Тема: Зв'язок дієслова з іменниками у реченні. Доповнення тексту.
Мета: Навчати дітей встановлювати зв’язок у реченні між дієсловом і
іменником;формувати правописні уміння, збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати уміння аналізувати мовний матеріал та робити висновки; виховувати повагу до
праці.
І. Організація класу
Постараймось
працювати плідно
Протягом всього уроку,
Щоб всі знали
на «відмінно»
Мову рідного народу!
· Схилились голівки
до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.
ІІ . Актуалізація знань.
1.Вправа «Мозковий штурм»
- Скільки частин мови є в українській мові? (10.)
— Які частини мови ви вивчили? Назвіть приклади.
— Яка частина мови називається іменником? Прикметником? Дієсловом? Назвіть приклади.
- На які питання відповідає початкова форма дієслова? Наведіть приклади.
2. Перевірка домашнього завдання.
3.Хвилинка каліграфії
Запишіть каліграфічно рядок:
рл ек ла спекла
— Доберіть слова з кожним буквосполученням.
— Усно складіть з одним із них речення.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
На дошці написані слова
Летить
Біжить
Падає
-До якої частини мови належать ? (дієслово)
-Ми можимо зрозуміти про що , або про кого йдеться ? Чому ?
-А які слова треба підставити щоб зрозуміти ? (птах, Лис, листок)
-А до якої частини мови ці слова відносяться ?(іменник)
Сьогодні ми спробуємо узнати більше о зв'язку дієслів з іменниками у реченні.
IV. Пояснення нового матеріалу .
Запишіть під диктовку речення.
Перші промені сонця розбудили Оленку.
Знайдіть головні члени речення.
Якою частиною мови виражений підмет, присудок?
Підкресліть головні члени речення.
Чим вони виражені?
Висновок. Найчастіше в реченні дієслово буває присудком.
З яким словом пов'язані ці дієслова в реченні?
З якою частиною мови?
Висновок. Дієслово в реченні найчастіше зв’язане з іменником. Дієслова змінюються за числами. Якщо іменник, який зв’язаний з дієсловом, вживається в однині, то і дієслово вживається в однині, а якщо іменник вживається в множині, то й дієслово зв’язане з іменником, також, вживається в множині.
2. Робота з підручником с.142 Впр 340
(Учні по черзі виходять до дошки та поєднують дієслова з іменниками за питанням та змістом.)
Фізкультхвилинка.
Треба трошки відпочити
Руки вгору, руки вниз
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть.
І спокійно опустіть.
Розведіть їх у сторони
Плесніть, діти, кілька раз
За роботу , все гаразд.
V.Закріплення вивченого матеріалу
До нас на урок завітав Зайчик. Йому дуже потрібна виконати завдання. Він під час вивчення теми хворів і зараз не можє впоратись самотужки. Допоможимо йому?
Необхідно виписати дієслова і звя’зани з ними іменники. (самостійна робота)
Он летять журавлики - літо йде!
Зачепили сонечко золоте!
Сонце заховалося – не знайти.
Виплив місяць човником золотим.
Я у цьому човнику плив та плив.
Ви дуже добре сьогодні працювали, і зараз я хочу перевірити, які вміння і навички ви набули на уроці. Для цього пропоную вам виконати завдання у групах.
1 група – написати 3 поради про те, як треба ставитися до рідної мови.
2 група – „вільне письмо” на тему „Чи потрібні українській мові дієслова?”.
3 група – скласти сенкан „Дієслово”.
4 група – скласти діалог „учитель – учень” на тему„Дієслово”.
Рефлексія. Гра «Закінчі речення»
- На сьогоднішньому уроці я навчився…
-Найбільше мені сподобалося…
-Дієслово найчастише пов’язане…
Впр. 342, ст.143.