Тема. Розвиток мовлення. Написання есе в публіцистичному стилі
Мета: ознайомити з вимогами до написання есе в публіцистичному стилі, допомогти учням зібрати матеріал для творчої роботи; розвивати вміння висловлювати в письмовій формі власні міркування, обґрунтовувати їх, виражати своє ставлення до предмета висловлювання, добирати точні й образні слова; збагачувати словниковий запас; розвивати образне мислення, спостережливість, уміння робити висновки; формувати ціннісне ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: роздруковані пам’ятки «Вимоги до написання есе», дидактичний матеріал (прислів’я), слайдові презентація.
Наскрізні лінії: НЛ-3.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Бліцопитування.
- Які стилі мовлення ви знаєте?
- Назвіть особливості публіцистичного стилю мовлення.
ІІ. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію. І сьогодні на уроці у вас буде для цього гарна нагода, тому що ми будемо вчитися писати есе.
ІІІ. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.
У перекладі з англійської, есе (essay) означає «нарис», «твір», «спробу самостійного аналізу» та «обґрунтування теоретичної гіпотези». Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу. Враження, роздуми й асоціації (на думку І.Звоненко) є «трьома китами есе», які визначають специфіку цього жанру.
Есе |
|
Обсяг тексту |
Від 0,5 до 1 сторінки. |
Особливості змісту |
В основу покладено роздуми автора з приводу чогось побаченого, прочитаного або пережитого особисто. Над усе цінується самостійність і оригінальність думок та оцінок. На першому плані – особистість автора. |
Особливості композиції |
Композиція довільна, послідовність викладу спричинена логікою авторських роздумів. Обов’язковою є аргументованість і переконливість. |
Особливості стилю |
Емоційність, яскрава образність досягаються вживанням метафор, порівнянь, повторів, нанизуванням однорідних членів, використанням протиставних, заперечних конструкцій. |
Особливості мови |
Уживання неповних речень, питальних та окличних конструкцій, риторичних звертань, запитань, тверджень. Афористичність. |
Заголовок
|
Заголовок не перебуває в прямій залежності від змісту, він може пояснювати, що стало поштовхом авторських роздумів, передавати почуття, настрій автора тощо. |
ІV. Робота над написанням есе.
Тема есе, над яким ми сьогодні будемо працювати – «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!». як ви вважаєте, яке слово є тут ключовим? Отже, саме із роздумів про роль здоров’я у житті людини ви можете почати своє есе. Сформулювати думку вам допоможуть народні приказки та прислів’я про здоров’я.
Було б здоров’я – все інше наживемо.
Бережи одяг, доки новий, а здоров’я – доки молодий.
Без здоров’я нема щастя.
Здоров’я – найцінніший скарб.
Здоров’я – найбільше багатство.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
У здоровому тілі – здоровий дух.
Доки здоров’я служить, то людина не тужить.
Здоровому все здорово.
Здоров’я за гроші не купиш.
Отож ви висловили свою думку, а тепер необхідно навести переконливі докази на її підтвердження. Мабуть, кожен із вас погодиться, що багато в чому здоров’я залежить від того, як ми харчуємося. А тому пропоную ознайомитися з традиційною українською кухнею.
Ви переглянули найпопулярніші страви традиційної української кухні, вживання яких є корисним для нашого організму. А зараз укладемо «чорний список» тих продуктів, які шкодять нашому здоров’ю, і одночасно будемо пояснювати їх написання.
Чипси, чизбургер, хот-дог, вермішель «Мівіна», пепсі-кола, кока-кола, сухарики, солодощі.
V. Підсумок уроку.
1. Усна рефлексія.
- Чи сподобався вам урок?
- Пропоную вам гру «П'ять речень»: сформулюйте п'ятьма реченнями, що нового дізнались на уроці.
VІ Домашнє завдання.
Переписати есе в зошит.