КЗО «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «ШАНС»
Дніпропетровської обласної ради»
К.В.РЕЙДА– кандидат педагогічних наук, вчитель-дефектолог «вищої категорії», вчитель-методист, Відмінник освіти України.
Н.М.ГАВРИЛОВА– вчитель-дефектолог «вищої категорії», вчитель-методист, Відмінник освіти України.
«Навчальний посібник з соціально-побутового орієнтування 5 клас».
Рецензенти:
Гладуш В.А. – доктор педагогічних наук, професор, завідуач кафедри педагогіки
та корекційної освіти, Дніпропетровського національного університету ім.О.Гончара
Чистоколяна С.М.– Заслужений учитель України, Відмінник освіти України, учитель-дефектолог вищої категорії, заступник директора з навчально-виховної роботи ОКЗО «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний центр «КОЛОСОК»
Дніпропетровської обласної ради
Одне із центральних місць у розв’язанні проблеми соціальної та трудової адаптації дітей з особливими потребами в навчанні посідають уроки соціальнопобутового орієнтування. Засвоєння дитиною прийнятих у суспільстві норм і правил відбувається через її соціалізацію. У межах соціалізації здійснюється засвоєння норм, умінь, стереотипів, настановлень, прийнятих у суспільстві форм поведінки та спілкування.
Позитивна соціалізація забезпечує успішну інтеграцію індивіда в суспільство, активне пристосування (адаптацію) його до умов соціального середовища. В учнів старших класів не сформовані мотиви господарськопобутової діяльності, вони недостатньо розуміють значення і роль особистих якостей людини, що сприяють успішному веденню домашнього господарства. Це ускладнює їхню соціально-побутову адаптацію і реабілітацію в майбутньому. Тому під час викладання курсу СПО слід ретельно добирати методи та форми навчання. Одним з ефективних засобів засвоєння учнями з особливими потребами матеріалу є систематичність та послідовність у поданні навчального матеріалу, його дозування та сама форма подання інформації.
Запропонований навчальний посібник з СБО для 5 класу складений на основі «Програми для 5 – 10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей» (Укладачі Гіренко Н. А., Мерсіянова Г. М., 2009 р.). Їх використання можливе як додаток до підручника, так і як самостійний навчальний посібник.
Завдання у навчальному посібнику підібрані з урахуванням можливостей, вмінь та навичок учнів. Матеріал навчального посібника складений таким чином, що рівень його складності спирається на раніше отримані відомості учнями під час уроків розвитку мовлення, читання, російської мови, природознавства, математики в молодших класах, і розрахована на 2 години навчального часу в тиждень.
Посібник містить схему умовних позначень завдань, які дозволять організувати та дисциплінувати учнів. Запропоновані завдання: відтвори текст, обери правильну відповідь, закінчи речення, дай відповідь, запам’ятай, з’єднай стрілочками, виконай практично, намалюй, розфарбуй, розташуй по порядку, прочитай і запам’ятай.
Завдання мають різний рівень складності, що дозволяє здійснювати диференційний підхід до навантаження під час уроку кожного учня.
Робота з посібниками є зручною для виконання домашнього завдання. Завжди є під рукою матеріал опрацьований на уроці і як логічне завершення та закріплення – виконання графічного завдання на домашній роботі.
Крім того кожна тема містить відповідні загадки, прислів’я та приказки, що дозволяє розрядити напругу та відпочити під час роботи на уроці.
Посібник також містить велику кількість практичних робіт.
Навчальний посібник складений з урахуванням вікових та психофізичних особливостей розвитку учнів спеціального навчального закладу. Їх використання базується на принципах систематичності, послідовності, логічного викладення матеріалу з прогнозованим результатом, що сприяє підвищенню результативності орієнтування дітей в соціальному середовищі.
Умовні позначення
- відтвори текст
- обери правильну відповідь
- закінчи речення
- дай відповідь
- запам’ятай
- з’єднай стрілочками
- виконай практично
- намалюй, розфарбуй
- розташуй по порядку
1. Закінчи речення:
Краса людини нерозривно пов’язана з ____________________________.
Щоб зберегти здоров’я на довгі роки, слід додержуватися правильного режиму:______________________________________________________ ______________________________________________________________ _____________________________________________________________.
Основа особистої гігієни - ______________________________________
_____________________________________________________________.
2. Для правильного догляду за шкірою маємо знати тип своєї шкіри.
Запишіть три основні типи шкіри:
___________ ___________ ___________
3. Найбільше забруднюються і потребують додаткового догляду наступні ділянки шкіри:________________________________________.
4. Відтвори текст, користуючись словами-підказками:
Догляд за руками
Перед їдою руки ______________ треба мити ____________ водою з ___________ і ____________ витирати.
Нігті на руках слід регулярно ______________, оскільки під ними збирається _________.
Слова-підказки: обов’язково, теплою, милом, насухо, обрізувати, бруд.
5. Чим треба користуватися для догляду за ротовою порожниною?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
6. Як правильно доглядати за зубами? Встанови послідовність:
…Після використання зубну щітку необхідно добре промити і поставити в спеціальну склянку щетиною до гори.
…Зовнішню поверхню зубів очищають вертикальними і горизонтальними рухами, внутрішню – вертикальними вздовж осі зубів.
…Чистити зуби потрібно 1-2 рази на день.
…Після їжі треба прополоскати рот водою.
…Спочатку чистять великі, корінні зуби.
…Кожен член сім`ї повинен мати індивідуальну зубну щітку.
7. Практична вправа: користуючись інструкцією (завдання № 6) показати як слід чистити зуби.
8. Познач малюнки, на яких діти правильно доглядають за зубами. Розмалюй їх
Ранковий та вечірній туалет.
1. З чого складається особиста гігієна людини? _______________ ______________________________________________________________ 2.За малюнком запишіть послідовність ранкового туалету:
1).___________________________________________________________
2).___________________________________________________________
3).___________________________________________________________ 4).___________________________________________________________
3. Закінчи речення:
Ранкова зарядка – це___________________________________________ _____________________________________________________________.Ранкова зарядка поліпшує здоров’я і сприяє _______________________
_____________________________________________________________.
Зарядку бажано робити _______________________________________.
4. Запиши послідовність вечірнього туалету: ______________________ _____________________________________________________________
_____________________________________________________________
5. Що необхідно робити кожного вечора?_____________________
______________________________________________________________ ______________________________________________________________
7. Практична вправа: покажи декілька вправ ранкової зарядки.
Догляд за волоссям.
1. Поясність, як ви розумієте вислів: «Волосся – окраса людини»
2. Від чого залежить стан волосся?
___________________________________________________________
3. Закінчить речення:
Догляд за волоссям полягає у___________________________________ ___________________________________________________________. Догляд за волоссям включає:___________________________________ ___________________________________________________________
___________________________________________________________.
Однією з найголовніших умов красивого волосся є ________________.
4.Розрізняють три типи волосся:
____________ ____________ ____________
5. Підкресли лише засоби догляду за волоссям: шампуні, пральний порошок, рідке мило, зубний порошок, просто мило, зубна паста, яєчний жовток, сода, кисломолочні продукти, духи.
6.Запиши назви лікарських трав, відвари яких можна використовувати для споліскування волосся: ___________________________________________________________
__________________________________________________________
7. Відгадай загадку:
Не хижак, а зуби має.
Не гризе і не кусає,
А розчеше кіски Олі,
Чубчик Петрикові й Толі ______________
8. Яким електроприладом можна користуватися під час просушування волосся?_______________________ Пригадай правила з техніки безпеки під час користування електроприладами.
9. Практична вправа: користуючись малюнком покажи, як правильно розчісувати довге, а як коротке волосся.
10. Намалюй гребінець, яким ти користуєшся для розчісування волосся.
Охорона зору школяра.
1. Відгадай загадку:
На ніч два віконця
Самі закриваються,
А як сонце встане –
Самі відкриваються. ____________
2. Для чого людині потрібні очі?_________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________ 3. Прочитайте вірш. Яких правил потрібно дотримуватися для збереження зору?
Маєш книжку - пам’ятай:
Тільки сидячи читай. Хочеш лежачи читати – Будеш зір поганий мати.
4. Закінчи речення:
З метою збереження зору місце для занять має бути добре________________.
Світло повинно падати з _________________ сторони.
Відстань від очей до книжки, зошита має бути ____________см.
Відстань від очей до телевізора має бути______________м.
Слова-підказки: освітленим, лівої, 30 см,2 – 5 м.
5. Практична вправа: прочитай та виконай зарядку для очей.
Читали, писали, за всім слідкували,
І очі, малята, втомлятися стали, Їм слід відпочити.
Тож зробимо зарядку. Сідайте зручніше І всі по порядку:
Очі закрили. Ви бачили ніч?
Відкрили, закрили. Ще раз повторили. Тепер подивіться то вправо, то вліво, Вгору та вниз. Ще раз повторімо.
Дивіться, малята, синіє там даль.
А гляньте, на носі не всівся комар?
І знову очима поведіть вправо, вліво, Усі відпочили. Берімось за діло.
1. Закінчи речення:
Одяг – це вироби, які ___________________________________________.
За призначенням одяг поділяють на _______________та____________.
2. Відтвори текст, користуючись словами-підказками:
Побутовий одяг призначений для носіння в різних побутових і громадських умовах. До побутового одягу відносяться:______________ ______________________________________________________________ _____________________________________________________________. Виробничий одяг призначений для носіння у виробничих умовах. До такого одягу відносяться:____________________________________для захисту людини від негативного впливу на виробництві та __________ _________________для захисту людини від виробничого забруднення. Є і ____________________________- це одяг для військових, учнів шкіл і училищ.
Слова-підказки:одяг для кожного дня, домашній одяг, робочий одяг, спортивний одяг, спеціальний одяг, санітарний одяг, форменний одяг.
3. Розрізняють одяг за сезонами:
____________ ____________ ____________
4. Відгадай загадки:
Їх на ручки одягнемо,
В сніжки гратися підемо. ________________
На голову вдягаємо,
Вушка захищаємо. _______________
Нас від холоду ховає,
Часто капюшона має. _______________
Лютих не боїться зим,
Хутром вкриє нас густим. _______________
Не вдягають їх хлоп’ята,
Мов принцеси в них дівчата. _______________
Комірець і рукави,
Більш для хлопчиків вони. _______________
Від води не промокає,
Нас від дощику ховає. _______________
5. Вибери головний убір, який носять улітку, взимку, восени, весною
1. Закінчи речення:
Догляд за одягом здійснюється залежно від призначення кожного предмета й матеріалу, з якого він ____________________________. Літні сукні, сорочки, а також домашній одяг, який носять кожного дня потрібно __________________.
Верхній одяг, особливо шерстяні, трикотажні речі, треба часто провітрювати, кожного дня ___________________________________.
Пальта і костюми витрушують чи вибивають, а потім _________ ____________________.
Якщо з’явилися плями, їх треба _____________________________.
2. Відгадай загадки:
Всю білизну позбирає І старанно покупає.
Буде знову вся чистенька,
Незабруднена, гарненька. ______________
Ось загадка так загадка:
Де поїду –
Стане гладко.
Тільки пальцем не торкай, Обпечешся, так і знай.
А щоб взять мене тобі –
Маю ручку на горбі. ______________
Схожа я на їжачка.
Чищу одяг і взуття.
Я від пилу, я від плям
Відчищаю сукню вам. ______________
В роздягальні я служу,
На собі пальто держу. ______________
за одягом.
4. «Збери» речення. Запиши отриману корисну пораду.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
1. Закінчи речення:
Взуття залежно від матеріалу, з якого зроблена його верхня частина, буває_________________________________________________ _____________________________________________________________.
За віковим призначенням взуття поділяється на 4 групи: ___________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________. За приналежністю до статі поділяється на три групи:____________ _____________________________________________________________.
2. За сезоном взуття поділяється:
____________ ____________ ___________________
3. Відгадай загадки:
У домівці їх взувають,
Біля ліжечка знімають. _______________
Захищає наші ноги,
Не поранять їх дороги! _______________ Влітку тепло, влітку гарно,
Не сиджу я вдома марно,
Вже взуваю я на ніжки
Дві веселі ... ______________
В них забив я перший гол,
В них я граю у футбол,
Бо вони не для домівки,
Називаються ... ______________
Є взуття і спеціальне,
Не просте, а танцювальне,
Бо для танців, не для стежки,
А зоветься воно ... ______________
Гарна сукня є в Марічки,
Є блакитні, довгі стрічки,
А до сукні є в Марічки
Два чудові ... ______________
Щоб не мерзли взимку ніжки,
Одягаю я панчішки,
А гуляти до ріки,
Я взуваю ... _______________
Коли вдома я буваю,
То на ніжки їх взуваю,
Не ходжу у них на танці,
Це зручні, м'якенькі ... _______________ 4. Заповни таблицю за зразком:
Взуття поділяють
За матеріалом |
За використанням |
За порами року |
За віковим призначенням |
шкіряне |
повсякденне |
весняне |
шкільне |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Практична вправа: покажи, як слід зав’язувати шнурки на взутті.
1. Закінчи речення:
За взуттям, як і за одягом, необхідний щоденний__________________.
Догляд за взуттям включає:____________________________________ _____________________________________________________________.
Зберігають взуття на полицях спеціальних тумб чи шаф, обов’язково у _________________________________________________________.
2. Підбери відповідність (з`єднайте стрілочками взуття та правила його чищення):
Протирають твердою щіткою, можна протерти і звичайною гумкою. |
|
|
Необхідно мити водою, а пил і бруд знімати ватним тампоном чи тканиною, устілки просушувати. |
|
|
Чистять від бруду і пилу щіткою та 1 – 2 рази на тиждень змазують кремом. |
|
|
Чистять від пилу щіткою, дуже забруднене можна помити щіткою, змоченою у розчині прального порошку, а потім обполоснути чистою водою. |
|
3. Встав, де потрібно НЕ МОЖНА:
…………… носити взуття не свого розміру;
…………… доглядати щодня за взуттям;
…………… одягати взуття відповідно до сезону;
…………… зберігати брудне та мокре взуття;
…………… увесь час ходити у гумовому взутті.
4. Обери взуття, яким ти користуєшся та розмалюйте його.
Поясни у яких випадках можна взувати таке взуття.
Тема. Продукти харчування 1. Склади і запиши речення.
До складу їжі входять різноманітні поживні речовини: ____________
_____________________________________________________________. До продуктів харчування належать _____________________________ _____________________________________________________________.
3. Розв’яжи кросворд і дізнайтеся, що містять у собі ці продукти.
4. Підкресли назви продуктів, корисних для твого здоров’я: Гречана каша, кава, цукерки, морозиво, морква, яблука, кефір, тістечка, вареники, риба, ковбаса, калина, мед, згущене молоко, чіпси.
5. Обери та розфарбуй малюнок у якому більше для тебе корисних речовин:
Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий … _____________
Помаранчева і гарна, У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть… ______________
Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі. _______________
1.Закінчи речення:
Для приготування їжі продукти піддають різноманітній обробці: їх___________________________________________________________. Приготування їжі складається з ________________________________ _____________________________________________________________.
2.Встанови вид обробки:
а). Сортування, миття, очищення, нарізання – це ___________________
б). Варіння, смаження, тушіння – це ______________________________
3. Відтвори текст:
Санітарно-гігієнічні вимоги до обробки продуктів 1. Роздивитись ______________, визначити їх _____________.
2. Видалити ______________частини чи самі продукти.
3. Перед тим як почистити ____________ чи ___________, їх потрібно ________________.
4. Відварені продукти ________________окремо від сирих.
5. Почищені і нарізані овочі ________________надовго залишати невикористаними, бо вони втрачають деякі ___________________.
6. Після закінчення приготування їжі весь посуд та стіл слід вимити ____________________________.
Слова-підказки: продукти, якість, неякісні, овочі, фрукти, помити, ставлять, не можна, вітаміни, гарячою водою.
4. Відгадай загадки:
Кінь, залізний, худий
Допавсь до води,
Пив собі, пив,
Поки спрагу зігнав –
Озеро випив
До самого дна. _______________
Товстенький бичок
Обсмалений бочок
На вогні весь вік чорніє,
А ніхто не пожаліє. _______________
Розкажу я про такого, Що слугує вам в житті.
В носі решето у нього Та ще й лазня в животі.
Візьмеш – диха паровинням.
На голівці – гуля.
А рука одна – на спині.
Та й вона – кривуля. ______________
5. Підпиши назви посуду:
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________ . Бутерброди
1.Закінчи речення:
Бутерброди – це шматочки хліба з покладеними на них______________.
Бутерброди можна споживати на _______________________________ _____________________________________________________________. Основним продуктом для приготування бутербродів є житній і пшеничний ____________________.
2. Заповніть схему:
3. Визначте вид бутербродів (+ відкриті, - закриті)
4. Розмалюйте зображення бутерброду, та запропонуйте продукти які можна використати для його приготування.
______________________________________________________________
______________________________________________________________
5. Які пристосування та приладдя використовують для приготування
бутербродів?__________________________________________________ ______________________________________________________________
6. Відтвори текст:
Під час нарізування продуктів слід додержуватись правил безпечної роботи:
а). Обережно поводитись з ________________;
б). Не піднімати ніж високо над ________________________________;
в). Передавати ніж ручкою _______________________. Слова-підказки:ножем, обробною дошкою, вперед.
7. Відгадай загадку та дізнайся який продукт є основним у бутерброді:
В кожнім місті і селі
Головний я на столі. ______________
1.Закінчи речення:
Підібрати продукти, приготувати посуд, ножі, помити овочі, нарізати хліб та продукти, оформити бутерброди та покласти їх на тарілку – це означає ___________________________________________.
Готуючи бутерброди, необхідно правильно різати ________________ ________________________________________.
Під час різання будь-якого продукту пальці лівої руки мають держати подалі від _______________________________.
2. Встанови послідовність приготування бутерброду. Назвіть кожну операцію.
__
_________________________________________
___
_______________________________________
___
_________________________________________
___
____________________________________ ____
____________________________________
3. На який посуд кладуть готові бутерброди? Намалюйте.
1.Закінчи речення:
Чай – один з найпоширеніших _________________________________.
Його цінують за смакові якості та лікувальні ___________________.
Батьківщина чаю - ________________.
Дол. складу чаю входять ___________________.
2. Який посуд необхідний для приготування чаю?
_________________________
________________________
_______________________
3. Відгадай загадку
Неначе паровоз, гуде, Шумить, кипить, і пара йде, Смачний заварює нам чай.
Хто ж він такий? От відгадай. ______________
4. Встанови послідовність заварювання чаю:
… накрити чайник серветкою чи спеціальною грілкою;
…всипати чай і залити його окропом, не доливши 1 см до верху;
…закип’ятити воду;
…дати настоятися 5 хвилин і долити окріп;
… ополоснути чайник для заварювання окропом.
5. Які продукти подають до чаю? ________________________________ ______________________________________________________________ Слова-підказки: цукор, лимон, варення, печиво, бутерброди.
6. Запиши кількість продуктів, необхідних для приготування однієї порції чаю:
Чай - ______________________
Цукор - ____________________
Вода - _____________________
Лимон - ____________________
7. Практична вправа: обчисли кількість продуктів, необхідних для приготування чаю на трьох чоловік:
Чай - _________________________________________________
Цукор - _______________________________________________
Вода - ________________________________________________
Лимон - _______________________________________________
1.Закінчить речення:
Куряче яйце – цінний харчовий продукт, який своїми поживними властивостями не поступається________________.
В домашніх умовах яйця зберігають у _______________________.
Яйця використовують для приготування різних страв - ____________ _____________________________________________________________.
2. Самостійні страви з яєць:
Готові страви з яєць мають відповідати таким вимогам:
1. Варені яйця мають _______________ відчищатися від шкаралупки;
2. У яєць, зварених некруто, ____________ має бути наполовину затвердівший, а _____________ рідкий;
3. Яйця зварені в «мішечок», мають повністю ________________ білок і _________________ жовток;
4.Натуральна яєчня повинна мати ледь густий білок і _______________
___________ жовток;
5. Яєчня і омлети повинні бути ледь загустівши ми і _______________. Слова-підказки: легко, білок, жовток, затвердівший, напіврідкий, зберігший форму, не підгорілими.
4. Підпиши кожне зображення:
____________________________________________________________
___________________________________________________________
5. Символом якого свята є яйця? _______________ Розфарбуй писанки.
1.Закінчить речення:
Для приготування варених яєць необхідно мати:__________________
_____________________________________________________________.
Продукти на одну порцію варених яєць: _________________________
_____________________________________________________________. Для приготування яєчні необхідно мати:_________________________
_____________________________________________________________.
Продукти на одну порцію яєчні: ________________________________
_____________________________________________________________. Для приготування омлету потрібно мати: _______________________
_____________________________________________________________.
Продукти на одну порцію омлету: ______________________________
_____________________________________________________________.
2. Практична вправа: розрахуй скільки потрібно мати яєць, масла, солі, щоб приготувати яєчню на 3 порції:
1 порція 3 порції
Яйця - 2 шт. __________
Масло вершкове - 10 г __________
Сіль - 0,5 г __________
Зелень - 2 г __________
3. Як називається цей посуд? Розмалюйте його.
_____________________ ___________________
3.Обери необхідний посуд для приготування яєчні (підкресліть необхідне):
4. Відтвори текст, встав пропущені цифри у реченнях:
Щоб яйця зварилися в «мішечок», їх треба варити … хвилин.
Щоб яйця були некрутими, їх треба варити … хвилин.
Щоб яйця зварилися крутими, їх треба варити … хвилин.
1.Закінчи речення:
Салат – це страва із дрібно покришених шматочків сирих чи варених
______________________________________________________________ _____________________________________________________________.
Заправляють салати_________________________________________.
Салати дуже багаті на _______________________.
Салат – це __________________________________.
Салати подають як окрему страву чи до м’ясних страв на _________ ___________________________________.
2. Підкресли тільки салати.
Приготування салатів складається з трьох видів робіт:
1). Очищені і промиті овочі ________________ (частину продуктів залишити для оформлення готової страви);
2). З’єднати всі підготовлені продукти (крім кропу), ______________ і ________________ частиною сметани (майонезу);
3). Салат викласти гіркою в салатницю, полити залишеною сметаною (майонезом), ______________ кропом і ______________ овочами.
Слова-підказки: нарізати, посолити, заправити, посипати, прикрасити.
4. Заповни таблицю:
Назви видів нарізки |
Назви овочів і фруктів |
Кубиками |
|
Соломкою |
|
Кільцями, напівкільцями |
|
Квадратиками |
|
Скибочками |
|
Кружальцями |
|
Дольками |
|
Брусочками |
|
5. Встанови назви кожного виду нарізки:
___________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
___________________
Вінегрет – це холодна страва, яка приготовлена із дрібно нарізаних _____________________________________________________________.
Для приготування вінегрету потрібно мати: ____________________ _____________________________________________________________.
3. Встанови послідовність приготування вінегрету:
… Викласти гіркою у салатник.
… Промити огірки і нарізати їх кубиками.
… Додати квашену капусту.
… Помити картоплю, буряк, моркву, покласти у різні каструлі, залити окропом і варити до готовності. Охолодити, почистити і нарізати кубиками.
… Усе перемішати і заправити олією.
… Цибулю обчистити, дрібно нарізати.
4. Відгадай загадки:
Сто хустин собі напнула,
Кожушок вдягнуть забула
________________
Товстий Гнат, При землі не знать.
Сам червоний,
А чуб зелений. ____________
Коса надворі,
А панна в коморі. ___________
Сидить бабуся
Не в одному кожусі,
Хто її роздягає,
Той сльози проливає. ____________ Довгий, зелений, добрий солоний, добрий і сирий, хто він такий?
_______________
5. Назви овочі та додаткові інгредієнти з яких готують вінегрет.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________ Кухонне обладнання
1. Для приготування їжі потрібні:
1). _______________________________________
2). _______________________________________
3). _______________________________________
2. Види каструль. Які страви готують в кожному виді каструль:
алюмінієві емальовані
____________________ _____________________
____________________ _____________________
____________________ _____________________ Слова-підказки: борщ, гречана каша, кисіль, суп, пшенична каша.
3. Визнач назви деякого кухонного посуду та пристосування:
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
___________________________________________________________
5. Заповни таблицю:
Пристосування |
Столові прибори |
|
Посуд |
|
кухонний |
столовий |
чайний |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Закінчи речення:
За кухонним і столовим посудом треба постійно
_____________________.
Емальований посуд слід оберігати від _____________________.
Посуд слід мити відразу після ____________________________.
Не можна в гарячий посуд наливати ___________________________. Не можна ставити холодний посуд на _________________________.
2. Відтвори текст:
Перед тим як мити тарілки, з них видаляють залишки _____________. Мити слід мийкою у ______________ воді із содою, милом чи гірчицею. Сода та гірчиця _________________миття. Миють посуд і спеціальними __________________засобами.
Якщо посуд миють теплою водою з-під крана, то після цього _______________ холодною водою.
Вимитий посуд ставлять сушити на спеціальних металевих _________________чи витирають _____________________. Чистий і висушений посуд зберігають у _______________шафі чи на полиці. Слова-підказки: їжі, теплій, полегшують, миючими, сполоскують, сушилках, рушником, закритій.
3. Як називаються зображені засоби? Для чого їх використовують?
______________________________________________________________
______________________________________________________________
4. Відгадай загадки:
Ходить він із краю в край
Ріже білий каравай. ______________
На печі стоїть начальник,
Товстий, довгоносий …. ______________
Серед ложок я полковник.
А звати мене… ______________
Слова-підказки: ніж, чайник, половник.
5. Прочитай та запам’ятай!
1).Слідкуй за порядком і чистотою приміщення й обладнання.
2).Чистий посуд зберігай у шафах або закритих полицях.
3).Харчові відходи збирай в бачок чи відро з кришкою і своєчасно їх винось.
4).Читай інструкцію до миючих засобів.
6. Опиши дії які виконуються на малюнках. Розфарбуй їх.
1. Дай визначення поняттям:
Сервірування - ________________________________________________ ______________________________________________________________ Меню - _______________________________________________________
2. Закінчить речення:
Вигляд красиво накритого столу посилює __________________.
Стіл накривають _____________________.
Спочатку ставлять предмети загального користування:__________ _____________________________________________________________.
Для сніданку кожному ставлять ____________________________, а на неї - ______________________ чи ___________________.
Якщо подається одна страва, яку треба їсти ложкою чи виделкою, то ______________ від тарілки кладуть ложку чи виделку (випуклою частиною до низу).
Якщо подається страва, їсти яку треба за допомогою ножа, виделку кладуть ____________, а ніж – справа (лезом до тарілки). Чайні ложечки кладуть __________________ поряд із склянкою або чашкою.
Якщо до сніданку є ____________________, блюдо з ними ставлять на стіл у такому місці, щоб усім, хто сидить, було______________ їх діставати.
Чай, каву, какао подають у кінці ___________________. Наливають їх у чашки або склянки безпосередньо перед подачею.
Слова-підказки: мілку тарілку, мілку столову, закусочну, справа, зліва, на блюдце, бутерброди, зручно, сніданку.
4. Склади меню до сніданку:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
настрій?
______________________________________________________________ Правила поведінки за столом
1. Які правила поведінки порушили діти? Які ще правила поведінки за столом ти знаєш?
Як користуватися столовими приборами
Ложку треба тримати так, щоб великий палець лежав ____________. Суп чи борщ набирають у напрямку ________________. Якщо страву з’їли, то ложку кладуть______________________. Виделку тримають у ______________ руці, якщо їдять тільки виделкою.
Якщо користуються виделкою і ножем, то виделку тримають у _____________ руці, а ніж у правій.
Слова-підказки: зверху, до себе, на тарілку, правій, лівій.
3. Розглянь малюнки. Розфарбуй ті з них на яких діти поводять себе правильно за столом.
1. Дай визначення поняттям:
______________________________________________________________ Неправильна постава - ________________________________________ ______________________________________________________________
2. Відтвори текст:
Люди з правильною поставою тримають голову і спину _____________, плечі__________________, живіт _________________.
Для формування правильної постави треба рівномірно розвивати _____________ всього тіла, виробляти навички ________________ходи, __________________сидіти.
Слова-підказки: прямо, випрямлені, підтягнутий, м’язи, легкої, правильно.
3. Встав НЕ там, де це потрібно:
Щоб мати гарну поставу, слід:
________ходити сутулячись;
Пишучи, ________спиратися грудьми на край столу;
_______ систематично зміцнювати м’язи спини; _______ спати з невеликою подушкою.
4. Прочитай та вивчи вірш:
Рівно спинку ти тримай – Цю пораду пам’ятай!
Друзям це перекажи І здоров’я бережи.
5. Роздивись малюнки. Хто з хлопчиків робить правильно і яким він виросте? Розфарбуй правильні зображення.
6. Практична вправа: покажи декілька вправ для правильної постави.
1. «Збери» й запиши прислів’я. поясни, як ти його розумієш.
______________________________________________________________ ______________________________________________________________
2. Познач правила ввічливості, яких ти завжди дотримуєшся.
___ Зустрівши знайомих, завжди вітаюся.
___ Ніколи не перебиваю співрозмовника.
___ Завжди дякую за допомогу й зроблену послугу.
___ Перепрошую, якщо завдаю незручностей.
___ На прощання кажу «до побачення».
3. Підкресли правильні твердження:
Поважай усіх членів родини.
Завдавай прикрощів старим і немічним.
Будь чуйним і уважним до всіх у родині.
Добросовісно виконуй свої доручення.
Обманюй батьків.
4.Прочитай та вивчи вірш:
- Любий Михасю, - запитую я, - Де ж то хустинка для носа твоя? Треба просити матусю чемненько Дати тобі хустинку чистеньку.
5. Практична вправа – підготувати привітання для людей різного віку та привітатися.
6. Розглянь малюнки. Яких правил поведінки не знають діти, намальовані на малюнку? Розфарбуй.
7. Прочитайте вірш:
Хто людям всім добра бажає, Той і собі добро те має.
Як до людей з добром ідеш,
Ще й світло у душі несеш,
Тебе всі будуть поважати,
І завжди радо величати.
А як людей не поважаєш,
Поганим словом друзів лаєш,
То на добро не сподівайся,
І з висновками ти не гайся.
1. Прочитайте вірш. Випишіть привітання. Які ще привітання ви знаєте?
Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.
Доброго ранку! – кожному зичу я,
Доброго дня вам! – людям бажаю, Вечором добрим стрічних вітаю.
І посміхаються у відповідь люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі.
______________________________________________________________ ______________________________________________________________
2. Поєднай частини прислів’їв:
Добре слово дім будує, коле сердечко.
Гостре словечко а зле – руйнує.
Слово – не горобець, вилетить - не спіймаєш.
3. Відтвори текст:
Молодші першими вітають_____________. Хоча ___________ людина і не чекає, коли з ним привітаються, а робить це сам, не давай себе випередити.
Якщо ті, з ким ти хочеш привітатися, далеко від тебе - на іншому кінці залу, наприклад, - ________________руками і не лякай усіх своїми криками. Зустрівшись поглядом зі своїми друзями, привітно їм_________. Цього буде достатньо. Галасливі і бурхливі вигуки типу "кого я бачу", "ну нарешті", "де ти пропадав" вітаннями ніяк не назвеш.
Якщо одна і та ж сама людина протягом дня зустрічається тобі не одного разу, вітай його кожного разу, але в різній формі - кивком голови, _____________, легким помахом руки, побажанням приємного апетиту (під час обідньої зустрічі).
Слова-підказки: старших, вихована, не махай, кивни, посмішкою.
4. Відповідай «так» чи «ні»
1. Вітатися потрібно з доброзичливим виразом обличчя? ___
2. Чи можна старшим казати «Привіт!», «Бувай!»? ___
3. Привітатися зі знайомим, який йде по другій стороні вулиці потрібно якомога голосніше? ___
4. Чи можна вітатись сидячи?___ 5. Першим вітаються старший?___
5. Закінчить речення:
Розтане навіть льодяна крижина
Від слова теплого _______________
Зазеленіє навіть пень,
Коли почує ___________________.
Якщо їсти більш несилі,
Скажемо мамі ми _______________.
Коли за бешкет сварять чи підказку,
Скажемо ______________________________.
І у Франції і у Словаччині
На прощання кажуть __________________. Слова-підказки: спасибі, добрий день, спасибі, вибачте будь-ласка, до побачення.
1. Прочитай вірш:
Знають всі, як два на два,
Що образливі слова
І на вулиці,і вдома
Вибухають, наче бомба.
Б’ють в лице сильніше вітру,
Ще й забруднюють повітря, Заважають їсти,спати… То навіщо ж їх казати?
2. Знайди відповіді:
1. Ви прийшли до школи. Яке перше слово ви повинні сказати?_____________________________________________________ 2. Вам допомогли роздягтися, повісити одяг. Що треба сказати?_____________________________________________________ 3. Ви йшли коридором і випадково когось штовхнули. Що треба сказати?_____________________________________________________ 4.Щоб вам із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. Яке?_____________________________________________ 5.Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною, зупинився. Чи треба й тобі вітатися?____________________
6. Чи можна замість «Добрий день» говорити «Привіт»?___________ 7. Ви увійшли в автобус із задньої площадки і побачили, що біля передніх дверей стоять ваші друзі. Чи треба привітатися з ними, а якщо треба, то як це зробити?__________________________________ 8.У шкільному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Олег побачив свого вчителя і, проходячи, сказав: «Добрий день, Ігоре Степановичу». Якої він припустився помилки?___________________________________
3. Прочитай вірш «Жартун». Дай відповіді на запитання.
В нас жартун у класі є,
Всім він прізвиська дає, Каже: — Я мастак до жартів.
Та чого ті жарти варті?
Зве він «Савою» Савенка,
«Головою» — Головенка,
А Саченкову — «Сачок»,
Маслаченка— «Маслачок»,
Зве Зарудного — «Заруда»...
А його всі звуть «Зануда»!
—Як ти вважаєш, чи можна назвати ввічливими героїв вірша?
—Чи гарно називати один одного різними прізвиськами? Чому?
4. Поради для ввічливих
До дорослих і незнайомих звертайся тільки на «ви».
Зустрівшись із знайомим, першим вітайся.
Завдавши комусь неприємності, попроси вибачення.
Постійно користуйся словами ввічливості
Дякуй усім за послугу, на подяку відповідай « будь ласка», « прошу».
Не будь набридливим, надто цікавим.
Дивись на того, з ким розмовляєш, уважно слухай його, не перебивай.
Не втручайся в розмову старших.
1. Закінчи речення:
Житловими називаються приміщення, призначені для______________
_____________________________________________________________
______________________________________________________________ Житловими приміщеннями є ___________________________________
______________________________________________________________ Сучасна будь-яка квартира складається з однієї або кількох кімнат і підсобних приміщень - __________________________________________ ______________________________________________________________ 2. Визнач кілька поверхів в цих домах:
______________ __________________ _______________
______________ _____________ ______________
3. Дай відповіді:
Запиши скільки поверхів у твоєму будинку? _____________________ Скільки кімнат у твоєму будинку?_____________________________
Назви кімнати свого будинку - _________________________________ ______________________________________________________________ 4. Визнач як називається зображена кімната:
__________________________ _________________________
__________________________ __________________________ 5. Як ти розумієш приказку:
Дома й стіни помагають.
1.Закінчи речення:
Адреса – це місце мешкання особи або місце знаходження якоїсь установи, організації (місто,__________________________________ __________________________________________________________). Кожен учень повинен знати, де він живе, тобто свою____________ __________________________________________________________.
2. Як називається установа, яка займається доставкою листів та поштових карток?
______________________________
3. Яку професію має цей мультиплікаційний персонаж?
____________________________
4. Чи знаєш ти адресу своєї школи? Запиши її:
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
1. Відгадай загадки:
В синім небі путь моя, Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене ...___________________
Залізний кінь,
Фарбований
І гумою
Підкований. _______________
Я стою
На ходу,
А спинюся —
Упаду._______________
Велика та швидка автівка
Перевозить вантажі,
Так і зветься –________________ Це, звичайно знають всі.
Ось автівка так автівка,
Може й діток покатать,
У багажник вмістить речі, Які треба в путь узять. Ця машина – ________________ Любить її вся сім’я.
2.Як називається техніка зображена на малюнках? Назви однім
словом. __________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
3. Яким транспортом ти добираєшся до школи?____________________
______________________________________________________________
4. Визнач, скільки часу ти витрачаєш на дорогу до школи.____________
5. Яка вартість квитка на проїзд?_________________________________ Тема. Правила дорожнього руху
1.Закінчить речення:
Пішоходам і пасажирам потрібно додержуватися ________________ _____________________________________________________________. За додержанням Правил дорожнього руху стежать працівники одного із підрозділів міліції - _____________________________________ _____________________________________________________________.
Команди інспектора ДАЇ повинні виконувати всі __________________
_____________________________________________________________.
2. Познач малюнки, на яких діти дотримуються правил руху пішоходів.
Розмалюй їх.
3. Як називаються ці знаки? Розкажи, де і для чого їх установлюють.
4. Познач правильні варіанти відповідей:
1). Люди, що їдуть поїздом або летять літаком, - це…
… пасажири;
… пішоходи; … туристи.
2).Пасажирський транспорт треба чекати …
… на зупинці;
… на дорозі;
… на посадковому майданчику.
3).На який сигнал світлофора пішоходам дозволяється переходити вулицю?
… червоний;
…зелений;
…жовтий.
4). Як має поводитися пішохід, коли він перебуває на проїзній частині, а на світлофорі загорівся жовтий сигнал?
…продовжувати рух;
… зупинитися посередині проїзної частини або на «островці безпеки»; …повернутися назад, на тротуар.
1. Всі магазини можна поділити на такі види:
Магазини
________________ __________________ _________________
________________ __________________
Слова-підказки: продовольчих товарів, промислових товарів, універсами.
2. Закінчи речення:
Продовольчі магазини бувають_________________________________ _____________________________________________________________.
Промислові магазини бувають__________________________________
_____________________________________________________________.
Універсам – це універсальний магазин____________________________
______________________________________________________________ _____________________________________________________________.
3. В яких магазинах ти був? Визнач їх вид.
Назва магазина: Вид магазина:
__________________ _______________________________
__________________ _______________________________
__________________ _______________________________ 4. Прочитай вірш. Про який магазин в ньому говориться? Зараз ми у магазині – Всі продукти на вітрині: Чай, цукерки, ковбаса – Розбігаються глаза.
Ви підходьте, покупайте,
Гроші в касу віддавайте.______________________
5. Виконай завдання - «розклади товар» - поєднай назву магазина з товаром який у ньому продається
|
Назва магазина |
|
«Каравай» |
|
|
|
«Школярик» |
|
|
«Одяг» |
|
|
«Все для ремонту» |
|
|
«Молоко» |
|
«Риба» |
||
|
«Взуття» |
|
|
«Іграшки» |
1. Закінчи речення:
У продовольчих магазинах завжди можна придбати основні_______________________________________________________.
В цих магазинах є різні відділи:_________________________________ _____________________________________________________________.
2. Відтвори текст:
У кожному відділі є набір своїх ________________. Так, у відділі
«Бакалія» продаються різні _____________________________________
____________________________________________ тощо; у відділі «Молочний» - молочні продукти:_________________________________
____________________________________тощо, а у відділі «Хлібний» - ______________________________________________________________ _____________________________________________________________. Слова-підказки: продуктів, крупи, цукор, чай, мука, олія, оцет, молоко, сир, сметана, ряжанка, кефір, буханки хліба білого і чорного, булочки, батони, бублики, калачі.
3. Дай відповіді на запитання:
1). Ти коли-небудь був у магазині? _______________________________
2). Як називаються люди, котрі продають товар?____________________ 3). Як називаються люди, котрі прийшли до магазину за покупками?___________________________________________________ 4). У що одягнені продавці? У звичайний одяг чи у спеціальний? _____________________________________________________________
5). Які відділи магазину ти можеш назвати?________________________
______________________________________________________________
4. Встанови послідовність дій:
…Роздивіться, чи є такий товар, запитай його ціну і порівняй з ціною, що узгодили вдома.
… Після такого попереднього ознайомлення можна розпочинати придбання необхідних для вашого дому товарів.
… Перед тим як відправитися до магазину за покупками, потрібно чітко визначити: які продовольчі товари необхідно придбати, скільки і на яку суму грошей.
…Зверніть увагу, де знаходиться каса. Вона може бути у кожному відділі чи одна на магазин.
… У магазині спочатку знайдіть необхідний відділ, де продається кожний із потрібних вам товарів.
5. У якому магазині або якому відділі універсального магазину можуть продаватися наступні товари? Розмалюй їх.
______________________________________________________________
1. Бібік Н. М., Коваль Н. С. Я і Україна. Віконечко. Підручник 1 клас загальноосвітньої школи. К. «Поліграфкнига», 2002 р.
2. Бойченко Т. Є. , О. Я. Савченко Основи здоров’я. Підручник для 1 класу. К. Навчальна. 2002 р.
3. Гиренко Н.А. Социально-бытовая ориентировка во вспомогательной школе. Методическое пособие для студентов дефектологических факультетов. - Славянск, 2002. - 60 с.
4. Девяткова Т.Л., Кочетова Л.Л., Петрикова А.Г. и др. Социально- бытовая ориентировка в специальных (коррекционннх) общеобразовательных учреждениях VIIIвида. - М.: Владос, 2003. - 302 с.
5. Дробот Л. С. Світ навколо тебе, підручник 5 клас, К. «Проза», 2003 р.
6. Дробот Л.С., ІРЕН Н.І. Соціально-побутове орієнтування для вчителів та учнів допоміжної школи. Посібник для вчителів. — К.: ІСДО, 1995.-152 с.
7. Еременко И.Г. Олигофренопедагогика. - К.: Вища школа ,1985. -325 с.
8. Зайцев Г.. Уроки Айболита. Санкт-Петербург, «Акцидент» - 1996 г.
9. Зайцев Г.. Уроки Мойдодыра. Расти здоровым. Санкт-Петербург, «Акцидент» - 1996 г.
10.Методичні вказівки до занять з СПО в допоміжній школі А/ Укл. Мерсіянова Г.М. - К.: РУМК МНО, 1989. - 76 с.
11.Соціально-побутове орієнтування учнів допоміжної ніколи. Дробот Л.С., Мерсіянова Г.М. Посібник для вчителя. - К.: Освіта, 1992. - 160 с.
12.Соціально-побутове орієнтування. //Укл. Гіренко Н.А., Мерсіянова Г.М.. Програма для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх закладів для розумово відсталих дітей. - К.: МОН, - 2009.
13.Субчева В. П. Социально-бытовая ориентировка. Учебное пособие для специальных (коррекционных школ) – 5 клас. М. «Владос». – 2012 г.