Урок № 59
ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ
Виступ на зборах
(підготовлений заздалегідь і не підготовлений)
Мета: формувати вміння виголошувати та критично оцінювати виступи; розвивати логічне мислення, уяву, удосконалювати навички роботи з підручником, орфоепічні навички, збагачувати та уточнювати словниковий запас.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання.
◊ Прослуховування й обговорення заздалегідь підготовлених учнями виступів (завдання уроку № 56).
ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.
ІІІ. Активізація опорних знань.
◊ Бесіда.
1) На яких зборах вам доводилось бувати протягом останнього часу?
2) Які питання піднімались та обговорювались на зборах?
3) Чи були питання колективно розв’язані, тобто чи досягли збори поставленої мети?
4) Чий виступ запам’ятався вам як найбільш вдалий? Чим саме?
5) Які недоліки виступів на зборах ви можете відзначити?
6) Наскільки різко відрізнялися підготовлені виступи від заздалегідь не підготовлених? Чим?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
◊ Пояснення вчителя.
Чи може нарада, яка не була підготовлена заздалегідь, пройти успішно? Мабуть, лише у виняткових випадках. До речі, прикметою сумлінної підготовчої роботи перед нарадою є те, що така робота, як правило, непомітна.
Головуючий має ретельно обміркувати проблему, що обговорюватиметься, проаналізувати аспекти проблеми, розподілити обговорення на окремі питання. Вкрай важливо такі питання чітко сформулювати.
Якщо проблема, що виноситься на обговорення, складна, і вірогідність того, що учасники наради відразу включаться в її обговорення, невисока, варто заздалегідь розмножити такі питання і оприлюднити їх.
Головуючий має підготувати вступ на 2-3-5 хвилин. Надто довгий вступ може спричинити пасивність учасників зборів.
Наступне питання ставиться на обговорення після того, як із питання попереднього виступить четверо чи п’ятеро учасників зборів і окреслився висновок. Різниця між вправним і невправним керівником зборів полягає в тому, чи зуміє він привести обговорення до конкретних висновків. Якщо учасники говоритимуть одне й те, це вина головуючого, який не зумів спрямувати обговорення.
Через кожні 10-15 хвилин у зручний момент слід підсумовувати й узагальнювати висловлені думки. При цьому потрібно наводити основні аргументи, висловлені в процесі обговорення. Продовження обговорення супроводжується словами «Шукаймо нові аргументи» або «Розглянемо наступне питання».
У процесі проведення зборів ведеться протокол. Коли всі аспекти проблеми обговорено, необхідно підбити підсумки висловленого в цілому і зосередитися на проекті рішення, яке буде висунуто на голосування.
Якщо метою наради є виконання певних завдань, головуючий має зосередитись на тому,
При правильній організації праці виконання рішень, прийнятих на нараді, обов’язково перевіряється, а результати виконання оголошуються на нараді наступній.
(За І. Томаном)
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
◊ Ділова гра.
Зімітувати проведення класних зборів, на яких обговорюється:
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІI. Домашнє завдання.
Вправа 187 (скласти тези прочитаного).