Знаходимо частину від цілого

Про матеріал
Відкритий урок математики на тему" Знаходимо частину від цілого", 3 клас, згідно стандартів НУШ.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Знаходження частини від цілого(слайд1)

Мета: формувати уявлення про дроби із чисельником 1.

Дидактична задача: удосконалювати обчислювальні навички табличного множення та ділення; актуалізувати спосіб практичного одержання частин, запису числа, що відповідає заштрихованій частині фігури; формувати вміння порівнювати частини цілого на основі наочності, виділяти частини відрізка і вимірювати їх довжину; ознайомити із правилом знаходження частини від цілого; закріпити правило знаходження частини від іменованого числа; формувати вміння розв’язувати прості задачі на знаходження части- ни від числа, розв’язувати прості та ускладнені рівняння; удосконалювати вміння замінювати просте іменоване число, подане в одиницях вимірювання довжини, простим, просте — складеним.

Розвивальна задача: розвивати наочно-образне мислення (під час виконання завдань № 2–4); формувати прийоми розумових дій аналізу, порівняння, узагальнення (в ході розв’язування завдання № 3); розвивати варіативне мислення під час роботи з «магічними» квадратами.

Хід уроку

I. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Які числа ви вивчаєте вже протягом кількох уроків? Чим цікаві дроби, які ви досліджуєте?( слайд 2)

Крім нуля і натуральних

Є ще числа ,,незвичайні’’!

Половина і третина,

Чверть години, півхвилини-

Все , що ділимо щоднини

На рівнесенькі частини

Записати маєм спробу ,

Тут нам допоможуть дроби.

 Сьогодні ми познайомимося з однією із практичних задач — знаходженням величини частини від цілого.

 

II.Актуалізація опорних знань та способів дії

  1. Усна лічба. Завдання №1(с.90)

Робота з роздатковим  матеріалом.( слайд 3)

Самостійне виконання завдання з роздатковим матеріалом. При виконанні завдання треба відновити ціле.

Актуалізація розуміння поняття дробу з чисельником 1.

2. Усне групове виконання завдання.

Зафарбуйте позначену частину дробу.

 

с

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що у нас було спільне?(слайд4)
  • В чому різниця?
  • Де ми записували число , яке вказувало на скільки частин було поділене ціле?
  • Покажіть найбільшу одну частину. Який це дріб ?
  • Покажіть, яка одна частина найменша. Прочитайте цей дріб.
  • Що ви помітили?
  • Як змінюється величина однієї частини від збільшення кількості рівних частин у цілому?

4. Математичний диктант.(слайд 5)

1) Ціле розділили на 6 рівних частин і взяли одну таку частину. Запишіть відповідний дріб.

2) Запишіть знаменник дробу 1 .

3) Скільки дванадцятих частин у цілому?

4) У скільки разів десята частина менша за ціле?

5) У скільки разів ціле більше від двадцять п’ятої частини?

6) Яку частину центнера становить 1 кг?

7) Яку частину сантиметра становить 1 мм?

8) Яку частину 1 дм становить 1 мм?

9) Яку частину доби становить 1 година?

10) Яку частину метра становить 1 см; 1 дм?

11) Яку частину години становить 1 хвилина?

12) Яку частину хвилини становить 1 с?(слайд6)

 

III. Формування нових знань та способів  дії ознайомлення з правилом знаходження частини від числа

1. Усне колективне виконання завдання №2.(с.90)

Розглядаємо  відповідні схеми до задач. Прокоментуйте їх.(слайд 7)

1) Кавун розрізали навпіл. Однією такою частиною кавуна пригостили сусідів. Яку частину кавуна отримали сусіди?

2) Кавун, масою в 6 кг розрізали навпіл. Однією  частиною кавуна пригостили сусідів. Скільки кілограмів кавуна отримали сусіди?

Як одержати половину? Чому дорівнює маса цілого кавуна? Як одержати половину від 6 кг?

 

 

 

2. Виконання практичного завдання. Групова робота.

(Під час виконання практичного завдання учні мають змогу пересвідчитися в іс­ тинності виведеного правила.)

 

Кожен учень отримує по 3 смужки паперу довжиною 24 см, а також ½, ¼, 1/8,

 частини цієї смужки. Учні вимірюють лінійкою довжини отриманих частин. Дані заносять у таблицю:

 

Довжина цілої смужки (см)

На скільки рівних частин ділили цілу смужку

Довжина однієї частини (см)

24

2

12

24

4

6

24

8

3

 

 

 Учні досліджують дані таблиці і визначають, якою арифметичною дією можна дізнатися про величину частини від цілого, потім роблять перевірку свого припущення і формулюють правило.

Первинне закріплення правила знаходження частини від цілого

5.Колективне виконання завдання № 3(с.90)

Закріплення правила знаходження частини від цілого.

Колективне виконання завдання (всі записи виконуються лише на дошці) .

Знайдіть величину частини від цілого. Що є цілим? Яку частину треба знайти? Що означає знаменник дробу; чисельник дробу? Як знайти частину від цілого?

 -1/5 від 40;                                    -1/3 від 24;

- 1/6 від 18 л;                                 -1/7 від 49;

- 1/9 від 36;                                    -1/4 від 28 кг;

-1/3 від 15хв;                                 - ½ від 18 г.

 

Формування вміння застосовувати правило знаходження частини від цілого під час розв’язування сюжетних математичних задач

3. Усне колективне виконання завдання (всі записи виконуються лише на дошці).

1)  Виконання завдання с.91 № 4 (слайд8)

  Доповніть схему та короткий запис задачі. Розв’яжіть задачу.

Бабуся приготувала 9 л яблучного соку. Третину соку випили онуки. Скільки літрів соку випили онуки?

У цій задачі весь сік, що приготувала бабуся,— це ціле; ціле позначаємо одиницею.

Пишемо 1 — 9 л. Щоб показати третину, треба цілий відрізок розділити на три рівних частини і виокремити одну з них. У цілому три третини. В цій задачі, щоб відповісти на запитання, ми маємо знати третину від 9 л. Біля дробу ставимо знак запитання. Аналогічно доповнюємо схематичний короткий запис. Пояснюємо числа задачі: 9 л — це величина цілого. 1/3—              це частина соку, яку випили онуки. Шукане — величина третини від  9  л.  Пригадуємо правило знаходження частини від  цілого  і розв’язуємо задачу.

2)Виконання завдання с.91 №5(слайд 9)

Що треба знайти в задачі? Яке правило слід застосувати для її розв’язання?

а) Батько зібрав 12 кг персиків і четверту частину зібраних персиків він віддав дітям. Скільки кілограмів персиків отримали діти?

б) Дев’яту частину садової доріжки завдовжки 36 м вимостили плиткою. Скільки метрів доріжки вимостили плиткою?

У кожній задачі треба знайти частину від цілого числа. Учні пригадують відповідне правило.

3)Колективна робота  виконання завдання с.91№6 (слайд 10).

Після того як електромонтер від котушки дроту відрізав спочатку 18 м, а потім у 6 разів менше, у котушці залишилося ще 27 м дроту. Скільки метрів дроту було в котушці спочатку?

Читаємо задачу . Складаємо короткий запис до задачі.

-Що відоме в задачі?

- Що треба знайти ?

- На скільки дій задача?

- Про що дізнаємося при виконанні першої дії?

- Про що дізнаємося виконуючи другу дію?

- Якою буде третя дія?

4)Розвиток логічного мислення учнів.

10. Складіть «магічний» квадрат так, щоб «магічна» сума дорівнювала 27 (слайд11)

12

 

8

 

9

 

 

 

6

Перевірка(слайд12).

V. Пояснення завдань домашньої роботи

Домашнє завдання. П.с.91,зав.7

 Склади і розв’яжи рівняння для знаходження невідомого числа.

1) До невідомого числа додали частку чисел 64 і 8 і одержали число, що дорівнює добутку 6 і 7.

2) Добуток 5 і 6 зменшили на невідоме число й одержали суму чисел 18 і 7.

3) Невідоме число зменшили у 5 разів і одержали добуток, перший множник якого подано часткою чисел 18 і 9, а другий дорівнює 1.

VI.Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Про що ви дізнались сьогодні на уроці ? Як у математиці позначають ціле? Як знайти частину від цілого? За якими словами­ознаками можна здогадатись, що треба знайти частину від цілого? (Частина від цілого; слово­ознака «від».)

Розкажіть про власні успіхи у засвоєнні правила знаходження частини від числа.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Горобец Елена
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 січня 2021
Переглядів
3293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку