Значення предмету "Трудове навчання" у початкових класах в освітньому процесі школи.

Про матеріал
Учні 1 - 4 класів ще далекі від вибору професії, але правильно поставлена серед них робота, має стати основною, на якій, надалі розвиватимуться професійні інтереси та наміри школярів у старших класах.
Перегляд файлу

Значення предмету "Трудове навчання" у початкових класах в освітньому процесі школи.

 

    Урок  праці в початкових класах,  як навчальний предмет, є частиною трудового навчання,  її начальним етапом.

     Діти знайомляться з найпростішими матеріалами – глиною, пластиліном, папером, картоном, текстилем, металізованою жерстю, інструментами для їх обробки.

     Передбачається повідомлення учням певних знань та формування деяких трудових умінь.

     Програма початкових класів виділяє кілька видів робіт: технічна праця, побутова праця, сільськогосподарська праця, основи художньої обробки різних матеріалів. Трудове навчання носить практичний та розвиваючий характер. Спеціальна увага приділяється вихованню культури праці.

   Завданнями, які ставляться перед учителем праці у спеціальній школі є: розвиток пізнавальних процесів школярів, розвиток словесної мови, формування життєвих понять та уявлень, трудових умінь та навиків.

   На цьому етапі у дітей формується працьовитість, виховується правильне ставлення до будь-якої праці, відношення до праці як до першої життєвої потреби, переконання, що лише за допомогою праці створюється все, що необхідно для життя та розвитку людини.

    Проте, на жаль, для реалізації перелічених та безлічі інших завдань відводиться дуже мало навчального часу – одна година на тиждень.

     Та провідними завданнями є: оволодіння учнями основ трудової культури, знаннями та привичками ретельно дотримуватися правил гігієни праці, техніки безпеки при роботі колючими та ріжучими інструментами, вміння економічно використовувати матеріали, зусилля та час.

     Рівень вимог до учнів кожного класу характеризується так: в I класі перед учнями ставиться  навчальне завдання – зробити конкретний виріб.  Демонструється зразок, проводиться аналіз деталей виробу та послідовності їх виготовлення, складається короткий план виконання трудових операцій  та назви деталей, види роботи з шаблонами, перші вправи в роботі з лінійкою.

   До кінця навчального року першокласники накопичують значний обсяг знань та умінь, опит застосування цих знань у створенні виробів з різних матеріалів за допомогою найпростіших ручних інструментів та власних трудових зусиль.

    Діти набувають опит обробки паперу, тканини, фольги, пластичних та природних матеріалів. Накопичують і перший емоціональний опит: відчувати радість від усвідомлення свого зростання як творців нових матеріальних речей та корисних виробів.

     У II класі діти навчаються самостійно застосовувати знання та опит при конструюванні більш складних виробів з вже знайомих матеріалів, спільно визначається порядок роботи. На цьому етапі учні можуть самостійно перерахувати та підготувати до роботи всі необхідні інструменти та пристрої, самостійно вибрати спосіб вирішення кожного приватного завдання.

      Вводиться новий інструмент – циркуль. Учні знайомляться з розміткою, застосуванням у виробах деталей круглої форми. На цьому етапі з'являється картон. Новим також є визначення конструкції дуже простих виробів за результатами обмірювання із застосуванням лінійки.

    У III класі підвищується тип конструкторсько-технічних завдань. До кінця року учні повинні вміти демонструвати технічні іграшки та моделі, давати пояснення по ходу демонстрації, називати окремі деталі конструкції.

    У IV класі учні вдосконалюють свої знання, вміння та навички, навчаються працювати за кресленням, виконувати необхідні розрахунки.

     На початковому етапі при навчанні виготовленню  моделей одночасно виховується інтерес до будь-якого виробу як конструкції, привичка обдумувати порядок виготовлення, виявляти увагу, прикладати зусилля, виховується наполегливість у подоланні труднощів, цілеспрямованість, культура праці. Велике виховне значення має оцінка результатів праці. 

      Це, свого роду професійна чи допрофесійна підготовка надалі є базою для більш усвідомленого підходу до вибору професії.

       Профорієнтаційна робота супроводжує трудове навчання, оскільки на основі практичних дій у школярів формуються трудові,  технічні вміння та навички.

     На  Праці в початкових класах здійснюється, з урахуванням дефіциту навчального часу,  профорієнтаційна робота, що передбачає загальне ознайомлення з працею дорослих, оскільки кожен вид праці, що міститься у програмі, має конкретний зв'язок із будь-якими професіями, виробництвом, галуззю народного господарства. Учні повинні, систематично, в доступній формі, цікаво і наочно, отримувати знання про професії певної галузі.

        Учні 1 - 4 класів ще далекі від вибору професії, але правильно поставлена ​​серед них робота, має стати основною, на якій, надалі розвиватимуться професійні інтереси та наміри школярів у старших класах.

        Є якості особистості, які необхідні та професійно важливі для всіх, без винятку професій, - це працелюбність, повага до людей праці всіх професій та спеціальностей, усвідомлення необхідності трудитися, уміння планувати та контролювати свою роботу, правильно організувати робоче місце, дотримуватися акуратності та точності в роботі, усидливості, наполегливості, уміння вибрати найбільш раціональний спосіб виконання завдання, економити матеріали та час тощо. Усі ці якості потрібно формувати вже з 1 класу.

       Важлива роль у професійній роботі відводиться позакласним заходам, заняттям у гуртку, групі за інтересами, де здійснюється виховання молодших школярів у праці, проведення профорієнтаційної роботи.

      Робота в гуртку по праці дуже цінна: діти працюють за власним бажанням, відповідно до інтересів, це приносить дитині багато радості, задоволення, сприяє розвитку індивідуальних здібностей,  виховує інтерес до праці, перетворює на життєву необхідність. 

      Отже, у молодшій ланці відбувається ознайомлення з видами професій, технікою роботи швейними та вимірювальними інструментами, оволодіння ручними швами, вміння читати креслення, що є основою для профілюючої підготовки до професії у старших класах.

     

      

      

     

   

    

   

 

 

     

    

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
2253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку