1
Зв’язне мовлення. Особливості побудови опису зовнішності людини
Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови опису зовнішності людини; навчити їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер, настрій; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, увагу, уяву; виховувати людяність, доброту, почуття прекрасного.
Обладнання: запис української народної пісні, таблиця, схеми.
Хід уроку
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
В. Симоненко
Бесіда.
На уроках української літератури, читаючи прозові твори, ми з вами зустрічали описи зовнішності людини.
— Як називається опис зовнішності в образотворчому мистецтві та художній літературі?
— Які засоби створення портрета використовує художник, а які — письменник? 1
Портрет |
||
|
|
|
у літературі опис зовнішніх і внутрішніх (душевних, психічних) рис особи в літературному творі |
|
в образотворчому мистецтві зображення особи на картині або фотографії |
засоби для створення портрета |
||
слово, художні засоби (епітети, порівняння) |
|
фарби, пензлик, палітра |
— З якою метою опис зовнішності вводиться в художній твір?
— Чи можна, на вашу думку, за портретом визначити риси характеру людини, її настрій? Відповідь аргументуйте.
1. Робота з епіграфом. 3
2. Слово вчителя.
Кожна людина — єдина і неповторна особистість. Люди різняться не лише зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їм.
Ми повинні не лише навчитися описувати зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.
1. Прослуховування грамзапису або читання тексту народної пісні «Розпрягайте, хлопці, коней…». 4-5
2. Запитання до учнів.
— Яку роль виконує опис зовнішності дівчини в пісні?
— Які художні засоби використав народ для зображення героїні?
3. Розповідь учителя.
Описати зовнішність людини — це відтворити її зовнішній вигляд, передати її одномоментні або постійні риси.
Опис зовнішності складається, як і опис предмета.
«Відоме» — сам предмет або його частини; «нове» — ознаки.
Наприклад: 6
Вона ростом (В) невеличка (Н), ще й літами (В) молода (Н). Руса (Н) коса (В) до пояса (Н), в косах стрічка (В) голуба (Н). (Нар. пісня)
Портрет 7
Художній |
Науковий чи діловий |
Створення образу людини, вироблення у читача (слухача) певного ставлення до людини. Широко використовуються художні засоби, за допомогою яких автор передає риси вдачі людини, її настрій, увиразнює власне ставлення до зображеного на портреті |
Об’єктивне й точне зображення особливостей вигляду людини (вказівка на зріст, поставу, зачіску, риси обличчя, жести, одяг тощо). Чіткий, конкретний, слова вживаються в прямому значенні, позбавлений суб’єктивності |
4. Завдання учням. 8-9
— Прочитайте уривок. Через опис яких деталей зовнішності автору вдалося передати риси характеру персонажа та власне ставлення? В обох реченнях визначте «відоме» та «нове».
Микола, Прокопів хлопчик, такий школярик гарнесенький був: сумирненький, соромненький, млявенький, як дівчинка. Та ще ж такий чорнобривенький, білолиценький, носок невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерями.
(А. Тесленко)
5. Ситуативне завдання.
— Уявіть собі, що вас просять скласти словесний портрет хлопчика, який загубився. Чи змогли б ми використати попередній уривок? Відповідь аргументуйте.
— Складіть словесний портрет Миколки з оповідання «Школяр» А. Тесленка в діловому стилі за поданим планом. Відомості, яких бракує, придумайте самі.
План 10
1. Хто ця людина?
2. Компоненти зовнішності:
а) зріст, вік;
б) постава, фігура;
в) обличчя (очі, брови, ніс, рот, губи);
г) волосся, зачіска.
3. Загальне враження (для художнього стилю).
6. Розподільний диктант. 11
— Запишіть прикметники у два стовпчики, залежно від того, які емоції — позитивні чи негативні — вони викликають.
Очі: нахабні, байдужі, ласкаві, привітні, пусті, добрі, жорстокі, лагідні, лукаві, щирі, сердиті, сумні, правдиві, уважні, ніжні, злі, мрійливі.
7. Творча робота.
— Складіть усний короткий опис зовнішності дорогої вам людини у художньому стилі.
Опитування-інтерв’ю.
(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
Дібрати лексичний матеріал до опису зовнішності людини, з художньої літератури виписати два портрети.