ЗНЯТТЯ СТРАХІВ, НЕУСВІДОМЛЕНОЇ ТРИВОГИ
Мета: дати змогу дітям виразити свої страхи, неусвідомлену тривогу.
Завдання: зняття напруження, яке виникло через страхи. Розвиток емпатії. Вміння виражати почуття страху в малюнках. Досягнення психофізичного спокою, релаксації.
Обладнання: свічка, м'ячик, аркуші, олівці, фарба.
Вправа «Полум'я свічки»
Мета: зняття емоційного напруження, налаштовування на спільну діяльність.
Всі сідають у коло, ведучий передає запалену свічку, спочатку всі дивляться на неї, придивляються до полум'я. Потім, передаючи свічку один одному, відчувають тепло, яке вона випромінює. Ведучий каже: «Візьміть собі трішечки тепла. Поверніться до свою сусіда, який сидить праворуч від вас, і, дивлячись йому в очі, посміхніться й скажіть, наприклад: «Миколо, я радий тебе бачити!»
Вправа «Конкурс страхів»
Діти швидко по кругу передають м'ячик. Отримавши його, повинен назвати той чи інший страх людини (повторюватися не можна). Хто не зможе швидко згадати страх, вибуває з гри.
Вправа «Закінчи речення»
Ведучий кидає учасникам м'яч і просить закінчити речення:
«Діти іноді бояться ...»
«Дорослі іноді бояться ...»
«Мами іноді бояться ...»
«Батьки іноді бояться ...»
«Вчителі іноді бояться ...»
При обговоренні: ведучий разом із дітьми робить висновок про те. що всі люди іноді бояться, і страх - не почуття, яке властиве кожній людині.
Вправа «Розповісти свій страх»
Ведучий першим починає розповідати про свій страх (дитячий чи теперішній). Потім запитує:
Діти, за бажанням, розповідають про випадки, коли їм буває страшно. Ведучий кожного разу просить підняти руку тим, у кого було схоже.
Вправа «Страшні герої телеекрану»
Учасники називають знайомі їм страшні персонажі телеекрану, потім по черзі кожен зображає одною з героїв так, щоб інші швидко вгадали.
Вправа «Мишоловка»
Всі встають у коло, міцно стискують ноги, руками обіймаються за пояс - це «мишоловка». Ведучий у колі. Його завдання - вибратися з мишоловки: відшукати «дірку», умовити, пробитися, знайти інший спосіб звільнитися.
Потім дії і по черзі потрапляють у «мишоловку». Дорослий стежить, щоб «мишеня» не кривдили, не робили неприємно. Якщо дорослий помічає, що «мишеня» не може вибратися, він регулює ситуацію, допомагає.
Вправа «Подолай страх»
Учасникам пропонують намалювати те, чого вони бояться.
Після малювання, ще раз проговорити свій страх, взяти свої малюнки й розірвати їх на дрібні шматочки.
Продемонструйте, що зібрати страх вже не можна. Запропонуйте дітям зібрати шматочки в купу й викинути до смітника. Потім поясніть, що все сміття спалюють, а разом і «страх», більше до дітей він не повернеться.
Вправа «Воскова паличка»
Учасники стають у коло, змикаючи плечі, руки зігнуті на рівні грудей. У центрі учасник (воскова паличка). Тому подана інструкція: «Ноги від підлоги не відривати, очі заплющити, тіло розслабити й податися назад!» Руки товаришів обережно направляють «воскову паличку» по колу, передаючи один одному.
Ведучий стежить, щоб у колі побував кожен бажаючий.
Рефлексія
Обмінятися своїми враженнями, поділитися емоціями, розповісти, що відчуває тіло.