18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

"Зона мішаних і широколистих лісів"

Про матеріал
Розробка уроку по темі " Зона мішаних і широколистих лісів" і презентація до уроку.
Перегляд файлу

 Урок: Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів.

Урок – подорож.

Мета:

навчальна: сформувати знання про географічне положення зони мішаних і широколистих лісів, дати їм комплексну характеристику на основі узагальнення та систематизації знань про різні природні компоненти, розглянути взаємозв’язок  між ними, удосконалювати навички роботи з різними тематичними картами;

розвивальна: розвивати навички дбайливого господаря своєї держави, відповідальне ставлення до збереження лісових ресурсів, рослинного і тваринного світу;

виховна: виховувати любов до природи; дбайливе ставлення до лісів.

Тип уроку: вивчення нової теми.

Обладнання: фізична карта України, таблиця « Зона мішаних   і широколистих лісів», атлас з географії для 8 класу, колекція мінералів, гербарій, плакати рослин,тварин Червоної книги, маршрутні листи, презентація по темі «Зони мішаних і широколистих лісів».

                                                         Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель: Сьогодні у нас незвичайний урок – урок – подорож. А здійснемо ми його по зоні мішаних  і широколистих лісів. В межах України зона мішаних лісів має ще одну назву – Українське Полісся. Особливістю цієї зони є те, що наше рідне місто Чернігів, і ми з вами живемо в цій природній зоні. ( Робота з картою).

ІІ. Вивчення нової теми.

Записали тему уроку в зошит  « Зона мішаних  і широколистих лісів». ( План уроку  на слайді).

План.

1.Географічне положення.

2.Рельєф, тектоніка,корисні копалини, геологія.

3.Клімат.

4.Внутрішні води.

5. Ґрунти.

6.Рослинний і тваринний світ.

7. Вплив господарської діяльності людини.

     Отже, за планом, який ми бачимо на слайді, ми будемо здійснювати подорож. Сьогодні ми повинні з’ясувати  особливості географічного положення зони, дати характеристику природним  компонентам, показати взаємозв’язок між природними компонентами та зупинитися на питанні впливу господарської діяльності людини на природу.

  • Давайте пригадаємо з попередніх уроків:
  1. Що таке ландшафт?
  2. Які види ландшафтів ви знаєте?
  3. Назвіть основні чинники формування ландшафтів.
  4. Назвіть і покажіть на карті природні зони рівнинної частини України.
  5. Яка крайня північна точка знаходиться в зоні мішаних лісів? Яка це область?

( Відповіді дітей.)

    Географічне положення природних зон  учні і вчитель розглядають разом.

 Обидві лісові зони займають близько 24% території України; на заході має не суцільне розповсюдження ( виокремлюється центральна частина Волинської височини). Мішані ліси тягнуться із заходу на схід широкою смугою між північним кордоном України й умовною лінією Володимир – Волинський – Луцьк – Рівне – Житомир – Київ – Ніжин – Глухів. На заході мішані ліси змінюються в південному напрямку широколистими, які поширюються до Передкарпатської  височини і кордону з Молдовою.

(Перегляд  слайду « Географічне положення », робота з атласом)

     Використовуючи план – характеристику зон, клас  ділиться на 5   дослідницьких груп. Кожна група буде вивчати певний компонент природи,  заповнюючи зведену таблицю « Природні зони України». Вчитель представляє групи.

І. « Юні геологи і геоморфологи».

ІІ. « Юні кліматологи».

ІІІ. «Юні гідрологи».

ІV. « Юні ґрунтознавці».

V. « Юні біологи».

 Далі клас працює по групах з картами атласу і додатковими джерелами, знаходячи відповіді на питання «маршрутних листів». Дається час -  до 10 хвилин.

Маршрутний лист № 1

« Юні геологи і геоморфологи».

Питання.

1.Які середні абсолютні висоти переважають у зоні мішаних і широколистих лісів?

2. Назвати і показати основні форми рельєфу ( височини, низовини).

3. Вплив давнього зледеніння на рельєф.(Карта Геоморфологічна будова)

4. Назвати тектонічні структури.

5.Корисні копалини, їх значення в господарстві.

Маршрутний лист № 2.

« Юні кліматологи».

Питання:

1.Кліматичний пояс.

2.Середні температури січня і липня.

3.Максимальні температури січня і липня.

4.Кількість  опадів.

5.Переважаючий напрямок вітру.

Маршрутний лист №3

« Юні гідрологи».

Питання:

1.Які річки протікають у зоні мішаних і широколистих  лісів? Показати на карті.

2.Тип живлення,характер течії річок.

3.Чи є озера, болота, водосховища у зонах? Назвати і показати їх.

Маршрутний лист №4.

« Юні ґрунтознавці».

Питання:

1.Назвати основні типи ґрунтів обох зон.

2.Пояснити чому сформувалися такі типи ґрунтів? Назвати чинники ґрунтоутворення.

3.Родючість ґрунтів ( визначити по карті родючості).

Маршрутний лист №5.

« Юні біологи».

Питання:

1.Які природні комплекси ( ландшафти) представлені в природних зонах?

2.Які рослини ростуть у лісах? Знайти їх у гербарії.

3.Які лікарські рослини тут поширені?

4.Рослини Червоної книги. Знайти їх на плакатах.

5.Які тварини живуть в  цих зонах?

6.Тварини Червоної книги. Знайти їх на плакатах.

   Представники кожної групи, після закінчення роботи, дають характеристику природним компонентам, та пояснюють в чому проявляється зв'язок  між їх природними компонентами з іншими компонентами природи. Показується слайд презентації.

   Після виступу кожної групи вчитель звертає увагу на зведену таблицю, яка характеризує кожен компонент природи. Діти її заповнюють після виступу кожної групи ( зразок таблиці учні отримують перед початком роботи).

 

Назва зони

Географічне положення

Рельєф, тектоніка

  Клімат і внутрішні води

Ґрунти

Рослинний, тваринний світ

Зона мішаних лісів

 

 

 

 

 

Зона широколистих лісів

 

 

 

 

 

 

 

Після виступу останньої групи вчитель задає питання всьому класу.

Вчитель: « В чому проявляється вплив людини на довкілля? Які наслідки цього впливу?»

( Відповіді дітей).

 Наша подорож підходить до завершення. Щоб результати нашої подорожі були  міцні, підведемо її підсумок. Пройдемо усно тест. Увага на екран.

ІІІ. Закріплення нового матеріалу.

 Закріплення проводиться у формі  усного тесту. Питання на слайді.

ТЕСТ.

1.Зона мішаних лісів розміщена у… частині України:

  А)південній;

  Б)північно – західній;

В)північній.

2.Зона мішаних і широколистих лісів займає….територію України:

  А)17%;

  Б) 7%;

  В)24%.

3.Межа зони Мішаних лісів збігається з державними кордонами таких країн:

  А) Польща;                              Г) Білорусь;

  Б) Угорщина;                          Д) Росія.

  В) Словаччина;

4. На території зон переважають…вітри:

  А) північні;                               в)західні;

  Б)північно – західні;              г)східні.

5.Найбільша кількість опадів випадає в… частині зони:

  А)східній;                                 в)західній;

  Б)південно – західній;          г)північній.

6.Серед тварин зони мішаних і широколистих лісів найбільш поширеними є:

  А)їжак вухатий;                     в)свиня дика;

  Б)лелека білий;                     г)вовк ;

  Д) всі відповіді вірні.

7.Найбільш поширені  ґрунти зони широколистих лісів є…

  А)чорноземи;                         в) дерново – підзолисті.

  Б)торфово – болотні;            г) сірі лісові.

8.Природним багатством всього Полісся є…

  А)кам’яне  вугілля;                в)глина;

  Б) пісок;                                   г)торф.

9. Найдовшою річкою  зони мішаних і широколистих лісів є :

  А) Десна;                                 в) Горинь;

  Б) Дніпро;                               г) Прип ‘ять.

 

 

 

ІV.Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

Вчитель: « Що ми дізналися сьогодні на уроці?» ( Відповіді учнів).

 

V.Домашне завдання.

1.&35 опрацювати.

2. Підготувати повідомлення стор.181 підручник, завд.8.

 

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку