
- Давайте спробуємо поміряти тиск. (Кожна група виконує роботу)
- Які результати ви отримали?
- Який тиск у здорових людей в стані спокою (120/80 мм. рт. ст.)
- Чи відповідають ваші показники нормі?
- Який цикл роботи серця відповідає “верхньому” тиску? (Систола)
- Який цикл роботи серця відповідає “нижньому” тиску? (Діастола)
- Які захворювання людини викликані змінами тиску? (Гіпотонія, гіпертонія)
(Гіпотонія-стійке пониження кров’яного тиску)
(Гіпертонія - стійке підвищення кров’яного тиску)
Учитель хімії: Які ж ми знаємо лікарські препарати і продукти харчування, що нормалізують тиск крові.
Учитель біології: А що ми знаємо про пульс? (Ритмічне коливання стінок артеріальних судин, яке викликане роботою серця - пульс)
- Де можна легко визначити пульс? (На артеріях, що лежать на кістці променевій, скроневій і т. д.)
-Спробуємо в групах визначити пульс?
-Який результат ви отримали.
- Про що говорить пульс? (Пульс дає інформацію про частоту, силу і ритм серцевих ударів) А також про стан судин.
- Як він може змінюватись?
Ситуаційна задача:
Людина потрапила в аварію. Ви повинні швидко визначити, чи б’ється її серце. Що ви будете робити? (Кожна група шукає вірну відповідь) - Визначаємо пульс.
Учитель біології: Запишіть наступну тему нашої практики - “Швидкість руху крові”
- По яких судинах кров тече найшвидше? (артерії)
- По яких судинах кров тече найповільніше? Відповідь поясніть. (Вени)
- А що надає швидкості крові в судинах. - різниця тиску в артеріях і венах.
Давайте розглянемо інші фізичні аспекти руху крові. З точки зору фізики, чим більший переріз судин, тим повільніший рух рідини в них.
Відомо, що капіляри в 50 разів тонші за людську волосину і попередній переріз усіх капілярів перевищує більш як у 500 разів діаметр аорти. Мала швидкість руху крові в капілярах забезпечує достатній час для обміну речовин між кров’ю і клітинами. Згідно із законами фізики, рідина рухається від ділянки з вищим тиском до ділянки з нижчим тиском.
Учитель біології: Ви знаєте, що дуже багато проблем виникає в разі втрати крові.
- Які бувають кровотечі? (венозні, капілярні, артеріальні)
- Які з них найнебезпечніші? (артеріальні)
- Як по зовнішньому вигляду визначити вид кровотечі?
Учитель хімії: Якщо людина втратила багато крові, а в “банку крові” немає цієї групи, то спочатку можна поставити крапельницю з фізіологічним розчином. (учні виконують лабораторну роботу)
Давайте приготуємо по групах фізіологічний розчин. (Учням пропонується задача та приготування фізіологічного розчину)
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Учитель біології: Підіб’ємо підсумок нашої практики.
Для запобігання серцево-судинним хворобам уникайте негативних емоцій, стримуйте себе, будьте дружелюбними. Відсутність страху - запорука н тільки доброго настрою, а й здоров’я. Дотримуйтесь режиму, не вживайте надмірно жирної їжі, солей, цукру. Вживайте продукти харчуванням з достатнім умістом вітамінів, що збереже ваше серце і судини.
Оцінювання учнів.
Бережіть себе, бо найдорожче для людини - це здоров’я.