Тема. Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою.
Мета:
Навчальна: поглибити знання учнів про особливості прийменника як службової частини мови, ознайомити їх з основними правилами вживання прийменника з іменниками, визначати види прийменників за будовою,
Розвивальна:удосконалювати вміння вживати прийменники в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, дослідницькі і пошукові навички школярів;
Виховна:виховувати шанобливе ставлення до традицій рідного народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань( формування мовної і мовленнєвої компетенцій)
Обладнання:підручник, мультимедійні засоби, роздавальний матеріал.
ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент
2.Привітання
Почнемо в цю мить незвичайний урок,
Про це повідомив веселий дзвінок.
Сказав з переливом на ноті високій:
« Вітаю вас, друзі,з початком уроку!»
II. Актуалізація опорних знань.
« Мозковий штурм»( дайте відповіді на запитання)
2)Чим службові частини мови відрізняються від самостійних?
3) Прийменник - це…
4)Визначте, на що вказує прийменник?( на місце, час,напрям, причину, мету, об’єкт дії, відношення відповідності)
5)Прийменник є засобом зв’язку…
6) Непохідні прийменники-це…
7)Похідні прийменники утворено…
II.Мотивація навчальної діяльності.
Слайд1
Прочитайте речення, скажіть, яких слів у ньому не вистачає? Відновіть речення, визначте з якими відмінками при іменниках вживаються ці слова.
Весна зіткала вчора гобелен
___ лузі – __ трав, __ квітів, __ верболозів.
- Робота з словником.
Слайд 2 «Робота зі словником»
Що таке гобелен?
/ За тлумачним словником,гобелен - це килим із художньо витканою картиною, зображенням. Декоративна тканина./
Учень зачитує вголос відредагований текст.
-Як називаються слова, що ви їх вставили? Яку функцію вони виконують?
III. Оголошення теми, мети уроку.
Слайд. « ТЕМА»
Слайд. « МЕТА»
Слайд. « Епіграф»
Епіграф
Все на землі, все треба берегти -
І птаха , й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті, ти його частинка. Б.Лепкий
Слайд «Рефлексія»
Рефлексія
Продовжіть речення:
« Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
« На сьогоднішньому уроці я зможу…»
Робота в зошиті.
Запишіть це речення ,підкресліть у ньому члени речення.
Весна зіткала вчора гобелен у лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
А тепер з'ясуймо
На що вказують прийменники з іменниками?
/зіткала (де?) у лузі – місце дії;
гобелен (який?) з трав, із квітів, з верболозів - ознака предмета
Робота з таблицею( цього матеріалу в підручнику немає)
Слайд «Таблиця»
Вчитель. Ви опрацювали таблицю, а зараз зясуємо наскільки уважно:
Вчитель. Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками іменників, займенників, числівників. Уживання прийменників з певними відмінками в українській мові закріплене традиційно.
Місцевий відмінок ніколи не вживається без прийменника. А от із давальним відмінком прийменники вживаються найменше.
Учень читає вголос рубрику «З глибин мовознавства» с.164
IV. Основна частина уроку.
Вчитель. Надворі весна. Вона все більше завойовує простір і час. I як зима не намагається протистояти, оповиваючи землю снiгом,весна все впевненіше крокує по світі. Ранньою весною, щойно прокинеться земля, з'являються перші квіти.
Однією з перших розцвітає конвалія.
Слайд «Робота з текстом»
Робота з текстом.
Виразно прочитайте текст, визначте тему, стиль та тип мовлення. Виразне читання тексту.
Конвалії
Конвалії – ніжні, з витонченим ароматом, весняні квіти, котрі, мов чарівні білосніжні перлини, розсипані попід тінявими деревами в лісі, на галявинах та байраках. Це дивовижні, природою викохані квіти.
Скільки казок, легенд пов’язано з цією чудовою рослиною! Коли Білосніжка рятувалася від лихої мачухи, вона ненароком розгубила своє намисто, і воно перетворилося на запашні квітки, котрі слугували ліхтариками для гномів.
Із української легенди, що народилася серед давніх волинських пущ, дізнаємося, що конвалії - то щасливий сміх Мавки, який чарівним перлиновим сяйвом спадав на лісові трави. У поетичних творах квіти конвалії завжди ототожнюються з чистотою, ніжністю, вірністю, коханням.
Об’єднавшись у 3 групи, виписати словосполучення з прийменниками, вказавши відмінок, з яким вжиті.
(1 група – 1 абзац, 2 група – 2 абзац, 3 група – 3абзац.)
Бесіда за текстом.
- Які ще первоцвіти вам відомі?
- Більшість весняних первоцвітів занесені до Червоної Книги України. Як ви вважаєте, чому?
- Як ми повинні ставитися до перших весняних квітів?
3. Творче завдання.
- Я пропоную вам переглянути презентацію «Весна малює квіти» і скласти речення про весняні квіти та їх охорону, використовуючи прийменники.
(Музичний супровід А.Вівальді.)
Слайд «Весна малює квіти»
/Учні зачитують речення, вказують, які прийменники використали./
Робота над культурою мовлення.
Робота з підручником (с.165)
Рубрика «Говоримо правильно».
Вчитель зачитує як правильно говорити, а далі учні самостійно
Слайд « Я- редактор»
Вправа
« Я- редактор» (робота в парах по 4 речення за рядами).
Запишіть правильний варіант, ставлячи іменник у відповідному відмінку.
1.Він (по, за, від) походженням українець. 1 ряд (три парти)
2.Я живу (на, по, в) вулиці Т. Г. Шевченка.
3.Брат пішов у магазин(за, по)хліб.
4.Клієнт банку одержав гроші (по, за, на, в) рахунок. 2 ряд (дві парти)
5.Це було ще ( при, від, за, в)життя моїх пращурів.
6.Цікаво було виконувати домашнє завдання в зошиті (з, по,для) історія.3 ряд (дві парти)
7.Розповідь екскурсовода тривала( на протязі, протягом) година.
Лірична хвилинка.(Звучить музика).
Виразне читання поезії напам’ять.
Весна зіткала вчора гобелен
у лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала вітер, і зіткала клен,
грози зіткала молоді погрози.
Не відпочивши, вдосвіта весна
сьогодні знов за голубим верстатом –
в святому невдоволенні вона
свій гобелен взялася переткати.
І спалахнула полум’ям трава,
і заряхтіли, як веселка, квіти,
і сонця вогнеуста голова
пророком проповідувала в світі!
Навівши скрізь на гобелені лад,
весна під зорями поклалась спати,
бо завтра знов за голубий верстат,
щоб гобелен свій ще раз переткати.
Є. Гуцало
Робота з підручником.
Таблиця
Види прийменників за будовою (с. 155) (самостійно)
Вчитель.
Як поділяються прийменники за будовою?
Майстерня лінгвіста.
Слайд «Майстерня лінгвіста»
Робота в зошиті
(Заповнити табличку . Робота в парах, перевірка за рядами), 1 ряд – прості, 2 ряд – складні, 3 ряд – складені.
У, попри, для залежно від, поміж, до ,з-за, заради, відповідно до, під кінець, з- попід, поперед, через, заради, перед, із-за, коло, на відміну від, у разі, з. при.
Робота біля дошки. Коментоване письмо.
(Записати під диктовку речення , вказати прийменники в ньому, підкреслити члени речення)
У лісі вже розтанули останні острівці снігу, під весняними променями сонця запарувала земля, виснажена зимовими холодами.
V.Узагальнення та систематизація вивченого.
Вправа «Упіймай помилку» ( відредагуйте словосполучення і речення)
Слайд «Упіймай помилку»
Ходити по хатам; знання по фізиці, відповідно до закону, хворіти грипом,
діяти по правилах,іти за хлібом,по замовленню, ліки проти застуди,в десять годин.Моя сестра по фаху лікар. Учень пропустив три дні по хворобі. хворіти грипом.
Вони сміялися наді мною. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста.
Слайди «Тести»
Тестові завдання з самоперевіркою.
1. Прийменник вжито в реченні:
А) Між листом зашелестів густий, рівний дощ.
Б) Що багатша думка, то багатша мова.
В) Червоний місяць аж горить…
Г)І смеркає, і світає, день божий минає.
2. Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення у реченні:
А) Перед вікном шумлять, шумлять тополі.
Б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний.
В) У степу запахло розворушеною земле.
Г)Келихи з кришталю стояли на святковому столі..
3.Складний прийменник вжито в реченні
А) Для малювання учневі потрібні олівці.
Б)Табір розкинувся недалеко від дороги.
В) Пісню ту візьму собі на спомин, пісня буде поміж нас.
Г) За винятком баби Оришки, Чіпка нікого не любив.
4.Вкажіть рядок, у якому немає граматичної помилки
А). Завдання по фізиці було дуже складне
Б) В чотири години будь обов’язково вдома
В)Вони приїдуть на наступний тиждень.
Г)Заявку потрібно подати українською мовою.
5. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку:
а) кошик з грибами; 1. Знахідний відмінок;
б) сидіти на лавці; 2. Орудний відмінок;
в) мокрий від роси; 3. Родовий відмінок.
г) під'їхати під хату. 4.Місцевий відмінок
5.Давальний відмінок.
6. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди:
а) крім, окрім; 1)навколо;
б) для, задля; 2) опріч;
в) кругом, навкруг. 3) заради.
Г) біля,поруч 4)поблизу
5)серед
Довідка: синоніми – близькі за значенням слова.
VI.Підведення підсумків уроку.
Вчитель.
З іменниками в якому відмінку вживається прийменник?
Як за будовою поділяються прийменники?
Поясніть, як ви розумієте епіграф до уроку.
VII Оцінювання.
IX Домашнє завдання.
Слайд «
Вивчити теоретичний матеріал підручника пар.42,с.154-155.
Виписати з художніх творів 5 речень з різними видами прийменників (д.р., с.р.) Написати твір – мініатюру: « У весняному лісі» , використовуючи прийменники (в.р.).
Рефлексія.
Слайд «Рефлексія.»
Продовжіть речення:
«На сьогоднішньому уроці
Я навчився(лася)…
Я не знав(ла), а тепер знаю…
Я зрозумів…
Мене зацікавило…»
Мені найбільше сподобалося…