Значення легкої атлетики для фізичного виховання школярів
Серед багатьох видів вправ, що сприяють фізичному розвитку учнів велика роль належить легкоатлетичним видам. Адже, різні види метань, бігу, стрибків, є складовою частиною більшості уроків фізичної культури. Відомо, що хороша легкоатлетична підготовка сприяє досягненню значних успіхів в різних видах спорту.
Багато легкоатлетичних рухів та вправ з дитинства супроводжують людину в повсякденному житті, і тому є одними із найбільш поширених у побуті та фізкультурних заняттях.
Деякі легкоатлетичні вправи є основою різних тестів і нормативів для оцінки фізичної підготовленості людини.
Заняття легкоатлетичними вправами мають значне оздоровче значення: вони добре впливають на розвиток всіх органів і систем організму людини. Ряд авторів стверджують, що з допомогою легкоатлетичних вправ, при умові їх регулярного виконання, повністю розв'язується задача гармонійного фізичного розвитку школярів всіх вікових груп .
Легка атлетика має велике значення як прикладний вид, також за її допомогою розвиваються основні фізичні якості: витривалість, сила, швидкість, спритність, гнучкість.
В процесі занять легкоатлетичними вправами набуваються уміння та навички швидкого переміщення у просторі, координації рухів, раціоналізації виконання різних фізичних вправ. Підлітки, що займаються легкою атлетикою, набувають спеціальні знання з техніки виконання фізичних вправ, основ організації занять, режиму особистої гігієни, харчування, праці.
Легка атлетика сприяє веденню здорового способу життя. Правильне проведення занять і змагань позитивно впливає на формування особистості людини, розвиток позитивних моральних якостей (волі, цілеспрямованості, наполегливості та ін.).
Легка атлетика в різних державних та галузевих стандартах, тестах, шкільній програмі займає досить значне місце.
В загальноосвітній школі протягом навчального року учні виконують комплекс тестових завдань для визначення рівня їх фізичних якостей (спритності, швидкості, витривалості, гнучкості, сили, швидкісно-силових ).
Під час вивчення легкої атлетики враховуються найсприятливіші вікові та анатомофізіологічні періоди розвитку організму школярів; розкривається значення занять фізичними вправами для здоров'я учнів; розвиваються основні фізичні якості та рухові здібності; формуються вміння і навички здорового способу життя, проведення активного відпочинку; формуються знання, вміння і навички дотримання особистої гігієни, загартування, запобігання травматизму, дотримання правил техніки безпеки.
Одночасно реалізуються навчальні, розвивальні, оздоровчі, пізнавальні та виховні цілі:
Навчальні цілі полягають у вивченні учнями рухливих і народних ігор легкоатлетичної спрямованості, окремих легкоатлетичних видів спорту, основ техніки виконання загальнорозвивальних, легкоатлетичних вправ, в отриманні відповідних знань.
Розвивальні та оздоровчі цілі полягають у розвитку в учнів основних фізичних якостей та рухових здібностей; умінь зняття втоми; в отриманні основ знань про фізичну культуру, власне здоров'я, рухову активність, яка є основою розвитку людського організму, його органів і систем; в отриманні знань про легку атлетику (різні види бігу, метань, стрибків).
Пізнавальні цілі полягають у розвитку і розширенні кругозору, елементарних уявлень учнів про фізичну культуру, спорт, основи здоров'я та здорового способу життя; в ознайомленні з визначними спортивними діячами, вченими, тренерами, спортсменами – легкоатлетами, їх виступами на Олімпійських іграх, чемпіонатах Європи, світу.
Виховні цілі полягають у вихованні в учнів інтересу і звички до занять легкоатлетичними та іншими фізичними вправами; цікавості до національних та олімпійських легкоатлетичних видів спорту; бережливого ставлення до власного здоров'я; формуванні стійких мотиваційних установок на здоровий спосіб життя як одну з основних умов зміцнення власного здоров'я; формуванні усвідомленої індивідуальної установки на необхідність розвивати свої фізичні якості та рухові здібності; вихованні морально-вольових і психологічних якостей особистості. Завданнями є: