Виховна година на тему:
«Безпека на дорозі – безпека підростаючого покоління»
Тема: Безпека на дорозі – безпека підростаючого покоління.
Мета: добитись засвоєння учнями безпеки поведінки та вимог безпеки дорожнього руху; виробити в учнів культуру управління ТЗ. Розширити знання про причини небезпечних ситуацій на дорогах, поглибити знання учнів з правил дорожнього руху. Закріпити знання учнів про правила дорожнього руху зі сторони пішохода, а також зі сторони водія. Поглибити та закріпити знання про безпеку руху велосипедиста, як основного виду транспорту підлітків. Зберегти знання про дорожні знаки; продовжити формування уяви учнів про безпеку дорожнього руху під час пересування по вулицям та дорогам; Закріпити навички виконання основних правил руху з метою попередження травматизму.
Розвивати творче мислення, уяву, пам'ять, вміння поводитися в екстремальних ситуаціях; виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов’язків пішоходів та пасажирів, бажання краще знати правила та суворо їх дотримуватися.
Обладнання: плакат «Дорожні знаки», малюнки «Проблемні ситуації», пам’ятки для учнів.
Хід заняття
Слово вчителя
Відомо, що найдорожчий скарб людини — це її власне життя і здоров’я. Незнання або невміння дотримуватися певних Правил поведінки, необережність часто призводять до втрати не тільки здоров’я, а й навіть життя. Таке трапляється з різних причин, але особливо тоді, коли людина потрапляє на вулицю і не дотримується її законів.
Дорожній рух — процес руху по дорогах транспортних засобів та учасників дорожнього руху, сукупність суспільних відносин, що виникають у процесі переміщення людей і вантажів за допомогою транспортних засобів або без таких у межах дороги. Учасниками дорожнього руху є особи, які використовують автомобільні дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та перевезення вантажів за допомогою транспортних засобів.
Сьогодні ми будемо говорити про безпеку на дорозі. Але спочатку зупинимось на кричущих фактах травматизму і смертності на наших дорогах. Сьогодні ситуація на дорогах настільки критична і загрозлива для суспільства ,що Всесвітня організація з охорони здоров’я в 2011 році вимушена була звернутись до Генеральної Асамблеї ООН про застосування не тільки тижня, місячника чи року дій безпеки дорожнього руху. Офіційне відкриття «Десятиліття» відбулось 11 травня 2011 року. «Десятиліття» засноване на 5 опорних питаннях:
Тому на сьогоднішньому занятті у вас буде можливість не тільки отримати нові знання та корисну інформацію, повторити правила поведінки на вулицях і дорогах, а й позмагатися на кращого знавця з правил дорожнього руху.
Які ж є основні причинами дорожньо-транспортних пригод за участю пішоходів :
– перехід дороги у невстановленому місці;
– несподіваний вихід на проїзну частину;
– перехід проїзної частини у нетверезому стані
Окрім цього, пішоходи нерідко переходять дорогу, ігноруючи сигнали світлофора чи регулювальника та, як наслідок, потрапляють під колеса авто.
Пішохід зобов’язаний дотримуватись правил дорожнього руху на рівні з іншими його учасниками. Останнім часом це правило є надто актуальним, адже недотримання пішоходами своїх обов’язків як учасника дорожнього руху є причиною значної кількості ДТП на дорогах України. Більше того – пішохід зобов’язаний пам’ятати, що порушення ним правил дорожнього руху є адміністративним правопорушенням та тягне за собою передбачену законом відповідальність.
«10 заповідей пішохода»:
Ну і якщо існують «заповіді пішохода», то повинне існувати й покарання за порушення таких. Відповідно до ч.1 ст.127 Кодексу України про адміністративні правопорушення непокора пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху тягнуть за собою попередження або накладення штрафу в розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Озирнувшись довкола, побачиш велосипедистів скрізь. Дехто їде дорогою, дехто — узбіччям, а хтось — просто тротуаром. Складається враження, що їхати можна, де заманеться. Та насправді це не так. Правилами дорожнього руху встановлено спеціальні правила для велосипедистів. Однак знають їх, на жаль, не всі. Перевіримо, чи знаєш їх ти. Як ти гадаєш, ким вважають велосипедиста: водієм чи пішоходом?
Правила дорожнього руху визначають велосипедиста як водія транспортного засобу, та ще й такого, що ускладнює процес руху, оскільки їде повільніше, ніж автомобілі. Отже, якщо велосипедист — водій, а не пішохід, то чи порушують правила велосипедисти, що їздять тротуарами?
Ти вже знаєш, що дітям до 14 років заборонено їздити на велосипедах проїзною частиною дороги. Що ж робити тим, хто не досяг цього віку? Слід кататися на спеціально відведених для цього доріжках і майданчиках. На жаль, їх у містах і селах України дуже мало. Є села, де велосипед — чи не єдиний вид транспорту, яким підлітки можуть дістатися до школи або магазину, їхати доводиться переважно узбіччям.
Завжди слід пам’ятати, що твій персональний транспорт має два колеса. Він може впасти на слизькій дорозі, під час наїзду на перешкоду. Стійкість ще менша, якщо на велосипеді вантаж. Загалом на велосипеді можна перевозити не більш як 20—30 кг вантажу. На ділянках дороги, де їхати або вести навантажений велосипед важко чи небезпечно, вантаж переносять вручну. Існує два способи перевезення вантажу.
Перший — на багажнику, який кріпиться на рамі. На ньому можна закріпити туристський рюкзак. Перевозити у такий спосіб досить незручно, однак рюкзак можна взяти на спину і долати складні ділянки дороги.
Другий — використання велорюкзаків. Виготовляють їх з брезенту або іншого міцного матеріалу. Вони кріпляться до багажника, не перешкоджають виконувати маневри, тому популярні серед вело-туристів та рибалок.
У велосипедистів існують не тільки правила дорожнього руху, а ще й маневри.
Перед виконанням маневру велосипедист повинен переконатися, що поблизу немає автомобілів, і попередити про маневр інших учасників дорожнього руху. Водії автомобілів роблять це за допомогою сигнальних вогнів. А велосипедист?
Згідно з Правилами дорожнього руху він подає сигнали маневру рукою.
Подавати сигнал повороту рукою треба за 50 м до місця виконання маневру, а закінчити можна безпосередньо перед його виконанням. Попереджувальний сигнал не надає велосипедисту переваг у русі й не звільняє його від необхідності уважно стежити за дорожньою ситуацією.
Повороти ліворуч і розвороти на дорозі для велосипедиста заборонені. Якщо йому треба повернути ліворуч або розвернутись у зворотний напрямок, він повинен доїхати до перехрестя чи пішохідного переходу, зійти з велосипеда і перевести його на інший бік дороги.
Слід пам’ятати, велосипедист є водієм транспортного засобу.
Кожні шість годин у світі трапляється ДТП за участю велосипедиста.
Велосипед — нестійкий транспорт і тому має обмежені можливості для перевезення пасажирів та вантажу.
Повертати ліворуч і розвертатися на велосипеді заборонено. Щоб виконати ці маневри, велосипедист повинен зійти з велосипеда, перетнути дорогу як пішохід в установленому для цього місці, а відтак продовжити рух.
Про призначення дорожніх знаків ми говоримо постійно, і саме вони несуть колосально велике значення для водіїв.
На своєму шляху у школу, магазин, театр, на стадіон — всюди ви зустрічаєте дорожні знаки. Вони пофарбовані у яскраві кольори і видні здалеку. Багато з них вам добре відома.
Дорожні знаки виконують ту ж службу, що й світлофори, лінії розмітки проїзної частини вулиць і доріг. Вони допомагають регулювати і організовувати рух потоків машин і людей.
3наки полегшують роботу водіїв, допомагають їм і пішоходам правильно орієнтуватися у складній обстановці дорожнього руху.
Водії добре знають значення дорожніх знаків і вміло ними користуються. Основні знаки також повинні добре знати велосипедисти і пішоходи.
Дорожні знаки класифікують на сім основних груп. Вони розрізняються як за формою, так і за кольором.
Знаки першої групи — попереджувальні: вони попереджають водіїв і пішоходів про можливу небезпеку. їх встановлюють на певній відстані від місця небезпеки так, щоб вони були добре видні. Форма більшості знаків — трикутник білого кольору з червоним обводом.
Знаки другої групи — знаки пріоритету: вони встановлюють черговість проїзду перехресть, а також вузьких ділянок вулиць.
Знаки третьої групи забороняють будь-які дії водіїв і пішоходів, тому їх називають заборонними. Вони мають форму кола білого кольору з червоним обводом. Але бувають також ці знаки, пофарбовані у червоний чи блакитний колір.
У четверту групу входять наказові знаки. Вони наказують водіям рухатися у певному напрямку, виконувати ті чи інші накази, подані на них. Ці знаки круглі, блакитного кольору.
Тож будьте уважні і обережні!
Дотримання правил дорожнього руху –
це запорука збереження вашого життя і здоров’я.
Підсумок виховної години:
1