Зв’язне мовлення Контрольний переказ тексту публіцистичного стилю

Про матеріал
Мета: з’ясувати рівень сформованості таких текстотворчих умінь, як уміння визначати тему й головну думку тексту, підтеми і мікротеми (у процесі самостійного складання плану), добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, реалізувати задум (письмово відтворювати текст), удосконалювати написане; виховувати повагу до таких рис, як працелюбність, відповідальність, самокритичність; удосконалювати навички самостійної роботи, розвивати логічне мислення, писемне мовлення, пам’ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

Уроки № 75-76

Зв’язне мовлення

Контрольний переказ тексту публіцистичного стилю

Мета: з’ясувати рівень сформованості таких текстотворчих умінь, як уміння визначати тему й головну думку тексту,  підтеми і мікротеми (у процесі самостійного складання плану), добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, реалізувати задум (письмово відтворювати текст), удосконалювати написане; виховувати повагу до таких рис, як працелюбність, відповідальність, самокритичність; удосконалювати навички  самостійної роботи, розвивати логічне мислення, писемне мовлення, пам’ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

 

Хід уроку

 

 

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ. Підготовка до роботи над  контрольним  переказом.

 

* Читання тесту вчителем.

 

ясування лексиного значення вжитих у тексті переказу  слів, які перебувають пасивному словнику учнів.

 

*Визначення теми й головної думки тексту.

 

*Визначення стилю тексту. Зясування покладеного в його основу типу мовлення та допоміжних типів мовлення.

 

*Самостійне складання плану переказу.

 

*Повторне читання вчителем тексту.

 

ІІІ. Самостійна письмова робота учнів на чернетках.

 

ІV. Редагування чорнових варіантів переказу. Переписування переказу до зошитів.

 

V. Домашнє завдання. Скласти й записати текст (обсяг – 12-15 речень) на тему  Як  пізнати  себе,   використавши  4-5  слів  з   НН.

 

Текст  публіцистичного стилю для контрольного переказу

 

Як  знайти своє покликання

 

Невдовзі кожен з нас має обрати  фах, який має визначити  долю.  Як же страшно помилитися у виборі майбутньої професії! Саме цей вибір для плину нашого життя  цілком може стати вирішальним.

Ви помічали, як багато навколо нас халтурників і невмійків? Якщо невмійко – це той, хто чогось не вміє, але  може ще колись навчитися,  то халтурник – це людина, усвідомлено байдужа до  своєї праці.  Халтурник – це безвідповідальний і ледачий ремісник, який  так і не став і вже не стане майстром.

Кажуть, що майстер – це той, хто знайшов своє покликання у праці.  А ще кажуть, що справжнього майстра характеризують  три ознаки. Перша – це високе професійне вміння, володіння тими прийомами, які забезпечують  щонайвищий рівень  роботи. Друга ознака – це творче ставлення до праці, своєрідний і неповторний “почерк”. Це те, що все виконане майстром робить неповторним, а самого майстра – незамінним. І, нарешті, третьою ознакою справжнього майстра є його прагнення прислужитися людям, бути їм  по-справжньому  корисним.

Ви можете заперечити: хіба ота корисність така вже необхідна? Навчився щось робити вправно, то й роби! Аби платили  побільше. Та виявляється, все не так просто. Якщо праця майстра не є корисною людям, то й майстерність виявиться позбавленою смислу, навіть може суперечити  інтересам людей, стати аморальною.

Кому спаде на думку визнати майстром  кишенькового злодія? Або славетного шахрая, “великого комбінатора” Остапа Бендера?  Або здібного вченого – героя роману Герберта Уеллса “Людина-невидимка”, який і не думав про те, щоб його відкриття  стало для людей корисним.

Знайти своє покликання – значить  виявити себе у праці,  яка найкраще  відповідала б складові душі, нахилам, здібностям. Памятаєте ідею “сродної праці” Григорія Сковороди?

Самим лише навчанням створити майстра неможливо. Необхідна гармонія особистості  з обраною професією. Тобто відповідність того, чого людина прагне, з тим, на що ця людина спроможна.

Як було б прикро поповнити собою лави узаконених дипломами немайстрів! Щоб цього не сталося, потрібно одне: правильно обрати професію, відчувши  своє покликання. А для цього необхідно навчитися правильно оцінювати себе. Це тільки на перший погляд просто, а насправді – немає нічого  складнішого. Отже, пізнай себе -  і знайдеш своє покликання! (З посібн.; 330 сл.)

 

  • Пояснити лексичне значення слів аморальний,  гармонія (співмірність, злагодженість).
  • Дібрати синоніми до слів  фах, прикро,  шахрай.
  • Скласти план тексту (орієнтовний: І. Вибір професії – важливий крок у житті. 1. Невмійки й халтурники навколо нас. 2. Як хочеться стати майстром! ІІ. Майстер – це той, хто знайшов своє покликання. 1. Три ознаки справжнього майстра. 2. Без усвідомлення корисності своєї праці  майстерність може стати аморальною. 3. Покликання - справа, що відповідає суті людини, її якостям і нахилам. ІІІ. Пізнай себе -  і знайдеш покликання)
  • Написати детальний переказ.

 

 

 

 

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
18207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку