Повторення вивченого матеріалу. Що ви знаєте про речення? Які бувають речення за метою висловлювання? Які бувають речення за інтонацією? Наведіть приклади неокличних спонукальних речень. Головне слово в реченні, яке відповідає на питання хто? або що? підкреслювати треба однією чи двома рисками? Як підкреслите в реченні слово, яке відповідає на питання що робить? Поставте питання до слів у реченні:«Сонечко сміється», «Пливе човен», «Діти відпочивають».
Повідомлення теми і мети уроку. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу. Речення «Сонечко сміється.» ми доповнимо одним словом «весняне». Складіть нове речення. (Весняне сонечко сміється). - Назвіть головні слова у реченні, поставте до них питання. - Поміркуйте, на яке питання відповідає слово«весняне», з яким словом воно пов’язане в реченні? - За допомогою чого ми встановили зв’язок слів «сонечко весняне»? (За допомогою питань).
Речення «Діти відпочивають.» доповнимо словами, які нам зможуть уточнити, уявити, де відпочивають діти. («Діти відпочивають на лісовій галявині»). Які головні слова в цьому реченні? На які питання вони відповідають? За допомогою питань ми встановимо зв’язок з іншими словами у цьому реченні: відпочивають (де?) на галявині; галявині (якій?) лісовій. Слова «на галявині, лісовій» пов’язані з яким головним словом?Отже, усі слова у реченні зв’язані між собою. Встановити зв’язок між словами допомагають питання.
Складання алгоритму для встановлення зв’язку слів у реченні. Щоб встановити зв’язок слів у реченні, що необхідно зробити насамперед? (Прочитати речення). Які слова маємо визначити в реченні обов’язково, щоб установити зв’язок між словами? (Головні). Далі що будемо робити? (Ставити від головних слів питання до інших слів, які з ними пов’язані). Прочитайте речення. Поставте питання: про що/кого говориться в реченні?, що робить (робив, зробив) цей предмет. Визначіть головні слова в реченні. Поставте від головного слова, яке відповідає на питання хто?/що, питання, щоб визначити інше слово, з яким воно пов’язане в реченні. Поставте від головного слова, яке відповідає на питання що робить?, питання до слів, з якими воно пов’язане за змістом. Встановіть зв’язок слів у реченні. Встановлення зв’язку слів у реченні за алгоритмом дій.«У лісі шумлять високі сосни».(Що?) сосни, сосни (що роблять?) шумлять, сосни (які?) високі, шумлять (де?) у лісі.