План
відкритого уроку з виробничого
навчання
Професія: 7231 Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів
Тема програми: Розбирання та збирання механізмів керування
Тема уроку: «Розбирання та збирання рульового керування»
Місце проведення: навчально-виробнича майстерня №104
Група АС-25-18
Майстер виробничого навчання: Семененко М.В.
м. Вінниця – 2019
Тема програми: Розбирання та збирання механізмів керування
Тема уроку: «Розбирання та збирання рульового керування»
Дата проведення: 20.12.2019
Мета:
- навчити учнів дотримуватися технологічного процесу при розбиранні та збиранні рульового керування, правил охорони праці та безпеки життєдіяльності, формувати прийоми, уміння, навички розбирання та збирання рульового керування;
- розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, самостійність, навички професійної діяльності;
- сприяти вихованню дисциплінованості, відповідальності за кінцевий результат праці, формувати комунікативні якості, ініціативність, уміння самостійно оцінювати досягнуті результати, повагу до професії, бережливе ставлення до інструменту, обладнання.
Методична мета: Формування професійної компетентності учнів через виконання виробничих завдань.
Тип уроку: Урок формування складних умінь.
Вид уроку: Урок виконання практичних вправ.
Методи проведення уроку:
Дидактичне забезпечення уроку:
1. Інструкційно-технологічні картки з теми «Розбирання та збирання рульового керування автомобіля ВАЗ - 2106»;
2. Тестові завдання для перевірки базових знань учнів із теми «Рульове керування».
3. Плакати, відеоматеріали, електронний засіб навчального призначення «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів».
Матеріально-технічне забезпечення уроку:
1. Автомобіль ВАЗ-2106;
2. Макет рульового керування автомобіля ВАЗ-2106;
3. Макети рульових механізмів;
3. Слюсарний інструмент та обладнання;
Засоби інформаційно-комунікаційних технологій забезпечення уроку:
1. Персональний комп’ютер;
2. Телевізор;
3. Презентер.
Програмні засоби:
1. Презентація Microsoft Office Power Point;
2. Відеоматеріали YouTube;
3. Електронний засіб навчального призначення «Слюсар з ремонту автомобілів 2, 3, 4-го розряду»
Міжпредметні зв’язки:
1. Спеціальна технологія;
2. Матеріалознавство;
3. Охорона праці;
4. Технічне креслення;
5. Фізика.
Список літератури:
1. Автотранспортні засоби категорій «В» і «С»: навч. посіб. / Я.Ю. Білоконь, С.О. Войцехівський, А.І. Окоча, В.М. Горкун, В.В. Новицький, О.А. Тимовський; За ред. Я.Ю. Білоконя. – К.: Арій, 2009. – 352 с.: іл. – Бібліогр.
2. Кисликов В.Ф., Лущик В.В. Будова й експлуатація автомобілів: Підручник. – 6-те вид. – К.: Либідь, 2006. – 400 с.
3. Коваленко В.М. Діагностика і технологія ремонту автомобілів: підручник / В.М. Коваленко, В.К. Щуріхін. – Київ: Літера ЛТД, 2017. – 224 с.
Хід уроку
І. Організаційна частина
- перевірка наявності учнів;
- перевірка готовності учнів до уроку;
- інструктаж з ОП та БЖД.
ІІ. Вступний інструктаж
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Усе почалося з того, що я озирнувся і, не побачивши автомобіль своєї мрії,
вирішив сконструювати його сам.
Фердинанд Порше
Якщо зазирнути до Правил дорожнього руху і знайти перелік несправностей, при яких забороняється подальший рух автомобіля (п. 2.3.а. та п 31.4), то на першому місці стоїть непрацездатна гальмівна система, а рульове керування - тільки на другому. Об'єктивно це неправильно, при певних навичках водіння автомобіля в екстреній ситуації, можна зупинитися і без гальм. А от коли відмовляє рульове керування, то наслідки будуть набагато гіршими.
Щоб цей жах не стався з нами наяву, необхідно пам'ятати про серйозність наслідків несправностей рульового керування і прислухатися до своїх відчуттів під час руху автомобіля. Звуки й вібрації зазвичай підказують місце розташування «хворого» органу автомобіля. І якщо з'явилася підозра на несправність в рульовому керуванні, то слід негайно, самостійно або за допомогою фахівця, знайти цю несправність і усунути її.
3. Актуалізація опорних знань, вмінь, навичок учнів.
Значення ремонту рульового механізму для відпрацювання навиків демонтажно-монтажних робіт, розбирання та збирання для майбутнього слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів дуже важливе. Необхідно пам’ятати, що кожна деталь має свої особливості при демонтажі й монтажі. Від правильності цих операцій залежить надійність автомобіля і безпека його експлуатації, а отже, й життя водія. Сьогодні ми ознайомимося із послідовністю виконання демонтажу, розбирання і складання та монтажу рульового керування. Послідовність дій цих операцій відображено в інструкційно-технологічній картці.
4. Фронтальне опитування учнів.
Повторення попередньо вивченого матеріалу на уроках «Спеціальної технології»
- призначення рульового керування;
- призначення рульового механізму;
- призначення рульового приводу;
- що таке рульова трапеція та які її елементи;
- типи рульових механізмів;
- будова рульового механізму типу черв’як-ролик.
5. Охорона праці та безпека життєдіяльності в навчальній майстерні та на підприємстві.
Учні використовують обладнання, інструмент і спецодяг відповідно до теми заняття і виду роботи. |
На робочих місцях мають забезпечуватися безпечні умови для проведення робіт; обладнання, інструмент та прилади мають відповідати характеру виконуваної роботи. |
Забороняється користуватися несправним чи зламаним інструментом! |
Робоче місце завжди тримати в порядку та чистоті. |
Зняті з автомобіля вузли і деталі складаємо на столи так, щоб не заважали подальшій роботі. |
Злив та розлите паливо або оливу слід негайно прибрати, використовуючи пісок чи тирсу. |
Вимоги безпеки після закінчення роботи Забороняється: 1. Мити руки у мастилі, паливі ганчіркою, забрудненою ошурками і стружкою. 2. Використані матеріали слід складати у спеціальну тару. 3. Прибрати робоче місце. |
Забороняється користуватися несправним та пошкодженим електроінстументом! |
При спеціальних роботах використовувати засоби індивідуального захисту! |
При пожежі звонити 101 |
Протипожежний захист Займання треба гасити за допомогою вогнегасників, піском або струменем розпиленої води. |
Чітко виконувати вказівки і зауваження майстра! |
- Демонстрація відеоролику №3 «Розбирання та збирання рульового приводу автомобіля ВАЗ-2106»
- Демонстрація відеоролику №4 «Розбирання та збирання рульового механізму автомобіля ВАЗ-2106»
6. Показ нових прийомів трудової діяльності, пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці.
(майстер демонструє нові прийомів трудової діяльності, пояснює характер і послідовність роботи учнів)
Вимоги при виконанні робіт
1. Дотримання правил ТБ.
2. Організація робочого місця.
3. Дотримання правил технологічної послідовності монтажно-демонтажних робіт.
Недопустимі недоліки
1. Недотримання правил ТБ.
2. Зміна технологічної послідовності виконання робіт.
ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
«Розбирання та збирання рульового керування автомобіля ВАЗ-2106»
Рис. Будова рульового керування:
1 - бічна тяга;
2 - сошка;
3 - середня тяга;
4 - маятниковий важіль;
5 - регулювальна муфта;
6 - нижній кульовий шарнір передньої підвіски;
7 - правий поворотний кулак;
8 - верхній кульовий шарнір передньої підвіски;
9 - правий важіль поворотного кулака;
10 - кронштейн маятникового важеля;
11 - правий лонжерон кузова;
12 - пробка маслозливного отвору;
13 - картер рульового механізму;
14 - вал рульового керування;
15 - облицювальний кожух валу рульового керування;
16 - рульове колесо;
17 - труба верхньої опори валу рульового керування;
18 - кронштейн валу рульового керування;
19 - лівий лонжерон кузова;
20 - стяжні хомути регулювальної муфти;
21 - лівий поворотний кулак
ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ РОБІТ:
1. Від'єднуємо мінусову клему акумуляторної батареї, щоб при роботі з рульовим колесом випадково не ввімкнути звуковий сигнал.
2 . Торцевим ключем №24 відвертаємо гайку кріплення керма.
3. Знімаємо рульове колесо.
4. Рульове колесо встановлюється на вал тільки в одному положенні. На верхній шліцьовій частині рульового валу є здвоєні виступи, а в шліцьовому отворі маточини рульового колеса - подвоєний паз.
5. Знизу автомобіля торцевим ключем №13 відвертаємо болт для стягнення муфти на нижньому кінці рульового валу.
6. У салоні під педальним вузлом відгинаємо килимок і теплоізоляцію, хрестоподібною викруткою відвертаємо три гвинта-саморізи кріплення ущільнення рульового валу.
7. Зрушуємо його вгору по валу.
8. Торцевим ключем №10 відвертаємо два зрізних болта кріплення кронштейна рульового валу.
9. Якщо у болтів зірвані головки під ключ, то зубилом послаблюємо затягування.
10. Торцевим ключем №10 відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна керма.
11. Знімаємо його разом з рульовим валом.
12. Ключем №10 послаблюємо затягування муфти і, повернувши ключ запалення в положення «0» або «I» (щоб відключити блокування валу), виймаємо вал з кронштейна.
13. На валу профрезеровано паз для запірного стержня протиугінного пристрою.
14. Конструкція кронштейна дозволяє компенсувати неспіввісність валу черв'яка і рульового валу у вертикальній площині.
15. Шліцьове з'єднання валу рульового управління має здвоєні западини
16. На валу черв'яка є здвоєні виступи.
17. Двома ключами №17 відвертаємо три гайки кріплення рульового механізму на лівому лонжероні кузова.
18. Виймаємо рульовий механізм вниз разом з болтами кріплення і регулювальними шайбами.
19. Ключем №30 відвертаємо гайку кріплення сошки.
20. Спеціальним знімачем стягуємо сошку з валу.
21. Ставимо вал сошки в дерев'яний брусок. Важким молотком (кувалдою) тиснемо вниз на один упор сошки, а по другому різко б'ємо іншим молотком.
22. Сошка встановлюється на вал тільки в одному положенні: у її шліцьовому з'єднанні є здвоєні западини, а на валу - здвоєні виступи.
Інструкційно-технологічна картка
«Розбирання та збирання рульового керування автомобіля ВАЗ-2106»
№ п/п |
Назва операції |
Робочий інструмент |
Зображення |
1 |
Від'єднуємо мінусову клему акумуляторної батареї, щоб при роботі з рульовим колесом випадково не включити звуковий сигнал. |
Ключ 8 Викрутка
|
|
2 |
Торцевим ключем «на відвертаємо гайку кріплення керма. |
Ключ 24 |
|
3 |
Знімаємо рульове колесо |
|
|
4 |
Рульове колесо встановлюється на вал тільки в одному положенні. На верхній шліцьовій частині рульового валу є здвоєні виступи, а в шліцьовому отворі маточини рульового колеса - подвоєний паз. |
Викрутка |
|
5 |
Знизу автомобіля торцевим ключем відвертаємо болт для стягнення муфти на нижньому кінці рульового валу. |
Ключ 13 |
|
6 |
У салоні під педальним вузлом відгинаємо килимок і теплоізоляцію, хрестоподібною викруткою відвертаємо три гвинта-саморіза кріплення ущільнення рульового валу. |
Викрутка |
|
7 |
Зрушуємо його вгору по валу. |
|
|
8 |
Торцевим ключем відвертаємо два зрізних болта кріплення кронштейна рульового валу. |
Ключ 10 |
|
9 |
Якщо у болтів зірвані головки під ключ, то зубилом послаблюємо затягування. |
Молоток, пробой з м’якої сталі. |
|
10 |
Торцевим ключем відвертаємо дві гайки кріплення кронштейна керма. |
Ключ 10 |
|
11 |
Знімаємо його разом з рульовим валом. |
|
|
12 |
Ключем №10 послаблюємо затягування муфти і, повернувши ключ запалення в положення «0» або «I» (щоб відключити блокування валу), виймаємо вал з кронштейна. |
Ключ 10 |
|
13 |
На валу профрезеровано паз для запірного стержня протиугінного пристрою. |
|
|
14 |
Конструкція кронштейна дозволяє компенсувати неспіввісність валу черв'яка і рульового вала у вертикальній площині. |
|
|
15 |
Шліцьове з'єднання валу рульового управління має здвоєні западини |
|
|
16 |
На валу черв'яка є здвоєні виступи. |
|
|
17 |
Двома ключами відвертаємо три гайки кріплення рульового механізму на лівому лонжероні кузова. |
Ключ 17 |
|
18 |
Виймаємо рульовий механізм вниз разом з болтами кріплення і регулювальними шайбами. |
|
|
19 |
Ключем відвертаємо гайку кріплення сошки. |
Ключ 30 |
|
20 |
Спеціальним знімачем стягуємо сошку з валу. |
Універсальний знімач |
|
21 |
Ставимо вал сошки в дерев'яний брусок. Важким молотком (кувалдою) тиснемо вниз на один упор сошки, а по другому різко б'ємо іншим молотком. |
|
|
22 |
Сошка встановлюється на вал тільки в одному положенні: у її шліцьовому з'єднанні є здвоєні западини, а на валу - здвоєні виступи. |
|
|
23 |
Перевірити стан виконаних робіт Збирання виконується у зворотній послідовності |
|
|
НЕСПРАВНОСТІ РУЛЬВОГО КЕРУВАННЯ |
|
Причина несправності |
Метод усунення |
Збільшений вільний хід рульового колеса |
|
1. Ослаблення болтів кріплення рульового механізму |
1. Затягніть гайки |
2. Ослаблення гайок кулькових шарнірів рульових тяг |
2. Провірте і затягніть гайки |
3. Збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
3. Замініть наконечники чи рульові тяги |
4. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
4. Відрегулюйте зазор |
5. Збільшений зазор в з’єднанні ролика з черв'яком |
5. Відрегулюйте зазор |
6. Дуже великий зазор між віссю маятникового важеля і втулками |
6. Замініть втулки або кронштейн в зборі |
7. Збільшений зазор в підшипниках черв'яка |
7. Відрегулюйте зазор |
Туге повертання рульового колеса |
|
1. Деформація деталей рульового приводу |
1. Замініть деформовані деталі |
2. Неправильне встановлення кутів передніх коліс |
2. Провірте кути установки коліс і відрегулюйте |
3. Порушений зазор в з’єднанні ролика з черв'яком |
3. Відрегулюйте зазор |
4. Перетягнута регулювальна гайка осі маятникового важеля |
4. Відрегулюйте затягнення гайки |
5. Низький тиск в шинах передніх коліс |
5. Встановіть нормальний тиск |
6. Пошкодження деталей кулькових шарнірів |
6. Провірте і замініть пошкоджені деталі. |
7. Відсутнє масло в картері рульового механізму |
7. Провірте і долийте, при необхідності замініть сальник |
8. Пошкоджений підшипник верхнього валу рульового керування |
8. Замініть підшипники |
Шум, стуки, в рульовому керуванні |
|
1. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
1. Відрегулюйте зазор |
2. Послаблення гайок кулькових пальців рульових тяг |
2. Перевірте і затягніть гайки |
3. Збільшений зазор між віссю маятникового важеля і втулками |
3. Замініть втулки або кронштейн в зборі |
4. Послаблена регулювальна гайка осі маятникового важеля |
4. Відрегулюйте затягнення гайки |
5. Порушений зазор в зачепленні ролика з черв'яком або в підшипниках черв'яка |
5. Відрегулюйте зазор |
6. Збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
6. Замініть наконечники або рульові тяги |
7. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
7. Перевірте і затягніть гайки болтів |
8. Послаблення гайок кріплення поворотних важелів |
8. Перевірте і затягніть гайки болтів |
9. Послаблення болтів кріплення проміжного вала рульового керування |
9. Затягніть гайки болтів |
Самозбуджуюче кутове коливання передніх коліс |
|
1. Тиск в шинах не відповідає нормі |
1. Перевірте і установіть нормальний тиск |
|
2.Перевірте і відрегулюйте кути установки коліс |
3. Збільшений зазор в підшипниках маточин передніх коліс |
3. Відрегулюйте зазор |
4. Дисбаланс коліс |
4. Відбалансуйте колеса |
5. Послаблення гайок шарових пальців рульових тяг |
5. Перевірте і затягніть гайки |
6. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
6. Перевірте і затягніть гайки болтів |
7. Порушений зазор в зачепленні ролика з черв'яком |
7. Відрегулюйте зазор |
Вивід автомобіля від прямолінійного руху в будь-яку сторону |
|
1. Неоднаковий тиск в шинах |
1. Перевірте і установіть нормальний тиск |
2. Порушені кути установки передніх коліс |
2. Перевірте і відрегулюйте кути установки коліс |
3. Різна осадка пружин передньої підвіски |
3. Замініть непридатні пружини |
4. Деформовані поворотні кулаки або важелі підвіски |
4. Перевірте кулаки і важелі, несправні деталі замініть |
5. Неповне розгальмування одного або декількох коліс |
5. Перевірте стан гальмівної системи |
Нестійкість автомобіля |
|
1. Порушені кути встановлення передніх коліс |
1. Перевірте і відрегулюйте кути встановлення коліс |
2. Збільшений зазор в підшипниках передніх коліс |
2. Відрегулюйте зазор |
3. Послаблення гайок кулькових пальців рульових тяг |
3. Перевірте і затягніть гайки |
4. Занадто збільшений зазор в кулькових шарнірах рульових тяг |
4. Замініть наконечник або рульові тяги |
5. Послаблення болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля |
5. Перевірте і затягніть гайки болтів |
6. Збільшення зазору в зачепленні ролика і черв'яка |
6. Відрегулюйте зазор |
7. Деформовані поворотні кулаки або важелі підвіски |
7. Перевірте кулаки і важелі; замініть деформовані деталі |
Витік оливи із картера |
|
1. Зношення сальника валу сошки або черв'яка |
1. Замініть сальник |
2. Послаблення болтів, які кріплять кришки картера рульового механізму |
2. Затягніть болти |
3. Пошкодження ущільнюючих прокладок |
3. Замініть прокладки |
7. Узагальнення матеріалу вступного інструктажу
Тестовий контроль по темі «Розбирання та збирання рульового механізму»
Перевірка тестових завдань. У випадку недостатнього рівня знань із будови рульового механізму пояснити учням його будову.
1. Яке рульове з’єднання не використовується у рульовому керуванні автомобіля:
А) черв’як-ролик
Б) черв’як-сектор
В) рейка-сектор
Г) болт-шарик
2. При замірі люфта за допомогою люфтоміра-динамометра на легковому авто, зусилля прикладення не повинно перевищувати:
А) 10 Н
Б) 20 Н
В) 30 Н
Г) 40 Н
3. Яка деталь рульового механізму жорстко не кріпиться до кузова?
А) рульовий вал
Б) поворотна тяга
В) маятник
Д) картер рульового механізму
4. Якими цифрами позначені на малюнку деталі рульового керування?
21, 7 |
поворотна цапфа |
13 |
картер рульового механізму |
14 |
вал рульового керування |
10 |
маятниковий важіль |
5. Якого типу рульовий механізм встановлюється на автомобілях сімейства ВАЗ 2101-2107
А) гвинтовий
Б) зубчастий
В) черв'ячний
Г) комбінований
6. На який робочий пристрій впливає водій для повороту автомобіля
А) поворотний важіль
Б) сошку
В) поворотний кулак
Г) рульове колесо
7. Які причини можуть викликати підвищений люфт рульового управління на автомобілі
А) знос з'єднань у вузлах карданної передачі рульового валу
Б) недостатня кількість масла в бачку масляного насоса
В) попадання води в систему гідропідсилювача
Г) будь-які з перерахованих причин
8. Які деталі передають зусилля від лівої цапфи до правої, забезпечуючи їх узгоджений поворот
А) поперечна тяга
Б) поздовжня тяга
В) сошка
Г) всі перераховані
9. Які деталі передають зусилля від рульової сошки на рульову трапецію
А) поперечна тяга
Б) поздовжня тяга
В) сошка
Г) всі перераховані
10. Який пристрій забезпечує одночасний поворот керованих коліс
А) рульова трапеція
Б) глобоїдний черв'як
В) гідропідсилювач
- Демонстрація відеоролика №5 «Розвал та сходження коліс»
- Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт.
- Підведення підсумків вступного інструктажу.
ІІІ. Поточний інструктаж (самостійна робота учнів)
1. Цільові обходи робочих місць учнів
Під час виконання учнями самостійно запланованого завдання, майстер виробничого навчання обходить робочі місця і при необхідності дає додатковий інструктаж.
2. Перший обхід
(при необхідності демонструє ще раз, як правильно користуватись інструментом).
3. Другий обхід.
1. Перевірити правильність прийомів виконання роботи.
2. Допомога відстаючим учням. Попередження про причини браку та його усунення.
4. Третій обхід
1. Перевірити правильність ведення самоконтролю технологічної дисципліни.
2. Видати додаткове завдання учням, які швидше виконали дане завдання.
3. Прийом та оцінювання виконаних робіт майстром і кращими учнями.
4. Прибирання робочих місць.
IV. Заключний інструктаж
А на початку шляху мало
хто в нас вірив, хіба не так?
Квентін Тарантіно
1. Підведення підсумків роботи за урок.
2. Аналіз діяльності учнів під час уроку.
3. Виділення типових помилок, допущених учнями.
4. Оголошення оцінок, об’єктивне обґрунтування.
5. Повідомлення теми наступного уроку та домашнього завдання
(Кисликов В.Ф., Лущик В.В. Будова й експлуатація автомобілів: Підручник. - К.: Либідь, 2014. - 420 с. ТО механізмів керування [§ 6.3 стор. 341-350]).