Формувати уявлення про звертання. Закріпити уявлення про спонукальне речення зі звертанням. Виробити уміння правильно вживати слово-звертання в усному і писемному мовленні, розвивати пізнавальну активність і самостійність.
Віра Василівна Фрейлова
вчитель початкових класів
Старосинявської «Загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів, гімназія»
імені Олександра Романенка
Урок української мови у 3класі
Тема: Звертання і розділові знаки у спонукальних реченнях
Мета: формувати уявлення про звертання. Закріпити уявлення про спонукальне речення зі звертанням. Виробити уміння правильно вживати слово-звертання в усному і писемному мовленні, розвивати пізнавальну активність і самостійність.
Хід уроку
1.Організація класу
2. Повторення раніше вивченого
1.Каліграфічна хвилинка
Нн Не Ні На он ну нв
Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
1.Пояснити зміст прислів’я
2.Розповідь вчителя
Вода в житті людини відіграє важливу роль. Безцінним даром природи є прісна вода, що знаходиться в земних глибинах. З водою починається (купають новонароджених), з водою закінчується (купають навіки тих, хто залишає
життя) життя людини.
Кринична або колодязна вода стоїть поруч з такими вічними поняттями як земля, хліб, вогонь. «Доброго путі і
Свіжої води»- бажають люди на прощання один одному. Тому і оберігають люди підземні діаманти криниць.
Над криницями будували дашки, приладновували ручки, жолоби, цямрини- усе для того ,щоб оберігати криницю
від забруднення. Щоб вода в криниці не псувалась, в неї опускали срібний предмет, часто хрест. В давні часи криниці були громадськими, пізніше їх будували біля двору на вулиці, щоб і перехожі могли напитись.
Найбільшого поширення набули в Україні криниці з «журавлями», схиливши свої довгі шиї над цямринням, вони віками напували ціле село. Такі криниці привітно називали журавлями. З криницями народ пов’язує багато повір’їв.
До криниці не допускали нехрещеного. До криниці не можна було підходити у брудному одязі, або з брудними руками. А ще вважають, якщо хто знайде і розчистить джерельце, то діти у того будуть доглянуті і щасливі. Якщо п’єте воду з криниці, поклоніться їй.
Біля криниці висаджували дерева ікущі, які не тільки прикрашали криницю, а й оберігали воду від спеки. Часто обіч колодязів насаджували клумби квітів, ставили чепурненькі лавки, відерця, кухлик. -Може з вас хтось знає вірш про криницю?
1учень Під вишневим тихим літнім садом,
Де п’янить бузку пахучий цвіт,
Де звисають грона винограду,
Там криниця мамина стоїть.
Мов життя, криниця та глибока
Наче свідок тихий, мовчазний.
В ній усе: і радощі й неспокій.
І мого дитинства світ ясний.
І щоразу, коли йду додому,
Чи з порога рідного іду,
Бачу я з дитинства ту знайому
Мамину криницю у саду. С. Андрійович
2учень. Пекучий день. Щебечуть птиці,
Де яворів шумлять ряди.
І я з прозорої криниці
Нап’юсь солодкої води.
В промінні вся вона іскриться
Уяву збуджує мою.
Так як душа твоя криниця,
З якої я кохання п’ю. С.Сосюра
3.Прочитайте ще раз прислів’я, яке ми написали.
-Яким це є речення? Поясніть чому? Які є речення за метою висловлювання?
4.Списування із завданням.
У лузі є кр…ничка. Над нею схилилась в…рба. Люди п’ють холодну водичку і дякують
щ…дрій криничці.
1)Вставити пропущені букви. Пояснити .
2)Підкреслити підмет і присудок в першому реченні.
3)За змістом останнього речення побудувати спонукальне речення і записати в зошит.
(Люди , пийте холодну водичку і дякуйте криничці.)
3 .Оголошення теми
Зверніть увагу на речення ,яке ми записали в зошит. Яким словом починається це спонукальне речення? Сьогодні ви дізнаєтесьна що вказують такі слова, як їх треба вживати і виділяти в реченні. Ми вивчатимемо звертання у спонукальних реченнях. Ця тема не нова. Пригадайте, коли ви вже використовували звертання у мовленні?
Так, коли писали листи, привітання, запрошення. А сьогодні ви закріпите вміння виділяти голосом звертання, вживати розділові знаки на письмі. Бо це потрібно , щоб правильно говорити і писати.
Отже, в цьому реченні звертаються до людей. Слово люди буде звертанням і звертання знаходиться на початку речення. Виділене комою. Перебудуйте це речення так, щоб звертання було в середині речення.
Пийте , люди, холодну водичку і дякуйте криничці.
Тут слово люди слід виділяти комою з двох боків.
Перебудуйте це речення, щоб звертання було в кінці речення .
Пийте холодну водичку і дякуйте криничці, люди.
4.Вивчення матеріалу уроку
1) Вправа 101. (Звертати увагу на місце звертання в реченні і спосіб його виділення.
2)Читання правила
3)Вправа 102. (Прочитати вірш, виділяючи голосом звертання. Звернути увагу як виділяється звертання на письмі. Списування речення із звертанням за вибором.
5.Закріплення
Творча робота (за варіантами)
1) Подані слова записати у формі звертання
1в. Брат, подруга, учитель, Ольга Сергіївна.
2в. Друг, сусідка, товариш, Михайло Іванович.
2)З двома словами скласти речення, записати в зошит.
6.Підсумок уроку
7.Домашнє завдання