Зв’язок дій множення і ділення. Складання прикладів на ділення з прикладів на множення.

Про матеріал
Урок з математики для вчителів початкових класів. Орієнтований для сучасного учня.
Перегляд файлу

Тема. Зв’язок дій множення і ділення. Складання прикладів на ділення з прикладів на множення.

Мета. Вчити використовувати зв’язок дій множення і ділення під час розв’язування прикладів; формувати уміння складати приклади на ділення з прикладав на множення, розв’язувати задачі; виховувати зосередженість, наполегливість, інтерес до народознавства.

Обладнання. презентація усних обчислень; схеми задач; малюнки для складання прикладів на ділення; малюнок сонця, макет віночка, квітки: мак, волошка, калина, безсмертник, барвінок, цвіт яблуні, ромашка, альбом «Чарівний світ чисел», телевізор, магнітофон, аудіо - і відеозапис  «Чарівний світ чисел» (множення  і ділення), «Всесвіт».

Тип уроку. Урок –«віночок»

Хід уроку

  1. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Це Сонечко любе, що вранці встає,

Всіх лагідно будить, заспать не дає…

А я полюбляю засмагнути влітку…

Без нього не буде ні плоду, ні квітки…

- Які квіти ви знаєте? Що люблять з квітів плести дівчатка?

-  Український віночок – не просто краса, в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели віночки із 7 квіток. І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати по одному завданню. Хто найшвидше і правильно виконає всі завдання той найшвидше сплете свій віночок.

- Приступаємо до роботи.

 III.Контроль корекція і закріплення знань

1.Індивідуальне опитування (робота на картках).

Варіант 1

1.Обчисли значення прикладів.

8 * 2 – 10 =

6 * 2 +10 =

2 * 7 + 69 =

4 * 2 + 34 =

3 * 2 + 5 =

2.Розв’яжи задачу.

Периметр квадрата дорівнює 4 см. Яка довжина однієї сторони квадрата?

Варіант 2

1.Обчисли значення прикладів.

3* 2 + 14 =

8* 2 – 12 =

2* 2 + 37 =

2* 6 + 65 =

2+2 * 2 =

2.Розвяжи задачу

Пиріг поділили на 4 рівних частини і поділили між двома друзями порівну. Скільки кусочків пирога  отримав кожний.

2.Перевірка домашнього завдання.

А) Задача 557.

- Прочитай задачу.

- Що потрібно було знайти?

- Як ти ви це знайшли?

- То скільки бананів було у слоненяти?(4, тому що 2*2=4)

3. Усна лічба.

1) Прочитати приклади.

16 : 2 = 8          100 : 10 = 10          30 : 5 = 6

 2) Намалювати 8 кружечків, розділити їх на 2 рівні частини. Записати приклад.

 3) Скласти і записати за малюнком приклад ділення.

 

  • Розподіліть квіти барвінку між двома дівчатками.

(10 : 2=5)

 - Молодці, діти! Ви добре справилися із завданням. І ми можемо вплести першу квітку у наш віночок.

-Учні, що це за квітка? (Барвінок)

- А що він означає у віночку? Барвінок – до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують вважаючи символом життя.

 4) Гра „ Збери зірочки”.

На дошці – Місяць. Двоє учнів отримують малюнки зірочок із записаними прикладами, розв’язують їх і приближають зірочки. Виграє той, хто швидше і правильно виконає завдання.

 

 

 

 

 

 

5. Геометричний матеріал.

- Відгадайте загадки.

Він давно знайомий мій,

Кожен кут у нім прямий.

Всі чотири сторони

Однієї довжини.

                 (Квадрат)

Він не круг і не квадрат

І не прямокутник.

Має тільки три кути

Звуть його ...

                (Трикутник)

  • Накресліть квадрат зі сторонами по 6 сантиметрів у свої зошити.

6. Задачі на слух.

- В одному пакеті 2 кг печива. Скільки кілограмів печива у 6 таких пакетах?(12)

- Три ворони посварились

Бо зернят не поділили

На їх шум ще три примчало,

Скільки разом птахів стало?(6)

4.Усне опитування.

1) Щоб збільшити число на кілька одиниць, що потрібно зробити?(Додати)

2) Щоб збільшити число у кілька разів, потрібно?( Помножити це число на кількість разів)

3)Як називаються числа при ділені?

4) Сформулюйте правило про множення.

5) Згадайте і розкажіть переставний закон дії множення?

5.Каліграфічна хвилинка

А) «Яке число зайве?»

4, 8, 12, 16, 17, 20.

  • Чому число 17 заве? (Тому що воно не парне)
  • Відкриваємо зошити і записуємо число, класна робота.
  • Пропишіть рядок цифри 17.

Вплітаємо другу квітку – цвіт яблуні. А що вона означає у вінку?

Квіти яблуні – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв: “Мати-яблуня! Дай моїй донечці здоров’я і долі щасливої”.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовчі вправи.

а) Виконання вправи №567

- Учні читають приклади на множення і складають їх.

2*2 =4

2*4=8

2*8=16

2*3=6

2*7=14

б) Складання задач за малюнком.

 

1)       

               2 ∙ 5 = 10 (р.) 

 

2)

          10 : 5 = 2 (р.) 

3)

                10 : 2=5 (р.)

           

- Третя квітка, яку ми вплетемо, буде ромашка. Цю рослину ви мабуть, усі знаєте. Це лікарська рослина. І взимку ми її часто використовуємо при лікуванні застуди.

Але щоб нам вдалося плести нам віночок, нам потрібно навчитися складати приклади на ділення з прикладів на множення.             

2. Виконання завдання 568.

- Що нам потріно зробити? (З приклада на множення, скласти приклади на ділення)

- Складаємо ланцюжком.

3. Фізкультхвилинка

4. Робота з «Чарівним світом чисел» для 2 класу частина №2 с.8

- Як називаються числа при множенні? Проспівайте пісню про це?

5. Пояснення нового матеріалу.

- У прикладах 2 • 5 = 10 і 10 : 2 = 5 однакові числа. Можна сказати, що приклад на ділення складено з прикладу на множення.

Розглянемо рушничок, на якій лежать ягідки калини.

 

 

 

 

 

- На рушничку лежить  5 стовпчиків ягідок  по 2 у кожному; їх кількість можна обчислити додаванням : 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10 (яг.) або множенням 2 х 5 = 10 (яг). Розріжемо смужку уздовж на 2 частини, щоб у кожній було ягідок порівну.

 

 

 

 

 

 

Бачимо, що в кожній частині 5 ягідок. Отже, можна скласти такий приклад на ділення : 10 : 2 = 5 (яг.).

Візьмемо ще одну таку саму смужку з 10 ягідками і розріжемо її на 5 частин, щоб у кожній була однакова кількість

 

 

.

 

 

Дістали в кожній частині по 2 ягідки. У цьому випадку матимемо такий приклад на ділення : 10 : 5 = 2 (яг.).

Отже, з прикладу 2 х 5 = 10 дістали два приклади на ділення  10 : 2 = 5 і 10 : 5 = 2.

У першому прикладі добуток ділили на перший множник (на 2), а в другому – на другий множник ( на 5). Отже, якщо множники різні, то з кожного прикладу на множення можна скласти два приклади на ділення.

6. Первинне закріплення.

- А зараз ми продовжимо плести вінок. Але щоб це робити, що нам потрібно? (Правильно розв’язати приклади і задачі). Ви повинні виконати задачу 569.

1. Розв’язання задачі 569.

- Прочитайте  задачу.

- З скількох ланок складається ламана? (4)

- Яка їх довжина? (8 см)

- Про що запитується в задачі? (Яка довжина однієї ланки ламаної)

- Ми можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)

- Як? (8/4=2)

- Чому ділили?

Задача

8/4=2 (см)

Відповідь: 2 сантиметри довжина однієї ланки ламаної.

- Вплітаємо калину. В центрі було гроно калини – символ краси і дівочої вроди, символ України.

2) Скласти приклади на ділення за зразком. Робота з «Чарівним світом чисел» с.36

- Молодці, учні! Ви добре засвоїли новий матеріал, і вам вдалося скласти приклади на ділення. Отже, ми знову вплітаємо квітку.

  • А яка ця квітка буде по рахунку у нашому віночку? (П’ята)

- Волошка у вінку  - це символ лююдського прозріння, краса і велич неба. Де волошка росте там верба гине.

7. Перегляд відеофільму «Таблиця ділення»

VІ.  Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

1.Розвязання задачі 570.

- Прочитайте  задачу.

- Чому дорівнює периметр квадрата? (8 см)

- Про що запитується в задачі? (Яка довжина однієї сторони квадрата)

- Ми можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)

- Як? (8/4=2)

- Чому ділили?

Задача

8/4=2 (см)

Відповідь: 2 сантиметри довжина однієї сторони квадрата.

- Шоста квіточка – мак. Мак у віночку, то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському вінку.

2. Розв’язання задачі 571 (самостійно)

- Прочитайте  задачу і розв’яжіть самостійно.

Задача

16/2=8 (см)

Відповідь: 8 сантиметрів довжина кожної частини.

 

- Ви справилися із поставленим завданням, і ми вплітаємо останню сьому квіточку у віночок. А що це за квітка? (Безсмертник)

- Безсмертник дарує здоров’я роду людському. Чи виразки, чи вавочки – дуже добре гоїть, тому і співають цьому квітові життя.

VIІ. Підсумок уроку . Рефлексія

  • Що нового ви дізналися?
  • Які завдання робили з задоволенням?

VIIІ. Домашнє завдання. № 572, 573 (с. 99).

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
30 жовтня 2019
Переглядів
3088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку